Lapsen voi pahoinpidellä mustelmille vyöllä hakaten
ja saada päiväsakkoja?
Eli lievimmän mahdollisen rangaistuksen pahoinpitelystä. Ei siis mitään kovennusta siitä, että pikkulapsi on täysin puolustuskyvytön niin fyysisesti kuin psyykkisesti.
Onneksi isä huomasi asian.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pitkä aika siitä, kun tuo oli ihan normaalia kasvatusta :(
Olen 60-luvun alussa syntynyt ja aika harvinaista tuollainen hakkaaminen sentään oli. Muutamat kaverini saivat "risua" joskus, mutta se oli pikemminkin sellaista symbolista eli vähän huiskittiin pepulle satuttamatta kuitenkaan lasta.
Mutta toki oli näitä perheitä, joissa sananmukaisesti hakattiin lapsia. Kyllä sitä monet paheksuivat jo silloin.
Pillupassi kyseessä, jos isä olisi hakannut, niin olisi eri ääni syyttäjällä kellossa.
Tuo lasten hakkaaminen on yleisempää muissa kulttuureissa, eikä sitä pidetä edes välttämättä rikoksena, eli voi olla mamualennustakin tuomiossa.
70 luvulla syntyneenä tuo oli normi kurituskeino.sain vyöstä monta kertaa ja olen tyytyväinen lopputulokseen.minusta tuli kunnon kansalainen.ei ollu vapaata kasvatusta.joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.
remmi22 kirjoitti:
70 luvulla syntyneenä tuo oli normi kurituskeino.sain vyöstä monta kertaa ja olen tyytyväinen lopputulokseen.minusta tuli kunnon kansalainen.ei ollu vapaata kasvatusta.joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee.
Ruumiillinen kuritus kriminalisoitiin 1984. Tätä ennen se oli jo pitkään ollut sivistyneissä piireissä poissuljettu kasvatuskeino.
Ikävä juttu, että olet joutunut hakkaamisen kohteeksi.
Minun lapset ovat myös syntyneet 70-luvulla, koskaan eivät saanet minkäälaista selkäsaunaa ja hienoja, kunnon kansalaisia heistä tuli, vaikka ovatkin "kuritta kasvaneet".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60-luvun alussa syntynyt ja aika harvinaista tuollainen hakkaaminen sentään oli. Muutamat kaverini saivat "risua" joskus, mutta se oli pikemminkin sellaista symbolista eli vähän huiskittiin pepulle satuttamatta kuitenkaan lasta.
Mutta toki oli näitä perheitä, joissa sananmukaisesti hakattiin lapsia. Kyllä sitä monet paheksuivat jo silloin.
Niin minäkin olen ymmärtänyt, että useimmissa tapauksissa remmillä kurittamisen tarkoitus ei ollut hakata lapsia mustelmille, vaan suurin rangaistus varsinkin isompien lapsien kohdalla oli se tilanteen nöyryyttävyys, kun pitää vetää housut alas ja alistua ottamaan se rangaistus vastaan.
Ei siitä niin kovin kauaa tosiaan ole, oma äitinikin on saanut remmiä niin että selkä sinisenä. :( Ja moni ikätoverini sai "vihtaa" eli jos nyt ei vyöllä piesty niin vitsalla. Itse en muista joutuneeni tällaisen kurituksen kohteeksi, tukistaa tai läpsäistä kyllä saatettiin omassa lapsuuskodissakin. Vaikea ajatella, miten vähän täytyy ihmisellä olla keinoja, jos ainoa mitä muka kykenee, on omat lapset remmillä piiskata. Nykyään kuitenkin on saatavilla tukea kasvatukseen jos itse on noin kyvytön ääliö. Omaa lastani en kurita fyysisesti, onhan se joskus äärimmäisen rasittava uhmassaan, kukapa lapsi ei, mutta kyllä asiat on puhumalla hoidettava.
se joka vitsaa säästää tekee pojastaan betamiehen.
Kyllä tosiaan on näin että saa. Ainakin 70-luvulla Limingassa. Perheen isän mielestä täysin normaali kasvatuskeino. Olihan 6 vuotias poika ajanut pyörällään tien VASENTA laitaa. Tämähän on täysin liikennesääntöjen vastaista. Helevetin hyvä että tuli asia selväksi pikku pojalle. Sääret hakattuna mustelmille. Äiti kannusti vieressä ko. kasvatusta.
remmi22 kirjoitti:
Ei todella ollut normikasvatus 70-luvulla, sillä jo 50-luvulla pidettiin hakkaajavanhempia hulluina ja heitä säälittiin. Muistan 50-luvulla kun aikuiset puhuivat piiskaavista vanhemmista, kuinka ovat mielenvikaisia, kun ovat menettäneet sodassa hermonsa. Jo silloin, naapurit ottivat lapsia turvaan, mutta yhteiskunta ei heitä suojellut, mutta jo 70-luvulla oli lastensuojelu jo hyvin toiminnassa.
Ite oon 80- luvulla syntyny veljeni kanssa, ja meillä kuului kyl "perus"kasvatukseen ihan pienestä pitäen toi vyön solkipäällä hakkaaminen..veljeni sai kärsiä tästä vielä pahemmin, hänellä tuli luunmurtuma käteen koska isä hakkasi niin kovaa. Mulle tuli pelkkiä mustelmia. Mut siihen aikaan kukaan ei edes kauhistellut asiaa että lapset oli piesty mustelmille ja luut rikki. :/
Kyllä tuo oli normaalia etelälapissa 80-luvun puolivälissä, ainakin meillä.
remmi22 kirjoitti:
Sinun perheessäsi sitä pidettiin normaalina, koska ei muusta tiedetty. Normaaleissa perheissä lapsia ei pahoinpidelty. Olen syntynyt 60-luvun alussa, joten muistan hyvin nuo ajat.
Millainen vanhempi tuohon pystyy?! Se on kuitenkin harkittua pahoinpitelyä vakaasti harkiten. Joudut hakemaan vyön ja lyömään lasta vakaasti tahdosta. Ymmärtäisin vielä, jos jokin äkillinen tilanne saa tukistamaan lasta (Lapsi vaikka koheltaa ja aiheuttaa jonkin todellisen vaaratilanteet muille) ja hätäpäissään säikähdystilassa toimii typerästi. Mutta vakaasti ja päättäväisesti pahoinpitelee lasta? En ymmärrä :(
Meillä vain tukistettiin ja kerran sain "isän kädestä". Ei minusta yhtään parempi silti tullut. Aggressionhallintaongelmia selvittelen nyt terapiassa 30-vuoden kypsässä iässä.
Omaa lastani en kurita ja pyydän anteeksi aina kun pinna palaa ja reaktioni eivät pysy hallinnassa. Ei-toivotusta käytöksestä keskustelemme kun lapsi tai minä emme ole tunnekuohussa, ja yritämme yhdeasä kehittää parempia tapoja. Toimii oikeasti :)