Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatrinen päiväsairaala? Mitä siellä tehdään?

Vierailija
03.04.2016 |

Miten päiväsairaalahoito eroaa osastohoidosta (muuten kuin siten, ettei päiväsairaalassa olla yötä)? Millainen yleensä on päiväohjelma?
Kiitos jos jaat kokemuksesi!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut kokoaikaisessa osastohoidossa, joten en osaa verrata, mutta päiväsairaalassa oli ihan mukavaa/siedettävää. Ihmiset olivat ainakin enimmäkseen mukavan oloisia, aika moni vain tavallista hiljaisempi.

Aika paljon oli tyhjää aikaa, jolloin suuri osa ihmisistä vain istui hiljaa, ja jotkut sosiaalisemmat esim. juttelivat tai pelasivat jotain. Joka päivä oli ainakin kotain aktiviteettia, esim. pari kertaa viikossa keskustelu pienemmän ryhmän kanssa ja kerran viikossa jotain käsitöitä/askartelua.

Tuonne mentiin viimeistään yhdeksältä ( aiemmin jos halusi aamiaista), ruokailu oli ehkä klo. 11, ja pois lähdettiin muistaakseni 14.15, joskus 13.15.

Vierailija
2/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin n. 3 vuotta sitten päiväsairaalassa masennuksen ja ahdistuksen vuoksi.

En kokenut sitä järin hyödylliseksi itselleni, muuten kuin muutaman kerran viikossa tapahtuneiden terapiaistintojen vuoksi. Ja että päiväsairaalassa käynti piti päivärytmin normaalina.

Sairaalassa oltiin ma-pe 9-15, ja päivän aikana oli noin 4 erilaista ryhmäistuntoa joihin piti osallistua. Esim. askarteluryhmä, musiikkiryhmä, käsityöryhmä, kävelylle meno... Itse en kokenut niitä järin hyödyllisiksi.

Muuten siellä oli aivan uskomattoman tylsää, paljon odottelua, kirjojen lukemista, palapelin kokoamista.. Kyllä siellä joistain sai juttuseuraa mutta monet halusivat olla mielummin omissa oloissaan.

Kaiken kaikkiaan ei siitä paljon jäänyt käteen, muistan vain sen miten tylsää oli ja kuinka odotin että päivä loppuu. Masennuksesta parannuin sitten myöhemmin muilla keinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan joltain aikuisten päivähoidolta ja sitähän se taitaa ollakin. Usein mietin pitäisikö mun olla hoidon piirissä jossain, mutta kuulostaa siltä, että masentuisin tuolla vain entisestään. 

Vierailija
4/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhan kuuloista näiden kuvausten perusteella. Ehkä jollekulle vuosia syrjäytyneenä/osastolla olleelle tuosta voi olla hyötyä.

Vierailija
5/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen päiväsairaalan idea on ylläpitää päivärytmiä ja antaa mahdollisuuksia sosiaalisiin kontakteihin vertaisten kanssa ja saada jotain aktiviteettia. Ei se ole mitään "hoitoa".

Vierailija
6/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika turhan kuuloista näiden kuvausten perusteella. Ehkä jollekulle vuosia syrjäytyneenä/osastolla olleelle tuosta voi olla hyötyä.

Monella jäisi aamulla heräämättä ja lääkkeet syömättä ehkä kokonaan, jollei olisi päiväsairaalaa. Ei sinne kaikki edes pääse eli jollei mielestäsi ole hyötyä, niin viestiä vaan hallitukselle. Eiköhän näitäkin lakkauteta. Mitä hyödyllistä sinä kaipaisit päiväsairaaloihin?

Vierailija
7/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin tapauksissa osastojaksolla ollut siirtyy ensin päiväsairaalaan ja sitten vasta avohoidon piiriin. Ikään kuin pehmeä lasku takaisin normielämään. Itselläni on kokemusta vain avohoidosta.

Voiko pelkän masennuksen takia "joutua" päiväsairaalaan vai täytyyköhän lisäksi olla muuta oireilua? Voikohan siitä kieltäytyä, jos sitä suositeltaisiin? Kuulostaa aika tylsältä näiden viestien perusteella...

8/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon ollu ja mä pystyin mennä sinne vaan yhtenä päivänä kun ahdisti nii paljon sinne lähteminen

sillon sinä päivänä kun olin siellä puhuin vaan "oman hoitajan" kanssa ja tein jotain kyselylomakkeita.

loppupäivästä oli joku fysioterapeutin tunti jossa pompittii pallojen päällä ja jotain muuta turhaa paskaa

Vierailija
9/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea lähinnä. Vaikka mitäpä se sulle kuuluu.

Oletko niitä ihmisiä, joiden täytyy työntää nokkansa joka asiaan. Myös itselle kuulumattomiin.

Tuon kiitoskin sä sanoit vain siksi, että saisit vastauksia, olen siitä aivan varma. Sä oikeasti kenellekään mistään ole kiitollinen koskaan..

Eikö ole omaa elämää!

10/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko niitä ihmisiä, joiden täytyy työntää nokkansa joka asiaan. Myös itselle kuulumattomiin.

Tuon kiitoskin sä sanoit vain siksi, että saisit vastauksia, olen siitä aivan varma. Sä oikeasti kenellekään mistään ole kiitollinen koskaan..

Eikö ole omaa elämää!

meniks vähä yli

Vierailija
11/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole omaa elämää!

Ehkä ei kannattaisi tehdä johtopäätöksiä noin nopeasti. Minulla on psyk.päiväsairaalaan meno ehkä edessä ja pelottaa, kun ei mitään aikaisempaa kokemusta asiasta ole. Ihan sen takia kyselen ja kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia.

Tosi huono olo tuli viestistäsi, kannattaisi ehkä jatkossa miettiä miten muille kommunikoi :(

-ap

Vierailija
12/15 |
03.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten lastentarha, en suosittele

Vierailija
13/15 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä harvinaisen typerältä, ja taitaa vielä maksaakin?

Vierailija
14/15 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaa ihan kivalta! Olen aina tykännyt sairaaloista, mutta en tietenkään sairastamisesta. Jos voisi sairaalassa vaan hörppiä kaffetta ja lukea lehteä päivän, niin jihuu, varatkaa mulle paikka!

Vierailija
15/15 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaat päästetään pois pakkopaidoista silloin, kun virka-aika loppuu.