Kolmatta kuukautta töissä perhevapailta paluun jälkeen ja edelleen ilman tehtäviä
Onkohan joku kokenut vastaavaa tai onko lukijoissa kenties juristeja, kaipaisin näkemystä tilanteeseeni: palasin yli kaksi kuukautta sitten hoitovapaalta töihin, vakituiseen työsuhteeseen. Irtisanomisten ja uudelleenjärjestelyiden vuoksi entistä tehtävää ja tiimiä ei enää ole. Työnantaja ei noudata työsopimuslakia eli osoita uutta tehtävää, vaan kanta on ollut että "etsi itsellesi uusi työ". Se ei kuitenkaan ole onnistunut, paikkoja ei talon sisältä tunnu saavan kun ne ovat kaikki myös ulkoisessa haussa. Eräästä tehtävästä kävin jopa kolmessa haastattelussa, mutta joku toinen valittiin lopulta. Esimies ei ota mitään kantaa mihinkään eikä vastaa sähköposteihin, myöskään HR (joka on kasvoton resurssimeiliboxi käytännössä) ei vastaa mitään kyselyihin uuden tehtävän osoittamisesta. Esimiehelläkin ovat käytännössä työt loppuneet eikä hän taida paljoa enää paikalla olla edes (istuu eri toimistolla). Tuntuu aivan hullulta, että minua pidetään tyhjänpanttina istumassa kuukausi toisensa perään!
Kommentit (18)
Saan. Olen tosiaan vakituisessa työsuhteessa. Mitään tehtäviä vaan ei ole.
Minulla on sama menossa jo neljättä kuukautta. Töitä ei ole, palkkaa saan ja koko ajan hoetaan, että kunhan nää kuviot selkiintyy, niin sitten saat tehtävänkuvan. Esimies ei tiedä, mitä minun pitäisi tehdä (hänet on rekrytoitu ihan eri organisaatiosta, on täysin pihalla nykytyöstään) ja työkaverit on pääosin pitkin maata eikä samalla toimistolla. Aika turhauttavaa istua netissä päivät pitkät.
Minulle kävi samoin. Perhevapaalta palaavalle on osoitettava sama tai vastaava työ kuin ennen vapaata. Jos sellaista ei ole, niin lähinnä vastaavaa työtä. Itse otin yhteyttä hr:ään ja oman liiton lakimieheen. Löysin tosin itse sitten aivan toisen työpaikan, joten asia ei edennyt siitä.
On hankala tilanne. Mitä teet päivät? Etsitkö tehtävää? Olisiko vanhoja asiakaskontakteja, soittele heille ja ehdota yhteistyötä. Olisiko työkavereilla kiireitä, tarjoudu auttamaan, sitä kautta pääset piireihin. Jollakin on varmasti kahmittuna enemmän hommia kuin ehtii tehdä. Ja: kannattaisiko alkaa etsiä uutta työpaikkaa?
Saksalainen virkamies kävi 14 töissä tekemättä mitään. http://www.welt.de/regionales/duesseldorf/article106169081/Mann-erhielt…
"Entinen virkamies ilmoitti eläkkeelle jäädessään, ettei hänellä ollut virassaan työtehtäviä enää viimeiseen 14 vuoteen, kertoo Die Welt -lehti. Palkkaa miehelle maksettiin leppoisilta vuosilta 745 000 euroa."
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:foCVat2fmOEJ:www.t…
Osoita aktiivisuutta niin, että siitä jää todisteita, jotta sua ei myöhemmin päästä syyttämään laiskottelusta ja irtisanomaan sillä perusteella.
Lähetä vaikka päivittäin sähköpostikysely kaikille mahdollisille firman ihmisille, joilta voisit kuvitella saavasi työtehtäviä. Puhu henkilökohtaisesti kaikkien kanssa, jotka ovat fyysisesti samoissa tiloissa, ja tarjoudu auttamaan heitä tai ottamaan osa heidän tehtävistään hoitoosi.
Ja tietenkin pidä koko ajan haku päällä muualle, tuo ei ole maailman ainoa työpaikka.
Veikkaan, että sinut halutaan irtisanoa, ja siksi sinulle ei osoiteta työtä. Kannattaa alkaa etsiä töitä muista yrityksistä. Tehtäväsi on lopetettu, ja ainoa syy, miksi olet edes firmassa kirjoilla, johtuu siitä, että olet ollut suojellulla lomalla.
Varokaa, voitte kohta saada potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Nyt ehkä yrittävät, että lähdette itse vapaaehtoisesti muualle. Näin johdon ei tarvitse tehdä likaista työtä. Olkaa aktiivisia ja älkää ripustautuko ajatukseen, että teille joku näyttäisi tehtävät. Jos pystytte tuottamaan ihan taloudellista hyötyä yritykselle, se on teille etu.
Ohoh. Mun tuttavalle kävi näin ja kuvittelin, että se on ainut laatuaan. En ollut kuullut tällaisesta ollenkaan. Mun on itse vaikea kuvitella tällaista tilannetta, kun olen itse luokanopettaja. Ei vanhempainlomalta voi tulla takaisin kouluun sellaiseen tilanteeseen, ettei olisi opetettavaa luokkaa.
Ota yhteys luottamusmieheen tai ammattiliittoon. On mahdollista, että töitä ei sulle todellakaan siellä enää ole. Silloin voit odotella irtisanomista tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Mutta jos töitä sulle olisi, muttei niitä anneta sulle, niin silloin työnantaja toimii väärin.
Joo haenkin ihan jatkuvasti tehtäviä myös talon ulkopuolelta. Lähinnä tässä kuviossani ärsyttää ja ihmetyttää se ettei työsopimuslakia noudateta vaikka se on perhevapailta palaavan suhteen hyvin yksiselitteinen. Kyllä isossa organisaatiossa aina jokin soveltuva tehtävä varmasti olisi.
Totta että olen tässä tilanteessa vain sen suojellun lomani vuoksi. Ei se silti ole työnantajalle peruste olla noudattamatta lakia.
Mietin myös lainmukaisuutta sen talon sisältä hakemani tehtävän suhteen. Olin mielestäni täysin soveltuva siihen ja tosiaan kävin jopa kolmessa haastattelussa eli ihan viime metreille kyseisestä paikasta. Jos tällaisessa tilanteessa paikka annetaankin talon ulkopuolelta tulevalle hakijalle ei se minusta kuulosta lailliselta. En kyllä ajatellut siitä lähteä työoikeuteen tappelemaan, enemmän alkaa olla jo sellainen pitäkää tunkkinne -fiilis...
Vierailija kirjoitti:
Ohoh. Mun tuttavalle kävi näin ja kuvittelin, että se on ainut laatuaan. En ollut kuullut tällaisesta ollenkaan. Mun on itse vaikea kuvitella tällaista tilannetta, kun olen itse luokanopettaja. Ei vanhempainlomalta voi tulla takaisin kouluun sellaiseen tilanteeseen, ettei olisi opetettavaa luokkaa.
No lucky you! Päivittelystäsi ei vaan taida olla ap:lle mitään apua.
Sullahan on päivässä 8 tuntia tehokasta työaikaa tehdä hakemuksia eri firmoihin, soittelet ja laitat sähköpostia... Kysele oppisopimuspaikkoja, hae uudelleenkoulutukseen jne.
Ja toinen asia, ota yhteys liittoon tilanteesta, säilytä sähköpostit töidesi kyselystä, voit tarvita niitä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Varokaa, voitte kohta saada potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Nyt ehkä yrittävät, että lähdette itse vapaaehtoisesti muualle. Näin johdon ei tarvitse tehdä likaista työtä. Olkaa aktiivisia ja älkää ripustautuko ajatukseen, että teille joku näyttäisi tehtävät. Jos pystytte tuottamaan ihan taloudellista hyötyä yritykselle, se on teille etu.
Olen töissä valtiolla, ei täällä tarvitse tehdä töitä, jos ei ole töitä. Tietty olen sähköpostikysellyt (jää dokumentit) hommia, mutta jos ei ole niin ei ole.
Karua on työelämä kirjoitti:
Mietin myös lainmukaisuutta sen talon sisältä hakemani tehtävän suhteen. Olin mielestäni täysin soveltuva siihen ja tosiaan kävin jopa kolmessa haastattelussa eli ihan viime metreille kyseisestä paikasta. Jos tällaisessa tilanteessa paikka annetaankin talon ulkopuolelta tulevalle hakijalle ei se minusta kuulosta lailliselta. En kyllä ajatellut siitä lähteä työoikeuteen tappelemaan, enemmän alkaa olla jo sellainen pitäkää tunkkinne -fiilis...
Tätä mä just mietin, kun kehotin sua ottamaan yhteyttä luottamusmieheen.
t. Nro 11
Tee etätöitä=olet kotona ja teet mitä lystää. Jos sua tarvitaan toimistolla niin kai siellä on sitten osoittaa jotain tehtävääkin.
Saatko siis palkkaa?