Minkä painoiselle raskauskiloja ei tarvitsisi kertyä tai tulisi kertyä vain muutama?
Eli te, joille on sanottu, että raskauskiloja ei tarvitsisi kertyä kuin esim max. 5 kg, kuinka paljon painoitte ennen raskautta ja kuinka pitkä olet?
Kuinka paljon raskauskiloja lopulta kertyi?
Olisin kiitollinen asiallisista vastauksista. :)
Kommentit (25)
Ei mulle kyllä sanottu neuvolassa mitään. Lähtöpaino oli 85kg, pituus kans toi 165cm. Itse ajattelin, ettei voi ihan kamalasti tulla ja kun ei ollut esim. yhtään pahoinvointia, niin pystyi syömään ihan normaalisti. Kiloja tuli 9, joista suuri osa jäi synnärille ja lisää putosi koska alkuun en ehtinyt syömään kotona, kaikki oli niin uutta. Jälkitarkastuksessa paino oli 80kg.
Raskauden aikana ei saisi laihtua.
Pysyvät ympäristömyrkyt kertyvät maksaan ja rasvakudokseen. Laihdutettaessa nämä myrkyt lähtevät liikkeelle päätyen sikiöön ja äidinmaitoon.
Vierailija kirjoitti:
Pysyvät ympäristömyrkyt kertyvät maksaan ja rasvakudokseen. Laihdutettaessa nämä myrkyt lähtevät liikkeelle päätyen sikiöön ja äidinmaitoon.
Mikäli syö tarpeeksi ja terveellisesti, on parempi että ylipainoisen paino ei nouse --> laihtuu.
Viimeksi raskaudessa aloituspaino oli 105 (pituus 170), laihduin raskauden aikana 3 kiloa. Mulla oli raskausdiabetes ja tiukka ruokavalio. Jälkitarkastuksessa painoin 92kg.
Raskauskilojen tulemisesta ei sanottu mitään. Suositeltiin diabetes ruokavaliota. Ei herkkuja. Neuvolassa syynättiin aina painoa. En noudattanut sitä. Söin herkkuja niin kuin ennenkin.
Ei tullut diabetestä eikä lapsi ollut iso. Lähtöpaino oli 73kg. Pituutta 163cm. Raskauskiloja tuli 13kg ja poika oli syntyessään 3170g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli syö tarpeeksi ja terveellisesti, on parempi että ylipainoisen paino ei nouse --> laihtuu.
Oletteko te alapeukuttajat sitä mieltä, että on parempi ylläpitää ylipainoa liialla syömisellä ja vähäisellä liikunnalla?
Painoin vähän päälle 90kg ja olen 177cm pitkä. Ei neuvolassa kyllä sanottu muuta kuin, että viikossa painon ei kannattaisi nousta kuin korkeintaan 500g. Pidin huolen, etten ainakaan syöpöttelyllä kerryttänyt kiloja, kiloja tuli max 5kg ja loppu painonnousu johtui raskausmyrkytyksestä ja sen tuomasta turvotuksesta. Painoin synnäriltä lähtiessä vähemmän kuin raskaaksi tullessa. Pelkäsin raskaaksi tullessa raskauskilojen määrää, mutta ei niitä älyttömiä tule jos vähän katsoo mitä suuhunsa pistää ja koittaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti. :)
1. raskaus: 95 kg + 12 kg, jälkitarkastus 92 kg
2.raskaus: 108 kg + 10 kg, jälkitarkastus 102 kg
3.raskaus: 118 kg +14 kg, jälkitarkastus 115 kg
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajien mielestä raskaana olevan pitää laihtua ja sikiö altistua ympäristömyrkyille.
Neuvolan ohjeen mukaan raskaana olevan paino pitää nousta vain vauvan verran eli paino nousee.
Täytyy olla trollausta näiden lukujen? Jos naisen paino alkaa 7:llä, on jo kyse läskistä. Saati sitten jos paino on kolminumeroinen luku.
Järkyttävää.
Painonnpusu riippuu BMI:stä. NormaaliBMI:llä painonnousu on se 12-16kg, suuremmalla vähemmän, tosi suurella ei lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla trollausta näiden lukujen? Jos naisen paino alkaa 7:llä, on jo kyse läskistä. Saati sitten jos paino on kolminumeroinen luku.
Järkyttävää.
Olen 180 pitkä nainen, mielestäsi saisin painaa 69 korkeintaan?
Urheilen lähes päivittäin. Tiedätkö että lihas painaa enemmän kuin läski?
Lopuksi: haistapa vittu.
Raskausaikana kaloreita PITÄÄ saada kulutuksen mukaan. Liian vähäinen energiansaanti vaikuttaa sikiön aineenvaihduntaan ja altistaa lapsen sydän-ja verisuonitaudeille sekä rasva-aineenvaihdunnan ongelmille myöhemmällä iällä.
Äiti voi myöhemminkin laihduttaa mutta lapsen pitäisi loppuelämänsä pärjäillä niillä eväillä mitä on kohdussa saanut. Siinä ne asioiden mittasuhteet. Raskausaikana valmistetaan toista ihmistä, se fokus pitäisi olla siinä että tää pieni ihminen saa kaiken mitä kasvuunsa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Raskausaikana kaloreita PITÄÄ saada kulutuksen mukaan. Liian vähäinen energiansaanti vaikuttaa sikiön aineenvaihduntaan ja altistaa lapsen sydän-ja verisuonitaudeille sekä rasva-aineenvaihdunnan ongelmille myöhemmällä iällä.
Äiti voi myöhemminkin laihduttaa mutta lapsen pitäisi loppuelämänsä pärjäillä niillä eväillä mitä on kohdussa saanut. Siinä ne asioiden mittasuhteet. Raskausaikana valmistetaan toista ihmistä, se fokus pitäisi olla siinä että tää pieni ihminen saa kaiken mitä kasvuunsa tarvitsee.
Ennemmin kyse on kaiketi siitä että raskausaikana äidin aineenvaihdunta "ohjelmoi" lapsen aineenvaihdunnan. Niukkuuteen varautuminen on järkevää jos eletään nälänhätätilanteessa, mutta sikiö ei tietenkään tunnista eroa nälänhädän ja äidin laihiksen välillä.
Sillähän kait spekuloidaan että diabetes on meillä kansantauti koska sota-ajan sikiöt saivatkin sokeria ja pullaa aikuisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää.
Voi voi..
Älkää vatvoo asiaa täällä vauva-palstalla vaan keskustelkaa asiasta neuvolassa jooko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te alapeukuttajat sitä mieltä, että on parempi ylläpitää ylipainoa liialla syömisellä ja vähäisellä liikunnalla?
En ole alapeukuttaja, mutta mielestäni on kyllä vähän outoa, jos ylipainoaan on ihan itse ylläpitänyt ehkä jopa vuosia, ja sitten juuri raskausaikana pitää alkaa laihduttaa vauvan kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vatvoo asiaa täällä vauva-palstalla vaan keskustelkaa asiasta neuvolassa jooko.
Sinä et voi määrätä missä keskustelemme.
15v. takia mun ei tarvitse käydä neuvolassa.
Jossain dokkarissa (usa) mainittiin 120 tai 130 kg ja ei saisi paino nousta raskauden aikana.
Mun sisko painoi ekassa neuvolassa 81kg. Pituus n.165cm. Sanottiin että painoa ei pitäisi tulla kuin muutama, selkeästi alle 10. No sillä on nyt rv 23 ja tullut nyt jo 9. Kaikki ihan puhtaasti liialla syömisellä ja herkuttelulla.
Mä painoin ekassa neuvolassa 70kg ja sanoinkin neuvolatädille että ei varmaan saa tulla montaa kiloa kun olen jo valmiiksi läski. Pituus 165cm. Neuvolatäti sanoi kuitenkin että saa tulla 12kg, vähintään pitäisi tulla 10. No mulle tuli 8 joka tuntui hyvältä, ei yhtään turvotusta ja kaikki jäi synnärille.