Voiko lääkäri mistään nähdä etten syö mun lääkkeitä
Mulla on tällä hetkellä psykoosinesto lääkitys mutta se lihottaa ni en oikeesti enää syö sitä.
Voiko mun lääkäri jotenkin nähä etten syö sitä enää?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille lääkärille ettet syö lääkkeitä. Jos yhdellä lääkeaineella on liian pahat sivuvaikutukset voi lääkäri harkita vaihtoa toiseen valmisteeseen. Hoidosta on myös oikeus kieltäytyä, eli lääkäri ei voi pakottaa sinua syömään lääkkeitä vastoin tahtoasi. Ainoana poikkeuksena tilanne jossa on akuutti psykoosi ja määrätään tahdonvastaiseen hoitoon.
Aloittaja on alaikäinen, hän ei voi kieltäytyä lääkityksestä. Käytännössä aikuisetkaan eivät voi kieltäytyä.
Lueppas laki. Kaikki voivat kieltäytyä lääkityksestä (hoidosta).
Psykiatrisissa sairauksissa lääkityksestä ei voi kieltäytyä. Alaikäiset eivät voi kieltäytyä lääkityksestä fyysisissäkään sairauksissa.
7 §
Alaikäisen potilaan asemaAlaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen on selvitettävä silloin, kun se on hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.
Jos alaikäinen ei kykene päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kanssa.
Eli alaikäinen ei voi kieltäytyä lääkityksestä. Itsekin jouduin alaikäisenä pakkolääkitykselle sosiaalisten tilanteiden pelon takia. Lääkäri sai ylipuhuttua vanhempani lääkityksen kannalle, ei siihen muuta tarvittu. Olin silloin lähes täysi-ikäinen, eikä ymmärryksessäni tai kehitystasossani ollut mitään vikaa. Siltikään minulla ei ollut mitään päätösvaltaa asiassa.
Jos et syö lääkkeitäsi psykoosi tulee. Viis siitä kunhan paino ei nouse.
Eli valitset lihomisen sijasta psykoosin.
Jaa. Söin vuosia masennuslääkkeitä ja yhtä ainutta lähetettä verikokeeseen ei määrätty lääkärin toimesta. Eikö pitäisi tarkastaa jotain maksa-arvoja, kilpirauhasarvoja yms.
Lopulta päätin lopettaa lääkkeet omatoimisesti, ja ei kaduta. Itse asiassa tarkemmin ajateltuna lääkkeestä tulevat sivuoireet olivat pahemmat, mitä ilman lääkettä olemisen oireet. Lääkäri tai hoitaja ei koskaan puhunut siitä, mitä pysyviä oireita vuosien lääkkeiden käyttö voi aiheuttaa. Vie ainakin muutaman vuoden, että kemiat pääsevät balanssiin lääkkeiden käytön jälkeen.
Usein psykoottinen episodi alkaa siitä, että potilas keksii ettei tarvitse lääkitystä. Jokainen psykoottinen episodi on vaarallinen ja aiheuttaa pysyvää haittaa mielen eheydelle. Valinta on sinun. Haluatko olla suljetun osaston hoikin tyttö?