Onko teinin käytös normaalia?
Olen miettinyt tässä että onkohan 16v poikani elämä ylipäätään "tavallisen nuoren" elämää? Onko tää jotenkin outoa, eikö ole juurikaan kavereita muuten kuin netissä koska on jotenkin erilainen? Vai mistä johtuu, ei ole kovin sosiaalinen?
Itsellä oli aika railakka nuoruus, en kouluttautunut ammattikoulua pitemmälle eikä kaveripiirissä tavallisesti koulusta välitetty. Monen asian opin kantapään kautta enkä toisaalta vaihtaisi mitään nuoruusajoista. Jotenkin tuntuu että pojalta menee "nuoruus hukkaan", kun vapaa-ajalla menee aika paljon aikaa koneella, joskus pelatessa mutta pääosin koodaamalla. En asiasta juurikaan ymmärrä, mutta rahaa on saanut tuosta jonkin verran ja totesi että kesätyöt kunnalla ei kannata koska saa reilusti paremman palkan noissa ohjelmointihommissa. Mahtava homma kyllä kun nauttii siitä ja voi käyttää pitempiäkin aikoja siihen ja ammatinkin toivottavasti tuolla osaamisella saa.
Näkee kyllä sillointällöin kavereitaan ja joitakin tuttujaan erilaisissa tapahtumissa (laneilla ja sitten koodaamiseen painottuneet tapahtumat) mutta esimerkiksi tänne kotiin ei tuo kavereita. Kyllä niitä kuulemma silti on kun olen kysynyt.
Kertokaa te jotka tiedätte pitäisikö mun olla huolestunut pojan tulevaisuudesta?
t. vähän huolestunut äiti
Kommentit (14)
Pojallasi tuntuu menevän ihan hyvin. Jos hän itse on tyytyväinen, miksi ei voisi olla oma itsensä ja tehdä mitä haluaa.
Toiko nuorempana kavereita kotiin? Meillä samanikäisiä, lukiossa ovat ja paljon koneella, mutta joka vkl meillä kavereita pyörii, usein yötäkin. Ei mun mielestä pelkästään netissä olo ole kovinkaan hyvä..mutta toki nuoria on erilaisia. Jos vaikuttaa tyytyväiseltä, onnelliselta ja tasapainoiselta niin kai sitten kaikki on OK?
Aika normaalia fiksun ja selvästi oman innostuksensa löytäneeltä jjos vielä osaakin niin mahtava. Voi hyvinkin köytää tulevaisuuden ammatin datahommista :)
Itselläni myös "nörtteilevät" pojat, 20 ja 16 v
Ps.osta pojalle kesäksi joku tosi siisti pyörä ja jos hän innostuisi välillä liikuskelemaan. Myös monia muita kivoja juttuja on. Kavereiden kans keilaamaan, leffaan jne.
Kuulostaa siltä että betamieshän se siellä itää. Mummo-haaveilla voit heittää jo samantien vesilintua.
Teinin käytös ei ole koskaan normaalia.
Vähän ohis, mutta tuonikäinen ei helposti tuo esille kaverittomuuttaan, itse en välttämättä pelkkään sanaan uskoisi jos ei niitä kavereita ikinä näy...
Taitaa olla niin tätä päivää. Toivottavasti omista ei kasva koneella kökkijöitä kun itsekin nuorena viilettänyt pitkin ja poikin kyliä. Näemme sitten kymmenen vuoden päästä mitä näistä koodareista tulee :)
Mun poikaystävä on 25 ja aika samanmoinen "nörtti".. :D On ohjelmoija ja perustanut 17-vuotiaana oman yrityksen. On hyvin menestynyt, koska on pystynyt palkkaamaan alaisia. Kavereita ei oo paljoa, joitakin näkee silloin tällöin, mutta työkaverit on läheisiä ja tietty minä. Sinuna en huolehtisi liikaa, varsinkin jos hän vaikuttaa tyyyväiseltä elämäänsä.
Olin myös tulossa laittamaan tuon, että onko teinien käytös muka koskaan normaalia, mutta myöhästyin pahasti. Lähinnä aloin miettiä sitä, että vaikka sillä pojalla ei kavereita olekaan niin mitä sitten? Jos häntä itseään ei asia haittaa niin mikäs siinä sitten. Vaikka ikävältähän se kuulostaa niin ongelmaksi tuossa muodostuu se, että poikasi jää melkoisen varmasti ulkopuolelle niistä tyttöhommista mitä pitäisi tuossa iässä kokea, siis jos hänellä ei kavereita ole. Tuskin ne tytöt kauhean riemuissaan hyppivät muutenkaan kun poika koodaa ja pelaa koneella, mutta tietysti tärkeämpi, että pojalla on mieluinen harrastus mitä tekee omasta tahdostaan eikä tee sitä tyttöjen mieliksi. Ja onhan niitä tietokoneista kiinnostuneita tyttöjäkin olemassa.
Sehän on vaan hyvä, että hänellä mieluinen harrastus ja sen harrastuksen parista ilmeisesti samanhenkisiä kavereitakin.
Terveisin Naispelko22
Kaikki nuoret nyt eivät vaan tykkää pään sekoittamisesta ja rälläämisestä. Ei siinä mitään pahaa ole. Ja kyllä se vielä ehtii rillutellakin, kun sille päälle sattuu, jos sattuu tai sitten ei.
Ap:n poika kuulostaa fiksulta! Ja on löytänyt samanhenkisiä kavereita. Tosi paljon on nuoria, jotka vaan pelaa ja pelaa, mutta vähemmän niitä, jotka koodaavat tohkeissaan, saati tekevät sillä rahaa. Hyvältähän tuo kuulostaa! Olisit ap iloinen, että poika on löytänyt itselleen noin hyvän harrastuksen, hyvässä lykyssä siitä tulee mieluinen ammatti.
Olen itse tuollaisen samantyyppisen kanssa naimisissa ja kyllä me ollaan aika kotona viihtyvää sakkia koko perhe. Miehellä ei oikein muita kavereita ole kuin työkaverit ja minunkin kaverit on puolivirtuaalikavereita netissä, joita tapaan harvoin. Meidänlaisille ihmisille riittää, että pääsee vaihtamaan ajatuksia toisten kanssa, ei niin väliä ovatko he tuttuja vai vieraita. Ja välillä on mukava jutella ihmisten kanssa livenäkin, mutta se on meille vähän uuvuttavaa ja harvoin sellaisiin ponnistuksiin ryhdytään. Tytöllä on yksi bestis jo ekalta luokalta lähtien, tapaavat kerran tai pari viikossa, miten aikataulut antavat periksi. Harrastuksien kautta tyttö on tutustunut muihinkin nörtteihin, mutta tapaa heitä enempi harrastusten kautta.
Kyllä tuollaiselle koodaajapojalle jossain vaiheessa joku nörttityttökin löytyy, joten älä ap turhia murehdi, sinusta voi hyvin tulla vielä isoäiti! :-D
No itse olin samanlainen koneella istuva kaveriton teini (olen tyttö), nykyään 30-vuotiaana ihmissuhteita edelleen nolla, opinnot kesken ja masennusdiagnoosi löytyy.
Ei teinin tarvitse pyöriä kylillä sekoittamassa päätään, mutta jos ei yhtään osaa tai uskalla tai halua olla muiden ihmisten kanssa, niin kyllä se usein jonkinlaista ongelmaa tulevaisuudelle indikoi. Itse huolestuisin pojastasi, mutta tokihan on aivan mahdollista että kaikki tulee menemään hyvin ihan itsestään.
Eivät ne ainoat vaihtoehdot teinille ole kartsalla pyörivä tulevaisuuden sekakäyttäjä-amis tai kunnollinen reipashenkinen tietokoneella istuva tuleva dippainsinööri.
Ei. Ihan normaalilta kuulostaa.