Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

vastaavassa? Olen menossa 5vkn työharjoitteluun ja olisi kiva saada vinkkejä koska työ minulle vierasta ja vanhukset ylipäätään. Koska meillä isovanhemmat kuolleet jo kun olimme lapsia.

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (6)

Vierailija

Minäkin olen menossa syksyllä työssäoppiin vanhainkotiin. Ahdistaa jo nyt ajatus kaikesta siitä :( Minus on vähän perfektionistin vikaa ja voin jo kuvitella kaiken sen vastuun.

Vierailija

Vanhainkodissa on mukavaa olla, jos henkilökuntaa on riittävästi. Tärkeintä on ymmärtää, että vanhuus vaikuttaa kaikkeen ihmisessä, aisteihin, ajatteluun, nukkumiseen, syömiseen, kaikkeen. Vanha ihminen tarvitsee kaikkeen enemmän aikaa, eikä hän voi valita onko nopea vai hidas. Siksi hoitajan on oltava kärsivällinen.

Koettakaan nähdä asiakkaat ikääntyneinä ihmisinä, persoonina, älkää nähkö kaikkea iän kautta. Jokainen on omanlaisensa vaikka ikää alkaa ollakin. Ei vanhan ihmien seurasta tarvitse ahdistua, vaan nimenomaan siinä voi olla leppoisin mielin. Jos ihminen on elänyt sen sata vuotta, nähnyt sodan, nälkävuodet, yhteiskunnan rakentamisen ja kokenut enemmän kuin sukupolvet hänen jälkeen on ovat kokeneet tässä maassa, hän ei ihan pienestä hätkähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Muistakaa kaikki vanhusten hoidossa työskentelevät, että he eivät ole lapsia. Eivät, vaikka höpöttävätkin samoja asioita moneen kertaan ja käyttävät vaippoja. Vanhukselle ei puhuta näin: "Lähteekös Erkki nyt vessan, ettei tule pissa housuun". Vaan "Käyhän Erkki vessassa". 

Vierailija

Jos pystyt kestämään ulosteita, vatsan toiminnan päivittäistä analysointia sekä samoja vatsan toimintaan liittyviä keskusteluja päivittäin. Joka ikinen aamu,kun menet töihin, kuuntelet asukkaan vatsan toimintaa. Työ on pelkkää vatsan toimintaa tai toimimattomuutta. Dementikoilla mikään muu ei ole tärkeätä kuin suolen toiminta.
.

Vierailija

Eräs tuttu on omasta halusta vanhuspuolella töissä ja sanoi, että kun piti ajatella, että lapset tai vanhukset, niin valitsi vanhukset. Perusteena se, ettei tarvi lässyttää, olla leikkisä, kekseliäs, järjestää jotain temppurataa jne. Riittää, että on aikuinen ihminen.

Ja tuo lässitys on ärsyttävää. Miksi aikuisille ihmisille puhutaan kuin pikkuvauvoille, vaikka olisivat vanhoja ja sairaita jo?

Vierailija

Olen. Vanhukset itsessään ovat upeita persoonia, tosin osa monisairaita ja haastaviakin. Jos henkilökunta toimii yhteisten sääntöjen mukaan, sujuu hienosti. Valitettavasti nykyisessä työssä on klikkejä, joissa keskitytään muiten haukkumiseen ja arvioimiseen tupakkapaikalla.Ja yksi päänaukoja jäi itse pitkälle saikulle henkisistä syisyä, kun ei asioita tehtykään hänen mielen mukaan, kuten oli aiemmin tottunut pomottelemaan.