mies ei ymmärrä, miksen pidä makaronilaatikosta. riidan aihe tämäkin..
nyt tekee sitä itselleen ja lapsille, minä syön jonkin mikroaterian..
en ole nirso ja nuorempana söin kyllä makaronilaatikkoa, mutta nyt olen jotenkin tympääntynyt siihen. ja ylipäätään jauheliharuokiin !
tuntuu että elämä on yhtä makaronisotkua, italianpataa, makaronilaatikkoa, lasagnea, nakkisoppaa, lihasoppaa, spagettia ja jauhelihakastiketta...
Kommentit (34)
Aika paljon makaronia luettelit, ehkä siinä syy kyllästymiseen?
Mies siis tekee ruokaa perheelle ja sinä valitat?
On se maailma näköjään mennyt pitkälle.
Musta olisi ihanaa jos mies kokkaisi lapsille ja itse saisin syödä ihan mitä haluan. Miettimättä pitävätkö muut siitä vai eivät! Elkää riidelkö, nauti ap :)
Tuollaisesta mössöstähän monen perheen kotiruoka koostuu. Jauhelihaa ja perunaa, jauhelihaa ja makaronia, jauhelihaa ja pastaa, nakkeja ja perunaa, makkaraa ja perunaa. Lisukkeena ruskeaa tai kermaista kastiketta. Etsikää uusia reseptejä ja alkakaa käyttää kasviksia ja kalaa, niin saatte terveellistä vaihtelua.
mies "mitä tehdään ruuaksi?"
minä "jotain muuta kuin jauhelihaa! tai makaronia!
mies " kanaa oli toissapäivänä.. uunimakkara? ei, sitä oli viime viikolla! eikö lasagne kävisi , lapsetkin tykkää!
minä " äh..no joo"..
kokkaamme siis vuorotellen
jos olen yksin kaupassa, pyörin siellä lähes itku kurkussa kun en keksi MITÄÄN muuta ostettavaa kuin maidon ja sen pirun makaronipussin !
'
kerran tein kanaa kookos/sitruunakastikkessa ja bataattimuussia, kukaan ei syönyt. sama juttu linssikeiton kanssa..
haluaisin oppia tekemään erikoisempia ruokia, mutta niiden pitäisi myös kelvata miehelle sekä 5 v ja 9v lapsille! :(
tämä johtaa kohta siihen, että teen itselle eri ruuat kuin perheelle..
uupunut ap, jolla tursuaa makaronilaatikkoa korvista..
Ei tulis mieleen valittaa. Tosin ymmärsin niin että mies valittaa kun et syö tai tykkää ... se on eri asia. Meillä mies kokkaa enkä tosiaankaan valita jos ei ole mieleistä. Syön kohteliaasti ainakin vähän enkä ala lämmitellä mikroaterioita! Ajattelen että lapsellekin hyvä malli tällainen kohteliaisuus.
Aika reppana olet, ap. Kaupassakin ihan itkua tuherrat.
No eihän niille kelpaa mitkään muut kuin mauttomat ja epäterveelliset, ruskeat mössöt, koska vain niitä on tarjottu pienestä pitäen. Nyt on enää vaikea saada niitä syömään mitään oikeaa, ravinteikasta ruokaa. Mene johonkin reseptisivustolle etsimään inspiraatiota.
En minäkään tykkää makaronilaatikosta. Muutenkin kaikki pastaruoat on aika yöh ja jauhelihasta en ole koskaan tykännyt. Onneksi olemme molemmat mieheni kanssa kasvissyöjiä ja usein teemme intialais- tai joskus myös thaityyppistä ruokaa. Ja on muuten hyvää. Ei oikein uppoisi tuo iänikuinen makkara, peruna, jauheliha ja makaronimössö -linja.
Vierailija kirjoitti:
nyt tekee sitä itselleen ja lapsille, minä syön jonkin mikroaterian..
en ole nirso ja nuorempana söin kyllä makaronilaatikkoa, mutta nyt olen jotenkin tympääntynyt siihen. ja ylipäätään jauheliharuokiin !
tuntuu että elämä on yhtä makaronisotkua, italianpataa, makaronilaatikkoa, lasagnea, nakkisoppaa, lihasoppaa, spagettia ja jauhelihakastiketta...
Minulle kelpais kaikki nuo luetellut ruuat. Itse käytän perunoita ja kasviksia lisänä.
Lasagne ei kyllä kovin paljon poikkea makaronilaatikosta, jos ainekset ovat jokseenkin samat.
Miksi aloittaja ei tee itse ruokaa? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä miehen kanssa vaikka vuoropäivinä, itse kukin sitä mistä pitää. Toinen lämmittää sitten itselleen eilistä, on syömättä tai tekee jotain muuta.
Sinä voit ihan vapaasti opetella tekemään erikoisempia ruokia. Se on sitten miehen ja lasten ongelma, jos ei kelpaa. Vinkkinä tämä, että lisää eksoottisimmat ainekset ja mausteet vasta sitten, kun mies ja lapset ovat ottaneet oman annoksensa, niin kelpaa paremmin.
Tee ruokalista ja kauppalista etukäteen. Sitten sinun ei tarvitse pyöriä itku kurkussa kaupassa, kun et KEKSI mitään ostettavaa. Päätä jo kotona ennen kauppaan lähtöä saman ja seuraavan päivän ruokalaji, etsi niiden reseptit ja tee kauppalista, mitä niihin pitää ostaa.
En nyt mainosta erikseen mitään kauppaa tai niiden ruokasovelluksia, mutta meillä on monessa kaupassa heti oven vieressä teline, jossa ruokaohjelehtinen. Sinun ei tarvitse edes kaivaa älypuhelinta esiin ja selata sieltä ruokaohjeita kauppalistoineen. Nappaa lehtinen käteen, valitse mieleisesi ruokalaji ja toisinaan niissä on jopa raaka-aineiden pakkausten kuvia.
Vierailija kirjoitti:
kerran tein kanaa kookos/sitruunakastikkessa ja bataattimuussia, kukaan ei syönyt. sama juttu linssikeiton kanssa..
Jospa tekisit kookos-sitruunakanan sijasta ihan perinteisen kanaruuan, ja laittaisit kookoksen ja sitruunan tarjolle erikseen. Linssikeitto voi olla vähän erikoinen sellaiselle, joka ei ole linssejä nähnytkään muualla kuin silmälaseissa.
Meillä kukaan ei tykkää makaronilaatikosta eikä sitä siis koskaan tehdä.
Vaihda ainakin makaronit täysjyväpastaan. Pastaruokiin on helppo upottaa erilaisia aineita, laita vaikka jauhelihakastikkeeseen kikherneitä tai linssejä.
Älypuhelimille on hyviä ruokasovelluksia, esim. K-ruoka, josta löysin nopeasti (<30 min) valmistuvia ruokia.
Itsekin olen hieman epäluuloinen uusille mauille (lapsena syötiin juuri noita mössöjä eikä tullut maisteltua ruokia monipuolisesti), kasviksista pidän ja ohjeesta jätän pois jos jotain liian erikoista/kallista on.
Hyvin tehty makaronilaatikko on herkullista. Usein vaan tarjotaan semmoista peruskönttiä, joka on kyllä aika karmeeta.
Tuo ei toimi että menet kauppaan ja alat siellä miettiä mitä teet ruoaksi. Katsot kotona jonkun mielenkiintoisen reseptin ja sitten menet ostamaan mitä tarvit.
Itse kyllästyn myös ruokiin tosi helposti. Teen aika harvoin tuollaista perinteistä suomalaista kotipöperöä, sitä on niin tylsä jo tehdäkkin. Lapset syö vaihtelevasti, usein aika huonosti, mutta tottuvat kuitenkin pikkuhiljaa. Joskus aina huomaa että joku juttu menee mikä ei ole aiemmin kelvannut.
Sitä en osaa ratkaista jos miehesi haluaa syödä noita jauhelihamössöjä. Aikuiset ihmiset on paljon vaikeampia kuin lapset, kun niillä on ennakkoluuloja niistä pidetään kiinni ihan viimeiseen asti.
Voimia!
Mulla on itsellä vastaava kausi menossa. Yksinkertaisesti tympii kaikki ruuat ja ruuanteko ja siitä huolimatta sitä pitäisi sitten loihtia. Lapset vaatii todella usein makaronilaatikkoa ja kyllähän mä sitä teen, kun oma ideasammio on tyhjä. Sen pupeltaminen kyllästyttää ja enkä mä siitä pidäkään. Joten silmänlumeeksi otan pienen määrän, että näyttäisi siltä, että syön samaa kuin muksut. Lisukkeena aina ruokaisampi salaatti.
Reseptejä tutkin paljonkin, mutta todella harvasta innostun. Ruuanlaittamisesta on tullut pakkopullaa, mutta oli kotiruoka burn out. :D Ostelisin mieluusti eineksiä ja tilaisin pitsoja, mutta eihän ole hyväksi kasvavalle lapselle. Nykyään kyläillään enemmän, että päästään kunnon ruokapöytiin.
Laittakaa sen jauhelihan tilalle tonnikalaa.
Voi kun ihanaa että ihmisillä on vara valittaa "mä en tykkää tosta,en syö". Sillon kun asuin viel porukoilla,ei ollu aina edes mitään kunnon ruokaa,koska 6lasta,2aikuista,3koiraa. Sitä syötiin mitä oli. Ja edelleen syön sitä mitä on tai tarjotaan. Että miettikääpä sitä ennen kun alatte vinkuun kun kaksvuotiaat
Miksi hänen pitäisi sitä ymmärtää? Et kai tarvitse ymmärrystä voidaksesi syödä jotakin muuta?