Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaisista pakastemarjoista listerioosi

Vierailija
14.04.2016 |

Kuoleeko pakastemarjoista tuo bakteeri jos kaksi kertaa upottaa marjat vedenkeitin veteen ja antaa olla 5 min molemmilla kerroilla?:/

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittämällä sen pitäs lähtee. Ulkomaiset marjat suositellaan keittämään tuon takia. Siksi ostankin suomalaisia.

Vierailija
2/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee kaikki muukin, ei ole mitään virkaa enää kuin värinantajana jossain ruuassa. 

En minä ole koskaan keittänyt, vaikka tämä ohjeistus tuli varmaan 15 vuotta sitten.  Riski on minimaalinen, mutta näyttävästi elintarvikkeissa pienetkin riskit "uutisoidaan". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1460515695575?jako=d7e229c30415f069026c85…

RUOKAMYRKYTYS on yleinen vaiva. Vuosittain sen saa lähes miljoona suomalaista, arvioi infektiolääkäri Jukka Lumio.

Vierailija
4/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1460515695575?jako=d7e229c30415f069026c85…

Nopea mikrokuumennus ei riitä ulkomaisille pakastemarjoille

Yhden riskiryhmän muodostavat ruoka-aineet, joita ei kuumenneta, vaikka pitäisi. Esimerkiksi ulkomaiset pakastemarjat aiheuttavat säännöllisesti norovirustartuntoja. Evira suosittelee niiden kuumentamista kauttaaltaan viiden minuutin ajan 90 asteessa. Jos marjat keittää, riittää kaksi minuuttia. Nopea mikrokuumennus on huono jo siksi, että mikro kuumentaa ruuan epätasaisesti.

Laki ei kuitenkaan vaadi kuumennusta kahviloilta, ja ne käyttävät esimerkiksi smoothieissa usein kuumentamattomia ulkomaisia marjoja.

Kuumentaminen tappaa myös listeriabakteerin. Eniten listeriaa on löydetty tyhjiö- tai suojakaasupakatuista savu- ja suolakaloista.

Perusterveille bakteeri ei yleensä ole vaarallinen, mutta esimerkiksi raskaana oleville tai vanhuksille se voi aiheuttaa vakavan infektion.

Vierailija
5/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta lähteeköhän se bakteeri tuolla tavalla? Olen raskaana ja nyt aloin miettimään, että olisiko pitänyt keittää vaan kunnolla ettei ole mitään riskiä:S

Vierailija
6/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tätä miettinyt kun tosiaan ohjeistuksen mukaan ne pitäisi keittää.

Mutta entä jos haluaa vaikka talviaikaan tehdä marjapiirakan eikä ole kuin ulkolaisia marjoja tarjolla? Siinähän sitten keittelet niitä marjoja, eikä jäljellä ole muuta kuin mauton marjamössö.

Vierailija
7/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tätä miettinyt kun tosiaan ohjeistuksen mukaan ne pitäisi keittää.

Mutta entä jos haluaa vaikka talviaikaan tehdä marjapiirakan eikä ole kuin ulkolaisia marjoja tarjolla? Siinähän sitten keittelet niitä marjoja, eikä jäljellä ole muuta kuin mauton marjamössö.

1. Pakasta itse kesällä suomalaisia marjoja.

2. Jos ei omassa pakastimessa ole tilaa, aika hyvin kyllä suomalaisia marjoja löytyy kauppojenkin pakastimista. Vadelmia ei kyllä aina kaikista kaupoista suomalaisina löydy...

3. Ei se marjamössö mitään mautonta ole. Esimerkiksi vadelmat voi laittaa kattilaan ilman vettä (tai hyvin pieni määrä vettä) ja siinä kiehutella; niiden oma neste siis riittää siihen.

Mutta jos teet marjapiirakkaa, joka laitetaan uuniin, niin eihän niitä silloin edes tarvitse keittää etukäteen, kun uunissakin kuumenevat. Ehkä sitten puhuit muunlaisesta piirakasta.

En syö koskaan ulkomaisia marjoja keittämättä.

Vierailija
8/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitin ulkomaiset pakastemansikat ja niistä lähti väri ja maku. Siitä lähtien olen ostanut vain kotimaisia puolukoita ja mustikoita. Kotimaisia mansikoita en ole kaupan pakasteissa nähnyt.

Vierailija
9/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyi! Miksei laki vaadi kahviloilta marjojen keittämistä!

Entä marjakakut en uskalla ostaa, jos niissä on ulkomaalaisia marjoja. Ja varmaan kaikissa on..

Vierailija
10/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisia mansikoita en ole kaupan pakasteissa nähnyt.

Täh? Niitähän nyt löytyy melkein joka kaupasta.

Pakkasmarja ja Pirkka -merkeiltä esimerkiksi.

Vierailija
11/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi tämänäköisiä pusseja:

http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-suomalainen-mansikka-500-g/

http://www.pakkasmarja.fi/tuotteet/kotimaiset-pakastemarjatuotteet/mans…

Ehkä joissakin kaupoissa voi joskus olla loppu, mutta kyllä meillä ihan lähi-Siwastakin löytyy suomalaisia.

Vierailija
12/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

72 astetta riittää mutta oliko ne marjat ihan jäässä vielä kun laitoit ne veteen?

Vierailija
13/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi tämänäköisiä pusseja:

http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-suomalainen-mansikka-500-g/

http://www.pakkasmarja.fi/tuotteet/kotimaiset-pakastemarjatuotteet/mans…

Ehkä joissakin kaupoissa voi joskus olla loppu, mutta kyllä meillä ihan lähi-Siwastakin löytyy suomalaisia.

Kiitos vinkistä. Ehkä ne tosiaan viimeksi oli loppu kun en huomannut tai en vain katsonut riittävän tarkasti.

Vierailija
14/14 |
14.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kuole noin. Minä söin keskimmäisen odotusaikana ulkomaisia pakastemarjoja kakussa, kun kuvittelin, että ruokaa ammatikseen valmistavalle ihmiselle tuo keittäminen olisi itsestäänselvyys. No, eipä ollut. Sillä kertaa ei onneksi tullut mitään, mutta en syö ko paikassa enää mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi