Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

viimeaikoina asuntolainaa ottaneet

Vierailija
14.04.2016 |

Meillä olisi asunnon osto edessä, pankkiin ollaan vasta menossa neuvottelemaan lainan saannista. Asutaan pk-seudulla ja tulot bruttona(sis. myös lapsilisät) 5200-5600e/kk. Säästöjä ei paljoa, joitakin tuhansia euroja, mutta takaaja on joka voi laittaa pienen asunnon pantiksi. Minkälaista lainaa olette saaneet? Ja mistä pankista parhailla ehdoilla?

Meillä perheasunto etsinnässä, joten lainaakin pitäisi saada sen mukaisesti. Nyt asumiskulut noin 1400e ja jonkin verran enemmän pystyttäisiin maksamaan kk.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu lainaa 170 ke asuntoon. Nettotulot 4 ke/kuussa, ei muita lainoja ja ASP-säästöjä 20 ke. Pankki edellyttää omia säästöjä 30 ke, jotta 140 lainasta voidaan keskustella. Sitten ehdot ovat 12 kk primekorko ja 1,5% marginaali, 5 e/kk tilinhoitomaksu, 20v laina, ei oikeutta ylimmääräisiin lyhennyksiin ilman korvausvelvollisuutta korkonenetyksistä pankille.

Vierailija
2/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon olisitte saaneet lainaa? Ja mistä pankista kysyitte? Teillä ei ilmeisesti ollut takaajia? Eikös tuo 10% pitäisi vielä riittää omarahoitukseksi? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon olisitte saaneet lainaa? Ja mistä pankista kysyitte? Teillä ei ilmeisesti ollut takaajia? Eikös tuo 10% pitäisi vielä riittää omarahoitukseksi? -ap

Pankki OP, lainaa olisi saatu 120ke, mikä ASP maksimi. Takaajia olisi, mutta eivät käy - pitää olla omaa rahaa. Rahoitus osuus pitää olla 10% jotta saa aspilainan, ja se mikä menee asp yli niin oitää olla 30% omaa rahaa.

Nordea antaisi 120 ke lainaa myös.

Vierailija
4/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnolla. Miten voisitte maksaa enemmän asumiskustannuksia kun nytkään ei ole säästöjä juuri ollenkaan?

Vierailija
5/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin saanut n 140 tuhatta lainaa yksin, ilman säästöjä, yksi henkilötakaaja. Poikkeustapaus kuulemma.

Vahvuuksina vakityö, ei riskiä irtisanomisesta, liksa n 44 tonnia vuodessa.

Säästöjä ei siksi, kun olen ollut kahden lapsen yh vuosia, eli rahaa palanut heihin. Nyt asun yksin.

Otin lainaa 90t€, en halua laittaa taloutta liian tiukille. Mutta hyvän kohtelun sain ja asiallisen tarjouksen.

Vierailija
6/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo hiukan enemmän tosiaan voisimme maksaa. Max noin 1600e/kk ja miksikö? No olen tehnyt useamman vuoden osa-aikaista työtä, olemme säästäneet nyt vasta pari vuotta pienestä rahasta. Alan tekemään enemmän työtunteja, sillä maksetaan. Toki toivotaan että pysyttäisiin tuossa noin 1400e kieppeillä. -ap

Olisko muilla kokemuksia? Olen yllättynyt tuosta nro 2 lainamäärästä, olen ymmärtänyt että takaaja(joka voi laittaa pantiksi omaisuutta) riittäisi.

Vierailija
7/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa vielä. Luulen että nimenomaan nuo säästöt on yksi, iso ongelma. Meillä oli pienet nettotulos (2800 kaikkineen) ja saatiin lainaa 175000. Mutta meillä oli säästöjä 25000 eli pystyttiin näyttämään talouden hallinta konkreettisesti. Ja tein itsekin vaan osa-aikatyötä, mies pienipalkkainen mutta säästettiin nuo parissa vuodessa :)

Vierailija
8/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen korjaa. Lainan ottohetkellä tulot oli vielä 2600 nettona. Kaksi lasta.

Vierailija
9/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä taas. Neloselle: olette kyllä hurjan hyvin saaneet säästettyä lyhyellä aikaa. Me saadaan säästöön muutama satanen kuussa, ei paljon enempään pysty. Muutama vuosi sitten käytiin nordeassa alustavasti kyselemässä lainaa, mies olisi silloin saanut noin 200t yksin(olin hoitovapaalla joten tulot mulla muutaman satasen), säästöjä ei silloin ollut. Miehen palkka oli bruttona 3500e.  Miehellä tuli kuitenkin töissä yt silloin niin jäätiin odottamaan parempia aikoja. Onko tilanne tosiaan noin paljon muuttunut? Toki olen lukenut että lainansaanti kiristynyt, mutta nyt hiukan hirvittää. Toisaalta ei mikään hätä muuttaa, mutta kiva olisi päästä omaan nopeasti.

Vierailija
10/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei oikeutta ylimmääräisiin lyhennyksiin ilman korvausvelvollisuutta korkonenetyksistä pankille.

Tää on ihan törkeätä kun kyseessä on lyhyt viitekorko.  Ilmoittaisin finanssivalvonnalle että tollasta on edes tarjottu.

Vierailija
11/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noo hiukan enemmän tosiaan voisimme maksaa. Max noin 1600e/kk ja miksikö? No olen tehnyt useamman vuoden osa-aikaista työtä, olemme säästäneet nyt vasta pari vuotta pienestä rahasta. Alan tekemään enemmän työtunteja, sillä maksetaan. Toki toivotaan että pysyttäisiin tuossa noin 1400e kieppeillä. -ap

Olisko muilla kokemuksia? Olen yllättynyt tuosta nro 2 lainamäärästä, olen ymmärtänyt että takaaja(joka voi laittaa pantiksi omaisuutta) riittäisi.

Ei riitä takaaja enää. Pankit ovat saaneet ukaasin valtiolta (joka on saanut sen EU:lta) omasta rahoitusosuudesta, se on pakko olla. Tällä pyritään välttämään ihmisten ylivelkaantuminen.

Vierailija
12/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen korjaa. Siis 15000 säästettiin ja loput aiemmasta asunnosta. Olin kht-tuella ja säästin esimerkiksi kaikki osa-aikatyön palkat. Enää ei pysty :D

Vierailija
13/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu lainaa 170 ke asuntoon. Nettotulot 4 ke/kuussa, ei muita lainoja ja ASP-säästöjä 20 ke. Pankki edellyttää omia säästöjä 30 ke, jotta 140 lainasta voidaan keskustella. Sitten ehdot ovat 12 kk primekorko ja 1,5% marginaali, 5 e/kk tilinhoitomaksu, 20v laina, ei oikeutta ylimmääräisiin lyhennyksiin ilman korvausvelvollisuutta korkonenetyksistä pankille.

Tuo viimeinen juttu ylimääräisistä lyhennyksistä ja korvausvelvollisuudesta ei voi enää pitää paikkaansa. Aikoinaan oli lainoissa tuo pykälä, mutta ei enää vuosikausiin, ellei -kymmeniin.

Vierailija
14/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 150 000€ lainaa viime elokuussa, asun yksin, ei huollettavia. Muuta lainaa pohjilla n. 70 000€. Henkilötakaus ei riittänyt tähän uuteen lainaan vaan tarvittiin reaalivakuus, vanhempien omakotitalo vakuutena 30 000€ osuuteen. 100% laina, asunto siis myyntihinnaltaan tuon 150 000€. Nettotulot n. 2 700€ + pääomatulot. Lainaehdot 12 kk euribor + 1% marginaali, laina-aika 25 vuotta.

Vierailija
15/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa erikoiselle. Me saatiin lainaa n. 225k€, omia säästöjä toi 25k€, nettotulot oli lainanottohetkellä varmaan n. 3,7k€. N. 1% marginaali ja 6kk Euribor. Syksyllä tuo siis.

Vierailija
16/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "voisimme maksaa enemmänkin" pitää kyllä varata pelkästään korkojen nousun varalle. Itseasiassa enemmänkin, sillä pankit tekevät stressitestin 6% korolla. 1400 eurosta ison perheasunnon vastikkeeseen puolestaan pitää varata noin 500e. Tällöin itse lainanmaksuun jää 900e/kk. 

Kun lasketaan 20 vuoden laina-ajalla ja keskimääräisellä 4% korolla, saa tuolla summalla maksettua  noin 180 000 euron lainaa. Venyttämällä laina-aikaa 25 vuoteen noin 210 000 euroa, mutta todennäköisesti pankki ei tähän suostu.

Tuossa on siis maksimisumma jonka maksamiseen teillä on varaa, mutta toinen kysymys on tosiaan se omarahoitusosuus. Säästöjä pitäisi olla ainakin se noin 20 000 euroa, ja lopulle takausvajeelle (40 000e) sitten jonkinlainen takaus (joko henkilö- tai maksettu takaus).

Vierailija
17/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ollaan laskettu korkemmalla korkoprosentillakin noita summia, toki toivottaisiin kiinteää tasaerää lyhennystavaksi, jos vain mahdollista.  Mitään kovin hulppeaa ei toki ole etsinnässä, mutta 4h tarvittaisiin. Varmaan noin 200t tietämillä liikkuu meilläpäin kerrostaloissa tuon kokoiset asunnot. Rivariin saisi laittaa sen vähintään 230t. Halvemmallakin (alk. 140t) on hintapyynnöt, toki näihin lähivuosina tulossa purkiremppa jonka kustannukset huomioiden ollaan taas siellä lähemmäs 200t.

Mitä olette muuten lähteneet tarjoamaan asunnoista? Kuinka paljon alempaa kuin hintapyyntö on? Ja mihin hintaan olette asunnon saaneet?

-ap

Vierailija
18/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, joko seuraat neitstä asuntoja? Se pitää aloittaa kun vasta suunnittelette lainaa. Vertaa ja vertaa asuntoja. Muista sijainti. Jos kämpästä pyydetään 150 000 niin tarjoa 130 000 tai jopa vielä vähemmän. Jos osaatte pintarempata itse niin rempattavan voitte saada edullisemminkin.

Vierailija
19/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aloitettu katselemaan. Nykyiseltä alueelta toivotaan, mutta vähän ollaan valmiita tinkimään. Tuota juuri olemme miettineet mitä kannattaa tarjota ettei tarjoa heti liikaa/liian vähän(jolloin myyjä ei välttämättä tee edes vastatarjousta). Jos asunnosta pyydetään se 200t, niin kannattaako tarjota 170t vai mistä kannattaa lähteä liikkeelle? -ap

Vierailija
20/32 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille luvattiin että ennen heinäkuuta saadaan reaalitakauksella laina ( säästöt 0€) sen jälkeen tarvitaan omia säästöjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi