Miksi apukouluja on alettu kutsua ammattioppilaitoksiksi?
Oppilasaineshan on kokolailla sama, kuten myös sisällöt. En ymmärrä miksi hyvästä nimestä piti luopua.
Kommentit (17)
Sulla on pahemman kerran sekaisin kouluasteet. Ammattikoulu eli nykyinen ammattiopisto ei ole koskaan ollut apukoulu. Apukoulu oli ennen v. 1976 kouluaste, joka kattoi luokka-asteet 1-4 lk. ja oli tarkoitettu vähälahjaisille. Apukoululaiset menivät ennen peruskoulu-uudistusta kansalaiskouluun, mutta ammattikouluun pääsi vasta sinä vuonna, kun täytti 16 vuotta. Eli kansalaiskoulun jälkeen. Ammattikoulu ei ole apukoulu, vaan erityisopetusta tarjoavat erityisammattikoulut. Siinä olemme samaa mieltä, että amiksiin menee kansakunnan kuona joka ei muualle pääse, mutta siitä huolimatta aloittajan olisi kannattanut ainakin Wikistä tarkistaa tietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on pahemman kerran sekaisin kouluasteet. Ammattikoulu eli nykyinen ammattiopisto ei ole koskaan ollut apukoulu. Apukoulu oli ennen v. 1976 kouluaste, joka kattoi luokka-asteet 1-4 lk. ja oli tarkoitettu vähälahjaisille. Apukoululaiset menivät ennen peruskoulu-uudistusta kansalaiskouluun, mutta ammattikouluun pääsi vasta sinä vuonna, kun täytti 16 vuotta. Eli kansalaiskoulun jälkeen. Ammattikoulu ei ole apukoulu, vaan erityisopetusta tarjoavat erityisammattikoulut. Siinä olemme samaa mieltä, että amiksiin menee kansakunnan kuona joka ei muualle pääse, mutta siitä huolimatta aloittajan olisi kannattanut ainakin Wikistä tarkistaa tietonsa.
Kaikkihan suunnilleen pakotetaan hakemaan peruskoulun jälkeen johonkin. Ihmettelen vain, että nimenomaan toiselle asteelle on jätetty tällainen apukoulun seuraaja, kun peruskoulussa heidät on integroitu normaalilahjaisten joukkoon.
Sinä päivänä, kun sinä aloit kuvitella olevasi nokkela.
Se on hyvä että vähäisemmilläkin älyn lahjoilla siunatuille ihmisille on kouluja missä voivat opiskella tasolleen sopivasti! Ei saa syrjiä!
Olen huomannut että ammattikouluissa on paljon todella vähälahjaista porukkaa ja heidän tahdissaan edetään. Jos joku on lahjakas niin hän yleensä lähtee lätkimään jo ensimmäisenä syksynä.
Olen muutamassa amiksessa käynyt tämän asian toteamassa. Siis aina on joku minua älykkäämpi lyönyt hanskat tiskiin ennen minua.
Lukiossa asia oli toisin päin. Lahjattomat luovuttivat.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä että vähäisemmilläkin älyn lahjoilla siunatuille ihmisille on kouluja missä voivat opiskella tasolleen sopivasti! Ei saa syrjiä!
Saako lahjakkaita syrjiä? Kai siinä tasapäistämisessäkin joku roti on oltava.
Miksiköhän ei voisi perustaa jonkinlaisia aliopistoja, mihin voisi laittaa tällaisen 5,1 keskiarvon porukan jatkamaan kouluaan ja kouluttaa heidät kaltaisessaan seurassa joihinkin ei-vastuullisiin aputöihin tms. ja jättää ammattiopistot sille porukalle, joka oikeasti saa siellä jotain aikaiseksi?
Mitä hyötyä ylipäätään on sillä, että älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä väkisin koulutetaan?
Lukiosta voisi tehdä pakollisen peruskoulun jatkon. Tässä nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, että toiselta asteelta valmistuu käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän ei voisi perustaa jonkinlaisia aliopistoja, mihin voisi laittaa tällaisen 5,1 keskiarvon porukan jatkamaan kouluaan ja kouluttaa heidät kaltaisessaan seurassa joihinkin ei-vastuullisiin aputöihin tms. ja jättää ammattiopistot sille porukalle, joka oikeasti saa siellä jotain aikaiseksi?
Koska näistäkin oppilaista saattaa joskus tulla ihan kunnon kansalaisia. Kaikkia vaan ei se koulunkäynti nappaa-
"Mitä hyötyä ylipäätään on sillä, että älyllisesti kehitysvammaisia ihmisiä väkisin koulutetaan?" - Ja mitä heildän sitten pitäisi tehdä? - Ja toisekseen miten mitataan äly? - Esimerkiksi Ap ei taida olla kovinkaan "älykäs" jos ymmärtää tai kuvittelee apukoulun ja ammattikoulun tarkoittavan samaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiosta voisi tehdä pakollisen peruskoulun jatkon. Tässä nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, että toiselta asteelta valmistuu käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä.
Junttipulla. Lahjakkuutta on monenlaista. Hyvällä kaivinkoneurakoitsijalla on iso ja hyvä bisnes. Tilitoimisto hoitaa paperipuolen. Lukioissa loisii ihan onnettomia reppanoitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiosta voisi tehdä pakollisen peruskoulun jatkon. Tässä nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, että toiselta asteelta valmistuu käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia ihmisiä.
Junttipulla. Lahjakkuutta on monenlaista. Hyvällä kaivinkoneurakoitsijalla on iso ja hyvä bisnes. Tilitoimisto hoitaa paperipuolen. Lukioissa loisii ihan onnettomia reppanoitakin.
Onko se sinusta sitten hienoa, että koulusta valmistuu tyä ukkoja, jotka kirjoittaa urakka sopimuksia?
Eivät kaikki ns. lahjakkaat ja älykkäät ole kiinnostuneita mistään akateemisesta urasta. Olisi hyvä jos heitä arvostettaisiin voimavarana ja resurssina eikä nuijittaisi, masennettaisi ja tasapäistettäisi siellä heikompien ehdoilla etenevässä systeemissä.
Asepalveluksesta voitaisiin tehdä valikoiva siten, että laitettaisiin sinne peruskoulun jälkeen kaikki, niin tytöt kuin pojatkin, joiden keskiarvo on alle 7,5. Kaikki muut kouluun ja tämä porukka asepalvelukseen.
Ammattioppilaitoksissa annetaan erityisopetusta ihan niillä normaaleilla linjoilla ja lisäksi tavallisissa ammattioppilaitoksissa on linjoja, joissa korostuu tekemällä oppiminen.
Erityisammattikoulut on tarkoitettu tarvitsevimmille oppilaille, käytännössä siis EHA-puolen käyneille. He ovat eriasteisesti kehitysvammaisia.
Eli esimerkkejä:
- lukivaikeuksinen / tourette/ liikuntarajoitteinen / näkövammainen saa erityisopettajan tukea tai käyttää apuvälineitä tavallisen amiksen tavallisella linjalla
- dysfaatikko / vaikeasti ADHD / muuten koulussa ollut todella nihkeää hakeutuu harkinnanvaraisessa haussa erityislinjalle tavalliseen amikseen. Esim. metallipuolella ja talonrakennuksessa on näitä tekemällä opiskelevien linjoja. (Moni dysfaatikko menee ihan tavislinjallekin, riippuu aina kokonaisuudesta)
- keskivaikeasti tai vaikeasti kehitysvammainen menee erityisammattikouluun. Näissä on räätälöidyt kuviot ja tuettu asuminen. Opiskelijoilla on usein muttei aina takana painopistealuettainen opetus. Myös vuosiluokkiin sidottuja on, heillä vaan sitten yksilöllistetyt oppimäärät.
Ei apukoulu ole ammattioppilaitos. Apukoulun on korvannut integroitu luokka/opetus. Ammattioppilaitos on amis niin kuin ennenkin.