Suklaan syöminen raskaana ?!?
Uskaltaako syödä suklaata raskaana ollessa? Olen nyt rv. 9+2 ja mietin onko sii jotain haittaa jos syö.
Luin jostain että se ei haittaa ja on vain hyväksi, mutt luin myös jostain että voi aiheuttaa keskenmenon.
Olen jo kerran saanut keskenmenon.
Kertokaa omia kokemuksia ja mielipiteitä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää! Että kakki vähä-älyiset voivatkin lisääntyä...
Tämä on ikivanha keskustelu, eikä tämän kommentin kirjoittaja näe tätä ja saattaahan kyseessä olla pelkkä nettitrolli, mutta ihmettelen kyllä miten ilkeitä ihmiset osaa netissä olla, jo vuonna 2016. 🙄
Onhan suklaa/kaakao kuitenkin aine, jolla on isoja vaikutuksia kehossa ja raskaana ollessa nainen on vastuussa paitsi itsestään, myös kasvavasta sikiöstä sisällään ja jokainen syöty ruoka-aine menee suoraan myös sikiölle.
Onhan esimerkiksi joillain hedelmillä, kuten papaijalla, tai joillain yrteillä, kuten persiljalla, havaittu yhteys kohdun supisteluun ja siksi tarkka odottaja haluaa välttää näitä raskaana ollessaan, näin esimerkin vuoksi.
Näin ensimmäistäni odottaessa olen ottanut tavaksi googlettaa useimmat ruoka-aineet, joilla epäilen olevan fyysisiä vaikutuksia myös sikiöön, eikä tämmöisessä asiassa ole mitään vähä-älyistä. Kenties olen liian tarkka jonkun mielestä, mutta joka tapauksessa todella ilkeää nimitellä ketään vähä-älyiseksi sen vuoksi, että tahtoo varmistaa että ei omalla toiminnallaan aiheuta haittaa vauvalle/sikiölle.
Se joka kysyy, on tyhmä vain yhden kerran, se joka ei kysy, on tyhmä aina. 😊
Ei tämä ole enää todellista! Tähän mennessä ole lukenut tolkuttomia listoja siitä, mitä kaikkea raskaana olevat eivät saa syödä, ja yhä se vaan pitenee.
Miten ihmeessä uskallatte syödä yhtään mitään, kun mikä tahansa voi olla seuraavalla kieltolistalla?
Raakasuklaata ei pidä syödä mutta normaalia maitosuklaata voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikivanha keskustelu, eikä tämän kommentin kirjoittaja näe tätä ja saattaahan kyseessä olla pelkkä nettitrolli, mutta ihmettelen kyllä miten ilkeitä ihmiset osaa netissä olla, jo vuonna 2016. 🙄
Onhan suklaa/kaakao kuitenkin aine, jolla on isoja vaikutuksia kehossa ja raskaana ollessa nainen on vastuussa paitsi itsestään, myös kasvavasta sikiöstä sisällään ja jokainen syöty ruoka-aine menee suoraan myös sikiölle.
Onhan esimerkiksi joillain hedelmillä, kuten papaijalla, tai joillain yrteillä, kuten persiljalla, havaittu yhteys kohdun supisteluun ja siksi tarkka odottaja haluaa välttää näitä raskaana ollessaan, näin esimerkin vuoksi.
Näin ensimmäistäni odottaessa olen ottanut tavaksi googlettaa useimmat ruoka-aineet, joilla epäilen olevan fyysisiä vaikutuksia myös sikiöön, eikä tämmöisessä asiassa ole mitään vähä-älyistä. Kenties olen liian tarkka jonkun mielestä, mutta joka tapauksessa todella ilkeää nimitellä ketään vähä-älyiseksi sen vuoksi, että tahtoo varmistaa että ei omalla toiminnallaan aiheuta haittaa vauvalle/sikiölle.
Et sitten tule ajatelleeksi sitä, että äidin stressikin voi olla haitallista. Entä tarkistatko yhtä suurella huolella kaikki, mikä voisi olla hyödyllistä ja vertaatko hyödyt ja haitat?
Lihominen on suuri riski synnytyksen ja lapsen kannalta. Terveellinen syöminen kannattaa, kyllä siihen kohtuumäärä suklaatakin mahtuu, mutta voi kysyä, minkälainen kantokyky on oman sairaalan sängyissä. On jo jouduttu harkitsemaan, että pitää hankkia myös 140-kiloisille synnyttäjille erikoiskestäviä sänkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten tule ajatelleeksi sitä, että äidin stressikin voi olla haitallista. Entä tarkistatko yhtä suurella huolella kaikki, mikä voisi olla hyödyllistä ja vertaatko hyödyt ja haitat?
Hyvä pointti. Positiivinen mieli ja terveelliset elämäntavat on molemmat yhtä tärkeitä. Nämä ei mielestäni sulje toisiaan pois. 😊
Ja kiitos kysymästä, jo ennen raskautta olen paljon punninnut eri asioiden hyödyllisyyttä/terveellisyyttä ihan oman itseni takia. Se ei ole kovin iso ponnistus, kun sattuu olemaan luontaista mielenkiintoa asiaan. 😊
Nyt raskaana ollessa pidän mm. ruokavalion mahdollisimman monipuolisena ja terveellisenä siksi, että se on tietääkseni hyödyllistä minun lisäksi myös sikiölle/vauvalle. Ja siinä samalla pitää sen mielen positiivisena. 😉
Voi syödä, mutta kuten kaikkia muitakin herkkuja, kannattaa syödä harkiten ja rajallisesti. Raskausaikana terveelliset elämäntavat ja terveellinen ruokavalio ovat tärkeitä, äidin hyvinvoinnin kannalta sekä vauvan.