Mä en ymmärrä, miksi FB-kirpputoreilla yv-kauppa on ehdottomasti kielletty.
Siis siinäkin tapauksessa, että myyjä laittaisi myytävän tuotteen kommentteihin tiedon siitä, että on tullut yv:llä ostotarjous tai vaikka pyyntihintaa korkeampi tarjous? Miksi tämä koetaan epärehellisenä?
Tuli vain mieleen, kun haluaisin ostaa vaikkapa äitiysvaatteita tai rintaliivejä, enkä halua samalla FB-kirpputorilla pyöriville kollegoille tai naapureille kertoa olevani raskaana, tai rintojeni kuppikokoa.
Joskus olen nähnyt vaikka ovulaatio- tai raskaustestien myynti-ilmoituksia. Kuka sellaisia haluaisi julkisesti ostaa?
Kommentit (26)
Mikään ei estä teitä perustamasta sellaista kirppisryhmää, jossa kaupankäynti y-viestein on sallittua.
Miksi kauppaa pitää käydä jossain FB-kirpputoreilla eikä siihen tarkoitetuilla sivustoilla kuten huuto.net ja tori.fi?
Mä tiedän monia, joilla on erillinen FB-profiili erilaisiin ryhmiin ja toinen profiili sitten se varsinainen omalla nimellä oleva.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kauppaa pitää käydä jossain FB-kirpputoreilla eikä siihen tarkoitetuilla sivustoilla kuten huuto.net ja tori.fi?
Koska Fb:n kirppareilla tavara liikkuu hyvin ja jäseniä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn eniten kauppaa asuinalueeni omalla FB-kirpputorilla. Ai miksi? Koska voin käydä kävellen hakemassa ostamani tuotteet, eikä odotella josko myyjä postittaa (jos postittaa) tai lähteä itse autolla hakemaan jostain Nurmijärveltä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen nähnyt vaikka ovulaatio- tai raskaustestien myynti-ilmoituksia. Kuka sellaisia haluaisi julkisesti ostaa?
Ainoastaan jokainen normaali ihminen jonka mielestä missään noin luonnollisessa ei ole mitään hävettävää apteekin kassalla.
Ihmisen täytyy olla jotenkin pahasti häiriintynyt kun rinnastaa jotain näin luonnollista S-marketin kassalle nostettuun hevosenjorman kokoiseen anustappiin ja litran perhepakkaukseen liukuvoidetta.
Minä puolestani haluaisin tietää kuka ostaa raskaus- tai ovulaatiotestejä KIRPPUTORILTA?
kaupan kassalle vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan jokainen normaali ihminen jonka mielestä missään noin luonnollisessa ei ole mitään hävettävää apteekin kassalla.
Ihmisen täytyy olla jotenkin pahasti häiriintynyt kun rinnastaa jotain näin luonnollista S-marketin kassalle nostettuun hevosenjorman kokoiseen anustappiin ja litran perhepakkaukseen liukuvoidetta.
Minä puolestani haluaisin tietää kuka ostaa raskaus- tai ovulaatiotestejä KIRPPUTORILTA?
Äh, tarkoitin, että julkisesti jollain FB-kirpputorilla, jolla noita kollegoja tai naapureita on jäseninä. Ei noiden ostamisessa ole mitään hävettävää, mutta en minä nyt haluaisi kenenkään ylimääräisen tietävän, että yritetään lasta! Ei se niille kuulu.
Miksi et voi laittaa myynti ilmoon että yv ja palata asiaan yv.
Mä en käytä noita fb-kirpputoreja ollenkaan, koska niissä ei ole mitään yksityisyyttä.
Pysyn edelleen tori.fi:ssä, jossa myös voi ostaa vain omalta alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Häh? No sehän on aivan sama kirjoittaako siihen kommenttikenttään av vai ostan vai yv tai vaikka joulupukki. Joka tapauksessa siinä rintaliivimyynti-ilmoituksessa näkyy sitten mun nimi ja että olen siihen jollain tavalla reagoinut. Sitähän tässä yv-kaupassa yritetään välttää, ettei osteta julkisesti, vaan yksityisesti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä ratkaisee mitään ongelmaa? Oletko jotenkin yksinkertainen ihminen?
Eri kirppiksillä on eri sääntöjä, osa loogisia ja osa ei todellakaan. Joissakin tuote ei saa olla muualla myynnissä, joissakin saa josmainitsee MMM. Joissakin ensimmäinen varaaja on aina etusijalla, joissakin myyjä saa itse päättää kelle myy. Joissakin pitää erikseen mainita onko kuva tuotteesta otettu puhelimella. Joissakin on piirun tarkkaan määritelty kansiot, joihin kuvia laitetaan, joissakin jokainen myyjä voi perustaa oman kansion. Jne.
Nyt jonkun fb-kirpparin virkaintoinen YP (niitä nimittäin löytyy!), tänne! Perustele miksi tämä ei käy?
Omasta mielestäni parhaiten toimii ne kirppikset, jossa on myyjällä itsellään on valta päättää kenelle myy ja myy vaikka yksityisesti jos siltä tuntuu. Näin ei tarvitse ärsyyntyä niistä varailijoista, joilla on tapana tehdä ohareita ja varailla pitkään turhaan. Näiden takia voi myös menettää kauppoja, Yksi kun varailee potkareita 62 koossa kaksi kuukautta, voi olla ettei muilla varailijoilla olekaan enää tarvetta kun se lapsi kasvoi jo ohi. Sitten aloittetaan myynti alusta. Ei mikään maailmaa kaatava juttu, mutta ärsyttävää ja epäkäytännöllistä. Joillakin kirppareilla voi päättää, että tuotetta pitää varattuna jollekin vaikka viikon. Jos ei mitään kuulu, niin sitten myydään toiselle. Jos ei ole pakk noudattaa orjallisesti av listaa, voi myös myydä tuotteita könttänä jollekin, joka on jo muutenkin tulossa hakemaan jotain muuta ostettua. Pääsee paljon helpommalla, kun yksi ostaa kerralla enemmän. En myöskään tykkää siitä, että ensimmäisenä kärppänä paikalla on aina "Bettina", joka ei itse edes tarvitse tavaraa, vaan haalii kaiken halvemman voidakseen myydä heti eteenpäin kolminkertaisella hinnalla. Paljon mieluummin myyn vaikka lastenvaunut "Annalle", jonka tiedän ottavan tuotteen käyttöön omalle lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jonkun fb-kirpparin virkaintoinen YP (niitä nimittäin löytyy!), tänne! Perustele miksi tämä ei käy?
Se vaan ei käy, KOSKA SÄÄNNÖT. SÄÄNNÖT ovat tärkeät. Muuten KAIKKI menee SEKAISIN. Se on kamalaa, jos KAIKKI on SEKAISIN eikä SÄÄNTÖJÄ noudateta. Se on niin kamalan sekavaa, jos ei yp pysy kärryillä, kuka myi mitä ja kelle. Siksi järjestys, johon yp voi tarvittaessa puuttua ja armollisesti esimerkiki antaa myydä av-listassa toisena olevalle, kun ensimmäisen ei ole vastannut kuukauteen viestehin. Voi mikä armo siinä käy ja kuinka jalomieliseksi yp tunteekaan itsensä.
Itse ajattelin joskus laittaa harvinaisen muumimukin myyntiin 5e fb:nkirppikselle, hakea popparit ja nautiskella siitä kun siellä naiset nylkevät siellä toisensa elävänä tapellessaan kuka sen saa :D
Vierailija kirjoitti:
Koska ylläpitäjää vaaditaan apuun sitten, kun kaupat ei sujukaan kuten myyjä tai ostaja olisi halunnut. Milläs puutut asiaan, jos koko kaupasta on sovittu yksityisviestein? Joko toimitaan ryhmän sääntöjen mukaan tai sitten perustetaan oma ryhmä ja laaditaan sinne omat säännöt.
Ainakin yksi seikka lienee ettei siihen kuvan alle varaajan tarvitse pettyä (etsii vaikka nyt imetysmekkoa ristiäisiin ja kuvassa ei varauksia ja se olis presiis-sopiva).
Toiseksi jos siinä on määritelty hinta (ei siis huuto- tai tarjouskauppa) niin on törkeää huudella "maksan enemmän kuin varaaja" (kuinka moni livekirpalla/kaupassa huutaisi kassalla että maksan enemmän tuosta kuin tuo joka on jo ottanut sen käsiinsä).
Kolmanneksi se on helppoa tietää monesko olet jonossa kun kaikki jonottaa kuvan alla (ja kuka oikeesti oli eka, joskus se on sekuntista kiinni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ylläpitäjää vaaditaan apuun sitten, kun kaupat ei sujukaan kuten myyjä tai ostaja olisi halunnut. Milläs puutut asiaan, jos koko kaupasta on sovittu yksityisviestein? Joko toimitaan ryhmän sääntöjen mukaan tai sitten perustetaan oma ryhmä ja laaditaan sinne omat säännöt.
:D:D:D:D
Aivan.. koska ylläpitoa tarvitaan puuttumaan kauppoihin. Ihmisethän eivät osaa itse päättää myydä tuotetta uudelleen, jos yksityisesti sovittu ostaja tekee oharit.
:D:D:D:D:D
Samaa olen ihmetellyt ja ihmettelen, miksi kritisoijat aina vetoavat siihen, että koko kaupankäynti pitää olla julkista. Miksi? Tälle ei löydy mitään perustetta. Eikö se ole ihan yhtä julkista siinäkin tapauksessa, että myyjä ilmoittaa kommenttikenttiin ajankohtaisen tilanteen, mitä yksityisviestitse on ostajan kanssa sovittu?