Kevätsiivouksen hurmaa!
Vallan täytyy toppuutella itseään, kun kevätsiivouksen nimissä alkaa jälleen myllätä ja puunata paikkoja. Haluaisin viedä talvitakinkin UFFiin pois kevätminän kaappia täyttämästä. Luistellut en tänäkään talvena, joten luistimetkin ovat vaarassa joutua talosta ulos.
Kuinka muiden kevätsiivousinto oirehtii? :)
Kommentit (11)
Mä olen noin viikon ajan tehnyt suursiivousta KonMari -metodia noudattaen. On tullut heitettyä pois varmaan 15 jätesäkillistä tavaraa ja nyt on vielä paljon järjestelyä edessä. Sanoisin, että jos haluat päästä eroon vanhasta takista ja luistimista, tee se! Mulle ainakin on tullut tosi hyvä olo kun kaikki mitä omistan tuo positiivisia fiiliksiä. (:
Jokakeväinen tavaroiden karsiminen alkoi lupaavasti, sain tällä kertaa hurjat paperimäärät käytyä läpi ja hävitettyä. Myös vaate- ja liinavaatemäärä väheni. Nyt olen täysin jumissa muiden rojujen selvittämisen kanssa ja kaaoksen keskellä :(. Kevätväsymys iski huonolla hetkellä. Jos nyt saisin itseni piiskattua liikkeelle ja vietyä jo läpikäytyä kamaa roskiin ja kierrätyskeskukseen saisin uutta potkua kun kaaos näyttäisi pienemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Jokakeväinen tavaroiden karsiminen alkoi lupaavasti, sain tällä kertaa hurjat paperimäärät käytyä läpi ja hävitettyä. Myös vaate- ja liinavaatemäärä väheni. Nyt olen täysin jumissa muiden rojujen selvittämisen kanssa ja kaaoksen keskellä :(. Kevätväsymys iski huonolla hetkellä. Jos nyt saisin itseni piiskattua liikkeelle ja vietyä jo läpikäytyä kamaa roskiin ja kierrätyskeskukseen saisin uutta potkua kun kaaos näyttäisi pienemmältä.
Sain itsestäni sen verran irti, että tein suunnitelman: vien kaikki selkeästi pakatut kierrätyskeskus-kamat huomenna autoon. Teen Kondo-henkisen (mutta ei ihan oikeaoppisen) alustavan valintakierroksen mahdollisuuksien mukaan tavaryhmittäin niin, että kasaan kaikki sellaiset kamat, jotka tiedän haluavani pitää (ja myös sellaiset joista en ole ihan varma) tavararyhmälaatikoihin, jotka heivaan kaappeihin piiloon. Sitten vien pois ne rojut, jotka eivät päässeet kaappeihin. Sen jälkeen teen vielä yhden kierroksen tarkasti tavararyhmäperiaatetta noudattaen. Tunnelin päässä pilkottaa jo valoa!
Pesin ikkunat ja tavaraa karsin kuukausittain muutenkin. Ei täällä ole liikaa muita kuin kirjoja.
Minulla on valitettavasti 35 vuoden aikana kertynyttä tavarapaljoutta, jonka uskon viimein tämän kevään aikana selättäväni. Välillä olen haaveillut siitä, että myyn kotini kuin kuolinpesän ja aloitan alusta.
Itse olen siivoskellut myös melkoisesti tässä pari päivää. Kodinhoitohuoneen remontti tulossa, joten tyhjensin sieltä kaapit. Sinnekin oli kaikenmoista paperijätettä kertynyt. Osan papereista karsin ja osan säilöin odottamaan, että remontti ohi ja tavarat löytää paikkansa. Pari tyhjää kansiotakin löytyi sitten noille löytöpapereille. Kohta on paikat järjestyksessä. Roskiin lähti iso kasa kuopukselle pieneksi jääneitä ja isompien lasten puhkikulutettuja kenkiä. Miksihän noitakin on pitänyt säilöä viime kesältä?! Samoin talvikenkiä nakkelin roskiin. Myös kaikenmoista vaatetta lähti roskiin.
Melkoisesti olen karsinut tavaraa viimeisten kolmen vuoden aikana. Meillä on pieni talo eikä minkäänlaista lämmintä varastotilaa. Tila on vähissä ja tarkoittaa sitä, että on pakko satsata määrän sijasta laatuun.
Minulla on vielä ikkunoiden pesu edessä. Onko kellään sellaista ikkunanpesukonetta, onko helpottanut hommaa?
Sulaa hullutta tämä siivousinto kun on tällaiset kelit! Sisällä en ole tehnyt mitään mutta ulkona: puutarha siivottu aika pitkälle, uima-allas tyhjennetty ja pesty, terassit pesty ja öljyäminen aloitettu (130m2 + portaat), monta laatikollista taimia odottaa vielä istutusta.... Ikkunoiden pesu jääköön pilviseen päivään
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vielä ikkunoiden pesu edessä. Onko kellään sellaista ikkunanpesukonetta, onko helpottanut hommaa?
Minulla on se Kärcher, mitä tarkoittanet. Se ei oikeastaan pese, vaan kuivaa. Mutta kuivaaminenhan se vaikein osa onkin. Minusta laite on erittäin hyvä, oikein suuri apu.
Kaikki kevätsiivouksesta kiinnostuneet lienevät työn touhussa. Ei ehdi palstaa pälyillä.