Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetyksen lopetus ja korvikkeeseen siirtyminen

maitobaari sulkeutuu
04.04.2016 |

Hei,nyt tarvitsen neuvojanne. Kysyn kyllä neuvolastakin, mutta aika on vasta ensiviikolla ja puhelimella on vaikkea päästä läpi. Neuvolan th on myös nätisti sanottuna hieman neuvoton, joten haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia myls muualta.

Vauvani on nyt 7kk ja sai juuri ensimmäiset hampaansa. Olen imettänyt tähän asti, myös öisin. Nyt alan olla niin uupunut että aiin luovuttaa imetyksen suhteen. Vauva on alkanut myös purra,mikä tekee imetyksestä tuskallista.

Kysymys siis kuuluu: mikä olisi hyvä korvike ja annanko 1(alle6kk) vai 2 (yli 6kk "vieroitus valmiste") korviketta? Vauva liikkuu jo paljon ja syö hyvin kiinteitä (4-5x/päivä),mutta kasvaa hitaasti. Pituuskäyrä on mennyt pitkään alaspäin ja painokäyräkin tehnyt notkahduksia.

Saa myös antaa vinkkejä miten imetyksen lopetys ja korvikkeeseen siirtyminen sujuisi helpoiten.

Kiitos.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maitobaari sulkeutuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko jos isä ja vauva nukkuisivat muutaman yön samassa huoneessa ja sinä toisessa huoneessa? Sopisitte että sinua ei tulla herättämään ja nukkuisit vaikka korvatulpat korvissa?

Mies on sopinut talvilomansa parin viikon päähän. Silloin oli muutenkin tarkoitus lopettaa yöimetys niin että mies nukkuu vauvan kanssa ja minä muualla. Normaalina arkena ei onnistu kun miehen on noustava aamuisin töihin niin tarvitsee yöunensa.

Tuntuu vaan etten itse jaksa sinne asti..

No sehän olisi hyvä, että mies voi auttaa. Mutta en oikein usko, että imettämisen vaihtaminen tuttipulloon ratkaisee sinun väsymystä tällä hetkellä. Onhan se sama, ellei jopa isompi rumba herätä ja hakea pullo ja syöttää vauva. Yöimetyksen lopettaminen voi olla toimiva ajatus. Saisitko tähän väliin vaikka neuvolasta apua? Jos teille tulisi hoitaja vauvalle ja sinä voisit levätä sen aikaa. Itse sain tuollaista apua aikanaan muutaman tunnin. Sekin on iso apu jos on oikein oikein poikki.

Minulle on neuvolasta apua kyllä ehdotettu, mutta toisaalta myös samaan lauseeseen mutistu kuinka se on oikeastaan tarkoitettu monikkoperheille ja yksinhuoltajille, nutta voisin ehkä saada sen avun kuitenkin kun lapsia on neljä, mutta ehkä vain. En sitten ole lähtenyt edes kysymään,kun en tiedä edes missä kohtaa päivää siitä olisi oikeasti apua. Vauvan ja usompien sisarusten rytmit menevät vielä pahasti ristiin, niin en tiedä miten sen järjestäisin että joku muu hoitaisi lapsia pari tuntia vaikka kerran viikossa ja itse lepäisin.

Vierailija
22/24 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tosiaan yösyötöt ensin, on paljon väsyttävämpää herätä lämmittämään öisin maitopulloa kuin imettää koska 'imetyshormoni' puuttuu. Tuntuu että herää aina kesken unien. Jos epäilet iltamaidon riittävyyttä niin anna velliä ja jos luulet että vauvalla on yöllä oikeasti jano niin tarjoa vettä. Usein yöheräämiset on vain opittu tapa mistä pitää opetella pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin luulen että asia ei helpota imetyksen pulloon vaihtamisella. Paljon raskaampaa se pullottelu yöllä. Eli ensin yövieroitus, katsot sitten mitä sen imetyksen kanssa, se ei nyt ole olennainen ongelma mistä lapsi syö, vaan ne ajat milloin hän syö.

Minusta vaikka mies käykin töissä ja tarvitsee unensa, hän varmasti pystyy hieman joustamaan. Esim nyt jos on viime yön nukkunut hyvin, jaksanee välissä esim puolikkaan kehnomman yön (jolloin sinä nukut hyvin eri huoneessa alkuyön ja sitten vaihdatte), sitten vaikka nukkuu taas pari yötä kun sä oot saanut vähän voimia ja taas sama juttu. Päiväunia sulle miehen töistätultua.. viikonloppuna tai milloin nyt onkin miehen vapaat, vuorottelette taas öisin. Kyllä näillä luulis parin viikon päähän pärjäävän.

Kun saisi miehenkin ymmärtämään tämän. Mutta miehen kanssa vauva huutaa täyttä huutoa ja hetken päästä hän luovuttaa enkä saa nukuttua sitäkään vähää kun pitää saada se jo hysteerisenä huutava vauva rauhoittumaan. Niin ja jaksaisin kyllä öisin imettää jos se ei tekisi niin kipeää puremisen takia ja päättyisi meidän molempien itkuun. Tuttipullon pureminen ei satu, yöllä eikä päivälläkään. Tälle vauvalle ei ole pullo juuri kelvannutkaan, joten voi olla että imetyksen loputtua huolii maitoa päivisin nokkamukista ja lopettaa yöllä syömisen kun ei tissiä ole tarjolla.

Vierailija
24/24 |
04.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän Tuuti2 valmistetta, koska se on kotimainen. (Pienempänä annoin siis Tuuti1.) Jotenkin hirvittää tuo ulkomainen Tutteli ja Nan ja on turvallisempi olo Tuutia käyttäessä kun uskon kuitenkin paremmin suomalaiseen laadunvalvontaan kuin ulkomaiseen. Enkä halua muutoinkaan tukea Nestleä, koska se firma tuhoaa tahallaan lapsia kehitysmaissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi