pyöräilykypärä
Käytääkö vaan lapset vai myös vanhemmat kun pyöräilette?
Kommentit (152)
Käytän todellakin! Jos voin vähentää riskiä kuolla tai vammautua, teen sen lasteni takia. Myös he käyttävät. Olen myös töissä lasten parissa ja haluan antaa hyvän esimerkin :)
En pyöräile ollenkaan, koska en halua käyttää kypärää, mutta en halua myöskään antaa lapsilleni sellaista esimerkkiä, että aikuisten ei kypärää tarvitsisi käyttää.
Karua oli kun naapurin pian 6 täyttävä muksu tuli innoissaan puistoon pyörällä kertoen, että hän on nyt jo niin iso, että äiti sanoi ettei enää tarvitse kypärää! :(
Vierailija kirjoitti:
En pyöräile ollenkaan, koska en halua käyttää kypärää, mutta en halua myöskään antaa lapsilleni sellaista esimerkkiä, että aikuisten ei kypärää tarvitsisi käyttää.
Karua oli kun naapurin pian 6 täyttävä muksu tuli innoissaan puistoon pyörällä kertoen, että hän on nyt jo niin iso, että äiti sanoi ettei enää tarvitse kypärää! :(
Ei voi olla. Oikeesti?
Käytön itse ja mies käyttää myös. Lapsia ei ole :)
On se sen verran halpa henkivakuutus ja vaikka itse olisikin varovainen niin kaikki muut liikenteessä ei aina noudata niitä liikennesääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Käytön itse ja mies käyttää myös. Lapsia ei ole :)
On se sen verran halpa henkivakuutus ja vaikka itse olisikin varovainen niin kaikki muut liikenteessä ei aina noudata niitä liikennesääntöjä.
Millaiset kypärät? Merkki, malli?
En käytä. Pyöräilykypärä on turha. Jos perustelee kypärän käyttöä turvallisuusasioilla, niin johdonmukaisuuden vuoksi kypärää tulisi käyttää myös kävellessä ja autoillessa.
Pyöräilykypärä on halpa synninpäästö kunnalliselle toimelle jättää pyöräilyreitit retuperälle ja änkeä jalankulkijat ja pyöräilijät sikinsokin.
Käytän kypärää, kuten myös muut perheenjäsenet. Jos ei halua käyttää kypärää, sopii kävellä.
Meillä käyttää kaikki kypärää, mieskin saatiin viimeisimpänä kypärän käyttäjäksi. Täällä meillä päin on yleistä, että pienetkin lapset pyöräilevät ilman kypärää ja koululaisisista suurin osa on kypärättömiä, joten siihen nähden on ihme, että 5.-luokkalainen suostuu vielä nurisematta käyttämään kypärää. Ei tarvitse edes muistutella.
Käytän.
Jos ei käytä kypärää, on vähän turvaton olo.
Teinit ei kypärää käytä.
Tottakai käytän.
Tuntuisi jotenkin "alastomalta" fillaroida ilman. Kampaus kyllä kärsii, mutta kuluu asiaan.
Käyttämistä edesauttaa, että kypärä on hyvännäköinen. En minäkään pottaa huolisi päähäni 😔
Juu käytän 90% matkoista. Aamulla kun työmatkapyöräilee niin sanotaan nyt että 25 ihmistä tulee vastaan joista vaan parilla ei ole kypärää. Menen pk-seudulla valtaväylän vieressä pyörätietä.
Joskus jos olen mennyt keskuspuiston hiekkatietä hiljakseen tyyliin farkut ja kaupunkivaatteet päällä 1-2km matkoja jonnekin kahville tai ostoksille niin en ole käyttänyt, lähinnä siksi että kypärän kanniskelu on epäkäytännöllistä kaupungilla.
Kaikki käyttää kypärää, kun pyöräilemme yhdessä. Yksin pyöräilen "salaa" lyhyitä matkoja joskus ilman kypärää.
Kerttuli kirjoitti:
Joskus jos olen mennyt keskuspuiston hiekkatietä hiljakseen tyyliin farkut ja kaupunkivaatteet päällä 1-2km matkoja jonnekin kahville tai ostoksille niin en ole käyttänyt, lähinnä siksi että kypärän kanniskelu on epäkäytännöllistä kaupungilla.
Koetkö, että kypärän käyttö lisäisi turvallisuuttasi näissä tilanteissa?
Ei todellakaan! En nolaa lapsiani pakottamalla käyttämään pyöräilykypärää! Teinillä koulumatka 4,5km ja kuopuksella 1,5km.
Teini 16
Esikko 11
Juuri tänään luki lehdessä, että vuosittain kymmenen pyöräilijän henki säästyisi, jos olisi ollut kypärä päässä. Käytän aina kypärää (se sama, joka tuli ostettua joskus 15 vuotta sitten) ja lapsella on myös kypärä, oli sitten kyydissä tai itse polkemassa. Mies ei käytä kylillä pyöräillessä kypärää, mikä harmittaa minua todenteolla, mutta kun hän ajaa töihin kilpapyörällä kovaa vauhtia, hänellä on kypärä.
En käytä. Mä mieluummin kuolen kuin vammaudun loppuiäkseni. Ja se kypärän kanniskelu mukana on ärsyttävää. Kuulokkeidenkin kanssa tulisi ongelmia, kun nappikuulokkeista en tykkää.
Lapsia ei ole.
Asiaan tulee uutta perspektiiviä Hollannissa, jossa kaikki pyöräilee. Täällä ihmiset sanoo, että pyöräilykypärän käyttö on sama kuin jos kävelisi kypärä päässä. Täällä toki on pyörille omat väylät ja esim. liikennevalot, mutta kyllä pienet lapsetkin opettelevat ajamaan ilman kypärää. Lapset matkustavat usein vanhempien kyydissä pyörällä, ilman kypärää.
Itse en käytä kypärää, en Hollannissa enkä Suomessa. Suomessa olen kuitenkin harkinnut, koska talvipyöräily on välillä pelottavaa.
Nosto