Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hemmetissä kukaan tekisi ilmaiseksi töitä?

Vierailija
13.04.2016 |

Siis uusi ehdotus hallitukselta.. Nyt menee jo liian pitkälle.

Ilman mitään palkkaa ja etuja, miksi??? Kai sitä nyt pitää vastinetta saada työnteosta? Voi luoja, tama on huonointa pitkään aikaan.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan yrittänyt päästä töihin niin, että tarjoutuu ensin maksamaan pari kuukautta yritykselle, että saa käydä siellä töissä? Onko johtanut palkkatöihin?

Vierailija
42/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis uusi ehdotus hallitukselta.. Nyt menee jo liian pitkälle.

Ilman mitään palkkaa ja etuja, miksi??? Kai sitä nyt pitää vastinetta saada työnteosta? Voi luoja, tama on huonointa pitkään aikaan.

Pitäähän niitä syyllisiä jotenkin rankaista, eihän tästä muuten mitään tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan yrittänyt päästä töihin niin, että tarjoutuu ensin maksamaan pari kuukautta yritykselle, että saa käydä siellä töissä? Onko johtanut palkkatöihin?

seuraava askel on varmasti tämä että maksetaan muutamia satasia työnantajalle, että saadaan kokeilla edes hiukan työntekoa.

Vierailija
44/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän tämä tarkoittaa vain työpaikan palkallisen koeajan muuttamista palkattomaksi koeajaksi. Tähänkin asti on koeajalla (yleensä 1-3 kk) pystytty näkemään, että onko työntekijästä ihan kokoaikaiseksi palkatuksi työntekijäksi. Jos ei ole, on työnantajan ollut helppo päästä eroon työntekijästä. Tämän uudistuksen myötä työntekijä laitetaan siis puolen vuoden palkattomalle koeajalle, ja veikkaanpa että aika harva oikeasti työllistyy tämän pätkän jälkeen.

Vierailija
45/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelevat että ihmiset taipuvat ihan mihin tahansa. Väärässä ovat. Jossain raja tulee vastaan.

Suomalaiset on entisiä maaorjia, joten mitään rajaa ei tule vastaan.

Tämä on suomalaisten menneisyys ja nykyisyys, orjuus siis.

nyt mä ymmärrän paremmin suomalaisten käyttäytymistä :D Miten ihmeessä en tajunut tota aiemmin..

Vierailija
46/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelevat että ihmiset taipuvat ihan mihin tahansa. Väärässä ovat. Jossain raja tulee vastaan.

Sinä olet väärässä. Ihmiset kun ainakin täällä Suomessa todellakin alistuvat ja taipuvat ihan mihin tahansa. Kyse on vähän samasta ilmiöstä kun sammakko hitaasti keitettäisiin elävältä. Pieniä huononnuksia kun tehdään jatkuvasti, niin jengi tottuu.

Aina vähän nuristaan ja kirjoitetaan textiviesti paikallislehteen. Kumminkaan ei ole sellaista selkeää rintamaa ja yhteishenkeä vastustaa eliittiä. Sorretut potkivat toisiaan päähän ja keskenään halveksivat toisiaan.

Vierailija
47/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että hallituksella on joku kumma käsitys, että vastoin kaikkia tilastoja, niitä työpaikkoja kyllä löytyisi kaikille halukkaille ja ne ovat nämä paskat loisivat työttömät jotka eivät vaan ilkeyttään halua töihin koska on kivempaa maata kotona nostamassa ruhtinaalisia tukia. Nyt sitten pakotetaan tuhmat työttömät orjatöihin ilman palkkaa, oppivatpahan ottamaan työtä vastaan kun tarjotaan.  Ja vielä raippaa päälle: et saa myöskään työsopimusta joka takaisi sinulle edes jotkut perusoikeudet työntekijänä, sekä velvotteita osallistua tälläiseen toimintaan kiristetään. Eli turha yrittää herra idean isän, aka Jari Lindströmin, mitään mussuttaa mistään "nokun tämähän olisi tietysti vapaaehtoista, ketään ei pakoteta". Nykykäytäntökin on sellainen että menetät kaikki tukesi jos et suostu palkattomiin pelleilyihin tai menemään pilipalikursseille, joten voitte olla varmoja että jos nuo ehdot vielä entisestään kiristyvät niin meillä on oikea vanhanajan orjatyövaltio käsillä. Oksettaa..

Vierailija
48/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet väärässä. Ihmiset kun ainakin täällä Suomessa todellakin alistuvat ja taipuvat ihan mihin tahansa. Kyse on vähän samasta ilmiöstä kun sammakko hitaasti keitettäisiin elävältä. Pieniä huononnuksia kun tehdään jatkuvasti, niin jengi tottuu.

Aina vähän nuristaan ja kirjoitetaan textiviesti paikallislehteen. Kumminkaan ei ole sellaista selkeää rintamaa ja yhteishenkeä vastustaa eliittiä. Sorretut potkivat toisiaan päähän ja keskenään halveksivat toisiaan.

Ikävä kyllä näin. Töissä olevat ja työttömät on saatu riitelemään muruista ja kadehtivat toisiaan.

Vierailija
49/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe miten työntekijän ottaminen töihin palkatta auttaisi sitä että hänet palkattaisiin sen jälkeen normipalkalla kyseiseen hommaan? Jos yritys ei suostu/ei ole varaa palkata alunperinkään, miksi siihen yhtäkkiä olisi varaa? Vain koska työntekijä on "näyttänyt osaamisensa"?

Kuulostaa selittelyltä taas ja tekosyylta kasvattaa luokkaeroja.

Vierailija
50/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä oon aikoinaan tehnyt itse noin, ihan ilman hallituksen ideoita. Halusin yhteen firmaan töihin, kävin kysymässä töitä ja kun ei kuulemma ollut tarvetta, niin tarjouduin tekemään kaksi viikkoa ilmaiseksi töitä. Ahne tj otti tarjouksen vastaan

Siis tämä on laitonta!

Miten sun vakuutukset esim. hoidettiin?

Mitäs laitonta tuossa nyt oli? Eikä mun vakuutuksia mitenkään hoidettu :-)

Menin sinne aamulla, tein töitä päivän (ja näytin samalla tj:lle, että töitä tosiaan riittää) ja läksin illalla kotiin. Jos tuolla nyt olis sattunu yllättäen jotain (ei ollut mikään rakennustyömaa tai vastaava, ihan siistiä sisätyötä), niin mähän olin siellä vaan käymässä...

Vierailija
51/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä oon aikoinaan tehnyt itse noin, ihan ilman hallituksen ideoita. Halusin yhteen firmaan töihin, kävin kysymässä töitä ja kun ei kuulemma ollut tarvetta, niin tarjouduin tekemään kaksi viikkoa ilmaiseksi töitä. Ahne tj otti tarjouksen vastaan

Siis tämä on laitonta!

Menin sinne aamulla, tein töitä päivän (ja näytin samalla tj:lle, että töitä tosiaan riittää) ja läksin illalla kotiin. Jos tuolla nyt olis sattunu yllättäen jotain (ei ollut mikään rakennustyömaa tai vastaava, ihan siistiä sisätyötä), niin mähän olin siellä vaan käymässä...

Siut on jo laitettu uskomaan omiin valheisiisi eli on aivopesty.

Vierailija
52/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on laitonta!

No johan pomppas :-D

Vierailija
53/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on laitonta!

No johan pomppas :-D

Ei se mitään, tavoite on toteutunut.

Vierailija
54/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
55/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltiksen kommenttiosiossa oli ytimekäs kirjoitus, kun julkaistiin uutinen Nokia uusista Suomeen kohdistuvista irtisanomisista. Se meni jotenkin näin:

"Tänään nuo 1300 ihmistä ovat EK:n lellikkejä, tuottavia ja työhaluisia ihmisiä. Huomenna heitä pidetään sohvalla makoilevina luusereina."

Juuri näinhän se menee. Kurjinta on, että kanssaihmisetkin yhtyvät tuollaiseen ajatteluun, lainkaan huomiomatta sitä, että kukaan (yksittäistapauksia ei lasketa) ei ole irtisanoutunut omasta tahdostaan, eikä heitä ole irtisanottu heikon työpanoksen takia.

Vierailija
56/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.aviisi.fi/2016/04/kaikki-talkoisiin/

Ei helvetti.

”Olisi hyvä, jos opiskelijat miettisivät harjoittelua vähän enemmän investointina. Eivätkä ajattelisi pelkästään rahaa ja olisi niin lyhytnäköisiä. Ei pitäisi miettiä pelkästään sitä tämän tai ensi kuukauden tiliä, vaan niitä lähivuosia.”

Ilman sitä tämän tai ensi kuun tiliä ei valitettavasti makseta vuokraa. Onko se sitten lyhytnäköistä, että haluaa pitää luottotietonsa kunnossa? 

Vierailija
57/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Kyse on vähän samasta ilmiöstä kun sammakko hitaasti keitettäisiin elävältä. Pieniä huononnuksia kun tehdään jatkuvasti, niin jengi tottuu.

Sitkeässä ovat nämä urbaanit legendat! Sammakkojuttu ei ole totta:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog

Vierailija
58/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tähän kysymykseen saatu vielä virallista vastausta: onko työnantaja millään lailla vastuullinen työntekijän vakuuttamisesta vahinkotilanteen varalta työnäytejakson aikana?

En uskaltaisi mennä rakennustyömaalle metriäkään, jos en tietäisi jonkun korvaavan mahdolliset siellä tapahtuvat onnettomuudet. Enkä oikeastaan minnekään muuallekaan, koska aina voi sattua jotain. Kaikilla ei ole kattavaa henkilövakuutusta.

Vierailija
59/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Australiassa pitää tehdä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Work_for_the_Dole

Ja tuollakin tiedetään, ettei juttu toimi:

The 2016 ANU's Social Research Centre review found that 2% of participants had gained employment since the latest iteration of the scheme was implemented. The Welfare Rights Centre and the Australian Council of Social Service both responded that the scheme was expensive and failed to deliver value for money.

Miksi meillä pitää toistaa sama juttu, kun jo tiedetään, ettei se toimi?

Vierailija
60/91 |
13.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ilmaiseksi tai alle tessin tehtävä työ pitäisi kieltää! Jos harjoittelua tarvitaan, niin se harjoittelija ei saisi itse tehdä mitään, vaan katsella, kun normaalisti palkatut tekevät. Sitten kun on aikansa katsonut, se voisi aloittaa työnteon normaalipalkalla.

Lisäksi olisi niille harjoittelijoille sen koulun järjestämää toimintaa, jossa oppii ja asiakas saa tuotteen myös vastaavasti vain materiaalien hinnalla. Raksa-alan koulussa tehtäisiin talo, koululla olis halpa kampaamo, koululla myytäisiin halpaa ruokaa ja koululla olisi halpa ravintola jne.

Tuolliasia koulun omia onkin jo, mutta ne pitäisi olla ainoita, missä tehdään ilmatteeksi. Koulukaan ei saisi hyötyä itselleen, vaan asiakas saisi halvemmalla.

Poibttinani on se, että pitää saada loppumaan epäterve yritysten käyttämä ilmaistyövoima.