Miten auttaa maidonnousua
Takana kaksi imetystä, joissa tein kaikki mahdolliset " temput" maidon lisäämiseksi.
Ymmärtääkseni raskausaikana voi jo jollain sitä valmistella. Onko jokin tee tai lääke mitä aletaan syömään jo ennen synnytystä, jotta maito nousisi kunnolla rintoihin.
En jaksaisi kolmannen kanssa sitä pullorumbaa ja ajattelin, että jos jollakulla on kokemusta, niin kiitollisena otan kaikki vinkit vastaan...
Osittais imetys siis onnistunut molempien aikaisempien kanssa, mutta aina maitoa pitänyt antaa päälle, kun ei vauva kertakaikiaan ole saanut tissistä tarpeeksi. Pumpulla ei ole tullut pisaraakaan.
Ihanamaha 34+4
Kommentit (14)
.. yllättävän monessa sairaalassa tunnutaan edelleen annettavan lisämaito pullosta. Salossa ainakin ensisijaisesti hörpytetään, mikä on kai parempi imetyksen kannalta kun se ei totuta vauvaa väärään imuotteeseen.
minulla oli kyllä tiedossa, että maito nousee vasta 3-4 päivää synnytyksen jälkeen ja ternimaitotipat riittävät siihen saakka, mutta synnärin hoitajien mielestä pulloruokinta oli number 1 siihen saakka. Käsittämätöntä nykysuomessa. Niinpä kun sain jättää painostuksen taakse ja siirtyä kotiin tekemään kuten tunsin oikeaksi, koin että imetyskin alkoi onnistua paremmin. Joillain ehkä samankaltaisia kokemuksia... kai siinä itse kunkin äidin itsetunto valahtaa polviin, jos koko ajan tyrkytetään pullomaitoa pakkovaihtoehtona ja syyllistetään, jos kieltäytyy (lapsella ei kuitenkaan ollut mitään ns. lääketieteellistä syytä). Sairaalassa lapsen paino lähinnä laski, jonkun 30g oli noussut sitten viimeiseen aamuun mennessä, mutta 4 päivän kotiolon ja vauvantahtisen, tiheän imetyksen jälkeen painoa olikin sitten jo 400g enemmän kuin sairaalasta lähtiessä!!! Tällä kertaa jos jotakin aion tehdä toisin, niin välttää pullomaitoa viimeiseen saakka. Tietysti toinen asia on, jos vauvalla on jokin lääketieteellinen syy siihen, mutta sittenkin ennemmin hörppyytystekniikalla kuin pullosta, vaikkei meillä viimeksi se pullo ongelmaksi koitunut (sitten enää kotona).
Eli kaupasta alkoholitonta olutta tai ykkös olutta. Se ainakin nostaa synnytyksen jälkeen hyvin maitoa, jo raskauden aikan ei ole tietoa.
Itse siis olen ottanut sitä heti kun synnytys ohi ja maitoa on tullut runsaasti parinpvän päästä.
Jotkut luottavat mammateehen tai kotikaljaan; mä en saanut niistä apua. Mulla maidontuotanto oli ennen kaikkea korvien välissä: kun lakkasin stressaamasta (ei ollut helppoa), maitoa tuli paremmin.
Pumpulla saatu saalis ei kerro juuri mitään. Pumpulla pitää myös olla tarpeeksi kauan, esim. mulla herahtaminen kesti usein 20-30 minuuttia. Vauva sai syöttöpunnistusten mukaan tissistä aina enemmän kuin mitä mä kunnon sähköpumpulla.
Metopram-lääke aiheuttaa sivuvaikutuksena maidontuotannon lisääntymistä, mutta sitä ei normaalisti ihan rutiinilla määrätä. Mulla se auttoi joksikin aikaa, joskin saattoihan se olla lumevaikutustakin.
Eli kommenttina aikaisempaan, kotikaljaa kannattaa juoda varovasti, sillä se voi aiheuttaa vauvalle masuvaivoja. Näin ainakin meillä kävi (ja minä kun käskin miehen panna kaljat tulemaan että sitä on sitten kun pääsen kotiin ja join tuoppikaupalla...) eli tällä kertaa taidan pitäytyä kaupan 1-oluessa.
Vyöhyketerapeutilla suosittelisin käymään ja kertomaan ongelmasta. Oma terapeuttini juuri suositteli, että täältä voi käydä sitten hakemassa " maitotankkausta" jos siltä tuntuu. Siellä voi käydä myös raskausaikana, tosin en tiedä sanoa uskaltavatko he vielä tehdä mitään erityisesti maidonnousun auttamiseksi vielä kun vauva on mahassa, mutta muuten ei käynnistä r-aikana haittaakaan ole. Itse ajattelin tällä kertaa koittaa tätä, mikäli siltä tuntuu että maitoa pitäisi olla enemmän.
Itse ainakin koin maidon alkavan riittää vasta, kun pääsin sairaalasta kotiin ja unohdin kätilöiden höpinät lisämaidosta ja sain olla omassa rauhassa. Vauva söi tiheästi, mutta paino ainakin nousi hienosti. Pumppailusta olen samaa mieltä, riippuu niin paljon ihmisestä ja pumpusta että saako sillä yhtään mitään irti. Kannattaa muistaa juoda paljon ja syödä hyvin.
Onnea imetyksellesi!
t. pian toiskertalainen eikkuli rv 33+5
Suhtaudun aika skeptisesti edellä annettuihin neuvoihin, mutta ei kokeilusta varmasti vahinkoakaan ole :-D Oman vakaumukseni mukaan paras tapa huolehtia siitä että maito riittää on imettää tiheästi ja pitää vauvaa lähellä päivin öin. Tämän asian merkityksen sinä ihanamaha varmasti jo kaksi lasta imettäneenä tiedätkin, enkä oikeastaan vastannutkaan ketjuun sinua neuvoakseni. Minua jäi vaivaamaan eikkulin kommentti, jonka mukaan hän alkoi uskoa maidon riittävyyteen vasta kotioloihin päästyään. Aivan liian moni äiti (et välttämättä sinä eikkuli, asia tuli vain kommentistasi mieleen) taitaa edelleen uskoa, että maitoa pitäisi suurin piirtein suihkuta jo ensimmäisinä päivinä. Totuushan on, että maitoa tulee aluksi vain muutamia tippoja, mutta se riittää terveelle vauvalle mainiosti. Suurina määrinä maito nousee vasta päiviä, ehkä useitakin, myöhemmin. Eli usein vasta sitten kun on jo kotiuduttu sairaalasta.
Mitäs sitten tehdään kun vauva ei suostu imemään? Ja laitoksella on pakko antaa maitoa pullosta, että saadaan sokruarvot kohdalleen.
..annettiin mulle Tammisaaressa esikoisen syntymän jälkeen, kun maito ei meinannut alkaa herumaan. Hoitajat hieroivat jalkoja jalkapöydän päältä varpaista kohti nilkkaa. En tiedä näiden konstien " tieteellisestä varmuudesta" , mutta kyllähän se maito viimein sitten nousi... :-) (mutta olisi ehkä noussut muutenkin)
Sitten haetaan apua ja tukea, vaikka imetystuen nettisivuilta, tukihenkilöltä, neuvolasta, äidiltä jne. Siis jos haluaa yrittää. Kannattaa tarkistaa vauvanasento rinnalla ja imuote, pitää vauvaa lähellään paljon, houkutella vauvaa tissille pusertamalla vähän maitoa esiin jne. jne.
Vauva saattaa tottua pulloon, koska siitä tulee maitoa usein helpommin kuin tissistä, mutta peli ei ole välttämättä menetetty. Mä sain kokeilla imetystä ekan kerran, kun tyttö oli 8 päivän ikäinen. Reilu 5-viikkoiseksi tyttö sai tissiä kerran tai kaksi vuorokaudessa, muuten sai maidon letkulla tai pullosta. Meillä onnistui sekä imetys että pulloruokinta. En sano, että kaikilla aina onnistuu tai että on mukamas pakko yrittää. Mutta se voi olla mahdollista.
typo:
Mitäs sitten tehdään kun vauva ei suostu imemään? Ja laitoksella on pakko antaa maitoa pullosta, että saadaan sokruarvot kohdalleen.
Jos vauva ei suostu imemään, maidontuotantoa kannattaa pitää yllä pumppaamalla muutaman tunnin välein. Laitoksella on yleensä tehokkaita sähköpumppuja, mutta käsin lypsäminenkin luonnistuu monilta.
Mitään poppakonstiohjeita mulla ei ole enkä niitä itsekään kokeillut. AInoastaan pidin huolta, että söin ja ennen kaikkea join kunnolla koko ajan.
Olin jo valmiiksi sillä olettamalla että imetys onnistuu ja maito nousikin toisena päivänä oikein kunnolla. Sairaalassa kokeilin pumppua, sillä pahkuroita alkoi kerääntyä rintoihin, silti maito ei todellakaan suihkunnut mutta vauva sai tarvitsemansa.
Kotiin päästyä vauva edelleen söi hyvin ja maitoa oli rinnat täynnä. Alkoi tulla jo tiehyttukoksen oireita ja hain sairaalan pumpun, tarkoituksena myös luovuttaa maitoa. Sairaalan pumpullakaan ei suihkuten tullut, mutta auttoi estämään rintatulehduksen. Vauvalle maitoa riitti ja kasvoi hyvin. Lisäksi luovutin maitoa sairaalaan. Vasta n. 3 kk:n kuluttua synnytyksestä maitoa alkoi tulla suihkuamalla ja vasta sitten käsinlypsy onnistui helposti. Imetin lasta 1 vuotiaaksi, 6 kk täysimetyksellä.
Uskon, että tämän tulevan vauvan kanssa toimin samoin.
ihanamaha:
Takana kaksi imetystä, joissa tein kaikki mahdolliset " temput" maidon lisäämiseksi.
Ymmärtääkseni raskausaikana voi jo jollain sitä valmistella. Onko jokin tee tai lääke mitä aletaan syömään jo ennen synnytystä, jotta maito nousisi kunnolla rintoihin.
## Ikävä kuulla, että " kaikki mahdolliset temputkaan" eivät auttaneet maidon lisäämisessä aikaisemmin. Vaikka sanotaan, että noin 97% äideistä ei ole mitään fyysistä estettä imetyksen onnistumiseksi, tarkoitetaan tuolla imetystä yleensä. Ei siis täysimetystä, vaan sitä, että vauva saa ainakin vähän ravinnostaan äidin rinnoista. En tiedä lohduttaako, mutta tutkimuksissa on todettu maitorauhasen uusiutuvan joka raskauden yhteydessä. Edellisestä imetyksestä ei siis aina voi suoraan päätellä, miten seuraava imetys tulee menemään.
## Maidon muodostumisen määrää ensimmäisen kuukauden aikana äidin hormonitoiminta. Kun istukka poistuu kohdusta, sen erittämä hormoni myös katoaa, jolloin maidon muodostumisen kannalta tärkeät hormonit, prolaktiini ja oksitosiini, pääsevät kunnolla toimiin. Jos maidon muodostumisen kanssa on ongelmia, on hyvä ottaa selvää, ettei kohtuun ole vain jäänyt pala istukkaa. Pienikin palanen nimittäin erittää hormonia, joka vähentää maidonmuodostumishormonien vaikutusta. Yhtä aikaa hormonien kanssa myös imetyksen tiheys vaikuttaa maidon muodostumiseen. Mitä enemmän maitoa poistuu rinnoista, sitä enemmän rinnat maitoa muodostavat. Tämä kysynnän ja tarjonnan laki on myös se, mikä pätee ensimmäisen kuukauden jälkeen koko imetystaipaleen ajan.
## Ennen vauvan syntymää ei maidonmuodostumista voi mitenkään edistää. Kun se istukka on nimittäin vielä siellä kohdussa :) Synnytyksen jälkeen, jotta maidonmuodostuminen saisi kunnon alun, olisi hyvä suosia vierihoitoa ja vauvantahtista imetystä oikealla imuotteella. Jos imuote on vauvalla heikko/huono, ei hän saa mitenkään imettyä tarpeeksi maitoa. Lisäksi äidin rinnat usein kipeytyvät, jolloin tiheät imetykset eivät äitiä juurikaan houkuta.
Runsas ihokontakti auttaa usein parantamaan sekä imuotetta että maidon muodostumista.
## Erilaiset mammateet onkin jo mainittu. Niiden lisäksi yrteistä mm. fenugreek eli sarviapila on hyvä maidon lisäämisessä. Sitä saa sekä kapseleina luontaistuotekaupasta että kuivattuna, josta voi hauduttaa teetä. Sarviapilaa on myös mm. curry-maustesekoitteessa. Toisaalta, mitkään yrtit eivät toimi toivotulla tavalla, jos maitoa ei myöskään poisteta rinnoista. Mammateen tms.:n lisäksi olisi siis erityisen tärkeää, että imetystä myös tehostetaan ja mahdollista heikkoa imuotetta parannetaan.
## Toivotaan, että kaikki menee tällä kerralla niin kuin toivotkin :)
Itsellä ei ole ollut ongelmia maidon nousun kanssa. ennemmin sitä on tullut liikaa, kuin liian vähän.
Oysin vauvalasta on jäänyt mieleen moneen kertaan kuultu neuvo:
Jos maito ei tunnu nousevan, niin jätä rintaliivit pois käytöstä aina kun voit, pukeudu pelkkään väljään ja vähän kerheahkoon puseroon.
Niin kahelilta kuin neuvo saattaakin kuulostaa, idea perustuu ajatukseen, että nännien liike karheaa kangasta vasten stimuloi maitoa nousemaan.
Samalla estetään myös maidon " paakkuuntuminen" , sillä useimmat äitiysliivit ja napakat puserot puristavat rinnat liian tiiviiksi paketiksi. Maidon nousu hidastuu, koska rinnat eivät pääse liikkumaan vapaasti ja stimulaatiota herumiselle ei tule ennenkuin vauva nostetaan rinnalle. Rinnathan tarvitsevat myös ilmakylpyjä, jotta eivät haudu ja hierry imetystä aloiteltaessa.
Rintoja voi kuulema stimuloida maidontuottoon jo ennen synnytystä hieromalla ja em. paita-konstilla. Tehoa ei ole tarvinnut hlökohtaisesti testata muutoin kuin rintatulehdusten ja maidon pakkautumisen vuoksi. Silloin " helunaileminen" (miehen leikillinen nimitys liivien poisjättämiselle) ainakin helpotti maidon tasaista valumista rinnoista.
Mulla maitoa tuli kaiken kaikkiaan tosi hyvin, eli aika monta kertaa suihkusi paidallekin, jos lapsi ei ollut täsmälleen 3 tunnin välein imemässä.. Aina silloin tällöin sattui kuitenkin sellainen päivä, että tuntui että maito ei riitä mihinkään. (Nämä ehkä oli niitä " tiheän imemisen kausia" ?) Huomasin, että maitoa tulee paremmin, kun itse syön ja juon riittävästi. Ei ollut niinkään väliä, onko se juoma kaljaa vai mehua, kunhan jotain nestettä. Vauvaa hoitaessa usein tuppaa unohtumaan ruoanlaitto itselle.. Toinen juttu mikä heikensi maidon tuloa oli, kun imetysasentoni oli huono ja niskat puutuivat (on vaan niin kiva katsella vauvaa koko imetyksen ajan niska mutkalla.. :). Pyydä miestä hieromaan hartioita niin maitoa tulee paremmin!