Kokemuksia nuorena kotoa poismuuttamisesta?
Millaisia kokemuksia teillä on, jos nuori muuttaa omilleen jo keskiasteen opintoihin (eli 16-vuotiaana)? Miten on sujunut asuminen yksin / solussa, miten kaikki käytännön asiat, kun eihän tuon ikäinen saa vielä edes tehdä itse omia sähkö- ym. sopimuksiaan? Rahoitus lienee pääosin vanhempien vastuulla, kun opintotukea saa täysimääräisenä vasta 18-vuotiaasta...
Kommentit (5)
Muutin itse kymmenen vuotta sitten, 17- vuotiaana omaan asuntoon, solukämppään kaverin kanssa.
Asumislisään ja opintotukeen, olin molempiin oikeutettu. Vanhempien kotipaikalle 60km matkaa. Kävin viikonloput pääsääntöisesti kotona 18-vuotiaaksi asti - se oli vanhempien asettama ehto omalle asumiselle.
Mun tapauksessa vanhemmat ei olleet pääsääntöisesti vastuussa rahasta- isä avusti n.100-150 €/kk, silloin kun en ollut töissä. Tein sivutöitä opintojen ohessa koko opintoajan, muutamaa kuukauttta lukuunottamatta. Mut on kasvatettu omatoimiseksi ja itsenäiseksi, niin ei ollut mikään shokki maksaa omia laskujansa, olinhan puhelinlaskunikin maksanut 11- vuotiaasta asti omista rahoistani.
Nuo sähkö- vesi jne. hommat oli simppeleitä, koska asuin opiskelija-asuntosäätiön asunnossa: sähkö ja vesi kuuluivat vuokraan, niin niiden kanssa ei tarvinnut sählätä.
Soluasuminen oli mulle sopiva asumismuoto- tunsin kämppiksen entuudestaan, oltiin samalla luokalla. Huolehdittiin keskenämme, että herätään ajoissa kouluun ja koeviikot luettiin yhdessä. Tottakai sitä rilluteltiinkin, mutta kaverit piti oikeasti hyvää huolta toisistaan, kelleen ei käyny pahasti.
Jälkikäteen ajateltuna, elämäni parasta aikaa.
Sinä itse tunnet lapsesi parhaiten. Luottamusasiat on rahallisten asioiden rinnalla suurimpia tekijöitä tässä päätöksessä.
Minä muutin pois kotoa heti peruskoulun jälkeen omaan pieneen yksiöön toiselle paikkakunnalle. Vuokran ja laskut maksoivat vanhempani siihen asti että täytin 18 ja taisin saada myös jotain opintotukea jolla ostin sitten ruuat, pesuaineet ja muut.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin pois kotoa heti peruskoulun jälkeen omaan pieneen yksiöön toiselle paikkakunnalle. Vuokran ja laskut maksoivat vanhempani siihen asti että täytin 18 ja taisin saada myös jotain opintotukea jolla ostin sitten ruuat, pesuaineet ja muut.
Ainiin ja sain lapsilisän myös omalle tililleni, kuten olin saanut jo 15-vuotiaasta lähtien.
- 3
Kiitos vastauksistanne! Luotan lapseeni, vaikka ainahan jotain tyhmyyksiä jokainen voi tehdä. Mutta hän on hyvin itsenäinen, osaa hoitaa kotityöt, koulu sujuu hienosti jne.
Mitä kelan sivuilta katsoin, niin 16-vuotias voi saada muutaman kympin asumistukea + lapsilisä, 17-vuotias sitten lapsilisän tilalle opintotukea, joka oli tosi minimaalinen, vaikka meillä vanhemmilla ei isot tulot olekaan. 18-vuotiaasta sitten saisi täyden opintotuen ja taisi asumislisäkin vähän nousta siinä vaiheessa. Asuntolaa koululla ei ole eikä pojalla ole ketään tuttua ko. kaupungissa, toki opiskelukavereihin toivottavasti tutustuu nopeastikin.
Töissä tuskin on mahdollisuutta tai voimia opiskelujen ohella käydä, kun tarkoitus on varsinaisen koulun rinnalla suorittaa myös lukio.
No, katsotaan nyt ensin, aukeaako opiskelupaikka ja katkotaan sitten napanuoraa vähän lisää :) Tuon viikonlopuiksi kotiin -ehdon ajattelin kyllä itsekin asettaa ainakin aluksi ja eiköhän nuori sitä ensin itsekin halua. -ap
Onko koululla asuntolaa? Muuten luulen, että suurin rahallinen vastuu on vanhemmilla. Saako mitä tukia? Lapsilisä lapsen tilille jatkossa? Saako muuten opintotukea enemmän, jos asuu muualla kuin kotona? Asumislisää mielestäni voi saada.