mikä mun lapsella on?
Eli olen jo pitkään miettinyt voisiko pojallani olla joku adhd/dysfasia/tourette yms. Poika on 3v9kk ja ei pysty keskittymään ollenkaan mihinkään muuhun paitsi jos katsoo lastenohjelmia. On ylivilkas muutenkin. Puhe alkoi aika myöhään ja on edelleenkin välillä epäselvää, puuttuu k-kirjain ja r. Välillä höpöttää omiaan mistä en edes minä äitinä saa selvää. Puheterapiassa ollaan välillä käyty nyt tauolla sieltä. Hyräilee tai laulelee paljon leikkiessään. Mahdotonta olla vähä aikaa ihan hiljaa. Jumiutumista on ja vaikeaa välillä siirtyä huoneesta toiseen ja äkilliset muutokset hankalia. Aina pitää ennakoida ja monia kertoja sanoa minne ollaan menossa ja miksi. Fysioterapiassa ollaan käyty myös koska varaa jalan ulkosyrjällä enemmän ja hieman myös pihtipolvisuutta. Ajoittain kömpelö vaikka hyvin muuten liikkuu. Iloinen ja ihana poika mutta ruennut vaan mietityttämään onko tämä kaikki "normaalia" vai voisiko johtua jostain? Oppii kuitenkin uusia asioita ja älyllisesti on omalla ikätasolla. Piirtää osaa kirjottaa oman nimen yms. Laskea osaa ainakin 20. Ja englantia hieman oppinut numeroita ja värejä. Hyvä muisti on myös. Neuvolassa ei oo oikein sanottu juuta eikä jaata asioihin. Itse haluaisin että poikaa tutkittaisiin tarkemmin voisiko kyse olla jostain. Onko kenelläkään ollut samanlaisia oireita lapsella?
Tuo on kaikilla lapsilla, että on hyvä valmistella lähtöjä ja muita muutoksia etukäteen. Lapsi elää niin hetkessä, että jos yhtäkkiä revitään toisaalle ilman varoitusta niin mielipahahan siinä iskee.
Vilkkaassa iässähän tuo muutenkin on, vaikea sanoa diagnooseista kun tuntuu että niitä toisaalta heitellään turhan löysästikin, ikään kuin unohdettaisiin että lapset ovat lapsia, eivätkä miniaikuisia.