Kummilapsen perheen muiden lasten huomioiminen
Mulla on siis hyvä kaveri, jolla on kolme lasta. Olen yhdelle näistä lapsista kummi. Jos menen kylään ja vien kummilapselle tuliaisia, niin pitääkö minun viedä myös näille muille lapsille? Entä kun on syntymäpäivä?
Kommentit (11)
Kun ystäväni lapset olivat pieniä, joista siis yksi oli kummilapseni, vein kaikille aina jotain, tai yhteisen paketin. Pääsiäisenä suklaamunia kaikille, mökkivierailulla lukemista ja pelejä kaikille yms. Syntymäpäivänä vain kummilapselle. Nyt ovat teinejä ja en enään vie. Pakkohan ei ole viedä, minulle vain kaikki nämä lapset olivat ja ovat vieläkin läheisiä.
Tuliaisiksi jos viet, niin olisihan se kiva, jos huomioisit muutkin lapset. Syntymäpäivinä sen sijaan en ole koskaan ymmärtänyt muidenkin sisarusten lahjomista. Elämässä pitää oppia, että aina ei itse saa syystä tai toisesta.
Kun menen kylään, vien tietysti kaikille tuliaisia. Syntymäpäivänä muistan vain päivänsankaria. Voin muutenkin muistaa pelkästään kummilasta esim. viemällä hänet johonkin. Mutta kun menen kylään, vien tuliaisen joka sopii koko perheelle.
Minä veisin tuliaisia yhteisesti kaikille lapsille. Syntymäpäivänä lahja kummilapselle ja muille esim. karkkipussi yhteisesti.
Veljen kummitäti toi aina minullekkin tuliaisia tullessaan, esim suklaamunia tai joulukalenterin ja joulunakin sain lahjoja. Syntymäpäivinä en muista saaneeni. En muista ostiko omat kummivanhempani veljelleni mitään.
Meidän lasten kummit ostavat synttärilahjat vain omalle kummilapselleen, esikoisen kummi ostaa joululahjan vain omalleen, kuopuksen kummit ostavat joululahjan molemmille.
Jos olette ystäviä ja muutenkin kaikkien lasten kanssa tekemisissä, niin tietysti huomioit kaikki lapset. Tuovathan varmasti muutkin aikuiset kaikille lapsille esim. tuliaisia, eikä yhden lapsen kummeus oikeuta olemaan muille lapsille tökerö! Syntymäpäivälahjat annat niille lapsille, joiden synttäreille sinut kutsutaan. Joululahjat antaisin myös kaikille, kummilapselle ehkä vähän isomman, mutta ehdottomasti jotain pientä myös muille.
Ainakaan minulle kummeus ei ole mikään "lahjon nyt vain tätä yhtä lasta" -juttu. Perheen (huom!) kummeiksi on valittu ihmisiä, jotka ovat meille kaikille tärkeitä. Mun mielestä kummeus ei rajoitu siihen kummilapseen, vaikka systeemin mukaan kummi nimetäänkin sille nimenomaiselle lapselle. Itse myös annan lahjoja lasteni kummien lapsille, vaikken heidän kummi olekaan. Ei tulisi mieleenkään olla antamatta.
Tiedän kyllä, että joissain perheissä kummeus nähdään toisin, nimenomaan erityisenä suhteena tämän aikuisen ja vain yhden lapsen välillä. Minusta se on outoa, sillä yleensä se aikuinen näkee myös niitä perheen muita lapsia yhtä paljon, varsinkin jos lapset ovat pieniä. Kummit valitaan myös jo ihan vauvana, eikä silloin voi tietää "synkkaako" tuolla lapsella sen aikuisen kanssa. Olisi outoa pakottaa vain heidät johonkin erityiseen suhteeseen, siis kahdenkeskisiin tivolireissuihin tms., muiden lasten kustannuksella.
Toisaalta olen samaa mieltä, että lapsen on myös hyvä oppia että aina ei itse saa jotain vaikka sisarus saakin. Hankalaksi tämän asian tekee välimatka. Näen perhettä harvoin ja esim syntymäpäiville en pääse välttämättä ollenkaan. Näin ollen ne muut perheen lapset jäävät aina huomiotta, jos en vie tuliaisia. Joululahjoja en ole muille kun kummipojalle tavannut ostaa. Saavat kuitenkin muiltakin isot kasat. Yhteinen lahjakin on hankala perheen lasten suurten ikäerojen vuoksi. Karkkia en haluaisi periaattellisista syistä viedä.
Ja kyllä, mulle tulee mieleen olla lahjomatta kaikkia, koska oma taloudellinen tilanne ei ole mitenkään kovin hyvä.
Ap
No itse olen vienyt tuliaiset kaikille lapsille, mutta joulu- ja synttärilahjat vain kummilapselle. Toki jos saan kutsun sisaruksen synttäreille, niin vien lahjan hänelle.
No jos et muutenkaan usein käy (ja lahjo),niin ehkä kerran vuodessa voisit viedä kaikille pikkuiset tuliaiset. Ja sitten synttärinä ja jouluna vain sille kummilapselle.
Toiset lapset saavat omilta kummeiltaan omat lahjat, joten ei minusta tarvetta älyttömään lahjomiseen. Mutta pääsiäisenä vaikka pääsiäismunat kaikille ei tule kalliiksi, mutta on kiva juttu.
Ei tarvitse. Jos haluat, niin karkkipussi tms. riittää.