Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ASP-tili vaiko vanhempien takaus?

Vierailija
04.04.2016 |

Aspia säästelty nyt 2 vuotta kohta ja minä kun olen opiskelija niin 3000 e ollaan riipastu ainoastaan kokoon. Mies töissä, vakipaikka. Yksi lapsi, taaperoikäinen. Nyt vanhempani ovat alkaneet vilkutella takauksesta valoa, ehdottivat, että saataisiin nopeammin oma kämppä. Mun valmistuminen 1,5 v päässä, lähes 100 % työllistyminen tiedossa. Mietityttää. Palo omaan asuntoon olisi kova, mutta haluttaisiin olla itsenäisiä. Mitä tekisit?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyisin itsenäisenä, mutta itse tietty päätät. Olisi kamalaa jos jotain kävisi ja menisi välit rahan takia.

Vierailija
2/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsittääkseni takaus ei riitä vaan käsiraha olisi oltava itsellä. Sen takia minä aloitin asp-säästämisen, vanhemmatkin takaisivat, mutta pankki ei hyväksy pelkkää henkilötakausta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan vanhempien omaisuudesta pantti. Henkilötakaus ei nykyään riitä. Itse sain vanhempieni talon pantiksi. Tarvitsin sitä kolme vuotta, koska siinä ajassa asunnon arvo nousi, ja pantin pystyi sitten irrottamaan. Siinä samassa se siirrettiin siskoni asuntoon. En olisi päässyt näin pian kiinni omaan asuntoon ilman panttilainaa. Vanhempani eivät siis joutuneet laittamaan euroakaan omaa rahaa minun asunnon ostooni.

Vierailija
4/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa tuskin saatte perheasuntoon lainaa kuitenkaan, kun maksukyky ei riitä. Riippuu tietysti miehen tuloista suhteessa paikkakunnan hintatasoon.

Normaalissa asuntolainassa asunnon hinnasta 60-80% huomiodaan lainan vakuudeksi, loput pitäisi löytyä joko sästöinä tai muuna vakuutena. Henkilötakauksia ei juuri enää harrasteta, mutta jos vanhemmilla on velaton asunto tai talo, sitä toki voidaan käyttää lisävakuutena.

ASP lainassa saatte siis 10 % säästöjä vastaan 90 % lainaa. Tässäkin tapauksessa tehdään ihan normaali lainanhakuprosessi, ja maksukyvyn pitäisi siis olla riittävä.

Vierailija
5/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa tuskin saatte perheasuntoon lainaa kuitenkaan, kun maksukyky ei riitä. Riippuu tietysti miehen tuloista suhteessa paikkakunnan hintatasoon.

Normaalissa asuntolainassa asunnon hinnasta 60-80% huomiodaan lainan vakuudeksi, loput pitäisi löytyä joko sästöinä tai muuna vakuutena. Henkilötakauksia ei juuri enää harrasteta, mutta jos vanhemmilla on velaton asunto tai talo, sitä toki voidaan käyttää lisävakuutena.

ASP lainassa saatte siis 10 % säästöjä vastaan 90 % lainaa. Tässäkin tapauksessa tehdään ihan normaali lainanhakuprosessi, ja maksukyvyn pitäisi siis olla riittävä.

Ja jos kyseessä on ensiasunto, niin kuin käsitin riittää 5%. Toki pääsette nopeammin kiinni taloon, jos esim. laineette vanhemmiltanne kerran kolmessa kuukaudessa asp:n maksimisumman.

Vierailija
6/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asp lainaahan saa vaan 100 000 ja hesas olikohan 125 000. Meillä on asp laina (hyvä siitä että tosi alhainen korko) + lisälaina jonka vakuutena vanhempien okt. Niin ja muuten siellä asp tilillä pitää olla 10% koko kustannusarviosta eli kun meillä on 100 000 asp lainaa ja 130 000 muuta lainaa niin asp tilillä piti olla 23 000 €

Vierailija
7/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla velaton okt ja muuta omaisuutta. Jotenka takausvakuudet löytyy. Se vaan sotii sillein vastaan sitä ajatusta, että hoidetaan 10% ihan itse. ap

Vierailija
8/8 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eetu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos kyseessä on ensiasunto, niin kuin käsitin riittää 5%. Toki pääsette nopeammin kiinni taloon, jos esim. laineette vanhemmiltanne kerran kolmessa kuukaudessa asp:n maksimisumman.

Meillä ensiasunto eikä riittänyt 5 vaan piti olla 10 p rossaa. T. 6. Viesti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi