Kokemuksia Epi-No synnytysharjoituslaitteesta?
Onko kukaan muu käyttänyt kyseistä laitetta? Sen tarkoituksena on venyttää välilihaa ja muita synnytyksessä helposti vaurioituvia kudoksia pikkuhiljaa ennen synnytystä, mikä ehkäisee repeämiä ja alapään vaurioitumista synnytyksen aikana.
Olen käyttänyt laitetta kahdesti ja edes ensisynnyttäjänä en saanut repeämiä tai muita vaurioita. Muilta odottajilta ja äideiltä sain kuitenkin paljon negatiivisia kommentteja asiaan liittyen. Osa ei uskonut että laitteen käytöllä on mitään tekemistä repeämien välttämisen kanssa, osa sanoi että tuhlaan sata euroa turhamaisuuden vuoksi, osa vakuutti että jos venytän alapäätäni synnytystä varten, se ei koskaan palaudu ennalleen. Olin itse sitä mieltä että hiljalleen venytetyt kudokset palautuvat ennalleen paremmin kuin kerralla repäistyt, mutta koska en saanut repeämiä kummassakaan synhytyksessä, en voi olla varma.
Ihmettelen ettei tästä keinosta välttää repeämiä puhuta enemmän. Oletko harkinnut Epi-Non käyttämistä? Jos olet sitä vastaan, miksi?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta ajattelin, että tämä on jonkun keksimä juhannustrolli, mutta ei... Kaikella sitä nykymammoja rahastetaankin. Että joku ostaa sadan euron pimpsanvenytyslaitteen! Ei helv.... Näköjään raskaana oleville ja äideille voi myydä ihan mitä tahansa hienoilla mainoslauseilla ja hölmöt uskovat. No kun se naapurin Mimmikin käytti tätä eikä revennyt. Luuletteko että ne täällä huutelevat tai kahvipöydissä kertoilevat, joille kävi toisin.
Toki raskaus pehmentää aivot, mutta että ihan näin paljon...?
No tuota, Afrikassa monissa maissa naiset käyttävät Helistimen näköisiä puisia venyttimiä ennen synnytystä. Tästä on heille monesti hyötyä. Synnytys sujuu nopeammin ja turvallisemmin. Kätilöä tai leikkaava lääkäri ei välttämättä ole lähellä eikä sairaalaakaan. Ihan vuosisatojen tai tuhansien aikainen keksintö. Meidän aikamme ihmiset ovat toki tällaisesta "barbaarista" käytännöstä vieraantuneet :)
Turhaketta markkinoille tuo an yrityksenkö edustaja täällä vastailee itselleen? Naiset on kyl satoja tuhansia vuosia synnyttäneet ilman moisia härpäkkeitä... typerää. Mitä luomumpi, sen parempi, lähes kaikessa.
Kuulisin mielelläni tästä lisää uusia kokemuksia :) Aloitin itse eilen laitteella harjoittelun, laskettu aika vuoden lopussa. Aloitin vähän liian rohkeasti 7cm ja sain jo siitä nirhauman...noh, tämähän lisää jännitystä repeämiä kohtaan kivasti :D Saan välillä yhdynnässäkin nirhaumia välilihaan, niin en uskalla kuvitella mitä alapäälleni käy kun sieltä punkee ulos vauva.
Kannustaa kuitenkin treenaamaan. Uskon, että ainakin laitteesta saa apua siihen että ponnistusvaihe tuntuu jossain määrin tutulle ja lihakset ehkä tietävät mitä pitää tehdä. Rohkaisevaa oli myös huomata, että lantionpohjalihakset on ihan hyvässä kunnossa.
Itse synnyttämättömänä ihmettelen niin monen mamman asennetta että vain silloin on oikea äiti kun on kylmiltään puskenut nelikiloisen vauvan vaginastaan ja tikkejä tuhottomasti. Kaikkea tämmöistä apuvälinettä tai helpotusta pidetään hölynpölynä ja "oikea äiti" ei semmoisiin sorru. Mitä enemmän kärsimystä sen parempi!
Olen tästä laitteesta monesta paikasta kuullut, enkä yhtäkään negatiivista. Eli laajempaa tietoisuutta vaan tämmöisellekkin apuvälineelle.
Useimmat kommentit on niin selkeästi yhdeltä ja samalta kirjoittajalta :D
Hei, osta vaikka facesta mainostilaa, ei se nyt NIIIN kallista ole.
Neuvolassa tästä varoiteltiin. Hidas ja jatkuva venytys aiheuttaa todellakin palautumattomia muutoksia. Tavalliset I- ja II- asteen repeymät paranevat siinä kuin mikä tahansa haava, eivätkä jätä värkkiä ammolleen.
En todellakaan usko, että neuvolassa on tällaisesta asiasta varoiteltu.
Kuten joku jo aiemmin mainitsikin, niin eihän kukaan tee spagaattia kylmiltään ka toisaalta jos lopettaa venyttelyn, niin ei spagaatti enää onnistukaan, koska kudokset ovat palautuneet takaisin.
Tottakai naisen alapää venyy synnytyksessä, oli sitä sitten venytetty etukäteen tai ei. On myös kudostyypistä kiinni miten hyvin alapää palautuu ennalleen. Siihen ei mikään muutaman viikon etukäteen tapahtuva venyttely vaikuta, että alapää ainakaan sen takia jäisi löysäksi.
Venyttäminen auttaa myös siihen, että pystyy synnytyksessä paremmin hallitsemaan omaa kroppaansa ja esimerkiksi ponnistamaan oikealla tavalla.
Synnytykseen voi valmistautua monin tavoin, myös venyttämällä alapäätään. Voi myös tehdä rentoutusharjoituksia ja treenata lantionpohjanlihaksia. Synnytyksestä voi myös selvitä ilman lääkkeellistä kivunhoitoa, mutta yhtä lailla lääkkeellisiin turvautuminen on järkevää. Ei siihenkään ole yhä oikeaa vastausta kumpi on parempi, vaikka moni äiti näistäkin asioista tuntuu kilpailevan.
Itse olen hankkinut epi-no laitteen ja aloitan ihan pian sillä venytysharjoitukset. Tällä hetkellä olen käyttänyt sitä lantionpohjalihasten harjoitteluun.
Jos jollain on tuoreita kokemuksia laitteesta, miin kuulisin mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnyttämättömänä ihmettelen niin monen mamman asennetta että vain silloin on oikea äiti kun on kylmiltään puskenut nelikiloisen vauvan vaginastaan ja tikkejä tuhottomasti. Kaikkea tämmöistä apuvälinettä tai helpotusta pidetään hölynpölynä ja "oikea äiti" ei semmoisiin sorru. Mitä enemmän kärsimystä sen parempi!
Olen tästä laitteesta monesta paikasta kuullut, enkä yhtäkään negatiivista. Eli laajempaa tietoisuutta vaan tämmöisellekkin apuvälineelle.
Itse taas en synnyttäneenä ole tuollaiseen asenteeseen koskaan törmännyt. Kuulostaa omituiselta.
En ole ikinä kuullutkaan.
Repeämät johtuvat pääasiassa siitä, että vauva tulee
-virhetarjonnassa (eli siis tunkee isommassa asennossa kuin mahtuisi)
-ja/tai vauva on liian iso (esim reilusto yli 4-kiloinen ja harteet leveämmät kuin pää)
-ja/tai ponnistusvaihe pitkittyy, jolloin väliliha pingottuu rasituksesta eikä enää jousta normaalissakaan (normaalikokoinen vauva oikeinpäin) synnytyksessä.
Hyvä keino lisätä välilihan joustoa on synnyttää kontillaan tms./ei puoli-istuvana. Mutta sekään ei pelasta jos joku noista yleisimmistä repeämien aiheuttsjista toteutuu.
En usko, että tuosta laitteesta kyllä haittaakaan on ja iso plussa on myös se jos sen käyttö saa äidin rentoutumaan ja lisää turvallisuuden tunnetta. Eikä lihakset kyllä kovin helposti löysty pilalle eli tuskin venyttämisharjoituksista sellaista haittaa on. Ja tosiaan, jonkun repeämän se voi ehkäistäkin tai ainakin lieventää repeämän vaikeutta muussa tapauksessa.
Minäkin olen synnyttänyt kaksi 3-kiloista vauvaa alateitse oikeassa tarjonnassa enkä revennyt (kuopuksen syntymässä tosin häpyhuuli nirhautui ja sain pari tikkiä siihen). Itse asiassa onkin jopa yleisempää, ettei repeä ja synnytys sujuu hyvin, lapsi on keskikokoinen ja tulokulma oikea, lantion läpi mahtuu ja sykkeet pysyy hyvinä/ei tarvitse leikata kiireessä. Se on kivusta huolimatta aika kiva tapa synnyttää kun palautuminen on supernopeaa.
Täältä ehdoton suositus Epi-Nolle! Synnytin esikoiseni heinäkuussa 2018, ja ehdin harjoitella laitteella pari viikkoa ennen synnytystä. Harjoittelu oli epämukavaa (venytys oikeasti tuntui), mutta synnytys meni loistavasti: ei minkäänlaisia repeämiä, enkä tarvinnut yhtään särkylääkettä jälkikäteen. Heti synnytyksen jälkeen olin ihan elämäni kunnossa, ja Naikkarin loistava Laura-kätilö kyseli valmistautumisestani synnytykseen. Hän ei ollut kuullutkaan laitteesta, mutta lupasi googlata sen myöhemmin.
Itselleni laitteen käyttö toi varmuutta ponnistamiseen ja oli hyvää valmistautumista myös venymiseen. Palauduin synnytyksestä erinomaisesti, ja jos meille suodaan toinenkin lapsi, aion ehdottomasti käyttää laitetta uudelleen. Kokemukseni on siis pelkästään positiivinen, niin itse laitteesta kuin synnytyksestäkin.
Hei! Nostan tämän vanhan keskustelun. Onko kellään myydä tätä laitetta? Voimassa olevaa laitetta?
Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa tästä mielestäni iso apu ja nyt laite on vanhentunut. Laitteessa siis käytä viimeistään päivämäärä. Asun Helsingissä.
Mulla olisi yhdessä raskaudessa käytetty epino. Jos jotakin kiinnostaa, maili riittaniemin@gmail.com