Soijarouhe jauhelihan jatkeena - paljonko, miten?
Tavoitteena vähentää punaisen lihan käyttöä ja nyt testissä soijarouhe. Ajattelin tehdä isomman satsin tomaatti-jauhelihakastiketta, jonka jatkeeksi ostin vaaleaa luomusoijarouhetta. Vaan miten käytännössä homma hoituu, voisko joku kokeneempi neuvoa? "Ruskistanko" myös sen soijan? Paljonko kannattaa laittaa soijaa sekaan - tai onko ylipäätään vaaraa, että soija maistuu tai erottuu muuten lihan joukosta?
Kommentit (7)
Ruskistan 400g jauhelihaa, lisään jonkin verran vettä ja laitan n. reilun kourallisen soijarouhetta sinne turpoamaan. Sekoittelen niin kauan että vettä ei juuri enää ole ja sitten maustan.
Teen tällä tavalla aina isommat satsit makaronilaatikkoa sekä juurikin tuota tomaatti-jauhelihakastiketta. Muissa ruoissa tuntuu, että se soijan maku puskee liikaa läpi vaikka miten maustaisi :D
Vierailija kirjoitti:
Ruskistan 400g jauhelihaa, lisään jonkin verran vettä ja laitan n. reilun kourallisen soijarouhetta sinne turpoamaan. Sekoittelen niin kauan että vettä ei juuri enää ole ja sitten maustan.
Teen tällä tavalla aina isommat satsit makaronilaatikkoa sekä juurikin tuota tomaatti-jauhelihakastiketta. Muissa ruoissa tuntuu, että se soijan maku puskee liikaa läpi vaikka miten maustaisi :D
Ok, kiitos, kokeillaan näin.
-ap-
Mä kiehautan soijarouheen erikseen (1osa soijarouhetta, 2 osaa vettä) ja lisään sitten jauhelihan joukkoon, ruskistan, maustan jne. Teen yleensä kastikkeen 700 g:sta jauhelihaa, siihen laitan pari desiä soijarouhetta (jonka siis olen kiehauttanut 4 desissä vettä). Pussin kyljessä on ohjeet kuinka kauan tarvii sitä soijaa keittää, mutta mä olen vain katsonut että vesi on imeytynyt siihen rouheeseen, en ole kellosta kytännyt.
Ei sen tarvi olla edes jatke, vaan se menee täysin jauhelihasta, kunhan sitä maustaa. Meillä meni teineille ja appivanhemmille kenenkään huomaamatta, että ei ollut oikeaa jauhelihaa. Ollaan tehty mm. jauhelihakastiketta, makaroonilaatikkoa ja syöty tortillojen kanssa.
Osta sitä tummaa, näyttääkin jauhelihalta. Voit turvottaa sen lihaliemessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kiehautan soijarouheen erikseen (1osa soijarouhetta, 2 osaa vettä) ja lisään sitten jauhelihan joukkoon, ruskistan, maustan jne. Teen yleensä kastikkeen 700 g:sta jauhelihaa, siihen laitan pari desiä soijarouhetta (jonka siis olen kiehauttanut 4 desissä vettä). Pussin kyljessä on ohjeet kuinka kauan tarvii sitä soijaa keittää, mutta mä olen vain katsonut että vesi on imeytynyt siihen rouheeseen, en ole kellosta kytännyt.
Niin, kastikkeeseenhan sen rouheen vois varmaan laittaa ihan suoraankin, kun vain lisää nestettä. Mulle jäi tää tapa siitä, kun ihan ekat soijarouhekokeilut tein lihapullilla.
Rummutuksesta huolimatta: Se on pahaa, kuin pahvia söisi, en taida millään saada pussillista kulutettua. Kissanhiekaksi en ole vielä kokeillut ;-)