Vierailija

:)

• ylös 3
  • alas 0

Kommentit (18)

Vierailija

Aika monia olen lukenut montakin kertaa. Mutta esimerkkejä, joihin palaan kerta toisensa jölkeen tulee mieleen:
kaikki Jane Austenin ja Elisabeth Gaskellin kirjat
Kirsi Kunnaksen satukirjat, pilvipaimen jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Muutaman vuoden ajan luin joka vuosi Gabriel Garcia Marquezin Sadan vuoden yksinäisyyden.

Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo.

Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää ja rakkauden nälkä. Monen monta Simenonin Maigret -kirjaa olen myös lukenut uudelleen, samoin Raymond Chandleria. Kaikki Sjöwallin ja Wahlöön Beck -dekkarit (ruotsiksi, suomennokset ovat luokattomia). 

Seitsemän veljestä. 

Paljon Tshehovin novelleja, esim. Kaksintaistelu, Tie, Ikävä tarina. 

Tuossa muutama. Tarinat pysyvät samoina, mutta lukija muuttuu, kehittyy, vanhenee ja muutos näkyy tuttua teosta vasten. :)

Vierailija

Mitä enemmän kirjasta pidän, sitä useammin sen luen. Ikisuosikkeja on mm Vuosi Provencessa, Oswald-eno, Yhdeksäs portyi, Leviatanin purjehdus, Thief of time ja uudemmista The ocean at the end of the lane.

Vierailija

Kolmonen unohti Tove Janssonin Muumi -romaanit ja -kuvakirjat ja Kuvanveistäjän tyttären!

Tiwetysti olen lukenut Muumeja myös lapsilleni, mutta olen lukenut niitä myös itsekseni. Luin ne eka kerran lapsena. 

Vierailija

Harry Potterit tullut luettua jo kolmesti vähintään, taru sormusten herrasta ja hobitti, Kuoleman portti-sarja tullut luettua pari kertaa, jo mainitut Jane Austen kirjat sekä Humiseva harju. Wallander-kirjoja tullut luettua useamman kerran ja Dortmunder-kirjoja Westlakelta, joista paras on lukumääristä päätellen Miksi juuri minä? Pitääpä tsekata tuo sadan vuoden yksinäisyys :)

Vierailija

Itse luin juuri uudelleen Anne Garrétan Nestemäiset Taivaat, joka oli säväyttävä kokemus joskus alle 20v. Voi olla että joutuu lukemaan kolmannenkin kerran. :)

Vierailija

J.R.R. Tolkienin Taru sormusten herrasta, nyt luen sitä neljättä kertaa. Ensimmäisen kerran luin sen joskus 16-vuotiaana. Hobitin olen lukenut ehkä kolme kertaa. Monia Stephen Kingin kirjoja olen lukenut ainakin kahdesti. M34

Vierailija

Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo (tähän liittyen myös kaikki mahdolliset sarjat ja leffat),
Carlos Ruiz Zafonin Tuulen varjo (rakkaus, mysteeri, jännäri, kirjojen rakastajalle 5/5)
Herman Hessen teokset, kuten Siddhartha, ja Demian (kasvamisesta, ystävällisyydestä, tietoisuudesta, henkisyydestä)

Vierailija

Mä niin rakastan näitä palstan lukulistoja! :D

Lisään omiin vastauksiini vielä Tove Janssonin Näkymättömän lapsen. Hassua että unohdin sen jopa kahdesta ed. vastauksestani. Mun mielestä sen, ja varsinkin niminovellin, pitäisi olla "pakollista" luettavaa jokaiselle, joka on ollut lapsi ja jolla on lapsia. Kuusi -tarina kannattaa lukea joka vuosi kun joulustressi iskee päälle. :)

3

Vierailija

Täällä pohjantähden alla sarja. Sinuhe egyptiläinen on mun suosikkeja.
John Irvinin kirjoja luen aina lomalla. Kunnes löydän sinut ja Viimeinen yö Twisted Riverillä. Joka kesä luen nämä.
Aurinkomatkoilla luen altaalla Waltarin Kaarina Msununtyttären. Kerran sen pilasin uima-altaalla ja jouduin lunastamaan kirjastosta

Vierailija

Mä luen kaikkia lempikirjojani uudelleen ja uudelleen, välillä vain pätkiä sieltä täältä. Esim. Irving, Steinbeck, Kundera, Westö, Kauranen/Snellman, Saarikoski, Oksanen, Linna.

Vierailija

Matti Pulkkinen: Romaanihenkilön kuolema (1985). Äkkiseltään varsin vaikealukuinen "antiromaani", monimutkainen sekoitus faktaa, fiktiota, mielipidekirjoitusta ja reportaasia, mutta sisälle päästyä lukukokemus on melkoinen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.