imetyksen lopetus ja korvikkeeseen siirtyminen
Hei,nyt tarvitsen neuvojanne. Kysyn kyllä neuvolastakin, mutta aika on vasta ensiviikolla ja puhelimella on vaikkea päästä läpi. Neuvolan th on myös nätisti sanottuna hieman neuvoton, joten haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia myls muualta.
Vauvani on nyt 7kk ja sai juuri ensimmäiset hampaansa. Olen imettänyt tähän asti, myös öisin. Nyt alan olla niin uupunut että aiin luovuttaa imetyksen suhteen. Vauva on alkanut myös purra,mikä tekee imetyksestä tuskallista.
Kysymys siis kuuluu: mikä olisi hyvä korvike ja annanko 1(alle6kk) vai 2 (yli 6kk "vieroitus valmiste") korviketta? Vauva liikkuu jo paljon ja syö hyvin kiinteitä (4-5x/päivä),mutta kasvaa hitaasti. Pituuskäyrä on mennyt pitkään alaspäin ja painokäyräkin tehnyt notkahduksia.
Saa myös antaa vinkkejä miten imetyksen lopetys ja korvikkeeseen siirtyminen sujuisi helpoiten.
Kiitos.
Kommentit (24)
Jos olet uupunut, niin mitä jos aloittaisitte niin että miehesi hoitaa yhden yösyötön pullon ja korvikkeen avulla? Samalla näet miten rintasi reagoivat pidempään väliin. Tietenkin kannattaa ensin päivällä koettaa huoliiko pullista.
Pikkuhiljaa on siis minun neuvoni!
Kiitos.
Tiedän ja teilaan myös itse itseni.
Tämä on neljäs lapseni ja kaikkia muita olen imettäny sinne yhden vuoden ikään, kunnes ovat itse päättäneet lopettaa. Muutkin ovat minua purreet ja olen siitä selvinnyt, mutta pureminen on tapahtunut lähinnä päivisin. Tämä öinen pureminen on ihan kamalaa, siihen ei vaan tepsi samat keinot kuin päivisin.
On huono omatunto siitä että aion lopettaa imetyksen kesken, mutta en keksi enää muuta ratkaisua. Nyt on vaan se tilanne että parempi vähän levänneempi, rauhallinen äiti ja pullomaito kuin se että itken yöt vauvan kanssa kilpaa ja jatkamme itkua päivät kun olemme niin väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet uupunut, niin mitä jos aloittaisitte niin että miehesi hoitaa yhden yösyötön pullon ja korvikkeen avulla? Samalla näet miten rintasi reagoivat pidempään väliin. Tietenkin kannattaa ensin päivällä koettaa huoliiko pullista.
Pikkuhiljaa on siis minun neuvoni!
Mies on hoitanut vauvaa jopa kokonaisen viikonlopun kun olin reissussa. Pumpattua rintamaitoa meni vähän nokkamukista ja puuron seassa. Kaikki meni ihan hyvin kun en ollut kotona. Toisena yönä vauva nukkui jopa 5h heräämättä. Kun tulin kotiin, palasimme heti samaan rumbaan, eikä isä kelpaa yhtään mihinkään jos olen paikalla, etenkään iltaisin ja öisin.
Vierailija kirjoitti:
Sinut tullaan teilaamaan täällä kun et imetä 1-vuotiaaksi vähintään..
Mutta valitse siis se 2 vieroitusmaito. Sekoita rintamaitoasia sekaan jotta tottuu paremmin makuun. Pidä vaikka iltaimetystä hetken koska muuten rintasi räjähtävät ja tulehtuvat.
Näin ajattelinkin että omaa maitoa sekaan aluksi. Onko se 2 valmiste sitten parempi turvaamaan kasvua kun siinä on ollut jo valmiiksi ongelmaa?
Onnistuisiko jos isä ja vauva nukkuisivat muutaman yön samassa huoneessa ja sinä toisessa huoneessa? Sopisitte että sinua ei tulla herättämään ja nukkuisit vaikka korvatulpat korvissa?
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko jos isä ja vauva nukkuisivat muutaman yön samassa huoneessa ja sinä toisessa huoneessa? Sopisitte että sinua ei tulla herättämään ja nukkuisit vaikka korvatulpat korvissa?
Mies on sopinut talvilomansa parin viikon päähän. Silloin oli muutenkin tarkoitus lopettaa yöimetys niin että mies nukkuu vauvan kanssa ja minä muualla. Normaalina arkena ei onnistu kun miehen on noustava aamuisin töihin niin tarvitsee yöunensa.
Tuntuu vaan etten itse jaksa sinne asti..
Voithan sinä lopettaa sen yösyöttämisen, jos puremista tapahtuu silloin enemmän? Pari yötä menee ja lapsi vierottautuu ja nukkuu yöt hyvin. Kannattaa tehdä niin, että sinä nukut eri huoneessa ja mies hoitaa vauvaa yöllä jos herää ja kaipaa maitoa. Elä mene antamaan, vaikka mieli tekisi, elkää myöskään antako tuttipullosta, koska sehän ei sitten sinun väsymykseen auta, jos joudut silti heräämään antamaan tuttipulloa rinnan sijaan. Syötä aamulla klo 6 jälkeen rintamaitoa ja päivän mittaan ja illalla ennen unia. Jos taas haluat luopua kokonaan imetyksestä, niin vaihdat vain tuttipulloon, ei se sen kummempaa.
Itse vain kokeilisin ensin lopettaa sen yösyötön, koska se väsyttää ainakin minua kaikista eniten. Sen jälkeen kun vauva on vapaa maidonhajusta, niin hän yleensä nukkuu aika hyvin. Ja äitinkin saa nukkua. Pureminen menee varmaan ohi, kun lapselle ilmaisee, että se sattuu. Onhan hän vielä kovin pieni, että en tiedä saako tätä perille, mutta voi yrittää. Sattuuhan se ihan törkeästi kun puree, tiedän. Hetken itsekkin harkitsin lopettamista sen vuoksi, mutta se meni onneksi ohi.
Tsemppiä! 7 kuukautta on ihan hyvä aika imettämiseen. Elä suotta itseäsi soimaa jos päätät lopettaa.
Aiot luovuttaa imetyksen suhteen? Eihän tuo mitään luovuttamista ole, jos olet hienosti tähän saakka imettänyt. Ole armollinen itseäsi kohtaan - jos imetys nykyään ottaa enemmän kuin antaa, eli vie kohtuuttoman paljon energiaasi, ja olet siksi huonolla mielellä ja uupunut, niin minun mielestäni onkin parempi lopettaa imetys. Lapsi on saanut kokonaiset 7 kk rintamaitoa, mikä on hieno suoritus, iloitse siitä! Lapsi kasvaa tästä lähtien ihan yhtä hienosti korvikkeella.
Voit siirtyä suoraan kakkoskorvikkeeseen, jos lapsi on 7 kk. Itse olen käyttänyt HiPPiä, joka on luomutuote. Siirryimme hiljattain tavalliseen maitoon, mitään ongelmia ei ole ollut.
Kannattaa alkuun tosiaan pikkuhiljaa vain vähentää imetyskertoja, eli imetät ensin vaikka vain 3 krt/vrk parin päivän ajan, sitten 2 krt/vrk parin päivän ajan, kunnes imetät enää esim. iltaisin, ja siitä sitten pikkuhiltaa esim. joka toinen ilta, ja siihen se maidontulo sitten yleensä loppuukin.
Itselläni ei imetys toiminut ollenkaan, vaan jouduin pumppaamaan maitoa molemmille lapsilleni. Ensimmäiselle jaksoin pumpata 3 kk, ja toiselle vain 2 kk, minkä jälkeen siirryttiin korvikkeeseen. Hyvin ovat molemmat lapset kasvaneet vauvaiän - esikoinen on nykyään 2 v 6 kk hoikka poika, ja kuopus on 11 kk ja painaa saman verran kuin esikoinen, eli pullukkatyttö kyseessä. :)
Onnea hienosti onnistuneesta imetyksestä! :)
Kokeile rintakumia sekä vauvan imuotteet irrottamista sormea suuhun työntämällä heti kun nieleminen loppuu, niin ei ehdi puremaan. Jo pelkästään viimeksi mainitunkin pitäisi auttaa niin, että vauva ymmärtää nopeasti olla purematta.
En usko, että korvikkeeseen siirtyminen toisi helpotusta. Vai mieskö se yöllä nousisi sängystä ja tarjoaisi korviketta? Minulla ainakin väsymysvaihe oli vain hetkellinen. kiinnitin huomiota omaan ravitsemukseeni ja mittautin hemoglobiinini seuraavalla neuvolakäynnillä. Matala hemo väsyttää. Söin rautavalmistetta.
maitobaari sulkeutuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on sopinut talvilomansa parin viikon päähän. Silloin oli muutenkin tarkoitus lopettaa yöimetys niin että mies nukkuu vauvan kanssa ja minä muualla. Normaalina arkena ei onnistu kun miehen on noustava aamuisin töihin niin tarvitsee yöunensa.
Tuntuu vaan etten itse jaksa sinne asti..
No sehän olisi hyvä, että mies voi auttaa. Mutta en oikein usko, että imettämisen vaihtaminen tuttipulloon ratkaisee sinun väsymystä tällä hetkellä. Onhan se sama, ellei jopa isompi rumba herätä ja hakea pullo ja syöttää vauva. Yöimetyksen lopettaminen voi olla toimiva ajatus. Saisitko tähän väliin vaikka neuvolasta apua? Jos teille tulisi hoitaja vauvalle ja sinä voisit levätä sen aikaa. Itse sain tuollaista apua aikanaan muutaman tunnin. Sekin on iso apu jos on oikein oikein poikki.
Vierailija kirjoitti:
Aiot luovuttaa imetyksen suhteen? Eihän tuo mitään luovuttamista ole, jos olet hienosti tähän saakka imettänyt. Ole armollinen itseäsi kohtaan - jos imetys nykyään ottaa enemmän kuin antaa, eli vie kohtuuttoman paljon energiaasi, ja olet siksi huonolla mielellä ja uupunut, niin minun mielestäni onkin parempi lopettaa imetys. Lapsi on saanut kokonaiset 7 kk rintamaitoa, mikä on hieno suoritus, iloitse siitä! Lapsi kasvaa tästä lähtien ihan yhtä hienosti korvikkeella.
Voit siirtyä suoraan kakkoskorvikkeeseen, jos lapsi on 7 kk. Itse olen käyttänyt HiPPiä, joka on luomutuote. Siirryimme hiljattain tavalliseen maitoon, mitään ongelmia ei ole ollut.
Kannattaa alkuun tosiaan pikkuhiljaa vain vähentää imetyskertoja, eli imetät ensin vaikka vain 3 krt/vrk parin päivän ajan, sitten 2 krt/vrk parin päivän ajan, kunnes imetät enää esim. iltaisin, ja siitä sitten pikkuhiltaa esim. joka toinen ilta, ja siihen se maidontulo sitten yleensä loppuukin.
Itselläni ei imetys toiminut ollenkaan, vaan jouduin pumppaamaan maitoa molemmille lapsilleni. Ensimmäiselle jaksoin pumpata 3 kk, ja toiselle vain 2 kk, minkä jälkeen siirryttiin korvikkeeseen. Hyvin ovat molemmat lapset kasvaneet vauvaiän - esikoinen on nykyään 2 v 6 kk hoikka poika, ja kuopus on 11 kk ja painaa saman verran kuin esikoinen, eli pullukkatyttö kyseessä. :)
Kiitos!
jostain se syyllisyys vaan kumpuaa,mutta yritän antaa itselleni armoa.
Tossa olikin yksi hyvä pointti, onko pullon antaminen yöllä yhtään virkistävämpää tai vähemmän väsyttävää kuin rinnankaan. Varmaan ihan saman aikaa joudut hereillä olemaan siinäkin tapauksessa.
Mä kannattaisin sitä vaihtoehtoa, että imetät päivisin, eikä ruokaa yöllä. Tuo huono kasvu on kyllä asiaa mutkistava juttu. Oletteko rasvaa kiinteiden sekaan lisänneet?
Puremiseen ei taida olla muita keinoja kun lopettaa imetys siltä erää heti kun vauva puree ja tarjota hetken päästä uudestaan. Yöllähän se on todella veemäistä, mutta vaikuttaa ettei vauva syö nälkäänsä jos sillä on aikaa pureskella.
Jos mies nukkuu nykyasetuksilla hyvin, niin kyllä se kestää muutaman huonomman yön vaikka täytyy töissä käydä.
Minäkin luulen että asia ei helpota imetyksen pulloon vaihtamisella. Paljon raskaampaa se pullottelu yöllä. Eli ensin yövieroitus, katsot sitten mitä sen imetyksen kanssa, se ei nyt ole olennainen ongelma mistä lapsi syö, vaan ne ajat milloin hän syö.
Minusta vaikka mies käykin töissä ja tarvitsee unensa, hän varmasti pystyy hieman joustamaan. Esim nyt jos on viime yön nukkunut hyvin, jaksanee välissä esim puolikkaan kehnomman yön (jolloin sinä nukut hyvin eri huoneessa alkuyön ja sitten vaihdatte), sitten vaikka nukkuu taas pari yötä kun sä oot saanut vähän voimia ja taas sama juttu. Päiväunia sulle miehen töistätultua.. viikonloppuna tai milloin nyt onkin miehen vapaat, vuorottelette taas öisin. Kyllä näillä luulis parin viikon päähän pärjäävän.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä lopettaa sen yösyöttämisen, jos puremista tapahtuu silloin enemmän? Pari yötä menee ja lapsi vierottautuu ja nukkuu yöt hyvin. Kannattaa tehdä niin, että sinä nukut eri huoneessa ja mies hoitaa vauvaa yöllä jos herää ja kaipaa maitoa. Elä mene antamaan, vaikka mieli tekisi, elkää myöskään antako tuttipullosta, koska sehän ei sitten sinun väsymykseen auta, jos joudut silti heräämään antamaan tuttipulloa rinnan sijaan. Syötä aamulla klo 6 jälkeen rintamaitoa ja päivän mittaan ja illalla ennen unia. Jos taas haluat luopua kokonaan imetyksestä, niin vaihdat vain tuttipulloon, ei se sen kummempaa.
Itse vain kokeilisin ensin lopettaa sen yösyötön, koska se väsyttää ainakin minua kaikista eniten. Sen jälkeen kun vauva on vapaa maidonhajusta, niin hän yleensä nukkuu aika hyvin. Ja äitinkin saa nukkua. Pureminen menee varmaan ohi, kun lapselle ilmaisee, että se sattuu. Onhan hän vielä kovin pieni, että en tiedä saako tätä perille, mutta voi yrittää. Sattuuhan se ihan törkeästi kun puree, tiedän. Hetken itsekkin harkitsin lopettamista sen vuoksi, mutta se meni onneksi ohi.
Tsemppiä! 7 kuukautta on ihan hyvä aika imettämiseen. Elä suotta itseäsi soimaa jos päätät lopettaa.
Muilla lapsilla puremista esiintyi vähän myöhemmin (8-10kk) ja siihen auttoi juurikin se että ilmaisin sen sattuvan ja aika pian ymmärsivät ja lopettivat puremisen. Ja tosiaan päivällä, kun saatoin laskea laosen hetkeksi alas häneb purtuaan ja yrittää sitten uudestaan. Olin myös skarpimpi päivällä ja osasin ennakoida puremista. Öisin kun nukumme perhepedissä ja annan unenpöpperöisenä tissin vauvan suuhun, herään kunnolla vasta siihen puremiseen, jolloin vauvakin pelätystyy ja rauhoittuu vasta kun saa taas tissiä, mutta puree kohta uudestaan..
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! <3
jostain se syyllisyys vaan kumpuaa,mutta yritän antaa itselleni armoa.
Syyllisyys kumpuaa juuri näistä palstoista, joissa naiset ovat järkyttävän raadollisia ja ilkeitä toisiaan kohtaan. Muista aina se, että se syyllistävästi kirjoittava henkilö ei välttämättä itse ole mikään kovin kiva äiti lapsillensa. Vai vaikuttaako kovin mukavalta ihmiseltä muita ihmisiä nettipalstoilla haukkuva ja syyllistävä, itseänsä korkeammalle nostava henkilö? No, niinpä. Samalla tavalla saattavat kohdella muitakin ihmisiä, myös omia lapsiansa.
Mutta jos unohtaa pyhä äiti-ajatukset ja imetysfanaattisuuden ja miettii ihan järjellä, niin kyllähän sitä nyt jokainen tajuaa, että lapselle ei koidu mitään haittaa siitä, että hän saa 7 kk:n iästä lähtien korviketta rintamaidon sijaan. Sinulla on seuraavat yli 17 vuotta aikaa tehdä parhaasi tarjotaksesi hyvää ravintoa lapsellesi - lapsen terveys ei aivan varmasti kärsi muutaman kuukauden korvikkeen juomisesta.
Jos imetys olisi molemmista mukavaa, niin hieno juttu. Mutta jos äiti uupuu ja kärsii siitä, niin onko imetyksestä enää loppujen lopuksi mitään hyötyä? Onko rintamaidosta lapsen saama hyöty sen väärti, että äiti on stressaantunut, uupunut ja ei enää jaksa hymyillä lapsellensa? Ihan vain mietittäväksi - jokainen tietty tekee oman päätöksensä mikä on kellekin tärkeää. :)
16, onhan se noin, mutta monet täällä vaan yrittää sanoa että ei se ongelmaa ratkaise jos vaihtaa imetyksen korvikkeeseen.
Tärkein vinkki ehkä jatkon kannalta on että älä vaan ala pulloa yöllä antaa, saat vain uuden ja raskaamman kierteen.
Vierailija kirjoitti:
Tossa olikin yksi hyvä pointti, onko pullon antaminen yöllä yhtään virkistävämpää tai vähemmän väsyttävää kuin rinnankaan. Varmaan ihan saman aikaa joudut hereillä olemaan siinäkin tapauksessa.
Mä kannattaisin sitä vaihtoehtoa, että imetät päivisin, eikä ruokaa yöllä. Tuo huono kasvu on kyllä asiaa mutkistava juttu. Oletteko rasvaa kiinteiden sekaan lisänneet?
Puremiseen ei taida olla muita keinoja kun lopettaa imetys siltä erää heti kun vauva puree ja tarjota hetken päästä uudestaan. Yöllähän se on todella veemäistä, mutta vaikuttaa ettei vauva syö nälkäänsä jos sillä on aikaa pureskella.
Jos mies nukkuu nykyasetuksilla hyvin, niin kyllä se kestää muutaman huonomman yön vaikka täytyy töissä käydä.
Olemme aikeissa lopettaa yösyötöt kun mies pitää lomansa. Hän onkin nukkunut nyt jonkin aikaa toisessa huoneessa että saa riittävästi unta, ja minä olen yrittänyt kertoa olevani väsynyt ja pyytää häntä jäämään lomalle (isyyslomakin vielä ).
Lähinnä ajattelin että imetyksen lopetus voisi auttaa siihen, että muutkin kelpaisivat pitämään vauvaa sylissä ja hoitamaan kuin minä myös päivisin. Neuvolasta on myös vihjailtu että pitäisi kasvun vuoksi antaa lisämaitoa pullosta (ei kuitenkaan ohjeistettu suoraan antamaan korviketta). Öljylisä on käytössä ja kiinteät aloitimme jo 4kk iässä. Nyt kävimme kasvun takia myös verikokeissa, että voidaan sulkea pois kasvuun vaikuttavia sairauksia.
Suosittelen ensin pitämään unikoulun. Tassuttelu toimi meillä hyvin. Tottakai sitä on uupunut kun on 7 kuukautta joutunut nukkumaan pätkissä. Kun alat nukkua kokonaisia öitä niin alat jaksamaankin aivan eri tavalla. Tuon ikäiselle voi jo pitää unikoulun ja helpompaakin se on nyt kuin vasta vuoden iässä kun lapsi osaa jo nousta seisomaan. Ja painotan vielä että älä huudattamaan lähde.
Jos unikoulun jälkeenkin olet vielä sitä mieltä että haluat lopettaa imettämisen kokonaan niin anna mennä sitten ja älä kuuntele arvostelijoita. Suosittelen vain ekaksi koittamaan tuota unikoulua!
Vierailija kirjoitti:
Jos mies nukkuu nykyasetuksilla hyvin, niin kyllä se kestää muutaman huonomman yön vaikka täytyy töissä käydä.Olemme aikeissa lopettaa yösyötöt kun mies pitää lomansa. Hän onkin nukkunut nyt jonkin aikaa toisessa huoneessa että saa riittävästi unta, ja minä olen yrittänyt kertoa olevani väsynyt ja pyytää häntä jäämään lomalle (isyyslomakin vielä ).
Lähinnä ajattelin että imetyksen lopetus voisi auttaa siihen, että muutkin kelpaisivat pitämään vauvaa sylissä ja hoitamaan kuin minä myös päivisin. Neuvolasta on myös vihjailtu että pitäisi kasvun vuoksi antaa lisämaitoa pullosta (ei kuitenkaan ohjeistettu suoraan antamaan korviketta). Öljylisä on käytössä ja kiinteät aloitimme jo 4kk iässä. Nyt kävimme kasvun takia myös verikokeissa, että voidaan sulkea pois kasvuun vaikuttavia sairauksia.
Imetyksen lopettaminen ei kyllä mitenkään takaa sitä että muut kelpaisivat sylittelemään. Voi jopa pahentaa tuota vaihetta. Eroahdistus kuuluu asiaan, oli sitten rintamaidolla tai korvikkeella kasvava lapsi.
Sinut tullaan teilaamaan täällä kun et imetä 1-vuotiaaksi vähintään..
Mutta valitse siis se 2 vieroitusmaito. Sekoita rintamaitoasia sekaan jotta tottuu paremmin makuun. Pidä vaikka iltaimetystä hetken koska muuten rintasi räjähtävät ja tulehtuvat.