Työttömät vapaaehtoistyöhön
Monta vanhusta voit saada iloiseksi omalla vierailullasi. Palkkaa ei makseta, mutta hyvän mielen saat itsellesi ehdottomasti. Työ on vapaaehtoista ja voit tehdä sitä oman elämäntilanteesi mukaan. Ystävätoimintaan voi tutustua netissä.
Kommentit (58)
Hauskaa,miten palsta on aina täynnä hyviä ehdotuksia,mitä työttömät voisivat tehdä ilmaiseksi.Ehkä te ideanikkarit voitte käyttää aikaanne ja nerouttanne siihen,että miten keksittäisiin palkallisia töitä työttömille.Ei tämä nykyinen taloustilanne parane sillä,että puuhastellaan ilmaiseksi iloisella mielellä.
Jos on pelkän Kelan työmarkkinatuen, asumistuen ja sossun toimeentulotuen varassa niin ei ole varaa ylimääräistä bussilla matkustella (3,20 e per lippu/suunta). Se on jo iso siivu viikon ruokabudjetista. Vai pitäisikö iloisin mielin kävellä lähemmäs 8 km vanhuksia ilahduttamaan, tuskin tuosta ihan naapurista ketään sattuisi löytämään eikä rehellisesti edes kiinnostaisikaan. Jotain muuta olisi kivempi tehdä, mutta persnetolla en ole halukas siihenkään.
Olen myös introvertti, joten aika tukalaa tulisi olemaan puolin jos toisin. Olen ollut kotiavustajana hetken, mutta koska en ole "vanhustyöntekijä" ja työ oli 98 % siivousta (vaikka muuta lupailtiinkin), niin lopetin pian.
Muistisairaat/dementikot vanhukset ovat usein pahantuulisia, jopa ilkeitä. Syyttely varastamisesta alkaa kyseisten tapausten kanssa hyvin äkkiä, vaikka olisi mitkä kuitit ja tositteet. Pian alkaisivat myös vaatimukset arjessa autteluun eli siivoamiseen yms. kotiaskareisiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli kyllä vapaaehtoistyöntekijää silmällä pidetään ja ei sinne huolita päihdeongelmaisia tai mielenterveysongelmaisia. Eikä noita ongelmia tässä taloustilanteessa läheskään kaikilla työttömillä ole. Jos haluat sydämestäsi olla ystävänä lähimmäiselle, niin tämä palkitsee. Jos mielessäsi pyörii vanhuksen rahat ja ryöstäminen, niin kehoitan pysymään kaukana.
Minä vain toin esille näkökohtia, en ole koskaan mitään tuollaista vanhusten (enkä muidenkaan )ryöstämisiä missään tapauksessa hyväksynyt,mutta tosiasia on että sellaisiakin on joille se ei ole iso moraalinen ongelma.Lue vain lehdistä uutisia sellaisista tapauksista,niitä kyllä tapahtuu ja ilmenee aina vähän väliä.Viime keväänä kävin muuten istuttamassa orvokkipenkin erään v.1926 syntyneen miehen pihalle,mutta tunsin hänet kyllä jo entuudestaan.Entinen naapuri.Erittäin ystävällinen ja mukava,yksinäinen mies. Se oli minun puoleltani,samoin kuin tietysti hänenkin,täysin vapaa-ehtoista ja epävirallista.
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin työttömänä ollessani tästä vapaaehtoisjutusta. Siellä ei virkailija innostunut ja varoitti etukäteen, että asiasta saattaa napsahtaa karenssi, jos tämä tulee jossain ilmi. Eipä kiinnostanut sen jälkeen lähteä leipäjonoon jakamaan ruokaa muille. Kiltisti vain seisoin jonossa muiden kanssa.
Minä olen tehnyt vapaaehtoistyötä. En ihan leipäjonossa mutta sen tapaista, eikä työkkärin kanssa ollut mitään ongelmaa.
Ongelma oli sitoutuminen. Työtön kun saattaa yllättäen päästä / joutua töihin. Kukas ne hommat sitten tekee? Meitäkin olisi useampi , mutta kyllä siinä oli miettimistä, että kuka tulee sen yhden eläkeläisen kaveriksi, kun kaksikin työtöntä oli samana päivänä poissa "ruuanjakelusta".
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei pidä tehdä vapaaehtoistyötä. Ne on ihan oikeita töitä joista pitää maksaa palkkaa. Ns hyvä mieli ei ketään elätä eikä laskuja maksa.
Älä tee vapaaehtoistyötä!
tämä on tavallaan totta. Nyt kun näitä turvapaikanhakijoitakin tuli elintason perässä tuhansia niin mihn olisivat joutuneet (ehkä takaisin heti?) ellei näitä innokkaita sukankutojia olisi ollut tervetulokylttien kanssa vastassa. Ellei valtio heistä pysty huolehtimaan niin silloin ei tarvitse vastaan ottaa.
Vierailija kirjoitti:
En uskonut, että hyvää tarkoittava avaus saa näin paljon negatiivisia kommentteja. Mikä tätä maata vaivaa..
Negatiiviset kommentit tulevat siksi, että niin kaunis kuin ajatus onkin, se ei ole realistinen. Tässä yhteenvetoa aiemmin mainituista syistä, voitte jatkaa listaa:
- työttömän toimeentulo. Tämä kahdellakin tavalla, eli A) ei ole varaa matkustaa vapaaehtoistyöhön ja B) vaara menettää työttömyyskorvaus.
- vapaaehtoiset eivät saa tehdä oikeasti hyödyllistä työtä esimerkiksi dementialaitoksissa. Ei saa ulkoiluttaa ainakaan vakuutus- ja vastuukysymysten vuoksi.
- vapaaehtoisilla ei ole riittävää osaamista, vaikka halua olisikin em. dementoituneitten tai kehitysvammaisten kanssa työskentelyyn.
- ei voi sitoutua säännölliseen vapaaehtoistyöhön. Ajatelkaa senkin mummelin pettymystä, joka taas varustautunut tänäkin perjantaina vapaaehtoiskaverin tuloon, mutta tämäpä onkin mennyt töihin.
Kuka käskee lähteä kauemmas vapaaehtoistyöhön? Eiköhän senkin jo järki sano, että vapaaehtoistyötä tehdään omien resurssien mukaan. Paikka voi löytyä läheltäkin ellei ihan korvessa asu. Kyllä vapaaehtoiset ulkoiluttavat ja tapaavat niitä vanhuksia, jotka itsekin siitä hyötyvät. Ei sitä pahasti muistisairasta sänkypotilasta sängystä ylös revitä.
Miksiköhän palsta on aina täynnä nerokkaita ehdotuksia,kuinka työttömiä voitaisiin hyödyntää ilman että heille annetaan työstä korvausta? Eivätkö nämä ideanikkarit voisi käyttää luovuuttaan ja aikaansa keksimällä mieluummin,mistä saadaan puoli miljoonaa uutta työpaikkaa? Ei taloustilanne parane sillä,että saadaan oletetusti hyvä mieli pikku puuhastelulla.
Miksi näitä maahamme tulleita nuoria työikäisiä miehiä ei velvoiteta tekemään mitään? Miksi minun 55vuotiaan naisen , 15vuotiaasta töitä tehneen ja yt-neuvotteluissa irtisanotun pitäisi lähteä ilmaiseksi töihin? Kertokaa viisaat?
Jos työtön maksaa itse matkakulut ja omien lastenhoidon - työttömyyskorvauksista ei paljon jääkään...
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakota vapaaehtoistyöhön. Ei kannata sotkea tähän työkokeilua, se on aivan eri asia. Hassua olisi jos kahvittelusta vanhuksen kanssa saisi karenssin. Vapaaehtoinen ei tee varsinaisia hoitoalan töitä laisinkaan. Kannattaa tutustua ystävätoimintaan ja lähteä mukaan, jos ei se kotona makaaminen kiinnosta.
Jos kyse on jostain ns. vanhusten ystävätoiminnasta,niin sellaistahan on jo.
Miksi siihen ei haeta yksinkertaisesti vain vapaaehtoisia osallistujia (siis erittelemättä sen kummemmin työttömiä muista halukkaista).
Itseasiassa koko tuo sana vapaaehtoisia(-kin) voitaisiin jättää pois, sillä sehän ilmenee jo tuon ystäväpalvelun luonteesta.
Siis paremminkin Vanhusten vapaaehtoinen ystäväpalvelu hakee uusia asiasta kiinnostuneita osallistujia toimintaansa- kaikki halukkaat ja kiinnostuneet tervetuloa kokoukseen . Selvitämme mistä tässä on kysymys ja mitä sinäkin jäsenenämme voisit tehdä ja mihin osallistua . Tilaisuudessa luento kahvitarjoilu ja keskustelua asiasta. Tervetuloa,toivotamme kaikki ystävämme aina lämpimästi tervetulleiksi!
Mistä muuten on peräisin se käsitys että työtön terve, useimmissa tapauksissa perheellinenkin ihminen ilman muuta MAKAISI kotonaan kotonaan kuin sairas ihminen ?
Minä päätän täsmälleen itse mihin menen vapaaehtoistyöhön ja paljonko käytän aikaa siihen. Nyt menee viikossa 12h juniorifutisjoukkueen pyörittämiseen, kesäkaudella 20h viikossa. Siihen ei yksikään TE-virkaheittokätyri puutu millään muotoa.
Tai tokihan voin lopettaa, sitten saavat etsiä +40 juniorille uuden vastuuvalmentaja-jojon. Voin kertoa että aika hiljaista on vapaaehtoisuus...
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin työttömänä ollessani tästä vapaaehtoisjutusta. Siellä ei virkailija innostunut ja varoitti etukäteen, että asiasta saattaa napsahtaa karenssi, jos tämä tulee jossain ilmi. Eipä kiinnostanut sen jälkeen lähteä leipäjonoon jakamaan ruokaa muille. Kiltisti vain seisoin jonossa muiden kanssa.
Samoin. Olen 55 vuotias työtön lähihoitaja ja olisin halunnut mennä läheiseen palvelutaloon vapaaehtoiseksi ulkoiluttamaan vanhuksia. En päässyt, koska paikan esimies sanoi että ei minun kannata tulla, koska te-keskus antaa karenssin, koska heidän täytyy ilmoittaa kaikista vapaaehtoisista työttömistä te-keskukseen. Joten täällä kotona toimettomana pyörin, peukaloita pyöritellen, kelpaamattomana hoitamaan vanhuksia. Kiitos suomi.
Yksityinen hoitopalveluja tarjoava yritys etsii vapaehtoisia ulkoiluttamaan vanhuksia, ohjaamaan askarteluhetkiä ja pitämään seuraa vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen hoitopalveluja tarjoava yritys etsii vapaehtoisia ulkoiluttamaan vanhuksia, ohjaamaan askarteluhetkiä ja pitämään seuraa vanhuksille.
Huom. YRITYS, siis yritys etsii ilmaisia työntekijöitä ...
Yritysten tarkoitushan on kuitenkin pääsääntöisesti tuottaa rahaa(ja aina mieluiten tietysti hieman voittoakin) .
Joku sitä tuossakin yrityksessä ilmeisesti saa,mutta ne joita yritys tuon toimintansa pyörittämiseen hakee siis eivät sitä saisi eivätkä siitä pääsisi osallisiksi .
Heiltä yritys edellyttää siis vain vapaaehtoisuutta,antamatta heille yrityksen tuotoista kuitenkaan vastineeksi tai korvaukseksi mitään.
Eikö tuossa nyt jo joku haiskahda kenenkään mielestä ihmisten hyväksikäytölle ilmaiseksi ? Yrityshän ei siis hae työntekijöitä vaan vapaaehtoisia luovuttamaan aikaansa ,energiaansa ja työpanoksensa yrityksen sanelemaan ja haluamaan käyttöön täysin ilmaiseksi eli vailla mitään korvausta omista tuotoistaan...
En uskonut, että hyvää tarkoittava avaus saa näin paljon negatiivisia kommentteja. Mikä tätä maata vaivaa..