Miksi ateistit juhlivat kristillisiä pyhiä?
Miksi te niitä juhlitte, kun ette edes usko koko juttuun? Ja ennen kuin joku valopää ruikuttaa, että "ne oli kylläkin pakanallisia ennen", niin kysymys: miksi sitten juhlitte pakanallisia pyhiä, jos ette edes usko koko juttuun?
Ettekö voisi keksiä omat juhlapyhänne? Vaikka joku darwinin päivä tms.
Kommentit (62)
En tiedä. Kuten en sitäkään, miksi kirkkoon kuulumattomia haudataan kirkkomaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nämä juhlat on juhlittu jo kauan ennen kristinuskon keksimistä.
Mikset sitten myös palvo Jumalaa, koska sitä on palvottu myös kauan ennen sinun syntymää?
Tämä on kyllä naurettavaa argumentointia teiltä kristityiltä. Itse olette kopioineet joka ainoan pyhänne, Raamatun ja perinteenne muilta uskonnoilta, mutta nyt syytätte ateisteja siitä he (teidän mielestänne) juhlivat teidän juhlapyhiänne (jotka ovat siis olleet olemassa jo kauan ennen kristinuskon syntyä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskovaiset ei itse keksi omia juhlia. Kaikki heidän mukajuhlansa on alunperin pakanallisia. Nyt sitten vinkuvat että muut eivät saisi enää viettää omia juhliaan.
Ette te kuulkaa ihan kokonaan pysty meidän juhlia ryöstämään vaikka mitä itsellenne uskottelisitte 😃Joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistojuhlana Suomessa. Näin on kuulepas ollut jo satoja vuosia. Vanha kansa käy joulukirkossakin. Meillä nuoressa ikäpolvessa on näitä "uuspakanoita", jotka yrittää muuntaa joulun joksikin, jota kuvittelevat sen joskus olleen (ilman mitään todisteita). Minä tunnen ateistipariskunnan, ja heillä soi Jeesus-aiheiset joululaulut kotona ja ovatpa käyneet joulumessussakin. Miksi? Koska yritettyään viettää pari kertaa ateistista joulua totesivat sen masentavaksi ja merkityksettömäksi.
Kuinka monessa kodissa on jouluseimi verrattuna siihen, kuinka monessa on joulukuusi? Miksi vaadit ateisteilta täysin kristillisistä perinteistä vapaata joulua, kun ei uskovaisiltakaan vaadita pakanallisista perinteistä vapaata joulua? Miksi tunnet vahingoniloa siitä, että tuntemasi ateistipariskunta osallistui joulumessuun?Tuskin yksi messu heistä yhtään aiempaa hurskaammiksi muutti, heille se on vain kaunis perinne, joka ehkä toi mieleen lapsuuden kirkkomatkat mummon kanssa tms. Miksi noin kova kiinnostus muiden jouluperinteitä kohtaan? Älä puutu uskonnottomien joulunviettotapoihin, eivät hekään puutu sinun.
Mua pohdituttaa miksi pitää olla "väkisin" ateisti jos kuitenkin haluaa harjoittaa uskontoa. Eikö silloin vois olla ihan rehellisesti tapakristitty?
Miksi pitää väkisin olla kristitty, jos joulukuuset ja joulupukit houkuttelevat? Eikö voi sitten olla rehellisesti pakana? Kysymyksesi oli yhtä typerä kuin yllä esittämäni. Joulu- ja muut juhlaperinteet ovat sekoitus tänne eri puolilta eri aikoina kulkeutuneita perinteitä, joista jokainen poimii itselleen ja omaan maailmankatsomukseensa sopivat. Ei ole mitään puhtaasti kristillistä joulua. Raamatussa ei edes anneta ohjeita siitä, miten joulua tulee viettää tai itse asiassa edes kehoteta sitä viettämään. Se, että "harjoittaa uskontoa" käymällä kerran vuodessa joulukirkossa edesmenneen mummon muistoksi, on vähän hatara peruste tituleerata ketään tapakristityksi. Sinulla on ylipäätään todella ikävä asenne ateismia ja uskonnottomuutta kohtaan - kyse kun ei ole uskon pilkkaamisesta tai kieltämisestä vaan uskon puutteesta. Ei uskovaiseksi voi vain ruveta, kun uskoa ei ole.
Otetaanpa ihan rauhallisesti siskot. Antaa ihmisten juhlia tai olla juhlimatta, miten kukin haluaa, ei se ole muilta pois. Useimpien kristillisten juhlapyhien takia on ylimääräisiä vapaapäviä tai tuplapalkkapäiviä, niille jotka silloin on töissä. Keneltä se on pois? Aiat on näin koska Suomi on ollut satoja vuosia vahvasti kristillisten perinteiden muovaama maa lainsäädäntöineen ja tapoineen. Vaikka ne olisi miten ne juhlat ikäänkuin "varastettu" pakanallisista jutuista.
Minuta ei ole pois se että ateisti viettää kristillisiä juhlapyhiä miten haluaa. Olen kyllä kristitty ja uskossa, mutta silti. Ei ole minun asia olla paheksumassa kenenkään muun tapoja, etenkin kun ne eivät millään tavalla uhkaa minun arvoja ja tapoja. Tosin itse tykkään tehdä työvuoroja juhlapyhinä. Ylimääräinen raha auttaa matalapalkkaisen taloudellista tilannetta, se on realismia, ei ahneutta...
On perinteitä, on tapoja, on kristillisiä sellaisia ja pakanallista perua olevia. Ne kaikki voi olla sovussa keskenään. Jos mulla on joulukuusi tai pääsiäisenä pupuja ja suklaamunia, niin ei se tarkoita että minä niitä palvon tai uskoisin jotenkin niillä olevan pakanallista taikavoimaa. Tai jotain. Ne on kivoja juttuja ja tapoja. Jeesus on minun vapahtaja näistä asioista riippumatta, Ja jotenkin minusta tuntuu, ettei siellä Taivaissa pääpaikoilla olla huolissaan jonkun pienen suomalaisen kansan tavoista viettää jotain juhlapyhiä. Maailmankaikkeus on iso kokonaisuus, jota ihmismielen on mahdotonta käsittää täysin. Eikä tarvitsekaan. Meitä tälle pallolle ahtuu monenlaista tallaajaa, ja siellä kaikkeudessa mitä suurimmalla todennäköisyydellä on muutakin elämää. Vaikka uskonkin ja olen Luojalleni sekä pojalleen, Vapahtajalle, tärkeä, niin silti olen vaik kärpäsenpaska kokonaisuudessa. Suhteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te niitä juhlitte, kun ette edes usko koko juttuun? Ja ennen kuin joku valopää ruikuttaa, että "ne oli kylläkin pakanallisia ennen", niin kysymys: miksi sitten juhlitte pakanallisia pyhiä, jos ette edes usko koko juttuun?
Ap:lta voisi kysyä, että ettekö TE voisi keksiä omat juhlapyhänne ja sisällön sille uskonnollenne? Nykyiselläänhän kaikki on lainattua ja kopioitua muilta.
^huono näppäimistö, sori kun kirjaimia uupuu siellä täällä...
En juhli. Jouluna käydään anopilla koska koko miehen suku "vaatii" kun kaikki pääsiäiset sunmuut skipataan. Tai no oikeastaan mies käy, minä jään kotiin tai teen muuta.
En muutenkaan ole tavallisten juhlaperinteiden ystävä, jotenkin pakkopullaa joilla harvalle on oikeasti mitään varsinaista merkitystä. Nimenomaan joulut, juhannukset ja muut
Perinteen takia. Meidän perhe ei ole koskaan kuulunut kirkkoon, ei minun eikä mieheni perhe. Jouluna syömme hyvin, annamme lahjoja jne perinteet. Pääsiäiseen kuuluu lammas, rairuoho, suklaamunat jne, juhannukseen mökkeily, vihtominen, uudet perunat ja silli.
Miksi tämä sinua häiritsee, onko se sinulta jotenkin pois. Sinä kai käyt kirkossa´näinä juhlina?
Tosikristitty on lauantait töissä, koska vain yksi päivä on lepoa varten! Vappu vapaaksi vain ja ainoastaan SAK:n jäsenille ja kommunisteille!
Enkä minä ainakaan juhli.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä sinua häiritsee, onko se sinulta jotenkin pois. Sinä kai käyt kirkossa´näinä juhlina?
Tätähän minäkin ihmettelen. Lieneekö kateutta, että muuta saavat viettää aikansa miten huvittaa, ja hänen on pakko käytä istumassa kovalla kirkonpenkillä, vaikka ei oikeasti kiinnostaisi pätkääkään.
Muuten en kyllä tajua miten ateistien elämä noin kamalasti kiinnostaa joitakin uskovaisia. Eikö se nyt näille kostonhimoislle sadisteille riitä, että meille on tiedossa ikuinen kidutus helvetin tulessa, pitäisikö tämä maallinen elämäkin olla jotenkin kamalaa ennen sitä?
Haluavat halventaa ja mitätöidä kristinuskoa ja siksi jokaisen pyhäpäivän päälle on keksitty kaikkea hömppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskikset ei näemmä osaa juhlia edes omia pyhiään ennen kuin Coca-Cola -pukki vilkuttelee telkkarissa tai jättimäiset munat ilmestyy kauppoihin.
Onko ne jättimäiset munat ja Cocispukit siis mielestäsi enemmän sun elämänkatsomukseesi kuuluvia juttuja?
Kaikessa ei ole kyse elämänkatsomuksesta. Tietty maailmankuva ei ole ainoa peruste juhlia. Vietetäänhän sitä vappua ja vaikka syntymäpäiviäkin. Myös näihin juhliin liittyy perinteitä ja rituaaleja, ihan ilman katsomuksellista sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on siis niin tyypillistä uskovaisen ihmisen ajattelua. Ei osata edes kuvitella sellaista maailmankuvaa, johon ei kuuluisi jonkin olennon tai henkilön palvonta, ja sitten oletetaan, että ateisteilla sen täytyy sitten varmaan olla se Darwin jos ei kerran mikään jumala.
Olen ateisti, en koe tarvetta palvoa mitään tai ketään. Vietän joulua, pääsiäistä, juhannusta ja Halloweenia, koska niihin liittyy lapsesta asti opittuja perinteitä ja tapoja, jotka ovat minulle rakkaita. Joulussa tärkeää ovat koristeltu kuusi, joulupukki ja tontut, Joulupukin kuuma linja, lahjat, taatelikakku ja muut tutut herkut, sukulaisten tapaaminen, kynttilät, rauhoittuminen kotiin, lämmön ja valon juhlistaminen vuoden pimeimpänä aikana.
Pääsiäisessä tärkeitä perinteitä ovat virpominen (en tee tätä itse enää, mutta lapsena kävin virpomassa joka vuosi, ja nyt käyvät sukulaislapset), suklaamunat, pasha, pajunkissat, narsissit ja rairuoho - sen juhlistaminen, että elämä voittaa sittenkin pitkän talven jälkeen.
Juhannuksena tehdään lemmentaikoja, käydään alasti uimassa, valvotaan koko valoisa yö jos huvittaa, poltetaan tulia, juhlitaan sitä, että kaikki elämä kukoistaa.
Syksyllä luonto kuolee (tai asettuu talvilevolle), ja Halloweenina onkin kuolema läsnä: muistetaan kuolleita sukulaisia ja tuttuja, kerrotaan kummitus- ja muita kauhutarinoita, nautitaan vatsaa kutkuttavasta jännityksestä.
Kuten huomaat, mikään näistä ei ole tippaakaan kristillinen juhla minulle, sillä kaikki nämä luettelemani asiathan ovat niitä, jotka eivät näiden juhlien kristilliseen sisältöön kuulu (ja Halloweenillä ei tietenkään mitään kristillistä sisältöä edes ole, ei edes päälleliimattua).
Joulussa ei ole muuta alkuperältään kristillistä kuin joulukirkko, osa joululauluista (ne kaikkein tylsimmät ja ikävimmät, joita kukaan täysijärkinen ei jaksa kuunnella) ja enkelikello. Kaikki muu on pakanallista alkuperää, lähinnä sekoitus Saturnaliaa, Yulea ja kekriä. Pääsiäinen on täynnä ikivanhoja hedelmällisyysriittejä ja -symboleja, ja kevätpäiväntasaus tai sen jälkeinen uusi- tai täysikuu on monella muinaiskansalla ollut uuden vuoden alkukohta. Sekä pääsiäinen että juhannus sisältää roppakaupalla loitsuja ja taikoja, jotka kristinusko kieltää noituutena, ihan sieltä virpomisesta lähtien. (joo ja tiedän, että ortodoksit "siunaavat" virpomisoksansa kirkossaan ennen virpomaan lähtöä. Ei tee siitä yhtään vähemmän noituutta.) Että siinä teidän "kristilliset" pyhänne!
Vierailija kirjoitti:
Haluavat halventaa ja mitätöidä kristinuskoa ja siksi jokaisen pyhäpäivän päälle on keksitty kaikkea hömppää.
Ei minulla ole mitään tarvetta halventaa kristinuskoa. Uskovaiset hoitavat sen paljon paremmin kuin mihin minä pystyisin.
Ja noin mainintana
- tuo hömppäkin keksittiin suurimmaksi osaksi ennen kuin yksikään nykyisin elävä ateisti olei edes syntynyt
- hömpänkin keksivät todennäköisesti suurimmaksi osaksi uskovaiset, eivät ateistit
Ensisijaisesti ovat vain vapaapäiviä. Esim. jouluna katson kalenterista jo seuraavan joulun ajoittumista ja harmittelen jos se osuu muutenkin vapaalle viikonlopulle.
Ateisti kai olen, kun ei ole sellaista uskoa korkeampiin voimiin. En siitä "tittelistä" niin itse välitä, eikä ole tärkeää mitä muut ovat mieltä omasta maailmankatsomuksestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voisi keksiä omat juhlapyhänne? Vaikka joku darwinin päivä tms.http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040319466064_uu.shtml
IL-suurkyselyn yllätystulos: Kirkkoon kuuluvista alle puolet uskoo Jeesukseen
Saisiko tähän kommentin juhlapyhien viettämisestä marmattajalta? Edes jäsenet eivät usko ja nauttivat silti kirkkopyhistä. Eli kenelle ne kuuluvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voisi keksiä omat juhlapyhänne? Vaikka joku darwinin päivä tms.http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015040319466064_uu.shtml
IL-suurkyselyn yllätystulos: Kirkkoon kuuluvista alle puolet uskoo JeesukseenSaisiko tähän kommentin juhlapyhien viettämisestä marmattajalta? Edes jäsenet eivät usko ja nauttivat silti kirkkopyhistä. Eli kenelle ne kuuluvat?
Vapaapäivät tietysti kuuluvat kaikille, koska uskoa ei voi pitää kriteerinä niille. Kirkkoon kuuluminenkin olisi hassu kriteeri, koska ei usko vaadi seurakuntaan kuulumista. Näinä vapaapäivinä juhliminen on taas eri asia. Usko on jokaisen oma asia ja ihmettelen AP:n asennetta kirkkopyhiin, mikäli on kristitty. Kirkkopyhien tarkoitus on kasata ihmiset viettämään jotain yhdessä ja se on samalla kirkolle tapa kertoa sanomaansa myös "ulkopuolisille". Tällä perusteella ateistien kirkkopyhien viettämisen luulisi olevan kristityille ainoastaan positiivinen asia.
En juhlikaan, mutta työnantaja ei päästä töihin. Kuulemma lain mukaan pitäisi maksaa tuplapalkka.
Ite ainakin joulua vietän olemalla perheen kanssa. Mun vanhemmat kuuluivat kirkkoon (minutkin lapsena kastettiin) mutta silloinkin meidän joulu oli vaan yhdessäolob juhlimista, ei mitään Jeesusdiipadaapaa. Aikuisiällä oon eronnu kirkosta ja edelleen juhlin joulua yhdessäolon juhlana.
Miks kristityt ei oo keksiny juhlapäiviään muihin päiviin? Ai ku se vaan sattui olemaan näin helpompaa? Ok.