Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kohtalo, jos me kuolemme

Vierailija
05.04.2016 |

Olen sopinut sukulaisen kanssa, että hän hoitaa lapsemme, mikäli minä ja mieheni kuolemme. Miten voimme tehdä asiasta virallisen vai voimmeko? Liite testamenttiimme?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein asianajajan luona testamentin, jonka sitten kyseinen henkilö allekirjoitti myös ( lisäksi taidettiin vielä tarvita pari todistajaa).

Ainakin silloin sanottiin, että se ei ole sellainen paperi, joka sitoo sosiaalityöntekijöitä, mutta koska sijaisperheistä on pulaa, niin oletettavaa on, että kunnollinen aikuinen riittää.

Vierailija
2/4 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi testamentata lastasi kenellekään, vaikka tämä itse suostuisi. Lastensuojelu ja sosiaalitoimi tekee päätöksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi testamentata lastasi kenellekään, vaikka tämä itse suostuisi. Lastensuojelu ja sosiaalitoimi tekee päätöksen.

Kyllä testamentissa voi esittää toiveen alaikäisen lapsen turvaamiseksi. Vaikka testamentti onkin meillä Suomessa käytössä pääosin taloudellisen turvaamisen keinona, voi siihen kirjoittaa auki testamentintekijän toiveita. Käytäntö on ihan tavanomainen. 

Aloittaja on todella vastuullinen. Mikään ei ole tärkeämpää kuin alaikäisen lapsen elämänkulun turvaaminen.

Vierailija
4/4 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein asianajajan luona testamentin, jonka sitten kyseinen henkilö allekirjoitti myös ( lisäksi taidettiin vielä tarvita pari todistajaa).

Ainakin silloin sanottiin, että se ei ole sellainen paperi, joka sitoo sosiaalityöntekijöitä, mutta koska sijaisperheistä on pulaa, niin oletettavaa on, että kunnollinen aikuinen riittää.

Saanko vielä kysyä, että toivotteko kyseisestä henkilöstä tulevan lapsenne huoltaja, vai sijoitetaanko lapsi hänen luokseen, jolloin hänen huoltajansa on sosiaalivirasto? Ja huolehtiiko kyseinen henkilö lapsenne omaisuudesta, vai tuleeko erikseen edunvalvoja?

Ja satutko vielä tietämään, että jos huoltajuus on sosiaalivirastolla, niin kyseinen henkilö saa ilmeisesti valtiolta hoitokorvausta? Jos taas hänestä tulisi huoltaja, niin hänellä on elatusvelvollisuus? Voiko tällaisessa tapauksessa lapsen omaisuudesta maksaa hoitajalle elatustukea, vai maksaako valtio? Miten verottaja reagoi, jos lapsen omaisuutta luovutetaan testamentilla (esim. vuokratuloja) hoitajalle lapsen terpeisiin käytettäväksi? Onko tämä rinnastettavissa normaaliin elatustukeen, jonka normaalisti vanhemmat keskenään sopivat, ja jota ei siis katsota lahjaksi tai muuksi verotettavaksi tuloksi?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä