Siis saako yleisellä paikalla kuvata vai ei??
Ilmeisesti tietenkin saa yksityishenkilö kuvata julkisella paikalla, mutta saako siinä näkyä henkilöitä? Voinko esimerkiksi kaupungilla kävellessäni mennä jonkun tuntemattoman naaman eteen räpsäisemään tästä kuvan?
Mites sitten tää viranomaisten kuvaaminen, mistä taisi jossain mv-lehdessäkin olla juttua, että poliisi oli kieltänyt hänestä kuvien ottamisen? Oikein vai väärin?
Entä saako näitä kuvia sitten laittaa julkisesti esille, jos siis henkilöitä saa julkisella paikalla kuvata?
Kommentit (50)
Saa myös julkaista tunnistettavan kuvan.
Kuvaa ei ilman kuvattavan lupaa saa käyttää esimerkiksi mainoksissa. Lehtijuttujen kuvitukseen kuvia voi käyttää vapaasti.
Saa jos paikalla on enemmän kuin 3 henkilöä, sama pätee julkaisuun viranomaista saa aina kuvata virassaan toimiessaan , ainakin poliisia, hän ei voi kieltää!
Kyllä saa kuvata ja saa lähtökohtaisesti myös julkaista, vaikka ihmisiä voisikin tunnistaa. Miettikää kuinka absurdia olisi, jos kaikilta kuvattavilta täytyisi kysyä lupa julkaisuun? Tämä tekisi mm. yleisötapahtumissa kuvaamisen täysin mahdottomaksi.
Entä jos kiellän kuvaamisen niin saako minua kuitenkin kuvata?
Vierailija kirjoitti:
Saa kuvata, muttei saa julkaista sellaista josta voi ihmisen tunnistaa.
No kyllä vitussa saa. Jatkuvasti niitä tunnistettavia ihmisiä näkyy kaikenlaisissa kaupungilla kuvatuissa uutispätkissä.
Sinua saa kuvata vaikka kiellät. Paitsi jos olet kotonasi tai muussa ei julkisessa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Poliisi ei saa kieltää kuvaamista, ellei se oleellisesti haittaa poliisin työtä. Poliisi ei nauti virkatehtävässään MINKÄÄNLAISTA yksityisyydensuojaa ja on näin ollen käytännössä vapaata riistaa sekä video- että still-kuvaukselle.
Mutta jos räiskit salamalla päin naamaa kuvia, niin varmasti poliisi voi käskeä lopettamaan, mutta muuten ei. Saa pyytää menemään kauemmaksi, jos katsoo sinun olevan vaarassa (asiakkaalla puukko, ase tms.)
Meillä on tuttava, joka on tehnyt mainoksia ja ainakin maksullisissa tapahtumissa kuvaamisesta piti olla ennakkoilmoitus osallistujille.
Myös lapsia saa kuvata vapaasti, mutta kuvien julkaisuun pitää olla huoltajalta lupa.
Minkäänlaista kolmen henkilön sääntöä ei oikeasti ole olemassa.
Jos kiellän että minua ei saa kuvata niin kuvaatteko kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Jos kiellän että minua ei saa kuvata niin kuvaatteko kuitenkin?
Silloin varsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Saksassa saa kuvata vain poliitikkoja ja vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa.
Kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Kiitos tiedosta.
Ilmeisesti kun revin kuvaajalta kameran kännystä ja vedän nyrkillä nenuun niin näin ei varmaankaan saisi tehdä ?
Ilmeiseti rikkoisin jotain lakia kun hieroisin nyrkillä kuvaajan nenua ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Kiitos tiedosta.
Ilmeisesti kun revin kuvaajalta kameran kännystä ja vedän nyrkillä nenuun niin näin ei varmaankaan saisi tehdä ?
Onko tää joku Odinin poika, jota vituttaa, kun kansalaiset noudattaa oikeuksiaan vai mikä sitä persereikää siellä taas hiertää? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa.
Kiitos tiedosta.
Lain lisäksi rikot kätesi. Jonka jälkeen rikon sut. Pelle.
Voi elämä, että on taas vaikeaa googlata esimerkiksi sanoilla 'laki kuvaamisesta julkisella paikalla'.
Tästä linkistä, joka tulee ensimmäisenä, pääsee jo aika hyvin kärryille: https://vartijavahti.wordpress.com/valokuvaaminen/
Saa kuvata, muttei saa julkaista sellaista josta voi ihmisen tunnistaa.