Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka olet kärsinyt anemiasta (muuten kuin raskauden aikana)! Mikä oli syynä?

Vierailija
30.03.2016 |

Tässä vain mietiskelen, hb 105.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriö oli teininä - hb usein alle 100. Voimattomaksi veti.

Vierailija
2/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja etenkin kiinnostaa, jos anemiaa ei ole ollut jo lapsuudesta/nuoruudesta lähtien, vaan ilmennyt vasta aikuisiällä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myooma.

Vierailija
4/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat kuukautiset.

Vierailija
5/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliitti

Vierailija
6/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllinen taipumus. Hb keikkunut alle 120. Kun aloin vegaanipainotteiseksi kasvissyöjäksi (maitotuotteita harvakseltaan), alkoi hb pysyä yli 130.

Vierailija
7/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä hemoglobiini putosi pahimmillaan alle 90. Ilmaantui jo sydänperäisiä oireita. Kuukautiset oli runsaat enkä vissiin syönyt kunnolla. Ei siis ollut mitään syömishäiriötä mutta oli vain niin kiire viilettää kylillä kavereiden kanssa että syöminen jäi. Vanhemmatkin olivat alati töissä etteivät ehtineet huolehtia syökö teini monipuolisesti. Huomannut että muutenkin taipumusta alhaiseen hemppaan. Nyt ikää 30 eikä hemoglobiini ole ikinä käynyt 117 korkeammalla ja senkin saavutin intensiivisellä rauta -kuurilla. Nyt raskaana ja hemppa 99

Vierailija
8/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia

Vierailija
10/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja esiteininä minulla oli aina normaali hb, > 130.

Nuorena aikuisena alkoi kamppailu raudanpuutetta vastaan, kun mm. väsymyksen takia otettiin pitkästä aikaa veriarvot. Hb oli 117, joka minulle oli poikkeavan alhainen. Lääkäri oli analysoinut vereni, ja näki pienikokoiset punasolut, joka on merkki raudanpuutoksesta.

Olin teininä aloittanut kasvissyönnin (lakto-ovo), ja luulimme raudanpuutteen johtuvan siitä. Mutta kun myöhemmin aikuisena otin punaisen lihan takaisin ruokavaliooni ja pidin sen siellä 4 vuotta, hb oli rutiinikokeessa taas alle 120! Väsymys oli taas oireena.

Sittemmin viisas lääkäri päätteli, että minulla on piilevästi runsaat kuukautiset. Ekana ja tokana päivänä vuodossa esiintyy hyytymiä, joten näennäisesti verta lähtee vain normimäärä, mutta oikeasti enemmän!

Nykyään olen taas lihaton (koska ei siitä mitään hyötyä näköjään ole), mutta syön säännöllisesti rautakuurin. Kapselit aiheuttavat voimakkaat ruoansulatuskanavan oireet, mutta minulla ei ole muuta vaihtoehtoa, kun en saa polilla rautaa tiputuksella, kun anemiani ei ole siihen kyllin paha.

Vierailija
11/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä!

Vierailija
12/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinin puute

Vierailija
13/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat kuukautiset, hb 108, korjaantui rautakuurilla. Lapsena en anemiaa ikinä sairastanut. Lisäsin myös kalan ja lihan ruokavalioon. 

Vierailija
14/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioikäisenä hb alle 100. Väsymys ja vetämättömyys mullakin oireina. Syynä oli, että söin todella huonosti ja yksipuolisesti. Nykyään hb jo plus miinus 120 ja olo on paljon pirteämpi.

Vierailija
15/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpparin vajis.

Vierailija
16/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb 33 muutama vuosi takaperin. Tutkittiin kaikki mahdollinen. Mitään syytä ei löydetty, mutta äidilläni useasti myös laskenut Hb todella alas ilman syytä.

Vierailija
17/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli monesti alle sata, kerran taisi olla jotain 70 pintaankin pari vuotta sitten. Syynä huono ruokavalio, ei varmaan tullut kaikkia vitamiineja ja ravinteita saatua ruuasta enkä syönyt mitään vitamiineja purkistakaan. Nykyään ruokavalio paljon parempi ja rauta-arvot olleet aina yli 130.

Vierailija
18/18 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat kuukautiset on ollu usein syynä ja viimeksi leikkaus laski mun hb:n sataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi