Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka ei käytä pyöräilykypärää

Vierailija
14.04.2016 |

Mikä on teidän kanta miksette käytä?

Itselleni se tuo turvallisuutta täällä Helsingissä pyöräillessä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdolla tämän vuoden Darwin-palkinnon saajaksi ovat...

Vierailija
22/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repesin :D

Olisiko kypärä auttanut mitenkään tähän repeämiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän etuvaloa hämärälläkin, pidän heijastimet kirkkaina, olen varovainen risteyksissä ja aina valmis tinkimään oikeuksistani jos joku auto ei satukaan näkemään minua. Ajan lähes aina liikennesääntöjen mukaan, pyrin valitsemaan reitin siten ettei tarvitse ajaa autojen seassa, hiljennän kävelijöiden kohdalla, tarpeen tullen hyppään pois satulasta ja talutan tai pysähdyn kokonaan jos katson että turvallisuus niin vaatii.

Sen sijaan en käytä esimerkiksi huomioliiviä, taustapeiliä, selkäpanssaria enkä takavaloa. Kaikkien käyttö lisäisi turvallisuuttani mutta johonkin on raja vedettävä. Tällä hetkellä se on minun kohdallani tässä. Ehkä vuoden päästä arvioin että minun pitäisi lisätä turvallisuuttani ulkona liikkuessa ja ostan sen takavalon.

Vierailija
24/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin yläasteella kypärän käytön koska se oli olevinaan niin noloa. Vaikka nolous meni ohi, olin jotenkin tottunut siihen kypärättömyyteen ja vasta vuosi sitten sain aikaiseksi hankkia kypärän. Enäää en "osaa" ajaa ilman kypärää. Mutta enpä jaksa kiinnittää muiden kypärän käyttöön tai käyttämättömyyteen huomiota, jokainen tehköön niin parhaalta tuntuu.

Vierailija
25/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo kuka kehtaa oikeesti laittaa sellasen potan päähän..

N22

Vierailija
26/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin se johtuu kypärän epäkäytännöllisyydestä ja siitä miltä se näyttää. Jos ajelisin kovempia vauhteja esimerkiksi liikenteen seassa isommassa kaupungissa, niin käyttäisin. Tuntuu vaan hassulta ajella lähes kävelyvauhtia mummopyörällä ja pitää kypärää päässä. Talutan myös aika usein risteykset ja suojatiet, jotka ovat suurimpia riskipaikkoja pyöräilijälle.

Tuttavamummo ajoi maalla mummopyörällä mummovauhtia. Takaviistosta tuli auto ja pukkasi mummon nurin. Kypärä halkesi kiveen, mutta muuten mummo selvisi ruhjeilla.

Jos tuttavamummosi olisi ollut kävelyllä, auto olisi ihan samalla lailla kaatanut hänet nurin. Pitäisikö siis kävellessäkin käyttää kypärää? 

Mietipä mummon lentorataa jaloilta ja pyörän päältä. Ja sitä, miten pää liikkuu törmäyksen jälkeen. Totta kai huonosti voi käydä kävellenkin, mutta kävellessään ei yleensä kaadu korkealta tai kävelyvauhtia nopeammasta liikkeestä.

Jos kuitenkin perustelet itsellesi kypärän turhuuden sillä, että mummon kypärälle olisi voinut käydä huonosti myös mummon kävellessä, perustele ihan rauhassa vain. Aika moni kolhiintunutta kypäräänsä onnettomuuden jälkeen tarkastellut ihminen on kanssasi eri mieltä. Ja jos ajat ilman kypärää polkupyöräkolarin kypärän käyttäjän kanssa, sinun pehmeä, sisäänpäin periksi antava kallosi voi hyvinkin toimia puskurina ja pelastaa sen toisen osapuolen. ;)

Minä perustelen kypärän turhuuden arkikäytössä sillä, että kypärän käyttämisestä olisi minulle selkeää, 100% haittaa joka ikinen päivä (olen se, joka joutuu käyttämään pipoa, korvaläppiä ja huppua). Hyötyä siitä olisi taas hyvin harvinaisessa tapahtumassa. Olen tehnyt henkilökohtaisen riskiarvioinnin ja valitsen mieluummin sen 1/10000000 riskin saada päävamma kuin 100% riskin kärsiä joka päivä kivusta ja särystä ja hankaluudesta. Pyöräillessä olen muuten ihan yhtä korkealla/matalalla kuin kävellessäkin.

Ja todellakin, kypärä on ihan yhtä turha tai hyödyllinen kävellessä. Jos näkee sen hyödyllisenä pyöräillessä, en ymmärrä miksi sitä ei pidä myös kävellessä. Kypärä kun pelastaa päävammoilta kävelijöistä ihan yhtä suuren %osuuden kaatuneista kuin pyöräillessäkin. Jokainen päävammalta kävelykypärän avulla pelastunut olisi varmasti myös kypärää suosittelemassa.

Vierailija
27/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin kommentoida tänne vähän pidemminkin, mutta kun lukee noita "tukka latistuu, öhö öhö kävellessäkin kypärä, vammautuminen olkoon kohtaloni" -selityksiä, niin vastaan vain että luonnonvalinta karsii kyllä tuollakin tavalla ne yksinkertaisimmat yksilöt. Ihanko totta kuvittelette ettei tutuilla reiteillä, pienillä nopeuksilla ja kaupunkiolosuhteissa muka voi sattua mitään? Tuo asenne taitaa olla vaarallisempi kuin kypärättömyys.

Ajan muuten osan työmatkastani ajoradan reunassa rekkojen suhatessa ohi, mutta eniten minua hirvittää pyöräillä keskustassa "ei se oo niin just, ajan hitaasti"-sunnuntaipyöräilijöiden vuoksi. Ajan itsekin hiljaa keskustassa, mutta niitä liikennesääntöjä pitää silti noudattaa.

Vierailija
28/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, koska muutkaan eivät käytä, eikä sellaisen löytäminen kaupoista ole helppoa. Asun ja pyöräilen Amsterdamissa. Täällä kypärää käyttävät vain kilpapyöräilijät, ne jotka kiitävät radoillaan kilpa-auton vauhtia.

Vierailija
29/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten niin millään käyttäisi, syystä että tukka menee littanaksi, mutta käytän kuitenkin, koska naapurille jäi henki kun ajoi mäessä kuoppaan ja lensi siitä metsään, niska kyllä murtui, mutta selvisi normaaliksi.

Toiseksi toinen tuttu hoitaa työkseen näitä kypärää käyttämättömiä ja uhkailee että ei hoida jos loukkaan ilman kypärää.

Kolmanneksi luin lehdestä että katu petti pyöräilijän alta ja tämä lensi ohjaustangon yli loukaten pahasti, en tiedä oliko kypärä, mutta kaikkea voi sattua vaiikka olisi kuinka varovainen

Vierailija
30/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi asioida pyörällä kätevästi, jos joutuisin raijaamaan mukanani kypärää. Mihin minä sen laittaisin. Mulla on pieni käsilaukku pyärän etukorissa, sinne ei kypärä mahdu enkä halua varata toista kättäni vain kypärän kantamiseen.

Vierailija
31/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin kommentoida tänne vähän pidemminkin, mutta kun lukee noita "tukka latistuu, öhö öhö kävellessäkin kypärä, vammautuminen olkoon kohtaloni" -selityksiä, niin vastaan vain että luonnonvalinta karsii kyllä tuollakin tavalla ne yksinkertaisimmat yksilöt. Ihanko totta kuvittelette ettei tutuilla reiteillä, pienillä nopeuksilla ja kaupunkiolosuhteissa muka voi sattua mitään? Tuo asenne taitaa olla vaarallisempi kuin kypärättömyys.

Ajan muuten osan työmatkastani ajoradan reunassa rekkojen suhatessa ohi, mutta eniten minua hirvittää pyöräillä keskustassa "ei se oo niin just, ajan hitaasti"-sunnuntaipyöräilijöiden vuoksi. Ajan itsekin hiljaa keskustassa, mutta niitä liikennesääntöjä pitää silti noudattaa.

Täsmälleen samalla tekstillä voisi perustella sen kävelykypärän käyttöä. Miksi et käytä kävellessä kypärää, osaatko perustella? Ja ei, ad hominem tai muu vastaava henkilöön kohdistuva arvostelu ei ole perustelu.

Jos et osaa, niin oikeasti olet ihan yhtä tyhmä kuin mekin - et käytä kävellessä kypärää koska siitä olisi liikaa vaivaa ja haittaa hyötyyn nähden.

Vierailija
32/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vain munapää ei käytä kypärää."

Näin Liikenneturva markkinoi nuorille pyöräilykypärän käyttöä. Kampanjavideossa heitellään kananmunia katuun ja annetaan ymmärtää, että näin käy, jos lähdet pyöräilemään ilman päätä suojaavaa stryroxkuorta.

Munapää-kampanja on vain yksi esimerkki siitä, miten kypärättömyydellä pelottelu saa pyöräilyn tuntumaan vaaralliselta: Aivan kuin mahdollisuudet selvitä pyöräreissusta hengissä ovat samat kuin kananmunalla, joka heitetään kahdesta metristä asfaltille.

Kampanjan tarkoitus on hyvä. Pyöräilykypärä voi pelastaa hengen. Lakikin sanoo, että kypärää olisi syytä käyttää.

Mutta miten on, korjaako kuolema, jos pyörällä uskaltautuu liikenteeseen? Onko ilman kypärää pyöräily niin iso ongelma, että ilman kypärää pyöräileviä kannattaa joukolla paheksua ja pelotella?

Oikeasti pyöräily on todella turvallista.

Liikenneturvan tilastokirjan mukaan viime vuonna Suomen liikenteessä kuoli 19 pyöräilijää. Vertailun vuoksi: Henkilöautoilijoita kuoli 172.

Pyysin pohdinnan tueksi tilastot Töölön sairaalan neurokirurgiselta teho-osastolta, joka hoitaa Suomen vakavimmat päävammat. Vuosina 2009–2010 sen hoidossa tai tarkkailussa oli 557 potilasta, jotka olivat iskeneet päänsä pahasti.

Kävellessä kaatuneita oli 265, pyöräilijöitä 43, autoilijoita 26. Jos auto-onnettomuuksiin lisää ne 18 pyöräilijää, joiden vamman aiheutti heihin törmännyt moottoriajoneuvo, nousee autoilun päävammasaldo pyöräilyn ohi.

Vamman saaneista pyöräilijöistä joka kolmannella oli kypärä, mikä vastaa Liikenneturvan laskelmia kypärän käytöstä ylipäänsä Kypärä ei siis näytä Töölön sairaalan tilastojen valossa olevan taikaratkaisu, jolla pyöräilystä tulisi turvallisempaa.

Lähde: http://www.hs.fi/kotimaa/a1305590013582?ref=a-artikkeli

Vierailija
33/33 |
15.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä että kannattaisi käyttää, mutta se vaan näyttää niin kamalalta ja on epämukava :D 

En myöskään jaksa kantaa sitä mukana jokapaikassa. Ehkä vaan luotan itseeni ja muihin vähän liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän