Häätarjoilu apua!
Olen menossa kesällä naimisiin ja pääruoka tarjoillaan pöytiin. Vaihtoehtoina kasvis, liha kana tai kala. Onko vaihtoehtoja liikaa jättäisittekö jonkun pois? Minkä perusteluja. Kiitos
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Miettikää puolisonne kanssa mitä itse haluatte? Jos toinen haluaa vaikka kanaa ja toinen lihaa niin sitten jätätte sen kalan pois? Kasvis vaihtoehto on hyvä olla, sillä se sopii kaikille.
Mielestäni tarjoilujen pitää olla hääparin näköiset :)
Kasvisvaihtoehto ei kyllä sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäisin kasvisvaihtoehdon pois, koska jos on kasvissyöjiä, niin he syövät useimmiten kalaa. Ilmoittaako muuten vieraat teille etukäteen minkä vaihtoehdon valitsevat?
Kyllä hääkutsun yhteydessä kysytään moniko osallistuu ja mitä syö nytkun saisi vain päätettyä! :)
Kaikille sama ruoka, kala tai liha, kana käy, jos todella juhlava ruokalaji (kanasta harvoin tehdään). Kasvissyöjille ja kalatapauksessa allergisille sama erillinen ruoka. Rakentaisin ruokalajit siten, että niitä voivat kaikki syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mä jättäisin kasvisvaihtoehdon pois, koska jos on kasvissyöjiä, niin he syövät useimmiten kalaa. Ilmoittaako muuten vieraat teille etukäteen minkä vaihtoehdon valitsevat?
No useinmiten kasvissyöjät eivät syö kalaa, sillä ihminen joka syö kalaa, ei ole kasvissyöjä. Valtaosa kasvissyöjistä on joko lakto-ovo-vegetaristeja tai vegaaneja. Jos nyt joukkoon osuu joku kalaa syövä "kasvissyöjä", hän kykenee varmasti yhtenä päivänä syömään kasvisruokansa ilman kalaakin. Sen sijaan kasvisvaihtoehdon pois jättämällä valtaosa kasvissyöjistä jäisi ilman ruokaa. Ehdotuksesi kasvisvaihtoehdon pois jättämisestä on siis täysin typerä.
Itse poistaisin joko punaisen lihan tai kanan ja jättäisin muut. Kanaa varmaan syö kaikki sekasyöjät, mutta kaikki eivät pidä punaisesta lihasta. Toisaalta heille sitten olisi tarjolla kalaa tai kasvisruokaa. Kana taas pitää valmistaa tosi hyvin, ettei se tunnu kovin arkiselta. Kuitenkin hyvin valmistettuna kana-, kala- ja kasvisvaihtoehdot ovat varmasti kaikille maistuvat. Ja kuten joku sanoi, kasvisruoka tulisi olla vegaaninen, paitsi jos on täysin varmaa, ettei vieraiden joukossa ole yhtään vegaania.
Jättäisin kanan pois. Punainen liha ja kala sopivat paremmin juhliin, kana on jotenkin arkinen.
Vaihtoehtoja ei ole liikaa, koska ne kysytään etukäteen. Onhan se vieraille mukavampi kun on monta mistä valita. Syön itse mielelläni kanaa, mutta miellän naudanlihan hienommaksi. Porsasta en tarjoaisi muuta kuin joulujuhlissa. Jos kala on lohta, niin voisin jättää sen vaikka pois. Lohi on arkiruoka.
Kala ei ole kasvis. Kalan sisus on kalan lihaa. Kasvisyöjät ei syö lihaa. Tämä niille, jotka eivät tunnu tätä ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Kala ei ole kasvis. Kalan sisus on kalan lihaa. Kasvisyöjät ei syö lihaa. Tämä niille, jotka eivät tunnu tätä ymmärtävän.
Tämä tulee varmaan siitä kun monet sanovat olevansa kasvissyöjiä ja lisäävät syövänsä myös kalaa.
Onhan tuo haastavaa nykypäivänä kyhätä kasaan menu kaikenmoisille lakto-ovo-satanisteille.
20v sitten riitti poronkäristys ja muusi eikä kukaan nyrpistellyt nokkaansa.
Mäkin jättäisin kanan pois. Mut hyvä olla vaihtoehtoja, koska itse tekisin päätöksen lisukkeiden pohjalta.
Mä tykkään kyllä enemmän buffetista häissä. Tai missä vaan. T: Läski
Tosiaan jos ne lisukkeet ovat kaikissa annoksissa samat, niin kasvis ja liha vaihtoehto riittää.
Ajattele sitä tarjoilijaa, joka juoksee viemässä niitä annoksia.
Ei siinä mitään, jos on vain 20 tai 40 vierasta, mutta 120 tai varsinkin 400 menee jo mahdottomaksi.
Huomaa, että mikään laji ei saa loppua kesken. Se olisi todella paha moka jos viimeisenä ruokaa odottavalle kasvissyöjäperheellle ei enää kasvisannoksia olisikaan.
Ajattelitko etukäteen pyytää tiedon siitä, mitä kukin syö, vai pitääkö ihan joka lajia olla varalta yhtä monta annosta kuin vierastakin? Siinä kun voi käydä niin, että vieressä istuvalle tuodaan kasvisannos, niin pinttynyt lihansyöjäkin päättää haluta kasvisannoksen.
Niin on sitten mennyt sadalle vieraalle ehkä 50 kasvisateriaa, 35 kalaa, 10 kanaa ja 5 lihaa, vaikka alun perin ajattelitte sen päin vastoin.
200 grammaa makaroonilaatikkoa häävieraalle on ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele sitä tarjoilijaa, joka juoksee viemässä niitä annoksia.
Ei siinä mitään, jos on vain 20 tai 40 vierasta, mutta 120 tai varsinkin 400 menee jo mahdottomaksi.
Huomaa, että mikään laji ei saa loppua kesken. Se olisi todella paha moka jos viimeisenä ruokaa odottavalle kasvissyöjäperheellle ei enää kasvisannoksia olisikaan.
Ajattelitko etukäteen pyytää tiedon siitä, mitä kukin syö, vai pitääkö ihan joka lajia olla varalta yhtä monta annosta kuin vierastakin? Siinä kun voi käydä niin, että vieressä istuvalle tuodaan kasvisannos, niin pinttynyt lihansyöjäkin päättää haluta kasvisannoksen.Niin on sitten mennyt sadalle vieraalle ehkä 50 kasvisateriaa, 35 kalaa, 10 kanaa ja 5 lihaa, vaikka alun perin ajattelitte sen päin vastoin.
Hölmö, ne kysytään tietenkin ilmoittautumisen yhteydessä!