Uskotko joskus näkeväsi sen päivän, jolloin Prsman hyllystä voi kauppareissulla ottaa ruokaostosten kyytipojaksi pari pulloa punaviiniä?
Kommentit (47)
No, mä olen niin vanha, että muistan ajan kun alkoholia ei voinut ostaa velaksi eli luottokortilla sen enempää raintolassa kuin alkostakaan. Eli onhan tuo mahdollista.
Mielummin valkoviiniä, en pidä punaviinistä ja lasillinenkin sitä, saa aikaan hirveän närästyksen ja päänsäryn.
Prsman? Joo, jos Suomeen avataan Alkolle sen niminen kilpailija.
En, mutta sen voin kuvitella, kun lähikaupan Siwan murrot ja juoksuviinojen hakeminen lisääntyy roimasti sen myötä, että viinit tulee ruokakauppoihin.
Tuskin. Mutta yleensä siinä Prisman talossa on aina Alko, meidän lähi-Prismassa ainakin. Kun tulee Prisman kassalinjalta ulos, Alkon ovi on heti vastapäätä. Ei tarvitse kuin about neljä askelta ottaa.
Kyllä ostin jo Tallinnassa.
Jos ei viiniä ruokakauppaan, niin miksei yhden kassan kautta.. Eli keräät marketista saman katon alta ostokset ja vain yhden kassan kautta ulos.
Erikoisliikkeet olisivat osastoina marketeissa. Teen ostokset vaikka lindexillä, alkossa, eläintarvikekaupassa ja ruokaostokset ja maksu ja körötys kotiin. Kyllä nyky kassatekniikka pystyy jakamaan kullekin liikkeelle omansa..
En haluaisi nähdä sitä päivää ja sen mukanaan tuomia ongelmia.
Keskikaljan tuominen valintamyymälöihin aiheutti alkoholismin lisääntymistä reippaasti, kulutus kasvoi huikeasti aiemmasta.
En ymmärrä, mikä ongelma on hakea viini Alkosta, joita on kaikissa kauppakeskuksissa ja muutenkin valintamyymälöiden yhteydessä.
Miksi haluatte viinit ruokakauppoihin? Kuulisin mielelläni edes yhden perustelun ja sellaiseksi ei riitä se, että muualla ne ovat kaupoissa. Muualla ei samanlaista alkoholiongelmaa olekaan kuin Suomessa.
Täällä Australiassa ei ruokakaupassa myydä edes olutta.
Ihan varmasti ja myös väkeviä, kyse on vain aikataulusta. Itsellä on vielä joku 30 vuotta elinaikaa, joten kyllä minä sen ehdin näkemään.
Sitten voi kertoa lapselapselle juttuja siitä kun vaari oli nuori niin kioskeissa ei myyty edes olutta.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta sen voin kuvitella, kun lähikaupan Siwan murrot ja juoksuviinojen hakeminen lisääntyy roimasti sen myötä, että viinit tulee ruokakauppoihin.
Voishan sitä miettiä niinkin, ettei näissä 24h kaupoissa myytäis mietojakaan alkoholijuomia. Turvallisuuden takia nimenomaan.
Pidettäis ne maito, leipä kioskeina kokonaan, kun ei niistä saa kunnon sapuskaakaan.
Tuskinpa eikä omalla kohdallani ole väliksikään, koska alkoholista tarvitsen vain joskus viiniä ruuanlaittoon, muuten en käytä. Olen aika tuore paluumuuttaja ja totuin Keski-Euroopassa siihen, että kaikki alkoholi oli saatavana marketeissa ja vaikka huoltoasemalla 24/7. Olihan se toisaalta kätevää mutta menee näinkin.
Toivottavasti ei tule ruokakauppoihin viini koskaan. Lisäisi vaan mammojen tissuttelua ja lihomista entisestään.
Toivottavasti ei koskaan.
Minä olen niin vanha, että muistan ajan, jolloin piti olla viinakortti, että sai ostaa Alkosta juomia. En koskaan hankkinut korttia, sillä en kuulu Alkon asiakaskuntaan. Iän myötä olen alkanut vihata viinaa aina vaan enemmän ja enemmän, kun olen nähnyt, mitä juominen saa aikaan. Olen perinyt molempien vanhempien puolelta juoppogeenit, joten oikeastaan ei ollut kuin kaksi vaihtoehtoa. Minä valitsin raittiuden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ostin jo Tallinnassa.
Jos ei viiniä ruokakauppaan, niin miksei yhden kassan kautta.. Eli keräät marketista saman katon alta ostokset ja vain yhden kassan kautta ulos.
Erikoisliikkeet olisivat osastoina marketeissa. Teen ostokset vaikka lindexillä, alkossa, eläintarvikekaupassa ja ruokaostokset ja maksu ja körötys kotiin. Kyllä nyky kassatekniikka pystyy jakamaan kullekin liikkeelle omansa..
Vaude, laiskuuden huippu. Pitäisikö vielä olla liukuportaita- ja hihnoja joka paikassa, jotta sinun ei tulisi käveltyä turhan monta askelta?
En. Mutta toisaalta kun eput lauloi "kaljaa kioskeihin", sekin tuntui aivan yhtä utopistiselta. Joten eipä sitä tiedä.
Tallinnassa olen ostanut Prismasta.
Mutta Alkohan voisi alkaa myymään myös ruokaa, niin saisi kaikki samasta kaupasta. Myyväthän ne nytkin jo paljon muutakin kuin alkoholijuomia. Olen joskus coca-colaakin ostanut Alkosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluatte viinit ruokakauppoihin? Kuulisin mielelläni edes yhden perustelun ja sellaiseksi ei riitä se, että muualla ne ovat kaupoissa. Muualla ei samanlaista alkoholiongelmaa olekaan kuin Suomessa.
Minä puolestani uskon niin, että suomalaiseen alkoholipolitiikkaan kuuluva saatavuuden rajoittaminen on juuri päinvastoin kasvattanut meidät pitämään olutta ja viiniä jotenkin erikoisina. Jos ne olisivat arkisempia, ongelmia olisi vähemmän. Toki siirtymävaiheessa tulee ylilyöntejä, mutta esimerkiksi nuoriso on jo kasvanut eurooppalaisempaan alkoholikulttuuriin, jossa ei tarvitse koko ajan ryystää kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi nähdä sitä päivää ja sen mukanaan tuomia ongelmia.
Keskikaljan tuominen valintamyymälöihin aiheutti alkoholismin lisääntymistä reippaasti, kulutus kasvoi huikeasti aiemmasta.
En ymmärrä, mikä ongelma on hakea viini Alkosta, joita on kaikissa kauppakeskuksissa ja muutenkin valintamyymälöiden yhteydessä.
viimeisen 60 vuoden alkoholimyyntimuutokset ovat lähinnä johtuneet siitä että missä alkoholinkulutusvaiheessa suuret ikäluokat ovat olleet.
Nythän alkoholin kulutus on ollut laskussa jo vuosia.
En tässä päihdehysteerisessä maassa. Päin vastoin pelkään että rajoituksia tulee entistä enemmän.