Onko täällä muita HELMIKUISIA 2006???
Miten teillä muilla on vauva-arki lähtenyt menemään?
Meidän tyttö syntyi siis rv 39+4 torstaina 16.2 ja kotona ollaan oltu perjantaista saakka. Ihan kivasti on mennyt ja tyttö on hurmaava! Tyttö on imenyt alusta asti aika hyvin rintaa, mutta ilmeisesti imuotteessa on kuitenkin jotain vikaa (vaika näyttää oikealta otteelta), koska rinnanpäät oli tossa pari päivää sitten niin kipeät, että itku meinasi tulla, kun imetin. Olen nyt yrittänyt korjata tota imuotetta ja nyt imetys ei enää satu niin paljon. Tai aloitus sattuu aina niin, että pitää purra hammasta, mutta sitten kipu helpottaa. Tyttö syö 20-30 min kerrallaan ja yleensä vain yhden rinnan kerrallaan. Ts. nukahtaa rinnalle ja jää syliin sen jälkeen nukkumaan. Jännä juttu, kun tyttö ei ole kovinkaan kiinnostunut rinnasta, vaikka muuten haluaisi imeä vaikka kuinka (omia sormiaan, vaatteita yms.). Tyttöä pitää oikein houkutella ottamaan nänni suuhun ja ensin sylkee sitä pois ennen kuin alkaa imemään.
Tyttö on päivisin ollut hereillä vain pari tuntia (aamupäivällä noin 1,5 h ja illalla ehkä 30 min.) ja muut ajat nukkunut. Ainakin vielä hänet saa laskettua nukkuvana kehtoon tms. vaikka nukahtaakin yleensä aina syliin. Esikoinen oli ekat 5 päivää ns. oppikirjojen mukainen vauva (söi ja nukkui), mutta sen jälkeen alkoivat vaikeudet. Poika ei nukkunut parin ekan kuukauden aikana päivällä kuin 1-2 h ja jos nukahti syliin, niin heräsi aina huutamaan, kun laski sylistä sänkyyn tms. Nyt täällä ollaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että tyttö olisi vähän parempi nukkuja! Öisin tämä meidän neiti on kyllä valvonut. Joka yö klo 03-07 välillä 2-3 tuntia putkeen ja on silloin aika itkuinen. Eli mun puolesta saisi olla päivisin vähän enemmän hereillä, jos nukkuisi yöllä paremmin. Päivisin tyttö on hereillä ollessaan kyllä hyvällä tuulella, eikä juuri itke (paitsi vaipanvaihdossa yms.). En osaa silti oikein nauttia tästä tytön helppoudesta, kun koko ajan on pelko persiissä, että koska ne huudot alkaa... Hitsi, kun osais vaan elää tässä päivässä ja nauttia!
Tänään käytiin neuvolassa punnituksessa, kun kotiuduttiin sairaalasta niin aikaisin. Painoa oli nyt 10 g enemmän kuin syntymäpaino oli eli maitoa ainakin tulee hyvin. Oli kiva käydä vauvan kanssa ulkona (meiltä kävelee neuvolaan 10 min) ja haluaisin päästä jo pian uudestaan. Mutta kai se on vielä odotettava se 1,5 viikkoa, että on tytöllä ikää 2 viikkoa.
Mitenkäs teidän äitien vointi? Itse voin tosi hyvin, väsyttää vain. Ja rinnanpäät on siis edelleen aika arat ja rinnat on maitoa täynnä. Alapää on ollut alusta asti paremmassa kunnossa kuin esikoisen synnytyksen jälkeen. Silloin en ekalla viikolla pystynyt istumaan ollenkaan ja tokallakin vain tyynyn kanssa. Nyt pystyin istumaan jo sairaalassa, vaikka pieni repeämä (tai nirhauma) tuli ja 2 tikkiä. Helpottaa kummasti arkea. Vaikka tänään neuvolassa terkka sanoi, ettei silti kannata kovin paljon istua (varsinkaan kovalla tuolilla), ettei tule alapäähän turvotusta. Mä oon kyllä istunut aika paljon, kun en jaksa maata. Oliko muilla uudelleen synnyttäjillä kovat jälkisupistukset? Mulla oli pari ekaa päivää kyllä tosi ikävät ja söinkin särkylääkettä niin paljon kuin sitä sairaalassa sain. Onko muiden maha vielä ihan valtava? Mulla on! Esikoisestakin maha oli iso pari päivää synnytyksen jälkeen vielä, mutta ei mun mielestä näin iso. Turha toivo, että saisin vielä pitkään aikaan vanhoja housujani jalkaan =( Ei ne kyllä mahtuisi takapuolestakaan... Kauankohan näissä äitiyshousuissa täytyy vielä kulkea?
No joo, kertokaahan muutkin kuulumisianne!
T:Fassiloora ja tyttö vajaat 5 vrk
Kommentit (47)
Olen tosin ollut tuolla odotus puolella enemmän taustailijana... alkuraskaudesta kirjoittelin ahkerasti, mutta sitten kiireisen syksyn aikana palstailu jäi ja loppuraskaudesta kävin vain päivittäin lueskelemassa viestejä. No, nyt ajattelin täällä vauvapuolella ottaa itseäni niskasta kiinni ja osallistua aktiivisemmin kirjoitteluun.
Meillä siis Elmeri syntyi 11.2 lauantaina 40+4 viikolla, ja ärhäkästi maailmaan ponkaisikin (synnytys kesti n. 2,5 tuntia).
Mekin kotiuduimme jo seuraavana päivänä, koska molemmat voimme hyvin ja melkein 5-vuotias tuore isoveli odotti kotona kärsimättömänä pikkuveljeään kotiutuvaksi.
Kotona on arki alkanut rullaamaan mukavasti, öisin syödään 3-4 tunnin välein ja päivisin seurustellaan virkeinä ja hyväntuulisina yhteensä jopa viisi - kuusi tuntia.
Itse olen ollut tyytyväinen päätökseemme vuokrata vaavisänky, on meinaan todella kätevä kun vauvan saa rullattua joka paikkaan mukana, eikä tarvitse juosta tarkistelemaan hengittääkö jne....
Toivottavasti helmiksiä alkaa ilmaantua tälle puolelle enemmänkin, olisi kiva kuitenkin vaihdella hoitovinkkejä ja muutenkin kuulumisia muidenkin kanssa joilla on samanikäisiä vaaveja, tuo 5-vuotta esikon vauva-ajasta on kuitenkin niin pitkä aika että välillä tuntuu ettei muista siitä enään mitään.
Sina77 & Elmeri 9vrk
Meidän perheeseen saapui vauva maanantaina 13.2. kun poika syntyi 13h pakerruksen jälkeen. Maailma heitti volttia sen jälkeen ja aika ihmeissään täällä ollaan. Isä on aivan mahtava ja täysillä mukana vauvan hoidossa (en itse vaihtanut sairaalassa yhtään vaippaa kun mies hoiti kaiken ja piti mustakin huolta) eli parempaa miestä en olisi voinut rinnalle saada.
Omat fiilikset on kuitenkin aika ristiriitaiset ja huolestuneena mietin, että onko kaikki normaalia vai löydänkö pian itseni jostain masennus-hoidosta. Mitään suurta äidinrakkautta tai äiti-oloa ei ole tullut -tosin sairaalassa sanoivatkin, että ei kannata huolestua, siinä menee jonkin aikaa. Olen ollut tosi itkuinen ja pillittänyt lähes kaikkea sairaalasta asti. Mies on huolissaan ja hellii mua, minkä ehtii ja minä yritän tsempata, joka saa mut pillittämään vielä enemmän.
Vauvalla kaikki ok. Hoitorutiinit on opittu helposti ja ollaan jo viikon kokemuksen jälkeen aika hyviä mielestäni. Imetys on lähtenyt tosi hyvin käyntiin, rinnat ei oo yhtään arat ja vauva syö ja paskantaa... eli koneisto tuntuu toimivan :-)
Syöttöväli on tällä hetkellä 2-3h ja olen aika väsynyt sen takia. Tuntuu, että elämä on pelkkää syöttämistä eikä mulla ole mitään muuta. Välillä menee neljäkin tuntia, mutta toi 2-3 on se tavallisin. Koska toi syöttöväli alkaa pidentyä esim. viiden tunnin paikkeille???
Eipä sen kummempia. Enää viikko niin päästään vauvan kanssa ulkoilemaan -sekin varmaan piristää äitiä kun ei enää tarvitse olla 24h kotona. Tosin tänään jo livahdettiin koko perhe ruokakauppaan -oli ihanaa ja kaikki meni hienosti vaikka pelkäsin, että poitsu huutaa koko ajan -ei huutanut.
Jeps... mutta kiva jos tää pinoilu jatkuis tälläkin puolella. Mulla ainakin on jotain miljoona kysymystä, jotka painaa mieltä... jo tässä vaiheessa.
eli meidän tyttö syntyi rv.37+5 ja päivä oli 7.2.
tänään siis neiti jo kaksiviikkoinen. :)
miehellä loppui tänään isyysloma, ja tytön kans ollaan kaksin oltu ekaa kertaa koko aamu... ja ei kyllä mitään ongelmia :)
synnytys oli aika mahtava kokemus kesti noin 5tuntia.. ainoa ikävä juttu oli kun väliliha leikattiin, niin ensimmäinen viikko oli hankala kun ei pystyny istuun oikein , ja käveleminenkin sattui..onneksi mies suurena apuna ja tukena hoiti vauvan lähes kokonaan, ja minä vain lepäsin ja imetin!!
maitoa tullu alusta asti just sopivasti, eli vauvan ei tarvi olla nälkäinen, mutta ei ylikään pursuile. meillä tyttö syö yleensä 2 tunnin välein, ja kerran päivässä valvoo semmoset 4-5 tunti ja syö melkein kokajan ja sitte nukkuu sen 4-5 tuntia.
yölläkin syö yleensä 2tunnin välein, mutta laittaa aina nukkumaan syötyään...paitsi nyt muutamana yönä tykänny valvoa yhen semmoisen 2tunnin pätkän aamu yöstä... jolloin äitiä meinaa väsyttää :/
tyttö on hurmannu meät ihan kokonaan, ja itse en pysty muuta kuin ihmettelemään miten meille on annettu niin suloinen,terve ja jotenkin niin täydellinen lapsi. parempaa lahjaa ei voi saada!!
Tyttö ei ole vielä oppinut kunnolla röyhtäisemään..joten välillä raukka kärsii sitten ikävistä mahavaivoista!
nyt lähdenkin tästä tissibaariksi..tyttö huutelee tuolta sägysä!
kiva alkaa tälläkin puolella palstailemaan!! :)
miisa ja pikku-Lilli
tyttö syntyi rv.39+5.
taidan olla vähän väsynyt... ;)
Tyttö syntyi nipin napin tammikuun puolella 31.1.06 klo 22.59. Kotiutui TAYSin VTO:lta viime tiistaina, joten tässä on viikko ehditty totuttautumaan vauva-arkeen. Vauva syö parin tunnin välein, osaksi rintaa ja lisänä Nania. Valitettavasti mun maidontuotanto on varsin kehnoa. Alkuun söi tosi huonosti ja VTO:lla joutuikin osan maidosta laittamaan nenä-mahaletkulla, mutta on nyt innostunut ja välillä tuntuu että ei saa syömisestä tarpeekseen -tarvinnee lisätä maitoannosta. Paino oli noussut viime torstaista (terkka punnasi kotikäynnillään) tasan kolmesta kilosta eiliseen 3170 g:aan, hyvä painonnousu tälle pikkulinnulle.
Pullosyötön yhteydessä olen antanut Cuplatonia, vaikka harvoin tämä on vatsannipistyksiä itkenyt. Toisaalta mistäs minä tiedän, koska vatsaa nipistelee, muttei kovin itkuinen ole tämä typsy (koputan puuta). Rela-tipat ovat nekin käytössä. Vatsa tuntuu toimivan oikein hyvin :P.
KL (näihin sulkeisiin tuli ennen aina kirjoitettua jotain?)
Mä täällä netissä vaan roikun, kun ei ole muuta tekemistä. Tai olisi, mutta ei huvita tehdä mitään " järkevää" . Tyttö nukkuu tossa sohvalla ja esikoinen on miehen kanssa perhekerhossa. Siellä on mammat varmaan ihan ihmeissään, kun ei siellä kovin usein miehiä käy. Ei vissiin monet miehet kamalasti tykkää noista äiti-piireistä... Mun mies lähti sinne ihan innolla =)
Meidän tyttö nukkui eilen KOKO PÄIVÄN! Vasta klo 20 heräsi kunnolla ja valvoi sitten 3 h. Oltiin ihan 100 % varmoja, että tyttö valvoo sitten koko yön, mutta ihme ja kumma, tyttö söi yöllä 3 kertaa ja nukkui kaikki syöttövälit. Mahtavaa! Kun muina öinä on valvonut sen 2-4 h.
Tytöltä irtosi eilen se napatynkä (vai mikä onkaan nimeltään) ja käytettiin hänet suihkussa eilen. Meillä ei ole täällä vauvojen kylpyammetta, kun kylppärissä on iso aikuisten amme ja siksi ainakin aluksi vaan suihkutetaan vauva (mies on siis hänen kanssaan kylpyammeessa suihkussa). Vähän tyttö huusi, mutta ei kamalan paljon. Esikoista kylvetettiin pari kertaa, mutta hän huusi kuin hinaaja, joten alettiin käyttää häntä suihkussa. Ja hän rakasti sitä! Esikoinen kun huusi elämänsä ekat 2,5 kk, niin vaikka olisi juuri huutanut 4 tuntia putkeen, huuto loppui saman tien, kun poika pääsi suihkuun.
Jokos teidän muiden vauvat pulauttelee? Meillä pulauttelee, mutta ei vielä kovin paljon. Tyttö yleensä nukahtaa rinnalle, enkä raaski häntä aina nostaa pystyyn röyhtäisemään (eikä hän vielä osaakaan röyhtäistä). Puklu ei onneksi vielä lennä niin kuin esikoisella aikoinaan, vaan tulee yleensä hikan mukana tohon huulille, mistä sitten valuu tytön leukaan.
No, jospa sitä menisi vaikka järkkäilemään paikkoja...
T:Fassiloora ja tyttö 6 vrk
Vaikka taustahiljaisena olinkin niin lueskelin kyllä viestejä...Meidän pikku2 syntyi siis 19.2 ja nyt opetellaan arkea nelihenkisenä perheenä:) Toistaiseksi on sujunut ihan hyvin kun mies on isyyslomalla ainakin osaksi, sillon kun ei työt ole liian tärkeitä...
Vauva on melko kiltti, yhtä ponteva poika kuin isoveljensä, syö pari kertaa yössä.Nukkuu siis melko hyvin.Viime viikon nukkui hyvin päivisinkin mutta nyt on alkanut ottaa vain pieniä tirsoja päivisin ja nekin sylissä!Vakavasti siis suunnittelen kantoliinan ostoa!
Muuten tuntuu että olen jumiutunut tänne neljän seinän sisälle.Ulkona aurinko paistaa mutta olen entinyt ulkoilla vain korttelin verran.Vauvaa kun ei voi vielä viedä ulos ja muutenkin aika on tiukilla.Mitähän se on ensi viikolla kun emme pääse ulos ja 3v.esikoinen hyppii seinille...Itselläni on myös se tilanne ettei ystävilläni joko ole lapsia tai vauvavaihe on jo ohi joten minulle tämä palsta tarjoaa tärkeää vertaistukea!No päivä kerrallaan...