Peseekö täällä kukaan muu vaatteet JOKA käytön jälkeen?
Siis ihan kaikki. Farkut, yövaatteet, huivit... Ainoat, joita käytän useamman kerran välillä pesemättä on ulkotakit ja kylpytakki. Kylpytakin pesen kerran viikossa ja lenkkareitakin noin kolmen lenkin välein. Suihkussa käyn joka ikinen aamu ja ilta, sekä joskus päivälläkin ennen jotain menoa. Lakanat vaihdan vähintään kerran viikossa. Olenko hygieniafriikki? Ja joo tiedän, että vaatteet ja iho kuluu jatkuvasta pesusta :(
Kommentit (52)
En pese joka vaatetta. Rintaliivejä pidän kaksi päivää, alushousut ja sukkahousut menee joka päivä pyykkiin. Kotiin tultua vaihdan kotimekon päälle, sekin pestään parin päivän välein.
Käytän töissä paitapuseroita, eli otan maanantaina käyttöön yhden ja tiistaina toisen. Paitapuserot tuuletan parvekkeella, niitä voi käyttää tuuletuksen jälkeen vielä kerran. Housut samaten, ja jakuntakki on käytössä viikon pari, koska yleensä se roikkuu töissä henkarissa ja on päällä vain kokouksissa. Villatakit pesen useammin.
Perjantain työvaatteet on yleensä mekko tai hame, ja ne menee koko viikonlopun - paitsi verkkarit lenkille. Urheilukamat pestään joka käytön jälkeen, paitsi verkkatakki kerran viikossa.
Lakanat vaihdetaan parin viikon välein, ja petaan pestyt samana iltana takaisin (kuivausrumpu). Pyyhkeet pestään kerran viikossa.
Eikö sun lenkkarit mene pilalle, ap? Mulla on kahdet lenkkarit, ja tuuletan ne partsilla käytön jälkeen.
Meillä myös laitetaan vaatteet pesuun yhden päivän käytön jälkeen. En näe ongelmaa. Viisi henkinen perhe ja kone pyörii yleensä kerran päivässä.
Itse rakastan kyllä puhtaan vaatteen tuntua ihollani. Pari päivää pidetty vaate tuntuu hiukan nuhruiselta helposti. En kuitenkaan pese esim. työvaatteitani joka päivä. Pikainen tuuletus riittää. Panostus laatumateriaaleihin kannattaa vaatteissa! Sen sijaan minulla on laadukkaat alustvaatteet (alushoudut, ritsikat, aluspaita) jotka vaihdan päivittäin. Näin varsinainen vaate ei "likaannu" käytössä oikeastaan lainkaan. Tuuletus raikastaa tuoksun ihanaksi. Olen todella paljon hikoileva itse, joten ihmisten vaatteiden likaantumisessa on varmasti eroja. Suihkussa käyn päivittäin, mutta huom. VESIPESEN itseni, en hinkkaa pesuaineilla. Tukan pesen pari kertaa viikossa. Suihku raikastaa oloa, koska tosiaan hikoilen aika runsaasti. Tuuletus riittää farkuille ja paidoille useimmiten, lakanatkin voi vaihtaa vaikka kerran viikossa. Sekin on aika usein (pyykkivuori!).
Kaikentyyppisiä pakkomielteitä esiintyy ja nyky-yhteiskunnan monille jo liiankin kiihkeätahtisten elämänrytmivaatimusten takia ne ovat viime vuosina yleistyneet paljonkin...pakkomielteensä tiedostaminen on kuitenkin hyvä alku sen korjaamiselle.
Alushousut joka käytön jälkeen, samoin sukat, mutta sukista en aina ole ihan tarkka... Rintaliivit menevät helposti monta päivää pesemättä, eivät tunnu likaisilta. Ihmettelen miten ap:n rintaliivit (ja toki muutkin vaatteet) kestävät jatkuvaa pesemistä! Farkut pesen silloin tällöin, ennemmin pakastan ne, mikä ei kuluta niitä mutta tappaa bakteerit. T-paidat ja topit pesen joka käytön jälkeen, neuleita, bleisereitä yms vain jos likaantuvat, muuten vain tuuletan ja harjaan. Kenkiä huollan viikoittain, ja putsaan aina kun likaantuvat. Lenkkareita myös pesen kun tulee näkyvää likaa. Urheiluvaatteet toki pesen joka käytön jälkeen, myös urheilurintsikat.
Lakanat vaihdan noin kerran viikossa, rakastan puhtaiden lakanoiden tuntua :)
Tunnistan melkein AP:stä itseni. Itsellä kyllä lapsikin. Lakanat vaihdan kerran viikossa. Pyyhkeet pari kertaa viikossa. Vaihdamme kaikki vaateet päivittäin. Paitsi miehen farkut pestään pari kertaa kuukaudessa. Takkeja pesen varmaan kerran kuukaudessa. Paitsi lapsen ulkovaatteet pyörivät useammin koneessa, koska likaantuvat ulkoleikeissä, riippuu säästä. Ulkohousut pyörivät koneessa varmaan pari kertaa viikossa. Toki lapsella on niitä kolmet. Lapsen treenivaatteet menevät pesuun aina treenien jälkeen. Miehen työvaatteet kerran viikossa, joskus jopa kaksi. Kenkiä pesen harvoin. Tuuletan kyllä välillä. Verhot pesen kerran vuoteen. Koristetyynynpäälliset kerran-pari kuukaudessa. Päiväpeitot pari-kolme kertaa vuodessa. Ektorpin päälliset pari kertaa vuodessa. Kone pyörii päivittäin. Koko perhe käy kerran päivässä suihkussa. Kesällä lapsi parikin kertaa, jos hikoilee. Itsekin tarvittaessa. Toki aina ei käytetä saippuaa. Itsellä kyllä pyykinpesu vie paljon aikaa. Yleisesti ottaen tykätään kaikki puhtaista vaatteista ja siististä kodista.
Jos ap ottaa siis johonkin ammattiauttajalle yhteyttä, niin sanooko vaan että moi pesen vaatteita liian usein koska olisi aikaa? :D Menkää nyt kuuseen noitten hoitoonpassitustenne kanssa.
Kokeile ap käydä vaikka viikon verran vain kerran päivässä suihkussa. Puhtaissa vaatteissa ei ole mielestäni ongelmaa. Farkut ja takit on kyllä aika turha pestä usein.
Ihan järkyttävää veden, sähkön ja ajan tuhlausta.
Kuinka monta kertaa viikossa teillä muilla pyörii pesukone? Meillä 5-6. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Täytyy sanoa, että AP sulla tuskin on ainakaan montaa lasta? Koska jos olisi, pitäisit kaiketi saman vaatesysteemin heilläkin? Ja tästä koituisi se, ettet muuta ehtisikään tehdä kuin pestä pyykkiä ja asetella niitä kaappeihin takaisin.
Mielestöni tuossa sun systeemissä ei ole järkeä monessakaan mielessä. Ensinnäkin peset itsesi sairaaksi, iho ei tosiaankaan tykkää tuollaisesta pesusta. Peset myös vaatteesi 'sairaaksi', eli kulutat ihan turhaan vaatteitasi turhalla pesulla. Toki alusvaatteet ja sukat voi pestä, mutta jos työ on siistiä sisätyötä, niin kyllähän nainen nyt voi kaksi päivää samaa tpaitaa pitää! (Ellei ole jotain hikiongelmaa.)
Taidat tykätä shoppailusta? Uudet housut joka kk ja uusia paitojakin useampi? Parit lenkkarit vuodessa? Juu, kyllähän tuolla pesun määrällä joutuu ostamaan jatkuvasti uutta. Olet ns vaatteiden pilalle pesijä. Itse en suostu pesemään kuin näkyvästi likaista Tai hielle haisevaa Tai useamman päivän pidettyä vaatetta. Puhtaat vaatteet saa meillä pestä ihan joku muu. Tulee mieleen yksi varakas shoppailufriikki nainen, joka kuivasi kashmir-neuleensakin kuivarissa ja 'ihmetteli' aina sitten kun meni vähän huonoksi -> ei muuta kuin putiikkeihin ostelemaan uutta.
Meillä päin vaihdellaan alusvaatteet joka pv, tpaidat 2-4 pvn välein, housuja ja huppareita pestään viikon käytön jälkeen. Toki jos vaate on aiemmin likainen, niin vaihdetaan.Kun vaate on uusi, pesen sitä hieman harvemmin kuin pitkään käytössä olleita. Tämä siksi, etten halua että uusi vaate kulahtaa heti pesujen takia. Ennemmin pieni tahra uudessa hupparissa tai housuissa, kuin että pesisin sen heti sen tahran takia. Toki koitan putsata tahraa pois kostutetulla pyyhkeenkulmalla.
Olen 4kk vauvan äiti, ja vauvan vaatteet menee pesuun myös joka käytön jälkeen. Olen viimeksi ostanut itselleni uuden vaatteen elokuussa 2015. Lenkkarit on 2 vuotta vanhat. Maksoivatkin kyllä sen verran, että ovat laadukkaat ja kestävät sitä pesua.
No sitten et olekaan shoppaholicci :) jos olisin sinä, niin koittaisin kyllä pienentää puoleen tuota pesuhommaa. Aika järjetöntä käyttää niin paljon aikaa siihen. Vauvasi kasvaa ja vaatteiden koko kasvaa -> enää yksi koneellinen päivässä ei riitä. Mulla kolme lasta, joista kaksi on melkein 190 cm pitkiä poikia. Viimeinen on taapero :) Mies aina pois työretkillä. Jos mun pitäisi kerrankäytettyjä vaatteita pestä kaiken muun toiminnan ohella, niin huhhuh. Puupalttoo kutsuisi aika nopeaan. Jo se, että kuskaa viiden eri ihmisen vaatteita neljään eri huoneeseen on tosi iso homma, kun on 400 m2 talo. Juu, voisin orientoiduttaa goljattejani tekemään sen homman vaikka ihan itse ;)
Luen tätä ketjua ihan ihmeissäni, todellako nykyään kaikki pesee vaatteitaan näin paljon ja lotraa suihkussa jatkuvasti? Huh.
Mä pesen kyllä, mutta mun syy on eläinallergia. Eli mulla on lemmikki, jolle itse olen allerginen. Vaihdan vaatteet useita kertoja päivässä puhtaisiin, jotta eläinpöly ei siirry vaatteesta nenääni. Meillä myös imuroidaan allergiaimurilla päivittäin, käytetään ilmanpuhdistinta jne. Näin pystyn elämään lähes ilman oireita. Pesuaineena käytän tietysti vaatteisiin allergiatestattuja pesuaineita ja muuten pesen kodin allergiatestatulla tiskiainevedellä. Vältän antibakteerisia tuotteita ja ylihygieniaa.
Peushygienian kannalta ei vaatteita kannattaisi pestä joka kerran jälkeen, jos ei ole vastaavaa ongelmaa kuin minulla. Vaatteet kuluu, energiaa kuluu, pesuainetta liukenee vesistöön jne. jne.