Kaverin polttarit ja saunominen, mitä teen?
Erittäin läheisen kaverini polttareihin on suunniteltu saunomista, enkä itse oikein välitä. Oikeastaan toisten seurassa saunominen (suurin osa minulle vielä tuntemattomia ihmisiä) hieman karmii minua ja kaiken hyvän päälle en kestä oikein isoja löylyjä. Onko hölmöä mennä sinne vain hengailemaan, jos ei sauno ollenkaan? Luvassa olisi pelejä ja muuta sellaista vapaata toimintaa myös. Mitä kokemuksia teillä on? En halua jättää tilaisuutta väliin, mutta en tiedä miten selviäisin tuosta saunaosuudesta. Entä jos minulla sattuukin menkat silloin? Mitä kirjoittamattomia sääntöjä edes kuuluu näihin perus saunailtoihin? Anteeksi jos kysyn hölmöjä, mutta en ole oikein tähän saunakulttuuriin päässyt sisälle sen enempää, mitä nyt miehen kanssa saunotaan joskus.
Kommentit (35)
Mä en sauno tuollaisissa tilaisuuksissa. Tälläydyn niihin ja sanon etten viitsi tulla saunaan, kun olen jo meikannut ja laittanut hiukset.
kun on menkat ei saunota.. jotkut saattavat käyttää tamponia. Mutta yhtään narua en ole nähnyt.
Meidän kaveriporukassa oli aina saunat ja ruoat ennen viihteelle lähtöä. Osa ei saunonut, yksi otti vain parit löylyt ja pesi sitten pois. Välillä juteltiin mökin/terassin puolella niidenkin kanssa, jotka ei saunoneet.
Montako teitä on sinne tulossa? Tuskin olet ainoa, joka ei välitä saunasta
Mä menin enkä saunonut... en jaksanu miettiä mitä muut ajattelee... en tuntenut kuin morsiammen.
En minäkään tykkää saunoa porukassa, jos vaikka ohjelmassa on meno jonnekin ulos. Naama alkaa punoittaan melkoisesti ja palele ja alkaa vielä väsyttään. Nykyisin käyn kotonakin saunassa tosi harvoin, kun menee ilta ihan väsyksissä.
Ei sinne saunaan ole pakko mennä vaikka olis kuinka saunailta. Kun vaan osallistuu muuhun menoon ja on hauskaa.
Ei tietenkään ole hölmöä, en oikein välitä itsekään. Voithan sanoa suoraan että et tykkää saunomisesta tai että kuumuus (ja alkoholi?) saavat sinut voimaan huonosti. Tai voit tarjoutua laittamaan ruoan valmiiksi pöytään kun muut ovat saunassa. Tai sanot että olit juuri kampaajalla etkä halua kastella hiuksiasi. Kyllä niitä syitä löytyy. Kerro vaikka morsiamelle etukäteen niin hän ei ala sitten tehdä siitä numeroa.
Sanot että just poistettu tikit ku poistettu luomi , etkä saa sen takia saunoa. Kerrot että tosi ikävää ku luomi hankaantui liivien reunaan kyselet et onko muilla samaa kokemusta , saat sympatiat eikä kukaan mieti asiaa sen enempää.
Ihan hyvin voi jättää saunomisen väliin. Menkkojen aikana tamponi/kuukuppi on kaiketi toimivin ratkaisu, jos saunoa aiot.
Toki se saunominen voi olla aikaa vievää, jolloin joudut viihdyttämään yksin itseäsi tai istua jossain pukkari-tiloissa tmv. paikassa, missä muut käyvät saunomisen lomassa 'jäähyllä'.
Mitään ei ole pakko tehdä :) Omissa polttareissani oli kaverit keksineet saunomisen (mistä en itse välitä ollenkaan), osa saunoi, osa ei ja asia oli täysin ok, eikä se ketään kummeksuttanut.
Joten ilmoita vaan, että tulet mielelläsi mukaan, mutta saunomisen jätät väliin.
Tietenkin saunot, siellä kuuluu tarkastella ja päivitellä muiden akkojen, tissit, vatsamakkarat, selluliitit, pilluja levitellään ja pelkän viivan omaavat pääsevät leuhkimaan, raskausarvet tsekataan myös, peräpukamia unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti siellä on muitakin jotka eivät halua saunoa, sanot vaan ettet halua saunoa niin se kai siitä sitten.
Tätä toivoisin. Olen käsittänyt että nämä muut olisivat kovempia saunomaan, ja tämä kaverini harrastaa usein saunailtoja. Toivotaan nyt sitten että siinä olisi joku muutama jotka eivät saunoisi, niin ei olisi niin noloa jos yksikseni siellä istuskelen.
Ap
Mä en pysty saunomaan jos oon ottanut yhtään alkoa. Alkaa huimaamaan ja tulee huono olo. Ei oo mikään pakko saunoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole hölmöä, en oikein välitä itsekään. Voithan sanoa suoraan että et tykkää saunomisesta tai että kuumuus (ja alkoholi?) saavat sinut voimaan huonosti. Tai voit tarjoutua laittamaan ruoan valmiiksi pöytään kun muut ovat saunassa. Tai sanot että olit juuri kampaajalla etkä halua kastella hiuksiasi. Kyllä niitä syitä löytyy. Kerro vaikka morsiamelle etukäteen niin hän ei ala sitten tehdä siitä numeroa.
Muuten oikein hyvä viesti, mut älä morsiamelta pilaa yllätystä, jos ei tiedä tulevista polttareistaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaveriporukassa oli aina saunat ja ruoat ennen viihteelle lähtöä. Osa ei saunonut, yksi otti vain parit löylyt ja pesi sitten pois. Välillä juteltiin mökin/terassin puolella niidenkin kanssa, jotka ei saunoneet.
Montako teitä on sinne tulossa? Tuskin olet ainoa, joka ei välitä saunasta
Laskin että noin kymmenisen henkeä osallistuu. Tässä sauna olisi kaiken päättävä tapahtuma, ja mökki on vuokrattu niin että siellä voi yöpyä. Eli viihteelle ei ole enää tarkoitus lähtä. Ehkä voisin pakotettuna kestää parit löylyt, mutta olisi se niin vaivaannuttavaa.
Ap
Onko "pelkkää" saunomista vai morsiussauna? Omissa polttareissani minut vietiin vanhaan savusaunaan, jossa tehtiin morsius"taikoja" ja ystävät olivat nähneet kovasti vaivaa näihin juttuihin. Yksi ystävistäni ei päässyt saunaan, hänellä oli siihen terveydentilaan liittyvä syy ja ymmärsin tilanteen täysin. Mutta "en vaan halua" -selitys olisi kyllä siinä tilanteessa tuntunut ehkä vähän jopa loukkaavalta. Mutta jos on ihan tavallinen saunailta, niin silloin saunaan menevät ne, jotka haluavat ja muut istuskelevat iltaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan laitto oli ihan loistava idea! Ei tulisi niin vaivaantunut olo jos ihan yksikseni joutuisinkin olemaan.
Ap
Joku himosaunoja alapeukuttanut kaikki kommentit... mä en kanssa noista joukkosaunomisista välitä, ja sitä ei kaikki valitettavasti ymmärrä. Ihan hyvin voit jättää saunomatta eikä tarvitse keksiä mitään tekosyitä. Vain idiootit alkaa vänkäämään että no miksi et nyt sauno.
Todennäköisesti siellä on muitakin jotka eivät halua saunoa, sanot vaan ettet halua saunoa niin se kai siitä sitten.