Syövät ja allergiat lisääntyvät - syynä järjestelmällinen kuluttajien huijaaminen!
Saatko outoja ihottumia? Hilsettä? Tuleeko suuhusi haavaumia? Oletko muuttunut herkemmäksi kuin aiemmin? Epäiletkö allergisoituneesi?
En enää jaksa ihmetellä, miksi niin moni sairastuu, kun joka tuotteeseen lisätään teollisuudessa ylimääräisiä täyteaineita, että niistä saadaan mahdollisimman hyvä kate suhteessa määrään. Varsinkin kosmetiikka on täynnä erilaisia myrkkyjä: lyijy, boron nitride, titaanioksidi, bismuth oxychloride, kromi, karmiini, talkki, kiille, alumiini, nanoparitikkelit, sodium laureth sulfate, natrium laureth sulfate.... Näitä löydät ihan tavallisesta hammastahnasta, shampoosta, meikkivoiteesta, huulipunasta, aurinkovoiteesta, silmämeikinpoistoaineesta, käsisaippuasta, lääkekapseleista, pyykinpesujauheesta, deodorantista, ihovoiteesta ja vaikka mistä.
Kuluttajat elävät siinä uskossa, että jossain tuotannossa joku virkamies tarkkailee, että tuote on turvallinen ja sitä voi käyttää, mutta pah! Tärkeintä on kassavirta sekä se, että joku ostaa. Eikä mikään takaa, että tuote on turvallinen, vaikka kuinka väittää olevansa allergia- tai lapsiystävällinen.
Minä ostin apteekista muka allergisen ja herkän ihon aurinkovoiteen ja olen nyt elänyt naama tulipunaisena ja turvonneena kohta viikon, koska apteekkari suositteli sen minulle sopivaksi. Paha arvioida, mikä siinä aurinkovoiteessa ärsytti, koska lista aineista on pitkä. Ja nyt googlailtuani olen tullut tulokseen, että aurinkovoidehan on pelkkää myrkkyä, sitä ei tod. kannata käyttää. Mutta joka tuuttiin työnnetään nykyään esim. suojakertoimia, kun kosmetiikkaa katsoo.
Kiitos, että sain purkautua. Onko muilla kokemuksia allergisoivista tuotteista tai siitä, että esim. ennen normaali iho on muuttunut herkäksi?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Katselin joskus kaupassa huulirasvojen (Labello) tuoteselosteita ja mietin miksi huulirasvaan lisätään aineita kuten Mica.
Niinpä. Ja arvatenkin sitä päätyy suusta sisään. Sama koskee huulipunia ja -kiiltoja. Ällöttää, että ihan pienille tytöillekin markkinoidaan lasten meikkejä muka kivana leikkinä. Syö ihanat lisäaineet jo lapsena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensteks,elä ikinä enää osta mitään aurinkorasvaa koska on on kukkua ja saat niillä vaan ihosyövän itelles.
Mulla on niin valkea iho, että palan noin vartissa jos olen ulkona ilman suojaa. Onko mielestäsi siis terveellisempää olla iso osa vuodesta palaneena, kuin käyttää suojarasvoja? Vai pitäisikö pukeutua burkhaan, jotta naamankin saa suojattua?
Ihmettelen, miten evoluutio ei ole jo karsinut näin herkkiä pois sukupolvet sitten, kun ei ollut olemassa aurinkorasvoja ja oli pakko olla ulkona...
Vai kävisikö siinä sittenkin niin kuin itsellenikin nuorena, kun vanhemmat sanoi että antaa vaan palaa niin iho tottuu. Lapsena paloinkin aina alkukesästä pahasti muutaman kerran, mutta tosiaan, iho tottui, ja aikuisena en ole palanut enää oikein millään, vaikka olenkin erittäin kalpeaihoinen. Nykyisin en pala enkä rusketu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalovoiteet. Onko mitään turhempaa keksitty? Normaali iho ei kaipaa rasvoja mutta kun sitä purkkirasvaa lutrataan kaikkialle niin tokihan normaali tasapaino järkkyy. Ja joo, suihkun jälkeen iho ehkä tuntuu kuivalta mutta tuliko käytettyä liian voimakkaita pesuaineita? Toisaalta se ihon kiristys kyllä helpottaa kohta kun iho tuottaa itse rasvaa.
Tosi helppo sanoa jos itsellä ei ole kuiva iho. Kummasti mulla nahka "tottuu" rasvaan heti kun tulee pakkasta - olin rasvannut sitä ennen tai en. Ja kesällä "tottuu" pois rasvauksesta vaikka sitä ennen olen rasvannut sitä joka ilta (ja pahimmillaan aamuisinkin) koko talven. Miten selität tämän, jos rasvauksen tarve olisi vain mielikuvitusta? Saippualla en itseäni pese, koska sen jälkeen todennäköisesti repeäisin kahtia, ei siis johdu pesuaineista.
Iho saa ravintonsa ja kosteutensa syödystä ruuasta ihan niinkuin kehossa kaikki muukin. Jos joudut käyttämään voiteita, ei ruokavaliosi ole kunnossa.
Syömästäni ruoasta rasvaa on keskimäärin 30-40% (kookosöljyä, pähkinöitä paljon, leivän päällä oivariinia, satunnaisesti rasvaista lihaa). Paljonko sen mielestäsi pitäisi olla, jotta riittäisi? En suoraan sanottuna usko että voin rasvan määrää enää kasvattaa, koska vastaavasti muuta ruokaa pitää silloin vähentää ja jo nyt joudun katsomaan tarkkaan mitä syön.
Mainitsiko joku rasvasta?
Yleensä kai väitetään että rasva auttaa ihoakin pysymään rasvaisena/kosteana. Näsäviisastelun sijaan, kerro toki että millainen ruokavalio sitten siihen auttaa jos kerran rasvasta ei ollut kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensteks,elä ikinä enää osta mitään aurinkorasvaa koska on on kukkua ja saat niillä vaan ihosyövän itelles.
Mulla on niin valkea iho, että palan noin vartissa jos olen ulkona ilman suojaa. Onko mielestäsi siis terveellisempää olla iso osa vuodesta palaneena, kuin käyttää suojarasvoja? Vai pitäisikö pukeutua burkhaan, jotta naamankin saa suojattua?
Ihmettelen, miten evoluutio ei ole jo karsinut näin herkkiä pois sukupolvet sitten, kun ei ollut olemassa aurinkorasvoja ja oli pakko olla ulkona...
Vai kävisikö siinä sittenkin niin kuin itsellenikin nuorena, kun vanhemmat sanoi että antaa vaan palaa niin iho tottuu. Lapsena paloinkin aina alkukesästä pahasti muutaman kerran, mutta tosiaan, iho tottui, ja aikuisena en ole palanut enää oikein millään, vaikka olenkin erittäin kalpeaihoinen. Nykyisin en pala enkä rusketu.
Ihosyöpä harvoin tappaa alle lisääntymisikäisenä. Evoluutio ei siis tässä ole auttanut.
Sulla olisi edessä mahtava ura ihotautilääkärinä, jos pääsisit levittämään neuvoasi siitä että ihmiset eikun polttamaan itseään, niin iho tottuu... Ei näihin typeryyksiin viitsi enää kommentoida enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on vaalee iho ja palan hetkessä mutta ratkasu on vaatteet ja vaikka iso lierihattu.
En usko että on parempi ottaa se ihosyöpä kun vältellä pahinta paistetta ja suojautua.
Valitkaa ihovoiteeks sellanen tökötti joka on luonnollinen.Ite käytän näin esimerkkinä rypsiöljyä.
Normaalit kosteusvoiteet vetää toisesta ihokerroksesta kosteuden ihon ensimmäiseen kerrokseen jollon iho tuntuu kosteutetulta mutta tosiasiassa tilanne vaan pahenee.
Niin minäkin mieluummin vältän aurinkoa varjolla, pukeutumalla ja hatulla kuin laitan iholleni myrkkyä aurinkovoiteen muodosssa. Itse aurinkovoide aiheuttaa syöpää (palamisen lisäksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin joskus kaupassa huulirasvojen (Labello) tuoteselosteita ja mietin miksi huulirasvaan lisätään aineita kuten Mica.
Niinpä. Ja arvatenkin sitä päätyy suusta sisään. Sama koskee huulipunia ja -kiiltoja. Ällöttää, että ihan pienille tytöillekin markkinoidaan lasten meikkejä muka kivana leikkinä. Syö ihanat lisäaineet jo lapsena!
Minä en ole enää noin viiteen vuoteen voinut käyttää huulirasvoja, koska niistä aiheutuu kurkkuun inhottava kutiseva ja turvonnut tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalovoiteet. Onko mitään turhempaa keksitty? Normaali iho ei kaipaa rasvoja mutta kun sitä purkkirasvaa lutrataan kaikkialle niin tokihan normaali tasapaino järkkyy. Ja joo, suihkun jälkeen iho ehkä tuntuu kuivalta mutta tuliko käytettyä liian voimakkaita pesuaineita? Toisaalta se ihon kiristys kyllä helpottaa kohta kun iho tuottaa itse rasvaa.
Tosi helppo sanoa jos itsellä ei ole kuiva iho. Kummasti mulla nahka "tottuu" rasvaan heti kun tulee pakkasta - olin rasvannut sitä ennen tai en. Ja kesällä "tottuu" pois rasvauksesta vaikka sitä ennen olen rasvannut sitä joka ilta (ja pahimmillaan aamuisinkin) koko talven. Miten selität tämän, jos rasvauksen tarve olisi vain mielikuvitusta? Saippualla en itseäni pese, koska sen jälkeen todennäköisesti repeäisin kahtia, ei siis johdu pesuaineista.
Iho saa ravintonsa ja kosteutensa syödystä ruuasta ihan niinkuin kehossa kaikki muukin. Jos joudut käyttämään voiteita, ei ruokavaliosi ole kunnossa.
Syömästäni ruoasta rasvaa on keskimäärin 30-40% (kookosöljyä, pähkinöitä paljon, leivän päällä oivariinia, satunnaisesti rasvaista lihaa). Paljonko sen mielestäsi pitäisi olla, jotta riittäisi? En suoraan sanottuna usko että voin rasvan määrää enää kasvattaa, koska vastaavasti muuta ruokaa pitää silloin vähentää ja jo nyt joudun katsomaan tarkkaan mitä syön.
Mainitsiko joku rasvasta?
Yleensä kai väitetään että rasva auttaa ihoakin pysymään rasvaisena/kosteana. Näsäviisastelun sijaan, kerro toki että millainen ruokavalio sitten siihen auttaa jos kerran rasvasta ei ollut kyse?
Sinä itse otit rasvan esiin, joten älä syytä minua näsäviisastelusta.
Koululääktiede ja monikultuur pois
https://en.wikipedia.org/wiki/Mica