Oletteko lukeneet Davinci koodin?
Kymmenisen vuotta sitten melkein kaikki tohottivat Dan Brownin Davinci koodista. En silloin antanut kavereitteni (jotka olivat lukeneet sen) spoilata juonta ja loppukäännettä itselleni, koska olin kaveripiiristäni ainoa, joka ei ollut sitä lukenut. Kirjassa on kuulemma joku ihan suunnaton "paljastus", josta kaverini puhuivat keskenään ja suosittelivat minulle kirjan lukemista.
Kymmenen vuotta on kulunut enkä vieläkään ole saanut aikaiseksi lukea kirjaa :D Olen kyllä kiinnostunut uskonnoista ja symboliikasta. Itse asiassa tulin uskoonkin tässä jokunen vuosi sitten.
Oletteko kaikki lukeneet Davinci koodin? Tykkäsittekö ja suosittelisitteko sitä muille?
Kommentit (35)
Kristinuskon totuuksista lienee parempiakin kirjoja. Tuon "paljastushan" oli lähinnä se, että Magdalan Maria oli Jeesuksen vaimo , saivat lapsia ja heidän sukulinjansa on yhä elossa. (Ja jos 13v vanhan hittikirjan juonenpaljastus pilaa nyt jonkun lukukokemuksen niin oma vikasi. PS. Raamatussa jeesus kuolee lopussa.)
Suosittelen Bart D. Ehrmanin (Professor of Religious Studies at theUniversity of North Carolina at Chapel Hill. He received his PhD and M.Div. from Princeton Theological Seminary.) kirjoja aiheesta, esim. Forged, Jesus Interrupted sekä Misquoting Jesus. Löytyy äänikirjoinakin autokuunteluun esim. sieltä ruotsalaisesta palvelusta.
Tai sitten voitte ottaa projektiksi kuunnella tämän.
Tämä Zeitgeistin ensimmäinen kappale oli kanssa erittäin mielenkiintoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon totuuksista lienee parempiakin kirjoja. Tuon "paljastushan" oli lähinnä se, että Magdalan Maria oli Jeesuksen vaimo , saivat lapsia ja heidän sukulinjansa on yhä elossa. (Ja jos 13v vanhan hittikirjan juonenpaljastus pilaa nyt jonkun lukukokemuksen niin oma vikasi. PS. Raamatussa jeesus kuolee lopussa.)
Suosittelen Bart D. Ehrmanin (Professor of Religious Studies at theUniversity of North Carolina at Chapel Hill. He received his PhD and M.Div. from Princeton Theological Seminary.) kirjoja aiheesta, esim. Forged, Jesus Interrupted sekä Misquoting Jesus. Löytyy äänikirjoinakin autokuunteluun esim. sieltä ruotsalaisesta palvelusta.
Raamatussa Jeesus herää lopussa kuolleista. Se on niinku se Uuden Testamentin pääpointti.
Ohis.
Hyvä kirja, jos haluat kohottaa itsetuntoasi ja tuntea itsesi fiksuksi. Kaikkiin pikku mysteereihin ja vihjeisiin keksii ratkaisun aina usemman kymmentä sivua ennen päähenkilöä, joka on "asiantuntija".
Ihan hauskaa viihdettä, mutta eipä tuo nyt mikään varsinainen mestariteos ole :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa Jeesus herää lopussa kuolleista. Se on niinku se Uuden Testamentin pääpointti.
Ohis.
Jos nyt ihan saivarrellaan niin Raamatun lopussa on Jeesuksen toinen tuleminen ja tuntemamme maailman loppu. Mut joo. Jos joku haluaa uskoa, että nykymaailmassa on salattu Jeesuksen verilinjan jälkeläisten suku niin ihan vapaasti...
Kyllähän siinä Da Vincin taulussa on ihan selkeästi nainen Jeesuksen vieressä. Se ja muutama muu vastaava seikka tekivät kirjasta mielenkiintoisen. Varsinainen juoni takaa-ajoineen oli jotenkin päälleliimattu ja toistuu aika samanlaisena kaikissa Brownin romaaneissa. Kaiken lisäksi tiesin kirjoja lukiessa, että elokuvien pääosassa on Tom Hanks. Latisti tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä Da Vincin taulussa on ihan selkeästi nainen Jeesuksen vieressä.
:D
Eikös sitä ole kuitenkin myyty lähemmäs 100 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä Da Vincin taulussa on ihan selkeästi nainen Jeesuksen vieressä. Se ja muutama muu vastaava seikka tekivät kirjasta mielenkiintoisen. Varsinainen juoni takaa-ajoineen oli jotenkin päälleliimattu ja toistuu aika samanlaisena kaikissa Brownin romaaneissa. Kaiken lisäksi tiesin kirjoja lukiessa, että elokuvien pääosassa on Tom Hanks. Latisti tunnelmaa.
Da Vinci oli vaan rasvainen hintti joka tunki omaa fetissiään taiteeseensa joka silloisessa kulttuurissa piti naamioida ettei nouse isompaa älämölöä. Mona Lisaakin on käsittääkseni pidetty vinssin poikaystävän muotokuvana. Äijähän eli kuitenkin aika vitun kauan myöhemmin kuin jessejutut keksittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No naiseltahan se kovasti näyttää. Tosin on siinä yksi muukin parraton opetuslapsi ja nuori pitkätukkamies voi olla aika feminiininen. Toisaalta nämähän ovat muutenkin eurooppalaistettuja hahmoja, eivät mitenkään lähi-itäisen näköisiä.
Noita vapaamuurari- ja temppeliritarikerhoja on ollut olemassa aikojen alusta asti, ovat vaan vaihtaneet vähän nimeä ja kokoonpanoa matkan varrella, mutta samanlainen perimätieto kulkenut aikojen saatossa kuin uskonnoissakin. Se on sitten jokaisen oma asia, näkeekö kristinuskon oikeana uskona vai vain atonistien tekeleenä. Joka tapauksessa, vaikka usko olisikin oikea, ei mikään poista sitä seikkaa, että kirkko on täynnä näitä vapaamuurari/temppeliritari jne. symboleita ja kyseisellä piirillä on intressissään joko soluttautua sotkemaan pakkaa tai ylläpitää kulissia uskonnosta.
Itse olen valinnut haluta uskoa kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan ollut aiemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, ennen kuin luin kirjan ja katsoin vähän tarkemmin Leonardon freskosta olevia kuvia.
Hyvä kirja se on, kannattaa lukea! Täällä nyt vaan pitää näköjään monen päästä pätemään, ja mollaamaan ko. kirjaa. Ei kai kukaan ole koskaan oikeasti luullutkaan, että kirja olisi faktaa?
Minusta se oli se oli aika peruskevyt jenkkidekkari vai miksi sitä nyt pitäisi sanoa :) Ei kannata ottaa kirjan "paljastuksia" vakavasti, vaan just sellaisena aivot narikkaan riippumattolukemistona. Itse en tykkää esim chick lit-tyylistä, mutta da Vincin kaltaiset putoaa ja ajaa saman asian. Aina ei jaksa lukea syvällisiä :)
No ei se nyt voi ihan järkyttävää kuraa olla jos 100 000 000 kirjaa on myyty. Sinänsä hieno tarina, joka pistää ihmisen pohtimaan onko kaikkea pakko uskoa niin kuin on opetettu. Sinänsä en usko Brownin teorioihin, mutta olen aikaisemmin joutunut toteamaan että raamattu on niin ristiriitainen opus että täytyy olla aika syvällä uskomisessa ettei kyseenalaista sitä. Ensinnänkin raamattu on koottu joskus 1000 luvulla ja luulisin että jo silloin kristinuskon alkuajat oli yhtä hämärän peitossa kuin nykyäänkin. Minulle ainakin herää kysymys että mitä siitä on jätetty pois ja miksi.
Ei se ehkä millekään kirjafriikille mikään kovin hieno kokemus ole, vähän niinkuin joku hardcore leffaharrastaja ei varmaa kauheasti lämpene jollekin Zoolander 2:lle.
Brownin kirjat on kasuaalilukijalle oikein viihdyttäviä, rakenne on sellainen, että kappaleet on melko lyhyitä ja niissä on usein joku cliffhanger joka pistää sitten lukemaan seuraavankin kappaleen.
Jos ei kärsi kovasta elitismistä niin ihan viihdyttävää luettavaa.
Juoni on fiktiivinen, muuten sisältää paljon faktaa ja sitten teorioita, joista on ristiriitaisia näkemyksiä.