Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englannin pääsykoe

Vierailija
30.03.2016 |

Oon hakemassa lukemaan englantia yliopistoon. Kirjotukset meni kyllä hyvin, mutta enhän mä sitä äidinkielenä puhu ja muiden hakijoiden taso jännittää. Tiedän periaatteessa, mitä kokeessa voidaan kysyä (sanasto, kielioppi, fraasit, prepositiot, fraasiverbit), mutta lukusuunnitelman tekeminen kielen opiskelua varten tuntuu vaikealta ja epämääräiseltä. Esim. reaaliaineissa lukeminen on helppo jakaa kappaleisiin ja kursseihin, mutta kielissä se ei onnistu kun lukiokirjojen sanasto on käyty läpi jo moneen kertaan. Olisko sisään päässeillä ihan konkreettisia vinkkejä englannin lukemiseen kielikohtaista osiota varten?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata opiskella englantia yliopistossa. Ei niin mitään järkeä.

Vierailija
2/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kaupunkiin haet? Eikö sinne ole mitään etukäteen luettavaa aineistoa?

Kannattaa lukea mahdollisimman paljon ja monipuolisesti englanninkielistä kirjallisuutta (niin asiatekstejä kuin kaunokirjallisuuttakin). Esim. lyhyet novellit on mukavaa iltalukemista. Lukemalla "kielikorva" kehittyy aika hyvin ja samalla voi tarkistella tuntemattomia sanoja sanakirjasta (miel. englanninkielisestä, mutta jos ei ymmärrä selitystä niin sitten tietysti tarkistaa suomeksi sanan merkitys).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä jos ei ole mitään aineistoa. Ei meillä ainakaan aikoinaan itse kielitaitoa testaava osio edes ollut kovin iso osa koetta vaan pääsykoekirjallisuuteen kohdistuvat osiot. Lähtökohta kun kuitenkin on et se enkku on jo tosi hyväl tasol eikä ite opinnois enää käydä mitään peruskielioppia yms. Tai näin ainakin Helsingissä. Suoraan sukellettiin kirjallisuuden ja kielitieteen tutkimiseen ym.

Vierailija
4/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olerko taas se 33-vuotias mamma, joka kirjoitti -14?

Vierailija
5/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teistä englanninopiskelijoista on sitten tullut? Jos ei opettajia tai kääntäjiä?

Vierailija
6/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti on aineistoa.

Vierailija
7/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä jos ei ole mitään aineistoa. Ei meillä ainakaan aikoinaan itse kielitaitoa testaava osio edes ollut kovin iso osa koetta vaan pääsykoekirjallisuuteen kohdistuvat osiot. Lähtökohta kun kuitenkin on et se enkku on jo tosi hyväl tasol eikä ite opinnois enää käydä mitään peruskielioppia yms. Tai näin ainakin Helsingissä. Suoraan sukellettiin kirjallisuuden ja kielitieteen tutkimiseen ym.

No niinhän niissä on nytkin. Onkohan tuo aloittaja lukenut pääsykoejutut?

Kyllähän ne osiot on kirjoitelma ennakkoon luetusta klassikkoteoksesta tai asiaessee soveltaen ennalta luettua teoreettista kirjaa sekä rakennetehtävä ja tekstinymmärtämisosio. Turhaan sinne mitä sattuu lukee vaan mitä on pääsykokeeseen neuvottu. Toki lisäharjoittelusta ei ole haittaa.

Vierailija
8/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tullut viestintäasiantuntija, työkielenä englanti.

Vierailija
9/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis aineistot ja moniosainen koe. Vinkkejä kaipaan nimeomaan kielitaitoa testaavaan osioon, koska muiden kohdalla lukusuunnitelma on jo selvä.

-ap

Vierailija
10/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teistä englanninopiskelijoista on sitten tullut? Jos ei opettajia tai kääntäjiä?

Noihan ne isoimmat ryhmät tosiaan on. Sitten on tietenki viestintä, tekninen kirjoittaminen jne. Sivuainevalintojen kautta avautuu ovia myös moniin sellaisiin paikkoihin, joissa sivuaineet painavat pääainetta enemmän.

Täältä löytyy aika kattavasti esimerkkejä: http://toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/englannin-kieli

Itse en ole vielä valmistunut mutta oon työskennellyt esim. kielitestaamisen parissa.

Tietääkseni enkun opiskelijoil ei oo mikään huonoin työllistymistilanne humanisteista. Melko hyvä itse asiassa kun tilastoja kattoo.

Vierailija
11/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siis aineistot ja moniosainen koe. Vinkkejä kaipaan nimeomaan kielitaitoa testaavaan osioon, koska muiden kohdalla lukusuunnitelma on jo selvä.

-ap

Kielitaidon ylläpitäminen ja mahdollinen parantaminen sujuu siinä samassa enkunkielisen pääsykoematskun lukemisen kanssa. Lue ja kuuntele vaan autenttista tekstiä nii kyllä se siitä.

Vierailija
12/12 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Täällä on aika paljon kaikenlaisia tehtäviä: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/15/rakenne-ja-sanasto

VArmaan jostain löytyy vanhoja yo-kokeita ratkaisuineen. Niiden teko voisi olla hyödyllistä. Meillä oli lukiossa Grammar Rules-niminen kirja ja siihen saa myös vastauskirjan. Sitä voin myös suositella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän