Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette nukkumaanmenoajoista?

20.02.2006 |

Varsinkin, jos taapero kotihoidossa. Saako monessa kodissa taapero itse päättää nukkumaanmenoaikansa eli jos vanhemmat yrittävät laittaa lasta aiemmin nukkumaan, esim. klo 21, niin saako taapero valvoa puoleenyöhön, jos nukkumisen sijaan mieluummin leikkii? Entä onko se nipottamista ja ehkäpä jopa lapselle haitallista, jos lapsella on päivästä toiseen selvä rytmi ja nukkumaanmenoaika esim. klo 21, vaikka taapero olisikin vielä kotona äidin/isän kanssa eikä rytmi olisi siinä mielessä pakollinen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni lapselle on hyvä opettaa jonkinlainen päivärytmi pienestä pitäen. Oma poika oli kotihoidossa 2-vuotiaaksi ja kyllä hänellä oli tietty nukkumaanmenoaika, jota noudatettiin. Ja oli siitä apua siinä vaiheessa, kun lapsi siirtyi päivähoitoon. Ei tarvinnut uuden elämäntilanteen koittaessa alkaa sentään rytmejä hänelle opettamaan. Toki nukkumaanmenoajoista meilläkin joskus joustetaan, esim. viikonloppuna, jos olemme kylässä tai meillä on vieraita. Mutta pääsääntöisesti meillä on tietty kellonaika (20-20.30), jonka välillä omaan sänkyyn mennään.

Vierailija
2/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestämme kaikkien elämä helpottuu rytmin vuoksi. Tietää, milloin lapsi nukkuu ja voi hoitaa omia asioita. Lapsen kanssa ei tarvii myöskään " taistella" nukkumaan menemisestä, kun tietää, että joka päivä toimitaan näin. Joillakin voi onnistua rytmitön elämä, mutta ainakin meidän mielestä lapsen kanssa elämisen elinehto. Eri asia sitten on, millainen rytmi kenelläkin on, sehän riippuu hyvin pitkälti lapsesta (esim. haluaako illalla ajoissa nukkumaan ja herää aikaisin aamulla vai toisin päin.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että se kyllä sovitetaan päivärytmin ja lasten omien biologisten kellojen ja päiväunien tahtiin.

3v10kk ja 2v menevät samaan aikaan nukkumaan, ehkä toinen nukahtaa ensin mutta samaan aikaan ollaan sängyssä. Ja sänkyynmenoaika on klo 20, noin.

Tietenkin joskus ollaan kylässä tai meillä on vieraita tms. mutta poikkeukset ovat poikkeuksia.

Vierailija
4/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömiset ja ulkoilut kun hoitaa, niin niillä muodostuu rytmiä oikeastaan itsekseen. Nukkumiset on olleet ongelmana jonkin aikaa, ja me on menty siitä mistä aita matalin. Lapsen kun antaa nukkua niin pitkään kuin nukuttaa, eikä nukuteta päiväunillekaan väkisin (vain jos näyttää ne tarvitsevan, mennään vaikka rattailla ulkoilemaan ja nukkuu sen ajan siellä), niin menee ajoissa nukkumaan iltaisin. Ja jos jotain erikoista on ollut päivällä, niin eipä se uni herkästi tule. Sitten annetaan valvoa hieman pidempään, toki koitetaan rauhoittaa jne, mutta ei siis pakoteta " kun meillä klo 21 pitää lasten nukkua aina" -tyyliin.

Mutta ei meillä enää kukuta klo 24-01 asti, kuten jossain vaiheessa aina jolloin nukutukset oli yhtä taistelua kaksi kertaa päivässä. Ei siihenkään voinut vaan vaikuttaa. Minusta lasta, ainakaan meidän, ei voi nukuttaa, häntä voi vain valvottaa pidempään, tai korkeintaan rauhoittaa. :) (Vink vink: Saunottaminen illalla muuten vie hyvin " mehut" 2-vuotiaasta, jos muuten ei uni tule pitkien päikkärien jälkeen.)

Vierailija
5/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapset (4) tällä hetkellä 1v-9v ikähaarukalla. Kaikki myös koululainen menevät sänkyihin viimeistään 21. Vanhin saa viikonloppuisin lukea 21.30 asti. Koulu aamuisin valot sammuu jo 21. Minä ehdottomasti tarvitsen illalla omaa aikaa kaksin miehen kanssa. Saa ladattua akut ennen uutta päivää ja saa hetken katsella rauhassa telkkaria,juoda pari lasia viiniä(viikonloppuisin) tai vaan jutella. Jos kaikki menisi nukkumaan omia aikojaan- ei tulisi mitään.

Vierailija
6/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pe- ja la-iltana isommat lapset (2kpl) saavat olla hereillä pidempään. Vauva menee aina samaan aikaan nukkumaan koska muuten hän on aivan poissa tolaltaan, väsynyt ja kiukkuinen. Keskimmäinen, 2v6kk on vauvan (10kk) kanssa kotihoidossa mutta menee arkena esikoisen kanssa samaan aikaan nukkumaan. Valmistelut alkaa klo 20.

Meillä ei esikoisella ollut pienenä nukkumaanmenoaikoja ja vasta siitä asti kun päiviin tuli selkeä rytmi, tyttö rupesi nukkumaan paremmin, oli paremmalla tuulella, vähemmän väsynyt jne.

Oikeestaan harmittaa että viikonloppusin ovat hereillä koska olen huomannut että noina öinä nukkuvat paljon levottomammin ja ovat sitten päivällä huonommalla tuulella. Toisaalta on musta kivaa viettää perheen perjantai- ja lauantai-iltoja yhdessä, katsella telkkaa ja syödä vähän herkkuja. En haluaisi siitäkään luopua, eivätkä lapset tietenkään joten luulen että tuo tapa pysyy meillä.

Vierailija
7/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kun päivissä on joku järjestys niin lapsikin tietää jo etukäteen mitä seuraavaksi tapahtuu. Se luo lapselle turvallisuutta ja helpottaa vanhempien elämää, kun muksut tietävät ilman sanomistakin mitä seuraavaksi tehdään.

Hoidossa on kuitenkin rytmi, joten viimeistään silloin siihen pitää tottua.

Toisaalta jos yleensä pitää rytmin ja siitä joskus koettaa luistaa niin muksut kyllä muistuttavat aiheesta. Meillä on ruoka yleensä 11.30 ja jos joku aamu syömme aamupalaa myöhässä esim. 9.00 niin naperot istuu silti ruokapöydässä 11.30.

T: Mari

Vierailija
8/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat (3v10kk ja 5v9kk) menee nukkumaan 20-20.30. Kohta vuoden täyttävä kuopus sammuu vähän ennen klo 22.

Kuopuksen aikataulua pitäisi pikkuhiljaa hinata samaan aikaan isompien kanssa.

Meillä on aina ollut nukkumaanmenoajat ja niistä ei ole lasten kanssa vielä ainakaan tarvinnut riidellä.

Vierailija
9/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenikaan antaa lasten paattaa nukkumaanmenoajoista.

Kuten moni muukin on sanonut niin ensinnakin rutiini tuo turvallisuuden tunteen. Ja toiseksikin, kun lapset menevat ajoissa nukkumaan, jaa aikuisille pari arvokasta kahdenkeskista tuntia...ja lisaksi, kun kuopus kumminkin heraa aamulla samaan aikaan kuin muu perhe vaikka ei tarvitsisikaan, niin parasta on menna myös nukkumaan samaan aikaan.

Ai niin ja lapset on siis 4vja 2.5v.

Vierailija
10/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaanmenoaika silti pysyy itsekseenkin siinä klo 19-20 tietämissä.

Vierailija
11/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä esikoinen kun " sai valita" niin meni aina puolenyön paikkeilla tai jälkeenkin nukkumaan - todella rasittavaa.

Vierailija
12/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär 1v menee aina nukkumaan silloin kun on väsynyt. Ja väsyy aina samaan aikaan, klo 20-21. Päiväunien kanssa sama juttu, ovat melkein samaan aikaan joka päivä. En ole kyllä itse vaikuttanut asiaan mitenkään, jotenkin se on vaan sellaiseksi muodostunut. En tiedä, miten vanhempana käy; saanko silloin lapsen nukkumaan tiettyyn aikaan, vaikkei olisikaan väsynyt.

Vierailija
13/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta poitsu 1v7kk nukahtaa usein jo aikaisemmin.

12-vuotiaskin menee nukkumaan klo 21 viimeistään, eikä tuo ole yhtään liian aikaisin, tyttö on iltaisin oikeasti väsynyt. Tyttö myös tietää, että kasvuhormoni erittyy syvän unen aikana =) (haluaa kasvaa pitkäksi..)

Vierailija
14/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö (1/05) menee joka ilta nukkumaan 00-01. Meille hyvä tällä hetkellä.

Vierailija
15/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rutiinien tuomasta turvallisuudentunteesta. Joku muu taisi sanoa myös toisen mielipiteeni eli sen, että ennen kellonaikojen osaamista lapsi osaa paremmin ymmärtää, mitä seuraavaksi on tulossa, kun hänellä on tietyt rutiinit. Munkaan mielestä siinä ei ole mitään, jos joku lapsi /lapset menee nukkumaan ilman nukkumaan laittamistakin tiettyyn aikaan. Silloinhan hänellä onkin siinä tietty rutiini omasta takaa. Meillä sellainen ei toimi vaan lapsi tarvitsee nukkumaan laittamisensa, että nukkuisi suunnilleen samaan aikaan. En lipsu yöunien kohdalla, vaikka päiväunien suhteen saatan jonkin verran joustaakin, jos lapsella on jotain hauskaa tekemistä tiedossa.

Vierailija
16/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on ollut vauvasta asti rytmi/rutiinit. Vauva-aikana hän muodosti ne itse joita minä noudatin. Nyt taaperoisena hän menee nukkumaan n. 21 ja viikonloppuisin noin 21.30. Toki on ollut kausia kun on näitä yrittänyt uhmata:). Välillä menee kyllä aikasemminkin riippuen kuinka väsynyt on tarhapäivästä. Pääsääntöisin kyllä 21 aikaan ja iltatouhut alkaa 20 kieppeillä.

Minä en itse jaksaisi jos hän kukkuisi 24 asti..krooh, olisin jo itse nukahtanut:)

Vierailija
17/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin oli silloin, kun olin lapsen kanssa kotona, näin on nyt, kun olen töissä, ja näin tulee olemaan myös parin viikon kuluttua, kun jään taas äitiyslomalle. Säännöllisyys tuo lapselle turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa itsesäätelykykyä, mutta sen lisäksi se on tämän äidin järjissä pysymisen elinehto :)

Vierailija
18/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat 4v11kk ja 9kk ja nukkumaanmeno ajat on käytössä. Esikoisen kanssa mentiin lapsen mukana jonkin aikaa, mutta hän meni nukkumaan silloin 23-00, joten laitettiin nukkumaanmeno aika ja elämä helpottui huomattavasti. Nyt menee nukkumaan 20.00, kuopus menee samoihin aikoihin, ellei ole nukkunut tosi paljon päivällä.

Mareila&Pojat

Vierailija
19/26 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 8kk, 3v ja 5v menevät arkisin sänkyyn klo 21, lauantaisin isommat saa valvoa n. klo 21.30-22 asti. kuopus nukahtaa yleensä heti iltamaidon juotuaan, isommat lueskelevat jonkun aikaa ennenkuin nukahtavat.

meillä 5-v yrittää aina välillä pullikoida nukkumaanmenoa vastaan mutta ne yritykset on helppo kumota vetoamalla siihen että " nukkumaan mennään kun on nukkumaanmenoaika ja piste" . lapset osaa olla niin vedättäjiä että jos mentäisiin esikoisen mielen mukaan ja hän saisi leikkiä " vielä viis minuuttia" niin luultavasti saataisiin tapella nukkumaanmenosta joka ilta. ja tosiaan meillä ei ole pakko nukkua klo 21 mutta silloin on pakko olla sängyssä ja siellä saa sitten leikkiä hiljaa tai lukea.

nukkumaanmenoaika on paitsi lasten myös vanhempien edun mukaista :) minua ainakin auttaa kestämään iltahulinoita ajatus, että " tunti vielä ja sitten on ipanat maate ja oma aika alkaa" . ja onhan meillä aikaisia klo 7 aamuherätyksiä kerhojen vuoksi joten siksikin lasten täytyy mennä ajoissa nukkumaan.

Vierailija
20/26 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllipäänsä kumma ajatus, että " taapero" päättäisi itse nukkumaanmenoaikansa.