Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi apukouluja on alettu kutsua ammattioppilaitoksiksi?

Vierailija
07.04.2016 |

Oppilasaineshan on kokolailla sama, kuten myös sisällöt. En ymmärrä miksi hyvästä nimestä piti luopua.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei apukoulu ole ammattioppilaitos. Apukoulun on korvannut integroitu luokka/opetus. Ammattioppilaitos on amis niin kuin ennenkin.

Vierailija
2/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on pahemman kerran sekaisin kouluasteet. Ammattikoulu eli nykyinen ammattiopisto ei ole koskaan ollut apukoulu. Apukoulu oli ennen v. 1976 kouluaste, joka kattoi luokka-asteet 1-4 lk. ja oli tarkoitettu vähälahjaisille. Apukoululaiset menivät ennen peruskoulu-uudistusta kansalaiskouluun, mutta ammattikouluun pääsi vasta sinä vuonna, kun täytti 16 vuotta. Eli kansalaiskoulun jälkeen. Ammattikoulu ei ole apukoulu, vaan erityisopetusta tarjoavat erityisammattikoulut. Siinä olemme samaa mieltä, että amiksiin menee kansakunnan kuona joka ei muualle pääse, mutta siitä huolimatta aloittajan olisi kannattanut ainakin Wikistä tarkistaa tietonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on pahemman kerran sekaisin kouluasteet. Ammattikoulu eli nykyinen ammattiopisto ei ole koskaan ollut apukoulu. Apukoulu oli ennen v. 1976 kouluaste, joka kattoi luokka-asteet 1-4 lk. ja oli tarkoitettu vähälahjaisille. Apukoululaiset menivät ennen peruskoulu-uudistusta kansalaiskouluun, mutta ammattikouluun pääsi vasta sinä vuonna, kun täytti 16 vuotta. Eli kansalaiskoulun jälkeen. Ammattikoulu ei ole apukoulu, vaan erityisopetusta tarjoavat erityisammattikoulut. Siinä olemme samaa mieltä, että amiksiin menee kansakunnan kuona joka ei muualle pääse, mutta siitä huolimatta aloittajan olisi kannattanut ainakin Wikistä tarkistaa tietonsa.

Kaikkihan suunnilleen pakotetaan hakemaan peruskoulun jälkeen johonkin. Ihmettelen vain, että nimenomaan toiselle asteelle on jätetty tällainen apukoulun seuraaja, kun peruskoulussa heidät on integroitu normaalilahjaisten joukkoon.

Vierailija
4/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä päivänä, kun sinä aloit kuvitella olevasi nokkela.

Vierailija
5/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä että vähäisemmilläkin älyn lahjoilla siunatuille ihmisille on kouluja missä voivat opiskella tasolleen sopivasti! Ei saa syrjiä!

Vierailija
6/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että ammattikouluissa on paljon todella vähälahjaista porukkaa ja heidän tahdissaan edetään. Jos joku on lahjakas niin hän yleensä lähtee lätkimään jo ensimmäisenä syksynä.

Olen muutamassa amiksessa käynyt tämän asian toteamassa. Siis aina on joku minua älykkäämpi lyönyt hanskat tiskiin ennen minua.

Lukiossa asia oli toisin päin. Lahjattomat luovuttivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä että vähäisemmilläkin älyn lahjoilla siunatuille ihmisille on kouluja missä voivat opiskella tasolleen sopivasti! Ei saa syrjiä!

Saako lahjakkaita syrjiä? Kai siinä tasapäistämisessäkin joku roti on oltava.

Vierailija
8/17 |
07.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän ei voisi perustaa jonkinlaisia aliopistoja, mihin voisi laittaa tällaisen 5,1 keskiarvon porukan jatkamaan kouluaan ja kouluttaa heidät kaltaisessaan seurassa joihinkin ei-vastuullisiin aputöihin tms. ja jättää ammattiopistot sille porukalle, joka oikeasti saa siellä jotain aikaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä ylipäätään on sillä, että älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä väkisin koulutetaan?

Vierailija
10/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta voisi tehdä pakollisen peruskoulun jatkon. Tässä nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, että toiselta asteelta valmistuu käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän ei voisi perustaa jonkinlaisia aliopistoja, mihin voisi laittaa tällaisen 5,1 keskiarvon porukan jatkamaan kouluaan ja kouluttaa heidät kaltaisessaan seurassa joihinkin ei-vastuullisiin aputöihin tms. ja jättää ammattiopistot sille porukalle, joka oikeasti saa siellä jotain aikaiseksi?

Koska näistäkin oppilaista saattaa joskus tulla ihan kunnon kansalaisia. Kaikkia vaan ei se koulunkäynti nappaa-

Vierailija
12/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä hyötyä ylipäätään on sillä, että älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä väkisin koulutetaan?" - Ja mitä heildän sitten pitäisi tehdä? - Ja toisekseen miten mitataan äly? - Esimerkiksi Ap ei taida olla kovinkaan "älykäs" jos ymmärtää tai kuvittelee apukoulun ja ammattikoulun tarkoittavan samaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta voisi tehdä pakollisen peruskoulun jatkon. Tässä nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, että toiselta asteelta valmistuu käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä.

Junttipulla. Lahjakkuutta on monenlaista. Hyvällä kaivinkoneurakoitsijalla on iso ja hyvä bisnes. Tilitoimisto hoitaa paperipuolen. Lukioissa loisii ihan onnettomia reppanoitakin.

Vierailija
14/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta voisi tehdä pakollisen peruskoulun jatkon. Tässä nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, että toiselta asteelta valmistuu käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä.

Junttipulla. Lahjakkuutta on monenlaista. Hyvällä kaivinkoneurakoitsijalla on iso ja hyvä bisnes. Tilitoimisto hoitaa paperipuolen. Lukioissa loisii ihan onnettomia reppanoitakin.

Onko se sinusta sitten hienoa, että koulusta valmistuu tyä ukkoja, jotka kirjoittaa urakka sopimuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ns. lahjakkaat ja älykkäät ole kiinnostuneita mistään akateemisesta urasta. Olisi hyvä jos heitä arvostettaisiin voimavarana ja resurssina eikä nuijittaisi, masennettaisi ja tasapäistettäisi siellä heikompien ehdoilla etenevässä systeemissä.

Vierailija
16/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asepalveluksesta voitaisiin tehdä valikoiva siten, että laitettaisiin sinne peruskoulun jälkeen kaikki, niin tytöt kuin pojatkin, joiden keskiarvo on alle 7,5. Kaikki muut kouluun ja tämä porukka asepalvelukseen.

Vierailija
17/17 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattioppilaitoksissa annetaan erityisopetusta ihan niillä normaaleilla linjoilla ja lisäksi tavallisissa ammattioppilaitoksissa on linjoja, joissa korostuu tekemällä oppiminen.

Erityisammattikoulut on tarkoitettu tarvitsevimmille oppilaille, käytännössä siis EHA-puolen käyneille. He ovat eriasteisesti kehitysvammaisia.

Eli esimerkkejä:

- lukivaikeuksinen / tourette/ liikuntarajoitteinen / näkövammainen saa erityisopettajan tukea tai käyttää apuvälineitä tavallisen amiksen tavallisella linjalla

- dysfaatikko / vaikeasti ADHD / muuten koulussa ollut todella nihkeää hakeutuu harkinnanvaraisessa haussa erityislinjalle tavalliseen amikseen. Esim. metallipuolella ja talonrakennuksessa on näitä tekemällä opiskelevien linjoja. (Moni dysfaatikko menee ihan tavislinjallekin, riippuu aina kokonaisuudesta)

-  keskivaikeasti tai vaikeasti kehitysvammainen menee erityisammattikouluun. Näissä on räätälöidyt kuviot ja tuettu asuminen. Opiskelijoilla on usein muttei aina takana painopistealuettainen opetus. Myös vuosiluokkiin sidottuja on, heillä vaan sitten yksilöllistetyt oppimäärät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi