kokemuksia kaivataan

Lapselleni, 2v, on tarjottu päivähoitopaikkaa ryhmässä, joka on erityislasten intergroitu ryhmä. Tämä tuli ihan puskista, joten kysyisin kokemuksia tukilasten pärjäämisestä tälläisessä ryhmässä. Lapsimäärä olisi 15, henkilökuntaa erto, lto ja kaksi lastenhoitajaa. Mitä hyviä ja huonoja puolia tälläisessä ryhmässä on? Ja selvennykseksi vielä että oma lapseni olisi yksi ryhmän 'normaalesta' lapsesta.

• ylös 4
  • alas 0

Kommentit (15)

Vierailija

Mä olen ollut joskus töissä noissa erityisryhmissä (en ole alan koulutettu ammattilainen, vaan tein sijaisuuksia vuokrafirman kautta), ja erityisryhmissä oli ainakin yleensä se ero muihin, että ne olivat rauhallisempia. Aikuisia on enemmän lapsilukuun suhteutettuna ja yleensä ryhmissä on tavoitteena se, että saisivat normaalit toimet rauhoitettua, koska se yleensä palvelee erityislasten tarpeita. Yleensä noissa integroidussa ryhmissä niitä tukilapsia on enemmän ja erityislapsia vain muutama, näin ainakin silloin, kun minä olen noita sijaisuuksia tehnyt.

Vierailija

Munkin lasta pyydettiin tukilapseksi esikoulussa. Mietin myös että olisiko tästä haittaa kun joutuu enempi tekemisiin ongelmalasten kanssa 😐 Tai siis ongelmavanhempien lasten kanssa.

• ylös 1
  • alas 10
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Joo

Mun tuttava selitteli kanssa tällaista... Sitten selvisi että hänen lapsensa onkin erityislapsi...

Vierailija

Kuka ihme tuon tukilapsi nimityksen on keksinyt. Meidän poika oli ryhmässä, jossa oli erityislapsia. Ryhmäkoko oli pienempi ja aikuisia oli suhteessa enemmän ja yksi oli elto. Hänellä siis ei mitään diagnooseja. Koskaan ei eritelty nimikkeillä tukilapsi, erityislapsi. Kaikki olivat lapsia, omasta ryhmästään ylpeitä, innokkaita päiväkotilaisia. Eikä meiltä edes kysytty, haluammeko hänet juuri tähän ryhmään.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Munkin lasta pyydettiin tukilapseksi esikoulussa. Mietin myös että olisiko tästä haittaa kun joutuu enempi tekemisiin ongelmalasten kanssa 😐 Tai siis ongelmavanhempien lasten kanssa.

No ne ryhmät, joissa mä olin töissä, lapsilla kyllä oli neurologisia ongelmia, esim. dysleksiaa. Eivät ne mistään vanhempian ongelmista johdu.

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Adhd / aspergereilta tulee puremaa, nyrkkiä, kuristusta. Muuten ok. Lapseni on siis erityislapsi ja saan tästä kuulla pksta jatkuvasti, tilanne on sietämätön esim talven lomakausi+ flunssat = sijaiset jotka ei pysty estämään toisten vahingoittamista. En laittaisi tervettä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme tuon tukilapsi nimityksen on keksinyt. Meidän poika oli ryhmässä, jossa oli erityislapsia. Ryhmäkoko oli pienempi ja aikuisia oli suhteessa enemmän ja yksi oli elto. Hänellä siis ei mitään diagnooseja. Koskaan ei eritelty nimikkeillä tukilapsi, erityislapsi. Kaikki olivat lapsia, omasta ryhmästään ylpeitä, innokkaita päiväkotilaisia. Eikä meiltä edes kysytty, haluammeko hänet juuri tähän ryhmään.

No ei niitä nimikkeitä lasten kuullen käytetäkään, mutta kun ryhmää suunnitellaan, on varattu tietty määrä paikkoja erityislapsille ja tietty määrä tukilapsille.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut joskus töissä noissa erityisryhmissä (en ole alan koulutettu ammattilainen, vaan tein sijaisuuksia vuokrafirman kautta), ja erityisryhmissä oli ainakin yleensä se ero muihin, että ne olivat rauhallisempia. Aikuisia on enemmän lapsilukuun suhteutettuna ja yleensä ryhmissä on tavoitteena se, että saisivat normaalit toimet rauhoitettua, koska se yleensä palvelee erityislasten tarpeita. Yleensä noissa integroidussa ryhmissä niitä tukilapsia on enemmän ja erityislapsia vain muutama, näin ainakin silloin, kun minä olen noita sijaisuuksia tehnyt.

Muuten komppaan sua ja mun mielestä lapset oppii paljon erilaisuudesta ja hyväksymään sen kun ovat tekemisissä erityislasten kanssa. Mutta meidän kaupungissa nämä ryhmät oli aika täyteen tupattuja ja suhdeluku ihan katollaan (erityislapsia enemmän kuin tukilapsia). Nuo nimitykset siis eivät yltäneet arkeen eli ei meilläkään ryhmässä puhuttu kuin lapsista.

Vierailija

Meillä on aikanaan olleet molemmat (tyttö ja poika) tukilapsina ja kokemuksena erittäin hyvä.

Plussat:

- pienet ryhmät

- paljon hoitajia

- muut tukilapset sosiaalisia ja mukavia

- pienryhmätekemistä

- opettelivat mm. viittomakieltä

- opettaa sosiaalisia taitoja ja muiden huomioimista paljon

Miinukset:

- välillä tylsää toistoa

- ns. erityislapset voivat olla aika vaikeita ja jopa aggressiivisia (meillä lähinnä osui kohdalle kielellisesti ja motorisesti tukea tarvitsevia)

Suosittelen jos mahdollisuus kerran on .

Vierailija

Joo kirjoitti:
Mun tuttava selitteli kanssa tällaista... Sitten selvisi että hänen lapsensa onkin erityislapsi...

Meidän ryhmässä osa ns tukilapsista oli juurikin sellaisia lapsia, jotka oli sijoitettu sinne, koska epäiltiin jotain, mutta diagnoosia ei vielä ollut. Usein diagnoosi vahvistui myöhemmin. Siksi siis lasten suhdeluku katollaan.

-8

Vierailija

Mun lapsi on menossa samanlaiseen ryhmään. Erityislapsi, jolla on kielellisiä vaikeuksia. Kävimme päiväkodissa vierailulla, ja siellä oli tosi rauhallinen ja hyvä meininki. Vähän lapsia ja paljon hoitajia, verrattuna tavalliseen ryhmään. Luulisi, että se on tavalliselle lapsellekin parempi. Erityislapsia on ryhmästä alle puolet, ja useimmilla heistä on samanlaisia ongelmia kuin meidän lapsella. Harva on aggressiivinen tms, kaipaavat vaan tukea ymmärtämiseen ja puhumiseen. Sitä varten on tavalliset lapset ja hoitajat näyttämässä mallia.

Vierailija

Meidän tytär oli integroidussa ryhmässä 5 vuotta. Ryhmässä oli 5 erityislasta (down, vaikea kehitysvamma, reuma...).

Plussat:

-oppii sen, että kaikkien kanssa voi leikkiä ja toimia yhdessa vaikka näyttäisi miltä tai puhuisi hassusti

-enemmän hoitajia

-todella rauhallisia hetkiäkin, sillä erityislapset kävivät välillä terapiassa ryhmänä ja tukilapset jäivät pienellä porukalla päiväkodille

Miinukset:

-alussa lapseni pelkäsi yhtä erityislasta joka istui pyörätuolissa ja oli kovaääninen, se oli ainoa kerta kun mietin, että ei ole oikein, että lapseni joutuu päiväkodissa pelkäämään, mutta onneksi tajusin, että pojasta lähtee ainoastaan kova ääni, eli pahempaa vahinkoa ei voi sattua ja tällä pojalla oli henkilökohtainen avustaja joka kävi pojan kanssa paljon myös muualla.

Tyttäreni on tällä hektkellä 11v ja todella suvaitsevainen ja ei tuijota ihmetellen jos joku istuu pyörätuolissa tai on muuten erilaine.

Vierailija

Minun lapseni on erityisryhmässä ja suosittelen lämpimästi. Kuten edellä kirjoittaneet totesivat, aikuisia on enemmän, tunnelma on rauhallinen ja lasten kanssa työskentelevät ovat koulutettuja pedagogeja. Muiden lasten erityisyys ei tule mitenkään esille, ainoastaan tämä näkyy tosiaan läsnäolevien aikuisten määrässä. Ryhmä tekee paljon retkiä, askartelee, liikkuu ja järjestää erilaista ajanvietettä (juhlia, teemapäiviä yms) huomattavasti enemmän kuin saman päiväkodin ns. normiryhmät.

Vierailija

En laittaisi. Lapseni koululuokalla on vähintään pari integroitua. Toinen on rauhallinen, mutta saa joskus paniikkeja. Toinen taas on kiroileva, räyhäävä, häiritsevä ja huutava. Tulee ja menee koska huvittaa jne. Luokka on hyvin väsynyt tähän ja ratkaisua etsitään. Yläkoulu. Hyötynä tässä on se, että luokka on hyvin pieni.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.