Mitä maksaa auton pito vuodessa? vakuutukset, huollot, verot?
Jos laskennallisesti esim. käyttäisi autoa työmatkoihin, joita kertyisi 60 km päivässä yhteensä. Auton ostohintaa ei tarvitse miettiä.
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Olen miettimässä, että hankkisiko auton. Tuolloin työmatkat lyhentyisivät ajallisesti 2,5h päivässä.
Kommentit (35)
Kaikilta tuntuu unohtuvan vuosikuluista auton arvon aleneminen, luokkaa 10-15% / vuosi. Toki jos on joku 10+ vuotta vanha niin sillä ei enää ole niin väliä, uudempien kanssa taas se on usein suurin yksittäinen kulu.
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kus…
Tuo on ihan näppärä sivu kulujen arvioimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Bensaa reilu tonni riippuen tietysti autosta.
Vakuutukset 400 - 1200.
Huolto 200 - 300
Renkaat 100 - 150 vuosi
Vero 100 - 150
Pyyhkijänsulat 30 - 40 euroa
Pesu parikymppiä kerta.
Kyllähän siihen siis uppoaa, tarkkoja lukuja ei tietenkään pysty kukaan kertomaan.
Ostatko joka vuosi uudet renkaat? Joko on turhakin kulu tai ajatte ihan todella paljon.
Kaikki riippuu ajettavista kilometreistä / vuosi. Helppo nyrkkisääntö on 50c/km, +/- 5c.
Vanhallakin, ilman kaskoa olevalla autolla, pitää laskea minimikuluksi tuollainen 100 e - 130 e /kk.
Bensaa ei tässä ole tippaakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset 400 - 1200.
Huolto 200 - 300
Renkaat 100 - 150 vuosi
Vero 100 - 150
Pesu parikymppiä kerta.
Kyllähän siihen siis uppoaa, tarkkoja lukuja ei tietenkään pysty kukaan kertomaan.
Ostatko joka vuosi uudet renkaat? Joko on turhakin kulu tai ajatte ihan todella paljon.
Eiköhän tuossa ole laskettu renkaiden hinta jaettuna käyttövuosilla. Satasella ei uusia renkaita saa.
Mun BMW vm. 2001
Liikennevakuutus 200€/v (60% bonus)
Osakasko olisi 600€/v, mulla ei ole sitä enää
Huollot n. 600€/vuosi
Ajan 15tkm vuodessa.
Herranjestas mitä hintoja! Ja mun bussikortti maksaa 50 euroa kuukaudessa, kuljen siis jatkossakin julkisilla ja valitsen asuinpaikkani hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Kiitos Föli olemassaolostasi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutukset 400 - 1200.
Huolto 200 - 300
Renkaat 100 - 150 vuosi
Vero 100 - 150
Pesu parikymppiä kerta.
Eiköhän tuossa ole laskettu renkaiden hinta jaettuna käyttövuosilla. Satasella ei uusia renkaita saa.
Okei, kiitos vastauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas mitä hintoja! Ja mun bussikortti maksaa 50 euroa kuukaudessa, kuljen siis jatkossakin julkisilla ja valitsen asuinpaikkani hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Kiitos Föli olemassaolostasi :D
Mä pääsen 50 eurolla menomatkalla sadan kilometrin päähän kotoa, paluuta ei enää ole. Enkä pääse bussilla, vaan junalla ja matka kestää 7-8 tuntia, kun autolla kesäkelillä menee 4,5 tuntia. Sunnuntaina takaisin viimeinen juna, mikä on perillä inhimilliseen aikaan, lähtee puolilta päivin. Busseja ei kulje, joten perillä on 3 km kävely tai taksimatkat päälle. Terkui viikot kotoa satojen kilometrien päässä työssä käyvä. Pikkuhuoltsikoissa on myös halvemmat kahvit ja paremmat vessat, kun osaa valita paikan oikein, kuin junassa, kun pysähtyy
Vierailija kirjoitti:
Ok, meillä taasen menee autoon 1000€+1500 vuodessa, eli n. 210€/kk. Jos oltaisi bussien varassa niin esim. mun työmatka olisi 15min sijaan 40min ilman ruuhkaa. Lisäksi koko perheellä pitäisi olla bussikortit, eli hintaa olisikin 250€/kk. Ja siihen päälle vielä taksiajelut ja pitkät matka-ajat.
Riippuu ihan siitä, millainen auto on. M-sarjan Bemarin ylläpito maksaa huomattavasti enemmän johonkin Kiaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Sinkulla ehkä näin, lapsiperheelle auto on edullisempi ja käytännöllisempi.
Riippuu autosta. Jos on isot leveät matalaprofiilirenkaat, se voi teettää parin tonnin päälle yksistään, kun talvi ja kesärenkaat tulee vaihdettaviksi. Tyypillisesti tuolla ajomäärällä kahden kolmen vuoden välein, eli 700 vuodessa siitä.
Vakuutusten hinnat vaihtelee todella paljon auton mallin mukaan, jollain pikku nissanilla voi päästä hyvin alhaisiin vakuutuskuluihin, kun bemarissa ne saattaa olla moninkertaiset.
Perus huollot on noihin nähden aika pieniä kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, karkeahko arvio kahdet renkaat, käyttövuosien mukaan jaettuna. Eipä nuo summat mene kuin sinnepäin kuitenkaan, mutta kai se tuonne vaihtoineen menee. Tietysti jos ostaa halpiskumit ja vaihtaa itse, selviää halvemmalla. Itse en pidä säästöä kunnollisiin renkaisiin verrattuna lisäriskin arvoisina, eli ostan laaturenkaat.
Itseäkin hirvitti laskeskella, mutta kun duunimatka julkisilla ei ole kovinkaan toimiva vaihtoehto ajallisesti, niin sittenhän maksan.
Vakuutusmaksut ovat liian korkeat siksi, että merkkikorjaamoiden peltipuoli laskuttaa tolkuttomasti. Vaikka itse ajaa rämällä, joutuu liikennevakuutuksesta maksamaan kamalasti sen hienon mahdollisen kolarikumppanin takia.