Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häistä, etikettiasiaaa

Vierailija
08.04.2016 |

Tyttäreni on menossa loppusyksystä naimisiin ja mietimme vieraslistaa ja ruokailua. Minulla on neljä sisarusta, joista veljeni vaimonsa kanssa ovat tyttäreni kummeja. Tytär haluaisi kutsua sisaruksistani häihin vaan kummisedän perheineen.

MUTTA siskoni omistaa pienen pitopalveluyrityksen ja olemme ajatelleet pyytää hänet häihin järjestämään ruokailua. Sisko perheineen asuu kanssamme samalla paikkakunnalla, joten ei tulisi ylimääräisiä matkakuluja. Siskoni on erittäin hyvässä maineessa täällä. Onko ok pyytää häihin töihin (maksamme tietysti hänen palveluistansa) ihminen, joka voisi kuvitella olevansa vieraslistallakin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantuisin kyllä aika lailla, jos en saisi kutsua siskontytön häihin. Olen aikanaan hoitanut omaa siskontyttöä, käynyt kanssaan niin Linnanmäellä kuin kylpylälomalla, vienyt Tukholmaan ja ottanut yökylään. Sitten en kelpaisikaan häävieraaksi vaan töihin häihinsä. Ei tuntuisi hyvältä, vaikka miten paikkakunnan paras pitopalveluyrittäjä olisin. Jos vielä kehtaisin laittaa todellisen hinnan työlleni, niin syntyisi tilanne, jossa alkaisi klassinen tinkiminen. Antaisinko alennusta siskontytölle? En tietenkään ja olisin ahne. Odotettaisiinko minulta lahjaa - varmaankin, vaikka en saisi kutsua. Mitä mieltä olisivat tutut siitä, että minua ei nähdä häävieraana vaan keittiössä?

Aika lailla puheita tuosta syntyisi ja todennäköisesti välit siskoon ja siskontyttöön viilenisivät aika tavalla.

Vierailija
22/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajat muuttuvat, ja etiketti siinä perässä.

Ennen vanhaan oli itsestään selvää, että läheiset sukulaiset olivat häävieraina. Sukuyhteys on muutenkin vahva, jopa pikkuserkut olivat tiiviisti tekemisissä keskenään. Suvun jäsenet auttoivat toinen toistaan, iloissa ja suruissa. Nyt on hyvinvointivaltio kehitetty, ja yhteiskunta auttaa ja hoitaa sen, minkä suku ennen.

Käytännössä tämä näkyy juuri ap:n tapauksessa, eli ei ole itsestään selvää, että ollaan tekemisissä edes lähisukulaisten kanssa. Kanssakulkijat ja myötäeläjät (ja häävieraat) löytyvät yhtä hyvin tai useamminkin kaveripiiristä, ei sukulaisista.

Eli, ei tosiaan mikään pakko kutsua sukulaista vain siksi, että tämä on sukulainen. Ja jos haluaa palkata sukulaisen pitopalveluhommiin, niin siitä vaan tiedustelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli itsestään selvää, että läheiset sukulaiset olivat häävieraina. Sukuyhteys on muutenkin vahva, jopa pikkuserkut olivat tiiviisti tekemisissä keskenään. Suvun jäsenet auttoivat toinen toistaan, iloissa ja suruissa. Nyt on hyvinvointivaltio kehitetty, ja yhteiskunta auttaa ja hoitaa sen, minkä suku ennen.

Käytännössä tämä näkyy juuri ap:n tapauksessa, eli ei ole itsestään selvää, että ollaan tekemisissä edes lähisukulaisten kanssa. Kanssakulkijat ja myötäeläjät (ja häävieraat) löytyvät yhtä hyvin tai useamminkin kaveripiiristä, ei sukulaisista.

Eli, ei tosiaan mikään pakko kutsua sukulaista vain siksi, että tämä on sukulainen. Ja jos haluaa palkata sukulaisen pitopalveluhommiin, niin siitä vaan tiedustelemaan.

Ja samalla kannattaa mainita, että sukulaisuus ei tuo mitään alennusta, päinvastoin. Kun ei olla kanssakulkijoita tai myötäeläjiä, niin hinta on juuri se, mikä ilmoitetaan.

Vierailija
24/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en kehtaisi tuossa tilanteessa pyytää töihin, mutta ei kutsuvieraaksi. Kutsuisin kaikki tädit ja sedät, voihan ruoat silti tilata tädin pitopalvelulta.

Vierailija
25/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en kehtaisi tuossa tilanteessa pyytää töihin, mutta ei kutsuvieraaksi. Kutsuisin kaikki tädit ja sedät, voihan ruoat silti tilata tädin pitopalvelulta.

Tai siis vaihtoehtoisesti: ei kutsua, mutta ruoat muualta.

Vierailija
26/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samalla kannattaa mainita, että sukulaisuus ei tuo mitään alennusta, päinvastoin. Kun ei olla kanssakulkijoita tai myötäeläjiä, niin hinta on juuri se, mikä ilmoitetaan.

Nimenomaan näin. On röyhkeää hyväksikäyttää sukulaisuutta, kun sille ei kuitenkaan anna mitään arvoa (=kutsu häävieraaksi)

Vierailija
27/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin sitä mieltä, että kutsukortti pitäisi laittaa lähisukulaiselle, joka aiotaan pyytää tällaisiin juhliin johonkin hommaan. Ja pyrkiä järjestämään niin, että ihminen kokisi olevansa tervetullut myös vieraana, ei vaan töissä olevana/ohjelman esittäjänä näissä juhlissa. Esim just hommien jako niin, että siskokin ehtisi istahtaa juhlapöydässä.

Vierailija
28/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä on ihan ok kysyä, tai ainakin vihjata asiasta. Siis tyyliin tiedustella, että olisiko jotain hyvää ja luotettavaa pitopalvelua tiedossa häihin.

.

Pitopalveluyrittäjälle esitettynä kysymys, tiedätkö jotain hyvää ja luotettavaa pitopalvelua, on aika outo... Sen voi jopa tulkita niin, että mä tiedän vaan sun pitopalvelun, onko sulla tiedossa joku luotettava ja hyvä kun mulla ei ole.

Vierailija
29/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosi pienet häät, tyyliin vaan vanhemmat ja kummit, niin muut sedät ja tädit voi jättää kutsumatta. Yhden kutsumisen voi perustella tuolla kummiudella. Mutta silloin ei voi kutsua myöskään töihin, ei edes niin, että maksaa markkinahinnan pitopalvelusta. Se on selvä viesti, et kelpaa vieraaksi, mutta palvelusväeksi kyllä.

Vierailija
30/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, jonka mielestä paljon pahempi juttu olisi hankkia pitopalvelu joltakulta häävieraaksi kutsutulta? Sehän vesittää koko vieraana olemisen ja häistä nauttimisen, että "kutsutaan olemaan palvelusväkeä".

Tuossa tilanteessa järkevintä olisi ensinnäkin jutella tuon tädin kanssa kasvotusten ja rehellisesti aiheesta ja tilata ruuat häneltä, mutta niin että häiden tarjoilijoina/henkilökuntana olisivat ulkopuoliset henkilöt eikä morsiamen täti.

Vierailija
31/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä, miten täti suhtautuisi tuohon pyyntöön. Ap varmaan siskona tuntee hänet. Joku varmasti loukkaantuisi siitä, että pitää tehdä töitä eikä voi tulla vaan vieraaksi, vaikka tarjoilun hoitaisi joku muu. Tunnollinen ihminen kuitenkin varmistelisi keittiön puolella, meneekö kaikki ok ja kokisi olevansa vastuussa tarjoilusta. Joku voisi loukkaantua siitäkin, että häntä ei kutsuta laittamaan ruokia.

Jos tätä kutsutaan juhliin, ap voisi jo ennen virallista kutsua jutella häistä ja kertoa, että sellaiset on tulossa. Jos täti haluaa, hän voi itse sanoa, että olisi hienoa laittaa ruoat sinne. Jos tätiä ei kutsuta, en kehtaisi puhua mitään ruoan laitostakaan.

Vierailija
32/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Kyllähän tuon nyt sanoo edes vähäisinkin järjenvalo että ei ole oikein. 

Vierailija
33/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi pyytää, sisko on varmasti tyytyväinen kun saa töitä.

Juu, tätä jäin itsekkin miettimään. Eiköhän tässä(kin) tapauksessa avoin keskustelu sisarusten kanssa olisi paras vaihtoehto? Että kutsutte kaikki sisarukset puolisoineen kahville, kerrotte, että hääpari on päättänyt pitää hyvin pienet häät ja kutsuu vaan kummivanhempansa. Ja mitenkä tämä toinen sisarus haluaa toimia, haluaako tehdä tarjouksen tarjoiluista vaiko eikö? Ja hyvässä hengessä, kaikkia kunnioittaen. Koska voihan se pitopalvelu-sisko hoitaa tarjoilut ilman, että hän on itse ollenkaan tuolla paikalla niin halutessaan. Ja sitten vaikka häiden jälkeisenä päivänä rääppiäiset niille siskoksille?

Ei hyvää päivää... Ensiksi ei kelpaa kutsuvieraaksi, mutta seuraavana päivänä voi kuitenkin tulla rääppiäuseen noukkimaan murusia pöydän alta.

Itse en kyllä pyytäisi pitopalvelua, sillä sisko joutuu ikävään välikäteen, kutsuvieraaksi ei kelpaa, mutta tekemään töitä kyllä. Entä pitopalvelun hinnoittelu. Ei hyvä.

Vierailija
34/34 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni teki oikeastaan kaksikin kämmiä. Kun hän meni naimisiin, olin opiskelijavaihdossa ulkomailla, joten ei tullut hääkutsua, koska "ethän sinä olisi kuitenkaan päässyt tulemaan". En niin, mutta kutsu on eri asia kuin osallistuminen. En sitten hankkinut häälahjaakaan. Kun pariskunta sitten sai ensimmäisen lapsensa, en saanut kutsua ristiäisiin, vaikka olin kotona lomalla. Tiskariksi vain pyydettiin. Arvannette, mitä tein. Aivan oikein, minulla "sattui" olemaan este juuri samaan kellonaikaan. Häivyin toisen ystävän luo kylään.  Seuraavan lapsen kummiksi kelpasin! Epäilen, että ystäväni äidillä oli tekemistä asian kanssa.

Minusta olisi todella noloa pyytää tätiä pelkästään järjestämään häihin ruuat, mutta ei kutsuttaisi vieraaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan