Matkatoimistot tyrkyttävät lapsiperheille surkeita matkoja
"Vain Aikuisille", "Tämä hotelli suosii yli 16 vuotiaita matkustajia". Keskustahotellit ovat yleensä aikuisille ja ne kaupunkien laitamilla olevat All Inclusive-syöttölät "parhaita lapsille" ja "lapsiperheiden suosikkeja".
Mitenkö matkustatte vai varaatteko omatoimimatkoja??
Kyselee äiti+isä+6v ja 4v
Kommentit (58)
Vaikuttaa siltä, että ajat ovat muuttuneet. Lapsialennukset eivät ole enää 50%. Finnmatkoilla ja aurinkomatkoilla lapset maksavat sen minkä aikuisetkin.
Lentoistumapaikkojen varaus, lentokenttäkuljetukset ja ruokailu koneessa maksavat erikseen niin että niistä tulee jopa 200 euroa lisää.
Teneriffalla maksoimme vielä wifistä, tallelokerosta ja ilmastoinnista 15 euroa per päivä = 105 e viikolta
Meillä on välillä AI, mutta itse varatessa hotelli ei usein AI:nkään kanssa maksa yhtä paljon kuin jos ottaa matkanjärjestäjän kautta pelkän aamupalan kanssa hotellin. Voi sitten käydä muuallakin syömässä jos jotain retkiä tekee, ei näy budjetissa juurikaan. En tiedä millaista meno on jossain halvimmissa budjettihotelleissa, mutta niissä hotelleissa missä ollaan oltu ei ole koskaan ollut mitään ördäämistä. Ehkä jotkut 2 tähden AI:t voisivat olla sellaisia?
Itse kun varaa niin ei ole suurta vaaraa että päätyisi sellaiseen hotelliin minne lapset ei ole tervetulleita. Ei niissä nimittäin ole edes tarpeeksi suuria huoneita/huoneistoja lapsiperheille. Matkanjärjestäjät tarjoaa lapsiperheille usein jättimäisiä hotelleja, joista en itse niin välitä. Niissä on pitkät jonot aamupalalle ja ruualle, ja henkilökunnalla niin kova kiire että palvelun laatu kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydään vain omatoimatkoilla.
Ei ole vielä tullut eteen sellaista hotellia johon lapset eivät olisi tervetulleita.
Enimmäkseen käydään kaupunkilomilla.
Osaisiko joku omatoimimatkailija kertoa mikä niiden lentojen ja hotellien varaamisessa itse on niin hienoa?
Mitään muuta eroahan ei ole jos pakettimatkailija matkustaa vaikka esim. Pariisiin ja omatoimimatkailija matkustaa Pariisiin sillä kaupunki on täysin sama ja voitte käydä täysin samoissa kohteissa.
Jos vertaat ihan vaikka Norwegianin lentoja + itse varaten hotellia booking.comista, ja katsot saman hotellin ja reitin matkanjärjestäjältä, niin huomaat että niissä voi olla jopa tuhannen euron hintaero per viikko. Se siinä viehättää. Muuten ottaisin mielelläni pakettimatkan, koska niissä on hyvät peruutusehdot. Ei vain noilla hinnoilla raski.
Vierailija kirjoitti:
No yleensä ainakin pääsee vähän halvemmalla, kun voi itse valita lentoyhtiön ja hotellin, eikä matkatoimisto ota rahaa itselleen siitä, että varasivat sulle sen matkan.Ja on myös enemmän valinnanvaraa hotelleissa, kun ei ole vaan ne tietyt, jotka on sen matkatoimiston kanssa yhteistyössä.
Totta, että pääsee vähän halvemmalla mutta niin yleensäkkin jos tekee itse asioita se tulee halvemmaksi, kuin maksamalla muille mutta ero on varsin pieni.
Oletko useinkin siellä hotellilla, kun olet ulkomailla? Minä käytän sitä hotellia käytännössä vain nukkumiseen ja muuten olen menossa esim. siellä Pariisissa.
Ymmärrän toki perustelusi jos lomillasi olet suurimmanosan ajasta hotellissa.
Olemme lähdössä Taorminaan. Vertasin hintoja itse matkustaen tai pakettimatkalla. Paketti tuli halvimmaksi ja ennen kaikkea helpoimmaksi. Meillä on suora lento ja hinta viikolta 470€/person eli 940€ yhteensä. Hotelli olisi omatoimisesti maksanut 88€/yö eli 616€. Halvimmat lennot Cataniaan olisivat olleet 190€/person, mutta kahdella välilaskulla ja olisivat kestäneet 13/11h sivu. Nyt lento kestää 3h45min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä tullut eteen sellaista hotellia johon lapset eivät olisi tervetulleita.
Osaisiko joku omatoimimatkailija kertoa mikä niiden lentojen ja hotellien varaamisessa itse on niin hienoa?
Mitään muuta eroahan ei ole jos pakettimatkailija matkustaa vaikka esim. Pariisiin ja omatoimimatkailija matkustaa Pariisiin sillä kaupunki on täysin sama ja voitte käydä täysin samoissa kohteissa.
Hinta ja valinnanvapaus tulevat ekana mieleen. Toki pakettimatka on hyvä vaikka täysin kielitaidottomalle, ekaa kertaa matkustavalle tai sellaiselle, jolla on pieniä lapsia mukana ja haluaa laittaa heidät vaikka hetkeksi johonkin kerhoon.
Toki joskus näin, mutta aina hinta ei ole edullisempi. Varsinkin etelänkohteissa voi tulla huomattavasti edullisemmaksi ottaa pakettimatka kuin lennot ja hotelli erikseen. Jotkut hotellit myös myyvät koko kiintiönsä matkatoimistoille, jolloin niihin ei voi varata erikseen.
Harrastan itse sekä omatoimimatkailua että pakettimatkailua, mutta en koe olevani parempi ihminen omatoimimatkoilla. Mielestäni on turhaa omatoimimatkailijoiden ylemmyydentuntoa niputtaa kaikki pakettimatkat sellaisiksi, joissa hengaillaan jonkin ryhmän kanssa. Esim. kaupunkilomille voi tarjouksina saada sellaisia paketteja, joissa on vain lento- ja hotelli, ei siis oppaita tai lentokenttäkuljetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku, koska ei kukaan oikeasti "tutustu paikallisiin ihmisiin" ulkomaanmatkoilla. Se on fantasiaa.
Miksi sillä kuka varaa lennot ja hotellit olisi vaikutusta siihen tutustuuko paikallisiin ihmisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, no vaikka se, että haluan itse valita, millä lentoyhtiöllä matkustan ja missä majoitun. Ei millään matkatoimistolla ole niin laajaa valinnanvaraa kuin omatoimimatkailijalla itsellään on. Saako matkatoimistojen kautta edes Airbnb-majoitusta? Ja miksi pitäisi maksaa jostakin, minkä tekee itse nopeammin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku, koska ei kukaan oikeasti "tutustu paikallisiin ihmisiin" ulkomaanmatkoilla. Se on fantasiaa.
Miksi sillä kuka varaa lennot ja hotellit olisi vaikutusta siihen tutustuuko paikallisiin ihmisiin?
En tiedä. Kuka noin on väittänyt?
Ne 18v ikärajan hotellit 18v ikärajan ravintoloinen on yleensä suunniteltu häämatkalaisille, ei lapsiperheille.
Hinnatkin sen mukaiset että harva lapsiperhe on valmis niistä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en ole mitään pakettimatkoja ostanut eikä tulisi mieleenkään mennä mihinkään all inclusive hotelliin. Tottakai matkalla nimenomaan haluan tutustua nähtävyyksiin, paikallisiin ihmisiin ja paikalliseen ruokaan enkä kyhjöttää koko lomaa jossain hotellissa. Ihan itse varaan erikseen lentomatkan ja hotellin mielen mukaan. Ja hotellinhan voi varata vasta paikan päälläkin, jos ei halua netin kautta näkemättä varailla ja jopa vaihtaa hotellia matkan aikana.
:D Anteeksi mitä? Jos sinä ja suurin osa muista suomalaisista eivät saa suutaan auki ja uskalla jutella tuntemattomille niin sekö tarkoittaa ettei kukaan muukaan voi niin tehdä? Mun on kuitenkin myös tavallaan vähän "pakko" tutustua uusiin ihmisiin kun käydään Kreikassa lomilla, koska mieheni on asunut siellä koko peruskouluajan ja hän tuntee sieltä paljon ihmisiä, sekä siellä on ihan normaalia alkaa juttelemaan toisilleen, jos samaa kieltä osataan. Esimerkiksi just viimeksi lentokoneessakin vieressä istui kreikkalainen tyttö, jolla oli muutenkin suomalaisia kavereita ja tunnisi meidän jutellessamme keskenämme, että puhutaan suomea ja siinä sitten loppumatka juteltiin tän tytön kanssa.
Olet sitten parempi ihminen kuin suurin osa suomalaisista. Itse kun käyn anoppilassa Savossa, tutustun uusiin ihmisiin, esim. kälyyni. Viimeksi myös nakkikioskilla juttelin paikallisen pojan kanssa siinä jonotellessa.
Kaveri otti miehineen kahden viikon omatoimimatkan Thaimaaseen, huomasi että sama hotelli ja samat lennot olisivat tulleet maksamaan melkein 300 euroa vähemmän jos olisivat ottaneet sen Aurinkomatkojen kautta. Lisäksi Aurinkomatkoilta olisi tuolloin saanut vielä ilmaiset lentokenttäkuljetukset. Nythän niistä vissiin pitää alkaa maksaa erikseen?
Mikäs maa se oli jossa joku AVläinen oli asunut ja kotiin oli tulla tupsahtanut matkatoimiston katalogi jonka kannessa oli rääkyvä lapsi ja sen alla teksti jossa luki sillä paikallisella kielellä että "Sori vain aikuisille" :DDD
Siellä tuo konsepti oli herättänyt vaan hyvää fiilistä ja innokkaat aikuiset olivat sanoneet että hekin aikoo käyttää tuota matkatoimistoa kun matkustavat kahdestaan ilman lapsiaan.
Suomessa tuosta olisi noussut kamala somekohu jossa AV-mammat kiljuisivat että "tyypillistä suomalaista lapsivihaa", vaikkei heillä olisi edes varaa sen toimiston myymiin matkoihin ja hotelleihin! :D
Vierailija kirjoitti:
Kaveri otti miehineen kahden viikon omatoimimatkan Thaimaaseen, huomasi että sama hotelli ja samat lennot olisivat tulleet maksamaan melkein 300 euroa vähemmän jos olisivat ottaneet sen Aurinkomatkojen kautta. Lisäksi Aurinkomatkoilta olisi tuolloin saanut vielä ilmaiset lentokenttäkuljetukset. Nythän niistä vissiin pitää alkaa maksaa erikseen?
Toki kannattaa katsoa tarjoukset myös matkanjärjestäjiltä. Aurinkomatkat ei kyllä ole edes halvimmasta päästä, että kaverisi on todennäköisesti ostanut ihan överikalliit lentoliput. Todennäköisesti olisi päässyt halvemmallakin omatoimimatkalla. Lentolipuissa on se että niitä pitää vähän kyttäillä, niiden hinnat elää koko ajan.
Eihän tänä päivänä ole enää olemassa sellaisia "kielitaidottomien seuramatka"-pakettimatkoja ellei joku seurue lähde isommalla kokoonpanolla reissuun jossa joku heidän oaikallinen tuttu toimii käytännössä oppaana, vaan pakettimatka tarkoittaa lentoa+hotellia+maksullisia lentokenttäkuljetuksia ja saat oppaalta pienen vihkosen jossa esitelty ja hinnoiteltu heidän retkensä joille ne toimiston oppaat enää edes harvemmin osallistuvat vaan niihin tulee kansainvälinen paikallinen opas ja jonka opastuskieli englanti.
Minä olen kielitaitoisena ihmisenä kokenut paremmaksi ottaa matkanjärjestäjän paketin täältä Suomesta ja maksaa se luottokortilla, sillä jos jotain tapahtuisi tai lentoyhtiö tai matkatoimisto menisi konkkaan niin saa rahansa varmemmin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
"Vain Aikuisille", "Tämä hotelli suosii yli 16 vuotiaita matkustajia". Keskustahotellit ovat yleensä aikuisille ja ne kaupunkien laitamilla olevat All Inclusive-syöttölät "parhaita lapsille" ja "lapsiperheiden suosikkeja".
Mitenkö matkustatte vai varaatteko omatoimimatkoja??
Kyselee äiti+isä+6v ja 4v
Palatakseni rönsyilevästä tähän aloitukseen; mitä tällä haetaan? Mihin kohteeseen olette menossa kuusivuotiaan ja neljävuotiaan kanssa? Kahden pienen kanssa on, monen perheen mielestä, helppoa ja taloudellistakin olla AI-hotellissa, koska AI tulee edullisemmaksi kuin ostella ravintola-aterioita lapsille (ne kun välillä ovat nälkäisiä kun muut eivät ole, ja toisaalta eivät haluakaan syödä silloin kun muut...). Pienet myös usein eniten nauttivat paikallaanolosta, hotellin aktiviteeteista ja uima-altaasta, ehkä rannasta. Etelän kohteissa ne keskustahotellit ovat usein jonkin matkan päässä rannasta, joten jo siirtyminen rannalla lapsilauman kanssa voi olla nounoujuttu. Useimmiten ei tokikaan ole kiellettyä mennä "keskustahotelliin" lastenkaan kanssa. Sen kun vain. Mutta eipä sitten sovi valittaa sitä, että hotellissa ei ollutkaan kunnollista lastenallasta, ei lapsille kerhoja, oli hankalia portaita ja pitkä matka sinne ja tänne.
Yksi vaihtoehto monissa turistikohteissa on vuokrata viikoksi tai kahdeksi apartemento ja hoidella kaikki asiat ihan itse. Joten siitä vaan kuukkeloimaan.
Itse olen ollut sekä matkatoimiston järjestämillä pakettimatkoilla, matkatoimistojen (lähinnä Kalevan) erikseen meille räätälöimillä ja järjestämillä matkoilla sekä omatoimimatkoilla. Olen matkustellut sekä lasten kanssa, puolison kanssa, ystäväporukan kanssa että jopa yksinäni. Sitä yleensä saa mitä tilaa, yllätyksiä ei juuri ole tullut. No ehkä nuo pari räätälöityä matkaa olivat superpositiivisia yllätyksiä, että kun toiveita esittää ja asiansa osaava virkailija niitä huomioi, niin matkalta saa todella paljon.
En ole ajatellut että tuossa olisi jokin tuollainen asetelma että omatoimimatkat on hienompia kuin pakettimatkat. Itsellä se on se hinta mikä määrää. Vertailen aina kaikki matkanjärjestäjät ja sitten katson mitä sama paketti maksaisi omatoimisesti. Yleensä omatoimimatkat on halvempia, mutta ei aina, jos matkanjärjestäjällä on joku kampanja tai hyvät lapsialennukset.
Vierailija kirjoitti:
Matkanjärjestäjät tarjoaa lapsiperheille usein jättimäisiä hotelleja, joista en itse niin välitä. Niissä on pitkät jonot aamupalalle ja ruualle, ja henkilökunnalla niin kova kiire että palvelun laatu kärsii.
Just. Tätä ollaan koettu ja kun aamupalajono lyhenee on se aamupalakin jo mennyt parempiin suihin..
Suomalainen seisoo ja jonottaa vaikka euron ämpäriä.
Puero de la Cruzissa huomattiin ettei koko kaupungista taida löytyä ainuttakaan hyvää ravintolaa. Tarjoilija voi kuulla väärin, pihvi voi olla väärin paistettu taikka väärää viiniä, mutta hekin tietävät sen ettet tule samaan paikkaan toista kertaa.
Ollaan viimeaikoina suosittu omatoimimatkoja.
Toisinaan saatan ottaa matkanjärjestäjältä myös pelkät lennot ja varaan itse hotellin. Siinäkin tulee usein säästöä ja silloin siinä lennossa on ne matkanjärjestäjän peruutusehdot, mikä on kiva.
Hinta ja valinnanvapaus tulevat ekana mieleen. Toki pakettimatka on hyvä vaikka täysin kielitaidottomalle, ekaa kertaa matkustavalle tai sellaiselle, jolla on pieniä lapsia mukana ja haluaa laittaa heidät vaikka hetkeksi johonkin kerhoon.