Mitä tehdä väkivaltaisen miehen kanssa?
Kommentit (39)
Ainoa keino on sellainen pariterapia, jossa on täysi nollatoleranssi väkivallalle, pois siis myös kaikki pienet tönimiset ja uhkailut sekä tarveajattelun opettaminen väkivaltaiselle: hakkaaja opettelee kantamaan täyden vastuun omien tunnetilojensa säätelystä ja niiden tarpeiden täyttämisestä, jotka hän on sälyttänyt kohteensa niskaan. Vaatii todella paljon motivaatiota, sairaudentuntoa, eikä siis tehoa läheskään kaikkiin. Enkä tiedä, saako tällaista hoitoa Suomesta mistään.
Mutta oikeasti: olet nuori ihminen, ota suunta kohti omaa, hyvää elämää! Sinulla ei ole mitään velvollisuutta väkivaltaista kumppania kohtaan. Kun lähdet, mitään pahaa karmaa ei koidu sinulle, elämä vaan muuttuu ihmeesti paremmaksi.
Vittu te naiset ootte säälittäviä ku ette osaa edes puolustautua :D
Vierailija kirjoitti:
En ole yksin tämän asian kanssa ja mieskin on hakenut apua. Tarkoitus ei ole erota tai päästä hänestä eroon vaan oikeasti jotenkin selvitä tästä. Kaipailisin oikeasti kokemuksia asiasta. Väkivaltaisuudestakin voi päästä eroon, mutta miten voisin itse olla tukena?
ap
Kyllä siitä voi pääsrä eroon, jos mies todellakin haluaa! Käykö hän terapiassa tai itsehillintäkurssilla, mitä?
Meillä mies löi minua parikymmentä vuotta sitten. Säikähti itsekin niin pahasti, ettei ole sen jälkeen koskenut, vaikka tipalla on muutaman kerran ollut.
Koen, että tuollaisessa tilanteessa pariterapiastakin olisi hyötyä. Ei pelkästään mies, jolla on selkeäsri ongelmia impulssikontrollinsa kanssa, vaan myös vaimo saattaa toistaa haitallisia riitelykuvioita.
Ja nyt en tarkoita, että se on vaimon vika, jos miehellä palaa proput. Lyöminen ei ole koskaan ok.
Mutta voi olla, että sen impulssikontrollin opettelun lisäksi voi olla syytä puuttua siihen, miten te pariskuntana käsittelette ristiriitoja. Voisiko niiden käsittelyyn etsiä rakentavampia keinoja, siis myös sinä vaimona. Samalla siinä pariterapiassakin voidaan puutua miehen väkivaltaisiin reagointitapoihin.
Tsemppiä, paljon voidaan tehdä asialle, kun mies myöntää toimivansa väärin ja hakee aidosti apua!
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on joku jonka mies on parantunut väkivaltaisuudesta, huutakoon hep ja kertokoon miten se onnistui. Mä en tiedä yhtäkään. Tiedän ainakin neljä väkivaltaista suhdetta, joista yksi päättyi siihen että ukko kuoli ja kolme muuta päättyi eroon.
Hep.
24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yksin tämän asian kanssa ja mieskin on hakenut apua. Tarkoitus ei ole erota tai päästä hänestä eroon vaan oikeasti jotenkin selvitä tästä. Kaipailisin oikeasti kokemuksia asiasta. Väkivaltaisuudestakin voi päästä eroon, mutta miten voisin itse olla tukena?
ap
Selvitä tästä?
"Väkivaltaisuudestakin voi päästä eroon" - totta! Väkivaltaisuudesta pääsee parhaiten eroon siirtämällä väkivaltaisen miehen historiaan. Kuten huomaat, muita keinoja ei juuri tässäkään ketjussa tarjota. Ei varsinkaan siinä tapauksessa, että väkivalta liittyy alkoholiin tai mies itse pitää sitä täysin oikeutettuna ja sinä itse ansaittuna.
Mistä luulet sen johtuvan?
Nimimerkin "6 vuoden piina ohi" antama neuvo on tähän mennessä paras.
Mies tajuaa itse tekevänsä väärin enkä todellakaan ajattele, että ansaitsen tuollaista. Yhtälailla masentunut voi parantua masennuksesta tai alkoholisti raitistua. Miksi väkivaltainen mies ei voisi parantua?
ap
Murrr!Kyllä suututtaa kuunnella tuota kakkia! Minä olin yhtä naivi kuin sinä. Halusin "parantaa" miehen.
Hän aina väkivallan jälkeen oli oppinut ja ymmärtänyt kuinka väärin teki ja pyyteli anteeksi. Halu parantua oli aina uskomattoman kova.
Mutta mitäs sitten? Sama jatkui...kunnes olin tulla hulluksi ja taistelin viranomaisten kautta.
Minun mieleni oli vääristynyt siihen ajatusmalliin, että minä en ole arvokas ja olen muita varten.
Olin ymmärtäjä, kunnes huomasin, että kaikki paska alkoi kasaantumaan kahta kauheammin minun päälle.
Älä usko kuvitelmiasi. Älä haaveile paremmasta tuon jäpikän kanssa.
Mutta saattaapi olla, että sun on vain katsottava tuo juttu loppuun ja tajuttava itse.
Voi sua;(
Rakastat hänet ehjäksi<<333 Tee pari lasta niin hän muuttuu <33 Kyllä se siitä, elämä kantaa. Tai sinut kannetaan ruumispussissa, oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä siitä voi pääsrä eroon, jos mies todellakin haluaa! Käykö hän terapiassa tai itsehillintäkurssilla, mitä?
Meillä mies löi minua parikymmentä vuotta sitten. Säikähti itsekin niin pahasti, ettei ole sen jälkeen koskenut, vaikka tipalla on muutaman kerran ollut.
Koen, että tuollaisessa tilanteessa pariterapiastakin olisi hyötyä. Ei pelkästään mies, jolla on selkeäsri ongelmia impulssikontrollinsa kanssa, vaan myös vaimo saattaa toistaa haitallisia riitelykuvioita.
Ja nyt en tarkoita, että se on vaimon vika, jos miehellä palaa proput. Lyöminen ei ole koskaan ok.
Mutta voi olla, että sen impulssikontrollin opettelun lisäksi voi olla syytä puuttua siihen, miten te pariskuntana käsittelette ristiriitoja. Voisiko niiden käsittelyyn etsiä rakentavampia keinoja, siis myös sinä vaimona. Samalla siinä pariterapiassakin voidaan puutua miehen väkivaltaisiin reagointitapoihin.Tsemppiä, paljon voidaan tehdä asialle, kun mies myöntää toimivansa väärin ja hakee aidosti apua!
Mies käy jussi-työssä, mutta ei uskalla puhua asioista täysin avoimesti. Luultavasti hän kuvittelee, että ammattiauttaja vain napsauttaa sormiaan ja kaikki on taas hyvin. Hän ei oikeasti ole itse valmis tekemään mitään. Jos haluan keskustella tästä ongelmasta hän kysyy, että miksi tästä täytyy keskustella juuri nyt kun on hyvä fiilis. Nyt yhteen paluumme jälkeen hän on kerran tönäissyt minua, mutta nimittelee ja pilkkaa silloin tällöin. Saattaa myös seksissä pakottaa/painostaa tekemään jotain.
ap
Musta tuntuu, että miehen pitää käydä itse omaa terapiaansa. Sinun pitää taas käydä erikseen omaasi, kasvattaa se itsetuntosi takaisin ja miettiä miksi olet itse tehnyt elämässäsi niitä ratkaisuja, joita olet tehnyt. Elää omaa elämääsi.
Jos suostut nyt jatkamaan suhdetta, miehellä ei ole mitään kannustetta muuttua. Etkä sinäkään muutu ja kasva pois hakatun naisen identiteetistä.
Sitten kun olette kumpikin paremmassa jamassa voitte vasta katsoa mitä suhteestanne tulee ja tuleeko siitä mitään. Siihen asti kannusta miestä vakavasti työstämään omia ongelmiaan, mutta elä erikseen, että näet että varmasti tekee jotain ja muuttuu.
Muista että pelkät sanat ovat sanahelinää, muutoksen pitäisi näkyä siinä, että menee terapiaan ja pysyy siellä. Ja että käytösongelmat muuttuvat myös. Pään sisällä pitää oikeasti tapahtua jotain.
Ennen sitä, älä suostu asumaan yhdessä, seksiin tai mihinkään muuhun kuin tapaamisiin julkisella paikalla kavereina. Tee tämä miehelle selväksi.
Vierailija kirjoitti:
"Niin tajusi munkin exä tekevänsä väärin. Voi sitä katumuksen ja itkun ja parun määrää. Armoa anottiin ja vannottiin vaikka mitä. Jopa polvillaan pyysi anteeksi. Aina vaan löi uudelleen. Kun viimein ymmärsin ettei se muutu ja lähdin, olin niin onnellinen että itkin putkeen varmaan kolme tuntia ja hoin vain "olen vapaa". Siitä vasta alkoi mun elämä. Tuhlasin yli kolme vuotta siihen paskaan kun yritin ymmärtää ja saada muuttumaan. Mitään muuta en kadu elämässä niin paljon kuin sitä etten lähtenyt heti."
Jostain syystä tää sai mut itkemään. Tämän viestin kirjoittajalle haluan sanoa että <3
Niin minutkin!!!! Harvoin itken palstan juttuja.
Tuo kolahti niin syvältä omia haavoja. Kuvailit sen kaiken tunteiden kera. Kiitos ja hyvä, kun elämässäsi yksi paska jäi nuolemaan lopulta näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Selvitä tästä?
"Väkivaltaisuudestakin voi päästä eroon" - totta! Väkivaltaisuudesta pääsee parhaiten eroon siirtämällä väkivaltaisen miehen historiaan. Kuten huomaat, muita keinoja ei juuri tässäkään ketjussa tarjota. Ei varsinkaan siinä tapauksessa, että väkivalta liittyy alkoholiin tai mies itse pitää sitä täysin oikeutettuna ja sinä itse ansaittuna.
Mies tajuaa itse tekevänsä väärin enkä todellakaan ajattele, että ansaitsen tuollaista. Yhtälailla masentunut voi parantua masennuksesta tai alkoholisti raitistua. Miksi väkivaltainen mies ei voisi parantua?
ap
Murrr!Kyllä suututtaa kuunnella tuota kakkia! Minä olin yhtä naivi kuin sinä. Halusin "parantaa" miehen.
Hän aina väkivallan jälkeen oli oppinut ja ymmärtänyt kuinka väärin teki ja pyyteli anteeksi. Halu parantua oli aina uskomattoman kova.
Mutta mitäs sitten? Sama jatkui...kunnes olin tulla hulluksi ja taistelin viranomaisten kautta.
Minun mieleni oli vääristynyt siihen ajatusmalliin, että minä en ole arvokas ja olen muita varten.
Olin ymmärtäjä, kunnes huomasin, että kaikki paska alkoi kasaantumaan kahta kauheammin minun päälle.
Mutta saattaapi olla, että sun on vain katsottava tuo juttu loppuun ja tajuttava itse.
Voi sua;(
Kuule, kun tosiaan siitä väkivaltaisuudesta VOI oppiakin pois. Se on niin tapauskohtaista.
Toki, olen samaa mieltä siinä, että moni vaimonhakkaaja teeskentelee katumusta, mutta todellisuudessa syyttää tapahtuneesta vaimoa, ja toistaa tekonsa aina uudestaan.
Mutta kuten ap jo sanoikin, monesta mielen sairaudesta ja riippuvuuksistakin voi parantua. En nyt sano, että sitä pitäisi jäädä vuosiksi odottelemaan, varsinkaan alle parikymppisen teinin, joka on vapaa lähtemään.
Itse koin tärkeäksi tehdä työtä asian eteen, koska olemme olleet yhdessä jo kohta 30 vuotta ja nyttemmin meillä on kaksi lasta - jotka siis syntyivät vuosia lyömisen jälkeen.
Kai minä mieheni tunsin ja tiesin, onko vakuuttelu aitoa vai ei. Asiaa auttaa, jos mies myös todella hakee apua impulssikontrollinsa rakentamiseen.
On mhös vähän kaksi eri asiaa se että kerran lyö ja on muuten rauhallinen luonne (ok, suuttuessaan kerää herkäsri kierroksia, mutta suuttuu siis harvoin) KUIN että on nyrkit pystyssä koko ajan. Jos ap:n poikakaveri on jälkimmäistä laatua, varmaan onkin viisainta nostaa kytkintä.
Tehkää omat päätöksenne, minä voin todistaa vain omasta puolestani, että tapojen muuttaminenkin ON mahdollista.
24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta voi olla, että sen impulssikontrollin opettelun lisäksi voi olla syytä puuttua siihen, miten te pariskuntana käsittelette ristiriitoja. Voisiko niiden käsittelyyn etsiä rakentavampia keinoja, siis myös sinä vaimona. Samalla siinä pariterapiassakin voidaan puutua miehen väkivaltaisiin reagointitapoihin.Tsemppiä, paljon voidaan tehdä asialle, kun mies myöntää toimivansa väärin ja hakee aidosti apua!
Mies käy jussi-työssä, mutta ei uskalla puhua asioista täysin avoimesti. Luultavasti hän kuvittelee, että ammattiauttaja vain napsauttaa sormiaan ja kaikki on taas hyvin. Hän ei oikeasti ole itse valmis tekemään mitään. Jos haluan keskustella tästä ongelmasta hän kysyy, että miksi tästä täytyy keskustella juuri nyt kun on hyvä fiilis. Nyt yhteen paluumme jälkeen hän on kerran tönäissyt minua, mutta nimittelee ja pilkkaa silloin tällöin. Saattaa myös seksissä pakottaa/painostaa tekemään jotain.
ap
Seksissä ei saa ketään pakottaa. Nimittely ja pilkkaaminen on väärin sekin. Kai hän ymmärtää tämän?
Sinä et varsinaisesti voi tietää, mitä mies ryhmässä kertoo. Hän ei ole velvollinen sinulle tekemään tiliä puhumisistaan siellä, ymmärrän hyvin, ettei hän luottamuksellisia terapiakeskusteluja käy uudelleen lävitse sinun kanssasi. Mutta hänen pitää jatkaa tapaamisia, ja pitää muuttaa tapojaan kotona sinun kanssasi. Ei vetele tuo töniminen ja pakottaminen!
Ja niistä hänen ON sinun kanssasi puhuttava. Pelkkä terapiaistunnoissa käyminen ilman todellisia muutoksia käytöksessä ei riitä.
24
Vain ja ainoastaan lähtemällä voit näyttää miehelle rajat:Näin minua ei saa kohdella.Erilläänasuminen tässä vaiheessa AINOA vaihtoehto.Sen jälkeen mies joutuu katsomaan vasta kunnolla peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Seksissä ei saa ketään pakottaa. Nimittely ja pilkkaaminen on väärin sekin. Kai hän ymmärtää tämän?
Sinä et varsinaisesti voi tietää, mitä mies ryhmässä kertoo. Hän ei ole velvollinen sinulle tekemään tiliä puhumisistaan siellä, ymmärrän hyvin, ettei hän luottamuksellisia terapiakeskusteluja käy uudelleen lävitse sinun kanssasi. Mutta hänen pitää jatkaa tapaamisia, ja pitää muuttaa tapojaan kotona sinun kanssasi. Ei vetele tuo töniminen ja pakottaminen!
Ja niistä hänen ON sinun kanssasi puhuttava. Pelkkä terapiaistunnoissa käyminen ilman todellisia muutoksia käytöksessä ei riitä.24
Eiköhän hän sen sisimmässään ymmärrä, mutta selittelee sitäkin "kovilla" haluilla yms.. Eihän se riitäkään, mutta hän varmaan käykin siellä juuri sen takia, että näyttäisi siltä, että hän yrittää parantua vaikka hänen omassa päässään ei oikeasti tapahdu yhtään mitään..
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Selvitä tästä?
ap
Voi sua;(
Kuule, kun tosiaan siitä väkivaltaisuudesta VOI oppiakin pois. Se on niin tapauskohtaista.
Toki, olen samaa mieltä siinä, että moni vaimonhakkaaja teeskentelee katumusta, mutta todellisuudessa syyttää tapahtuneesta vaimoa, ja toistaa tekonsa aina uudestaan.Mutta kuten ap jo sanoikin, monesta mielen sairaudesta ja riippuvuuksistakin voi parantua. En nyt sano, että sitä pitäisi jäädä vuosiksi odottelemaan, varsinkaan alle parikymppisen teinin, joka on vapaa lähtemään.
Itse koin tärkeäksi tehdä työtä asian eteen, koska olemme olleet yhdessä jo kohta 30 vuotta ja nyttemmin meillä on kaksi lasta - jotka siis syntyivät vuosia lyömisen jälkeen.
Kai minä mieheni tunsin ja tiesin, onko vakuuttelu aitoa vai ei. Asiaa auttaa, jos mies myös todella hakee apua impulssikontrollinsa rakentamiseen.
On mhös vähän kaksi eri asiaa se että kerran lyö ja on muuten rauhallinen luonne (ok, suuttuessaan kerää herkäsri kierroksia, mutta suuttuu siis harvoin) KUIN että on nyrkit pystyssä koko ajan. Jos ap:n poikakaveri on jälkimmäistä laatua, varmaan onkin viisainta nostaa kytkintä.
Tehkää omat päätöksenne, minä voin todistaa vain omasta puolestani, että tapojen muuttaminenkin ON mahdollista.
24
Joo, ja jos yksi miljoonasta toimii kuten kohdallasi, niin sitä kannattaa tulla hehkuttaa tälläiseen ketjuun.
KYLLÄ,SE VOI OLLA MAHDOLLISTA.
Mutta uskotko sen olevan suurimmalla osalla mahdollista? Yleensähän siinä käy juuri päinvastoin kuin kohdallasi tapahtunut.
Kannattaako luoda pilvilinnoja ja uskoa ihanaan ihquun unelmaan, koska sullekin mahtoi sattua niin?
Ihan realismi kehiin vain ja siihen perään sitten vasta kannattaa kertoa oma kokemus, mikä tosin on hyvin hyvin harvinaista.
Ja tuo, että vakuutteluista näkee läpi, älä puhu paskaa! Lyttäsit meidät kaikki muut hakatut, jotka ovat halunneet uskoa sekä eivät ole uskoneet ja varmasti tarkkailleet jokaista ilmettä, kun mies on vakuutellut!
Vaikutat olevan varsinainen meedio, kun näet ihmisistä vakuuttelujen taustat.Pyh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Selvitä tästä?
ap
Voi sua;(
Toki, olen samaa mieltä siinä, että moni vaimonhakkaaja teeskentelee katumusta, mutta todellisuudessa syyttää tapahtuneesta vaimoa, ja toistaa tekonsa aina uudestaan.Mutta kuten ap jo sanoikin, monesta mielen sairaudesta ja riippuvuuksistakin voi parantua. En nyt sano, että sitä pitäisi jäädä vuosiksi odottelemaan, varsinkaan alle parikymppisen teinin, joka on vapaa lähtemään.
24
Joo, ja jos yksi miljoonasta toimii kuten kohdallasi, niin sitä kannattaa tulla hehkuttaa tälläiseen ketjuun.
KYLLÄ,SE VOI OLLA MAHDOLLISTA.
Mutta uskotko sen olevan suurimmalla osalla mahdollista? Yleensähän siinä käy juuri päinvastoin kuin kohdallasi tapahtunut.
Kannattaako luoda pilvilinnoja ja uskoa ihanaan ihquun unelmaan, koska sullekin mahtoi sattua niin?
Ihan realismi kehiin vain ja siihen perään sitten vasta kannattaa kertoa oma kokemus, mikä tosin on hyvin hyvin harvinaista.
Ja tuo, että vakuutteluista näkee läpi, älä puhu paskaa! Lyttäsit meidät kaikki muut hakatut, jotka ovat halunneet uskoa sekä eivät ole uskoneet ja varmasti tarkkailleet jokaista ilmettä, kun mies on vakuutellut!
Vaikutat olevan varsinainen meedio, kun näet ihmisistä vakuuttelujen taustat.Pyh!
En minä kenenkään muun puolesta puhu, itse vaan koin, että mies on uskottava, ja hän myös sitä oli. Oltiin siinä vaiheessa oltu yhdessä jo kymmenisen vuotta, joten siksi väitän, että tiesin miehen aitouden.
Kauhean aggressiivisesti pyrit nyt lyttäämään minun kokemukseni, koska se on toisenlainen kuin omasi.
Toistan: miehet voivat muuttua, ihan kuten me naisetkin. Tiettävästi jopa naiset saattavat oppia pois väkivaltaisesta käyttäytymisestä ja raivareista.
Mutta ihan kuten sanoin: väkivaltaisuutta on monenlaista ja miesten katumuksessa ja halussa muuttua on hitosti eroja.
Ap päättää itse. Teidän eroon päätyneiden harmiksikin hän saattaa päättää jäädä, ja silloin häntä ei saa siitä haukkua. Ehkä päätös on vaivan arvoinen tai ei, mutta se päätös on hänen, eikä siihen ole nokan koputtamista.
Ps. Tiedän kaksi avioliittoa läheisesti, joissa on miehellä ollut tapana muksia. Toinen päättyi eroon, toinen ei, vaan jatkui onnellisena kuolemaan saakka, ja mies lopetti väkivaltaiset raivarit. Näitä on, vaikka ei ehkä juuri sinun tuttavapiirissäsi. Elämä on monimutkaisempaa kuin luulet.
Lähde pois. Nyt.
Väkivalta ei lopu. Miksi ihmeessä roikkuisit kusipäässä, kun kulman takana voi olla helmi odottamassa.
Olet nuori vielä. ET tuhlaa elämääsi kelvottoman roiston kanssa.
Niin voihan käydä, että naista väheksynyt, seksiin pakottanut, töninyt ja lyönyt mies yhtäkkiä tajuaisi, ettei niin saa tehdä ja muuttuisi ihanaksi aviomieheksi. Että kuin taikaiskusta hän huomaisi, että nainenkin on ihminen eikä hiekkasäkki. Että hänen ei tarvitse purkaa omaa turhautumistaan naisen kehoon. Että hän on älykäs ihminen, joka voi hallita tunteitaan, ratkaista ongelmansa toisella tavalla, kasvaa ihmisenä. Ruveta ymmärtämään elämää ja arvostamaan muita ihmisiä, kokemaan empatiaa heitä kohtaan. Voihan se olla että käy niin. Ehkä.
Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Niin voihan käydä, että naista väheksynyt, seksiin pakottanut, töninyt ja lyönyt mies yhtäkkiä tajuaisi, ettei niin saa tehdä ja muuttuisi ihanaksi aviomieheksi. Että kuin taikaiskusta hän huomaisi, että nainenkin on ihminen eikä hiekkasäkki. Että hänen ei tarvitse purkaa omaa turhautumistaan naisen kehoon. Että hän on älykäs ihminen, joka voi hallita tunteitaan, ratkaista ongelmansa toisella tavalla, kasvaa ihmisenä. Ruveta ymmärtämään elämää ja arvostamaan muita ihmisiä, kokemaan empatiaa heitä kohtaan. Voihan se olla että käy niin. Ehkä.
Tai sitten ei.
Joo, olet aivan oikeassa siinä, että miehen muu käytös ei kerro hyvää. Semmoinen puolison aliarvostaminen ja mollaaminen on paha merkki, samaten se, jos mies muutenkin reagoi kovin herkästi kaikkeen aggressiolla.
Mutta kuten sanoin, ap arvioi. Meidän on mahdoton tietää vastausta tähän muutaman virkkeen perusteella.
24
Käykää esim. museossa tai taidenäyttelyssä. Sitten kokkaatte jotain hyvää ruokaa. Sitten sen jälkeen huolellinen alkuverryttely ja mätätte toisianne turpaan, kunnes nukahdatte onnellisina. 😍