Kävin työhaastattelussa ja luvattiin ilmoittaa kaikille miten käy
Perjantaihin mennessä. Haastatteluihin pääsi 6.
Ei oo tullut ilmotusta. Miks sanotaan että ilmotetaan mut sit ei kuitenkaan?? Koko päivän odotellut :(
Kommentit (31)
Ei kyllä yleensä ilmoiteta, mutta jos mainostivat että ilmoittavat niin aika tökeröä jos eivät
Minä hain yhtä työpaikkaa lokakuussa 2014. Pääsin haastatteluun ja sen jälkeen vielä toisen kierroksen haastatteluun. Päätöksestä luvattiin ilmoittaa 31.10.2014.
3.11.2014 sain sähköpostin, että päätöksenteko on viivästynyt ja ilmoittelevat myöhemmin lisää. Vielä ei ole ilmoitettu. Liekö edelleen kesken?
No se, että ilmoitetaan, on myös markkinointia. Se miten suhtautuu työnhakijoihin, vaikuttaa firman imagoon. Ei se loppujen lopuksi niin iso asia ole laittaa joukkosähköpostia, ellei hakijamäärä mene sitten tuhansiin. Joillakin kuulemma menee tähän päivä, pikkaisen on osaamatonta ja tehotonta porukkaa.
Yksi keino on sekin, että ilmoittaa asiasta firman nettisivuilla, jos ei muuta keksi. Valitun nimeä sinne ei ole pakko laittaa, mutta voi laittaa yleisellä tasolla, että valinta on jo tehty. Mulle jäi äärimmäisen hyvä kuva firmasta, joka jo hakuprosessin aikana ilmoitti, että haastatteluun on kutsuttu muutama, vaikka itse en haastatteluun päässytkään. Kyseessä kuitenkin kohtalaisen pieni paikka, missä ei ole erityistä rekryhenkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain yhtä työpaikkaa lokakuussa 2014. Pääsin haastatteluun ja sen jälkeen vielä toisen kierroksen haastatteluun. Päätöksestä luvattiin ilmoittaa 31.10.2014.
3.11.2014 sain sähköpostin, että päätöksenteko on viivästynyt ja ilmoittelevat myöhemmin lisää. Vielä ei ole ilmoitettu. Liekö edelleen kesken?
Oletko tarkistanut, ettei firma ole mennyt konkurssiin? Valintoja tekevä henkilö saanut sydärin ja kuollut?
AP tässä. Ei oo mikään rekrytointifirma, pieni yritys.. ja juu, kyllä ne haastattelussa sanoivat että he kyllä ilmoittavat sitten kaikille - tosi typerää edes luvata jos sitä ei voida toteuttaa.
Itsekin pidän todennäköisenä sitä että paikkaa ei tullut, mutta niin moni asia riippuu tästä että olisin mielelläni saanut jo tietää. Piti nimittäin ilmoittaa nykyiseen työpaikkaan että jatkanhan normaalisti töitä kesällä, ja lupasin ilmoittaa heti kun tiedän. He kun pohtivat sitä tarviiko heidän rekrytoida lisää porukkaa, jos irtisanoutuisin.
No, enköhän varmasti voi sanoa jo että hommat jatkuu entisessä.
Vierailija kirjoitti:
Voihan siihen ilmoittajaankin ottaa yhteyttä niin loppuuhan arvailu.
Pidempi viive johtuu yleensä siitä, että uusi henkilö on jo saatu valittua tehtävään...
Sain jo muualta töitä, niin en viitsi ottaa yhteyttä. Ja tietäähän tuon, että jos jättävät ilmoittamatta, niin eiköhän se sitä tarkoita, etten ole tullut valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, onhan näitä nähty. Jos tosiaan on niin "kamala kiire", niin voisihan lähettää vaikka sähköpostin, jonka näpyttelyyn menisi se kaksi minuuttia. Soittoonkaan ei montaa minuuttia mene. Musta tuntuu, ettei se vain kauheasti kiinnosta enää siinä vaiheessa, kun se työntekijä on löytynyt ja siltä kannalta asia on loppuun käsitelty.
Tämä nyt ei varsinaisesti liity tähän, mutta yksi kerta yliopistolla olin menossa tapaamaan laitoksen opintokoordinaattoria ihan vastaanottoaikana. Tämä tulee kauhealla kiireellä ovesta ulos juuri kun olen koputtelemassa oveen, ja sanoo ettei nyt ehdi, on niin kamala kiire koko ajan. Sillä oli kiire taukojumppaan. Että kiirettä voi olla niin monenlaista ;)
Tietenkin pitäisi ilmoittaa kuten on luvattu, mutta ei se välttämättä ihan parissa minuutisssa hoidu. Jos firmassa ei ole mitään rekrytointijärjestelmää, joudutaan kaikkien hakijoiden sähköpostiosoitteet hakemaan erikseen ja jos hakijoita on vaikka sata, mikä ei ole edes kummoinen määrä nykyaikana, niin kyllä siihen vähän kauemmin menee. Tyypillisesti myös valitun kanssa tehdään ensin työsopimus, ennen kuin muille ilmoitetaan etteivät tulleet valituksi. Jos valittu peruu, sovitaan seuraavan kanssa asioista ja tämä kaikki vie aikaa. Toki jokainen näkee asiat vain omasta vinkkelistään, mutta kyllä sillä rekrytoijalla on reilusti muutakin työtä kun sähköpostin lähettäminen juuri sinulle, heti.
Näitä on käynyt omallekin kohdalleni pariin kertaan, ja muutakin - ikävä kyllä.
Kerran eräästä hakemastani paikasta otettiin yhteyttä ja sovittiin sitten hyvässä hengessä tuleva haastatteluaikani. No minä tietenkin innoissani ja jännittyneenä alan jo valmistautua tulevaan tapaamiseen hyvissä ajoin ja tarkasti. Pari päivää ennen sovittua päivämäärää työnantaja ottaakin jälleen yhteyttä, ja ylimalkaisesti vain toteaa että pitääkin perua tuo kyseinen aikasi, mutta että hän soittaa siihen ja siihen mennessä minulle uudestaan, kertoo sitten uuden ajan.
No minä siihen että ok, jään siis odottamaan. Ei hän koskaan soittanut, ei laittanut edes viestiä ja jotain puolivillaista selitystä. Sellainenkin olisi riittänyt. Jos nyt joku ajattelee että työnantaja oli mahdollisesti löytänyt jonkun luurangon kaapista tai muuta, niin ei pidä paikkaansa, koska minulla ei ole sellaisia. Kaikki oleellinen oli jo hakukirjeessäni, joten olin todella ymmälläni ja pahoilla mielin.
Ihan miten vaan voi näemmä kohdella. Ja työttömiähän saa tietenkin noin muutenkin kuka tahansa haukkua aikansa kuluksi vaikka täällä netissä. Ihmisusko... no se alkaa olla välillä mennyttä. :(
Kun hain elämäni ensimmäistä kokoaikatyötä 2005, niin lupasivat soittaa kaikille hakijoille. Soittoa ei kuulunut, maltoin pari päivää odottaa ja soitin firmaan. Vastaus oli, että kyllähän sinä sen paikan sait, aloitat ensi maanantaina. Ja tosi pienestä firmasta oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellekin käynyt noin monesti. Tuntuu, että työnhakijoita voi kohdella miten vain. Yhdessä työssä oli myös niin, että lupasi soittaa perjantaihin mennessä mutta lopulta soittoa ei kuulunutkaan. Olin jo luopunut toivosta mutta sitten alkuviikosta ilmotti, että sain töitä. Eli voi olla vielä hyvin mahdollista, että alkuviikosta ilmoittelee, esim. jos on vaikka ensisijaisesti valinnut jonkun toisen mutta toinen ei ole vaikka ottanutkaan paikkaa vastaan.
Täytyy pitää toivoa yllä. Mut olis riittänyt ees se sähköposti-ilmoitus että valintamme ei kohdistunut sinuun. Nyt ärsyttää kun mitään ei kuulu..
Kuule kun niillä ihmisillä voi olla muitakin töitä. Olen itse esimiehenä kohdannut monesti asenteita, että mikä voi olla tärkeämpää jne. Aika moni asia.
Sitten ei varmaan sanota, että ilmoitan perjantaina, jos ei ole varma, että ehtii ilmoitella perjantaina. Toisaalta ap:n tapauksessa haastattelussa oli kuusi ihmistä. Miten suuri vaiva on etsiä kuuden ihmisen sähköpostiosoitteet ja laittaa yksi sähköpostiviesti? Voin vaikka kirjoittaa sen sinulle valmiiksi vastaisuuden varalle:
Hei,
olemme saaneet kaikki hakijat haastateltua, ja tällä kertaa valinta ei valitettavasti kohdistunut sinuun. Toivotan kuitenkin hyvää kevään jatkoa!
Ystävällisin terveisin
Tärkeä Isopamppu, Yritys Oy
Mulle kävi niin et kävin haastattelussa ja mitään soittoa ei alkanut kuulua. Työkkärin virkailija oli pistämässä mun päivärahoja poikki kun en muka ollut käynyt haastattelussa. Joutui sitten mokaansa korjailemaan. Eilen mulle soitettiin ko.työpaikasta, että minä olen saanut työpaikan. Soitin ko.virkailijalle saman tien ettei taas ala säveltää omiaan.