"Mitä sulle kuuluu?" "Miten sinulla menee?" Mitä vastaat?
Mie oon todella epäsosiaalinen enkä utele muitten ihmisten kuulumisia enkä mielellään puhu puolituttujen tai etenkään tuntemattomien kanssa omasta elämästäni tai kuulumisista.
Tää on vissiin tyhmää, mutta minua ahistaa noi "Mitä sulle kuuluu?" "Miten sinulla menee?" Mitä ihmettä muut oikein vastaa niihin?
Itte yleensä vain kommentoin että "Ihan normaalisti" tai "Samalla tavalla kuin aina". Heitteleekö normaaleilla ihmisillä nuo kuulumiset jotenkin? Pitäisikö minun huonona päivänä sanoa että "Todella huonosti" ja hyvänä päivänä "Todella super hyvin!!".
Vai pitäisikö sitä alkaa kertomaan koko päivän tapahtumat vai mitä ihmettä? Tavallaan koen että olen aika tylsä kun en kerro mitään enempää, mutta toisaalta ei mulla ole mitään enempää kerrottavaa.
:D Tää nyt ei ole mikään suuri ongelma minulle, mutta ois kiva kuulla että mitä muut oikeasti vastaavat noihin. Siis jos joku puolituttu kysyy. Läheisille kavereille tietty tulee kerrottua kaikkea maan ja taivaan välillä.
Samaten on jotenkin kiusallista kun kai tuossa pitäis sitten heittää vastakysymys "Entäs miten sulla menee?". Koska oikeasti yleensä minua ei vois vähempää kiinnostaa miten jollain menee...
Kommentit (85)
Perjantai ja 13.
Siinäpä oiva aihe, jos joku sattuu kuulumisia kysymään
Eipä tässä ihmeempiä, on mun vakio vastaus. Ei kai tuohon ole tarkoituskaan alkaa mitään avautumaan? Toki, jos on ihan just sattunut jotain isompaa, niin sen kertominen voi tuntua luonnolliselta, jos kysyjä on sellainen, että sille haluaa kertoa.
Enemmän mua vähän ahdistaa nämä "pitäis tavata ja vaihtaa kuulumisia kunnolla". Öh, ei mulla ole mitään tämän enempää kerrottavaa, ei mun elämässä tapahdu sellaisia asioita, että niistä olisi juteltavaa, enkä jaksa lähteä kuuntelemaan yksipuolisesti kenenkään asioita. Mun kuulumiset kyllä tulee kerrottua siinä nopeassa kohtaamisessa kaupan käytävällä.
Miten voi normaali keskustelu olla noin vaikeaa? Puhut samaa, mitä puhuisit, jos kysymystä ei olisi esitetty. Se on kohtelias tapa antaa puheenvuoro sinulle.
Olen kuullut seuraavat:
- paskaakos tässä
- normal
Normaaliksi olonsa ovat kuvanneet virolaiset. Normaalitila ei ole mitenkään hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi normaali keskustelu olla noin vaikeaa? Puhut samaa, mitä puhuisit, jos kysymystä ei olisi esitetty. Se on kohtelias tapa antaa puheenvuoro sinulle.
Mikä on normaalia keskustelua? Mulle se on esimerkiksi väkivaltaiset suhteet, kummalliset itsmrha tavat ja muu musta huumori, ihmiset vaan menee vaikeaksi ja on hiljaa tai vaihtaa aihetta.
Tarviisin vähän spesifisempiä kysymyksiä. Haluatko sä kuulla että en taaskaan nukkunut, ahdistaa, on takaumia enkä ole poistunut asunnostani viikkoihin vai haluatko kuulla mitä oli ruokana tänään ja minkälainen sää? Saanko mä vaan sanoa että "ihan pskaa, entä sulle"?
Ja sit. Miksi jaaritella niitä näitä ns turhia asioita kun on mielen päällä vaikka mitä?
Mitä kuuluu ja miten menee kysymykset vielä menettelevät mutta en voi sietää ihmisiä jotka kyselevät että mitäs teit viikonloppuna tai mitä teit kesälomalla. Vttuako se niille kuuluu?
Mukavasti menee, mutta menköön.
Kirjahyllyn vaihto. Paljon tavaraa ja paljon pölyä (yhdeksässä vuodessa)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut seuraavat:
- paskaakos tässä- normal
Normaaliksi olonsa ovat kuvanneet virolaiset. Normaalitila ei ole mitenkään hyvä.
Olin kaupassa töissä, asiakkaina paljon virolaisia. Kysyin saako muuta olla? 'Kaik' oli vastaus
Tuli vaan mieleen
Vierailija kirjoitti:
"mitäs tässä, entä itelläs?"
Just näin. Oma versio saattaa olla myös Siinähän se
Kaikesta ihmiset tekeekin ongelman.
Samaa samaa aina vaan. Ihan pskaa kaikki. Mitäs sulle?
Vierailija kirjoitti:
Tavallista = parhautta
Tässä iässä muu on yleensä kielteistä :)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihmeitä. Tarjouskahvia just ostettiin, nyt odotellaan bensan hinnan laskua. 95 oli 1,96!
toimisin näin: sano vain: ihan hyvin, mitenkäs sulla menee itelläs. Ihmiset ei oikeesti välitä kuin puhua vain omista asioistaan, kokeile
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on normaalia keskustelua? Mulle se on esimerkiksi väkivaltaiset suhteet, kummalliset itsmrha tavat ja muu musta huumori, ihmiset vaan menee vaikeaksi ja on hiljaa tai vaihtaa aihetta.
Tarviisin vähän spesifisempiä kysymyksiä. Haluatko sä kuulla että en taaskaan nukkunut, ahdistaa, on takaumia enkä ole poistunut asunnostani viikkoihin vai haluatko kuulla mitä oli ruokana tänään ja minkälainen sää? Saanko mä vaan sanoa että "ihan pskaa, entä sulle"?
Ja sit. Miksi jaaritella niitä näitä ns turhia asioita kun on mielen päällä vaikka mitä?
Koska tarkoitus ei ole jaaritella kanssasi, tarkoitus on kysyä, että mites menee ja saada vastaus, että ihan OK ja siten osoittaa puolin ja toisin, että ollaan ystävällismielisin aikein paikalla. Ei ole tarkoitus vastata, että harkitsen tässä itsemurhaa, koska sillä osoitat vihamielisiä aikeita. Kun tuo alkukeskustelu on käyty, sanotaan, että oli kiva nähdä ja kohtaaminen oli siinä, se ei johda mihinkään, siihen ei kulu paljoa aikaa.
Tulee mieleen lähinnä pakollinen tapa pitää yhteyttä jotenkin yllä. Kiinnostunut kai kysyy joatin yksityiskohtaisempaa kuin tuollainen ympäripyöreä kysymys.
Tämä on täysin tilannekohtainen, mutta vastaajalla on aina valta siihen miten laajasti tai suppeasti kertoo mitään. Paljoa tämän neutraalimpaa kysymystä ei ole. Esim palaverissa voi olla tilanne, että muut tulee myöhässä eikä voi aloittaa itse asiaa, joten saatan itse tutulle kollegalle tai sellaiselle jonka kanssa olen ollut tekemisissä kysyä mitä kuuluu. Itse vastaan kysymykseen vaikkapa että ihan hyvää, melkoinen päivä ollut jne. Jotain pientä mihin toisen on helppo tarttua ja keskustelu jatkuu tai kysyn takaisinpäin. Mielestäni yksi tapa aloittaa keskustelu ja sen voi tosi helposti kääntää haluamaansa aiheeseen.
Tylyintä on vastata lyhyesti (ihan hyvää tai ihan OK tai ihan pers***stä) ilman että kysyy takaisin. Eli on ok vastata tosi lyhyesti mutta kohteliasta on kysyä takaisin. Tämmöisessä tilanteessa olen ollut teamsissa kaksin jonkun kanssa muita odotellessa ja olipa hiljaista siinä sitten kun koin että ei ole minun velvollisuus yrittää enempää. Toinen yritti sitä paikkailla hetken päästä mutta paljon hankalampaa se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan: panokunnossa ollaan
Ai jos naapurin Niilo kysyy?
"Kiitos kysymästä. Ei kurjuutta kummempaa."
Vastaan: panokunnossa ollaan