Ihmiset jotka ei käytä pyöräilykypärää
Mikä on teidän kanta miksette käytä?
Itselleni se tuo turvallisuutta täällä Helsingissä pyöräillessä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En käytä koska se olisi liian lälläriä ja miehuuteni kärsisi. En käytä myöskään talvella pipoa tai pitkiä kalsareita, koska myös ne on mammanpoikia varten.
Repesin :D
Varmaankin se johtuu kypärän epäkäytännöllisyydestä ja siitä miltä se näyttää. Jos ajelisin kovempia vauhteja esimerkiksi liikenteen seassa isommassa kaupungissa, niin käyttäisin. Tuntuu vaan hassulta ajella lähes kävelyvauhtia mummopyörällä ja pitää kypärää päässä. Talutan myös aika usein risteykset ja suojatiet, jotka ovat suurimpia riskipaikkoja pyöräilijälle.
Sen jälkeen kun yhden perheenjäsenen henki pyöräkolarissa pelastui kypärän ansiosta ei tulisi mieleenkään pyöräillä ilman kypärää.
Itse kyllä käytän, mutta alkujaan suurin syy oli, etten jaksanut kuunnella vaimon valitusta kypärättömyydestä. Tossun alla olemisen lisäksi hiustyyli on semmoinen, että kypärä vähentää ilmanvastusta, joskin pipo ajaisi yksinään saman asian. Kypärä on totta kai suositeltava turvavaruste ja suojaa tietyntyyppisissä onnettomuuksissa vakavilta päävammoilta. Kaikkein vaarallisinta on kuitenkin ajatella, että kypärä toisi pyöräilijälle suojaa yleisesti ajatellen. Jos vaihtoehdot ovat ajaa huolettomasti kypärän kanssa tai pelko takalistossa ilman kypärää, jälkimmäinen tapa suojaa onnettomuuksilta ja loukkaantumisilta parhaiten. Tärkein on havainnointikyky, sitten huomaavaisuus, liikennesääntöjen noudattaminen sekä pyörän ja muiden varustusten kunto. Kypärän käyttö tulee ehkä sen jälkeen, pimeällä tosin valot ja heijastimet ajavat tärkeydessä kirkkaasti ohi.
En käytä, koska se latistaa hiukset, ja toiseksi en koe pyöräilyä mitenkään erityisen vaaralliseksi. En ole muutenkaan turvallisuushakuinen ihminen enkä vältä riskejä. Olisin valmis kuolemaan vaikka tänään jos on mun aika. t. 41-vuotias nainen Helsingistä
Tuttu kuoli,kun kypärä puuttui.Turha kuolema,nuori ihminen.Nyt käytän.
Minä käytän, lähinnä sen takia etten osaa olla käyttämättäkäään. Kaupunkipyöräilyssä pienillä vauhdeilla jättäisin pois jos osaisin. Pyöräilykypärän tehosta kuolemien ehkäisijänä on montaa mielipidettä. Asiaa kun ei ole mahdollista tutkia aukottomasti (miten vakioida onnettomuudet niin että saadaan eroteltua samoissa olosuhteissa kypärä päässä selvinneet vs kuolleet?). Esim tässä Hesarin jutussa kaksi eriävää mielipidettä: http://www.hs.fi/kotimaa/a1401592856429. Fillarifoorumeilla asiasta on puhuttu paljonkin, ja moni aktiivifilllaristi jättää kypärän kotiin jos poikkeaa vaan kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska se latistaa hiukset, ja toiseksi en koe pyöräilyä mitenkään erityisen vaaralliseksi. En ole muutenkaan turvallisuushakuinen ihminen enkä vältä riskejä. Olisin valmis kuolemaan vaikka tänään jos on mun aika. t. 41-vuotias nainen Helsingistä
Reilu vastaus. Mutta oletko ajatellut että voi käydä myös niin että saat pahan aivovamman ja makaat loppuikäsi jollain osastolla (ja kypärä olisi lieventänyt niin että kykenisitkin vielä elämään itsenäisesti). Eli ei se kypärättömyys ole tae nopealle ja kivuttomalle lähdöllekkään
Mulla on vaihteeton munamankeli, jolla rullailen hitaasti kaupungissa. En käytä kypärää, koska se on turha. Liikennesuunnittelu on viimeisen 10 vuoden aikana vain vähän parantunut ja sekin on vähentänyt minun loukkaantumisriskiä moninkertaisesti kypärään verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin se johtuu kypärän epäkäytännöllisyydestä ja siitä miltä se näyttää. Jos ajelisin kovempia vauhteja esimerkiksi liikenteen seassa isommassa kaupungissa, niin käyttäisin. Tuntuu vaan hassulta ajella lähes kävelyvauhtia mummopyörällä ja pitää kypärää päässä. Talutan myös aika usein risteykset ja suojatiet, jotka ovat suurimpia riskipaikkoja pyöräilijälle.
Tuttavamummo ajoi maalla mummopyörällä mummovauhtia. Takaviistosta tuli auto ja pukkasi mummon nurin. Kypärä halkesi kiveen, mutta muuten mummo selvisi ruhjeilla.
En käytä kun ei ole semmoista. Pyöräilyvauhtini on muutenkin aika rauhallista joten isompi riski on kaatuessa kolauttaa polvet tai kyynärpäät kuin kolahtaa pää edellä johonkin. Pyöräilykypärä ei auta kaikissa tilanteissa mutta ainakin lapset ja nuoret kannattaisi opettaa käyttämään sellaista.
Käytännölliset syyt: mulla on todella herkästi paleleva pää ja etenkin korvat. Ei ole vielä löytynyt kypärää jonka kanssa mahtuisi pipo, korvaläpät ja huppu. Mieluummin ajan ilman kypärää pää lämpimänä kuin kypärän kanssa palelluttaen korvat ja kärsien sitten kovista säryistä (pienikin viima tekee mulle aina todella tuskallisen korvasäryn).
Toiseksi, menen hyvin harvoin töistä suoraan kotiin, vaan käyn harrastuksissa tai asioilla. Kypärän kuljettelu ja säilyttäminen olisi tällöin ongelma, koska se vie paljon tilaa eikä sitä esim. kaupungilla voi jättää pyörän koriin.
Tilastolliset syyt: ajan mummopyörällä hitaasti pelkästään pyöräteitä pitkin. Olen kaatunut pyörällä useamman kerran, ja käytännössä se on sama kuin kaatuisi kävellessä. Ajan itse todella varovasti. Riski sille että joku ajaisi päälleni on niin pieni, että en näe kypärän käyttöä vaivan arvoisena - kyllä, sillä 1/10000000 todennäköisyydellä se voisi pelastaa henkeni, mutta niin voisi myös autoillessa tai kävellessä käytettynä.
Samalla lailla voisi kysyä miksi ette kypärän kannattajat pidä kypärää päässä kävellessänne? Joku voi ajaa päällenne tai voitte itse kaatua, ja kypärä voi silloin pelastaa vakavilta päävaurioilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilu vastaus. Mutta oletko ajatellut että voi käydä myös niin että saat pahan aivovamman ja makaat loppuikäsi jollain osastolla (ja kypärä olisi lieventänyt niin että kykenisitkin vielä elämään itsenäisesti). Eli ei se kypärättömyys ole tae nopealle ja kivuttomalle lähdöllekkään
Toisaalta voi sitä vammautua loppuiäkseen kypärä päässäkin. Tai auto-onnettomuudessa tai missä vaan. Ei, minä en vaan halua käyttää epämukavaa, rumaa ja kampauksen pilaavaa pataa päässäni tuollaisten epämääräisten hyvin pienten riskien vähentämisen takia. Pyöräilen lämpimänä vuodenaikana töihin 10 km väliä Viikki-Pitäjänmäki aina arkisin.
Toisaalta kkuten en pelkää kuolemaa, en pelkää myöskään kipua tai rajoitteita. Olen taipuvainen ajattelemaan, että elämässä tapahtuu niin kuin pitääkin. Jos minun osani on vammautua niin sitten on. Ehkä minä sitten tarvitsin sellaisen opin elämässäni, ja käännän sen itselleni henkiseksi kasvuksi.
11: Okei, käytätkö kypärää kävellessäkin? Nimittäin jos auto ajaa päällesi noin, voit kuolla muutenkin. Mummo selvisi ehkä siksi, että auto osui pyörään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavamummo ajoi maalla mummopyörällä mummovauhtia. Takaviistosta tuli auto ja pukkasi mummon nurin. Kypärä halkesi kiveen, mutta muuten mummo selvisi ruhjeilla.
Jos tuttavamummosi olisi ollut kävelyllä, auto olisi ihan samalla lailla kaatanut hänet nurin. Pitäisikö siis kävellessäkin käyttää kypärää?
Perus kaupunkipörräilyssä ihan yhtä hyödyllinen kuin kävelykypärä.
Paitsi jos on sellainen kuumottava "minulla on oikeus, olen pyöräilijä, *ring vitun ring* pois tieltä!" hopeanuoli joka terrorisoi jalankulkijoita, ajaa liian lujaa ja oikein silkkaa vittumaisuuttaan ajaa risteyksiin niin että autoilijalla voisi olla tilaisuus tehdä virhe, sitten heristetään siellä takana nyrkkiä niin pirusti vaikkei osunut kunnolla edes.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä läheskään aina kuole, mutta isku päähän voi aiheuttaa vakavat ja pysyvät vammat. Sitäkin voi miettiä jos tärkeintä maailmassa on ettei hiukset latistu.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/08/c8/13/08c813e42d2a0c761578…
Ihmettelen myös aikuisia jotka kuljettaa lapsia pyöränistuimessa ilman että edes lapsella olisi kypärää...toisaalta miten vaikeaa sitä olisi samalla mallin vuoksi laittaa myös omaan päähän?
Mä ainakin käytän kypärää ja kun näen niitä liikenteessä joilla ei kypärää ole, niin en minä niiden upeita, tuuheita kampauksia ainakaan ihastele ;D
Rakkaat ihmiset, käyttäkää sitä kypärää pyöräillessä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä läheskään aina kuole, mutta isku päähän voi aiheuttaa vakavat ja pysyvät vammat. Sitäkin voi miettiä jos tärkeintä maailmassa on ettei hiukset latistu.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/08/c8/13/08c813e42d2a0c761578…
Ihmettelen myös aikuisia jotka kuljettaa lapsia pyöränistuimessa ilman että edes lapsella olisi kypärää...toisaalta miten vaikeaa sitä olisi samalla mallin vuoksi laittaa myös omaan päähän?
Mä ainakin käytän kypärää ja kun näen niitä liikenteessä joilla ei kypärää ole, niin en minä niiden upeita, tuuheita kampauksia ainakaan ihastele ;D
Rakkaat ihmiset, käyttäkää sitä kypärää pyöräillessä <3
Käytätkö kypärää kävellessä, ja jos et, niin miksi et?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuttavamummosi olisi ollut kävelyllä, auto olisi ihan samalla lailla kaatanut hänet nurin. Pitäisikö siis kävellessäkin käyttää kypärää?
Mietipä mummon lentorataa jaloilta ja pyörän päältä. Ja sitä, miten pää liikkuu törmäyksen jälkeen. Totta kai huonosti voi käydä kävellenkin, mutta kävellessään ei yleensä kaadu korkealta tai kävelyvauhtia nopeammasta liikkeestä.
Jos kuitenkin perustelet itsellesi kypärän turhuuden sillä, että mummon kypärälle olisi voinut käydä huonosti myös mummon kävellessä, perustele ihan rauhassa vain. Aika moni kolhiintunutta kypäräänsä onnettomuuden jälkeen tarkastellut ihminen on kanssasi eri mieltä. Ja jos ajat ilman kypärää polkupyöräkolarin kypärän käyttäjän kanssa, sinun pehmeä, sisäänpäin periksi antava kallosi voi hyvinkin toimia puskurina ja pelastaa sen toisen osapuolen. ;)
En käytä koska se olisi liian lälläriä ja miehuuteni kärsisi. En käytä myöskään talvella pipoa tai pitkiä kalsareita, koska myös ne on mammanpoikia varten.