Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsen pitää mielestäsi viimeistään muuttaa pois kotoa?

Vierailija
30.03.2016 |

Otsikko

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani aina sanoivat että 35-vuotiaaksi saa asua kotona mutta sitten alkaa olla jo aika itsenäistyä. :D Jokainen meistä lapsista kuitenkin on muuttanut 19-20-vuotiaana omaan kotiin.

Vierailija
22/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua, että lapseni asuvat kotona niin kauan kuin haluavat. Tuosta yhdestä tulee satavarmasti peräkammarinpoika....

Toivon, että kaikki kolme poikaa lähtevät viimeistään 22-23-vuotiaina.

Minulle on ihan se ja sama mitä sinä ajattelet. Minun lapseni saavat olla kotona niin kauan kuin haluavat.

Odotellaan sitten näitä otsikoita jälleen kerran:

Nelikymppinen mies tappoi äitinsä: 70 puukoniskua. Sivulauseessa: asuivat saman katon alla. 

Ei ole terve suhtautuminen kummaltakaan osapuolelta-- ei lapselta eikä vanhemmalta-- ajatella ikuisesti elävänsä yhdessä.

Tuota.... aika monissa kulttuureissa on yleistä että koko suku asuu saman katon alla ainakin jossain muodossa ;) ihan peruslauma käyttäytymistä. Suomalainen kulttuuri on vain poikkuksellisen yksilöllisyyttä ja itsenäisyyttä vaativa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua, että lapseni asuvat kotona niin kauan kuin haluavat. Tuosta yhdestä tulee satavarmasti peräkammarinpoika....

Toivon, että kaikki kolme poikaa lähtevät viimeistään 22-23-vuotiaina.

Minulle on ihan se ja sama mitä sinä ajattelet. Minun lapseni saavat olla kotona niin kauan kuin haluavat.

Odotellaan sitten näitä otsikoita jälleen kerran:

Nelikymppinen mies tappoi äitinsä: 70 puukoniskua. Sivulauseessa: asuivat saman katon alla. 

Ei ole terve suhtautuminen kummaltakaan osapuolelta-- ei lapselta eikä vanhemmalta-- ajatella ikuisesti elävänsä yhdessä.

Missä kirjoitin että minulla on poika? Emme asu Suomessa, vaan miljoonakaupungissa, missä hinnat ovat hieman toista luokkaa kuin Suomessa. Meillä on yli 300 neliön omakotitalo, joten tilaa on kaikille. Älytöntä olisi muutenkin muuttaa muualle kun kuitenkin opiskelevat yliopistossa kotikaupungissa.

Missä kirjoitin, että sinulla olisi poika?

Vierailija
24/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 20-vuotias asuu vielä kotona, koska on suorittamassa varusmiespalvelua eikä mitenkään olisi ollut järkevää muuttaa kotoa pois ennen sitä. Uskoisin hänen pysyvän kotona vielä varusmiespalveluksen jälkeenkin ainakin puolen vuoden ajan, jonka jälkeen näyttäisi olevan muutto toiseen kaupunkiin opiskelemaan.

Valtio maksaa varusmiespalveluajan vuokran. Eli ei ainakaan varusmiespalveu sinänsä ole este muuttaa.

En meidän pojan tapauksessa keksi yhtään järkevää syytä miksi olisi hankkinut vuokrakämpän pariksi kuukaudeksi kirjoitusten jälkeen, sitten armeijaan, sitten taas vuokrakämppään muutamaksi kuukaudeksi ja muutto muualle päin Suomea. Vain "itsenäistymisen" vuoksi, koska muuten on peräkammarinpoika äidin helmoissa... Nuokin muutaman kuukauden säästetyt vuokrat ovat menneet asp-tilille.

Vierailija
25/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 20-vuotias asuu vielä kotona, koska on suorittamassa varusmiespalvelua eikä mitenkään olisi ollut järkevää muuttaa kotoa pois ennen sitä. Uskoisin hänen pysyvän kotona vielä varusmiespalveluksen jälkeenkin ainakin puolen vuoden ajan, jonka jälkeen näyttäisi olevan muutto toiseen kaupunkiin opiskelemaan.

Valtio maksaa varusmiespalveluajan vuokran. Eli ei ainakaan varusmiespalveu sinänsä ole este muuttaa.

Eikö tässä ollut se sääntö, että vuokra maksetaan vain, jos siinä asunnossa on asuttu jo 6kk ennen varusmiespalveluksen alkua tms? Valtion sponsoroiman vuoranmaksun idea kun ei ole tukea nuoria miehiä omaan asuntoon muutossa maksamalla tosta noin vaan vuoden vuokrat, vaan korvata intin suorittamisesta johtuva tulonromahdus niille jo ennestään omillaan asuville (nämä kun eivät tietenkään voi käydä intin aikana töissä, eli vuokranmaksuun ei olisi varaa).

Vierailija
26/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauankohan valtiolla on varaa maksaa/tukea kaikkia pelkän itsenäistymishalun vuoksi?

Ja palkka-aleja halutaan tännekin, joku huutelee että köyhien pitäisi asua kimppakämpissä... Eikö paras kimppakämppis ole kuitenkin ne omat vanhemmat/ lapset?

Vierailija
27/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt muuten tilastojenkin mukaan lähtevät aikasemmin omiin puitteisiin.

Liekö syy äitien takertuminen juuri poikalapsiin vai ovatko tytöt peruselementiltään itsenäisempiä?

No tytöt muuttavat yleensä poikaystävän kanssa yhteen ja poikaystävä tuppaa olemaan sen 2-10 vuotta vanhempi.

Vierailija
28/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Espanjassa on ihan tavallista, että kotona asutaan kolmekymppiseksi asti. Syynä lähinnä asuntojen korkeat hinnat. Enkä totta puhuen näe siinä mitään ihmeellistä, mikäli lapsikin osallistuu kotitöihin ja kuluihin tai maksaa jopa vuokraa. Jos välit vanhempiin ovat hyvät ja neutraalit, niin mikäpä siinä. Kivahan se on jos on hyvät jutusteluvälit jne. Omalle kohdalle en olisi voinut kuvitella, perhe oli sen verran hajanainen että odotin 15-vuotiaasta saakka että pääsen muualle.

Vierailija
29/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin itse toivon, että lapset lähtee siinä 17-20 vuotiaana viimeistään. Itse muutin 17 vuotiaana ja mies vasta 22 vuotiaana ja siinä on vissi ero!!! Eli minä ainakin potkaisen ulos aikaisin.. Oppiipa elämään yksin ja ilman puolisoa :)

Vierailija
30/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai jokainen normaali täysjärkinen täysi-ikäinen haluaa itsenäistyä ja asua erillään vanhemmistaan! Otsikko: "Milloin pitää muuttaa pois kotoa"?. Varmaan silloin kun vanhemmat eivät enää jaksa/pysty/halua hoitaa aikuista lastaan.

Vierailija
31/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä kauemmin asuu kotona niin on jotenkin päästään vinksallaan , valitettavasti :( . Kyllä mun mielestä on parempi, että lähtee niitä siipiään koittamaan ajoissa :) eikä ole mikään vanhapiika tai peräkammarinpoika, se on jo noloa :D

Vierailija
32/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun lapsi on itsenäinen ja pystyy tulemaan omillaan toimeen.

Monet muuttavat liian aikaisin, sillä monet ovat täysin riippuvaisia vanhemmistaan, eikä osta katkaista napanuorta vanhemmistaan ja lapsuuden kodista, mutta silti halutaan olla niin vapaita ja itsenäisiä ja päättää omista asioista, vaikka siihen ei olisi edes edellytyksiä.

Vierailija
33/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just joo... ollaan niin itsenäisiä, että, kun joku muu maksaa vuokran ja muut kulut.

Vierailija
34/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni muutti pois 16v, veljeni 23v ja minä 17v. Mieheni perheessä lähtivät veljekset 18v, 22v ja 24v. Riippuu niin paljon ihmisestä.

Vierailija
35/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotiaana kengänkuva persuksiin.

Vierailija
36/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti,  että elämä järjestyy jonnekkin muualle. 

Vierailija
37/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kotoa 19-vuotiaana, ja se tuntui jo aika vanhalta. Tykkään käydä vanhemmillani kyläilemässä, mutta kuitenkin haluan sen "oman" asunnon. Vanhempien luona on kuitenkin vanhempien säännöt, vaikka lapsuudenkodissani sääntöjä olikin vähän. Talokin on iso, mutta kyllä minä ainakin haluan itsenäistyä OIKEASTI, ja koen etten kykene itsenäistymään jos asun äidin helmoissa. Ehkä joku muu voi kotonakin asuessaan itsenäistyä.

Vanhempien luona ei voi järjestää kaverien kanssa etkoja (tai tietenkin voi, mutta ei kyllä innosta).

Vanhempien luona ei voi harrastaa seksia silloin kun haluaa niin kovalla äänellä kuin haluaa.

Omassa asunnossa kuitenkin saa itse päättää kaikki asiat.

Vierailija
38/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

23-24v

Vierailija
39/39 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pois 18-vuotiaana lukion suoritettuani ja päästyäni yliopistoon. Välit vanhempiin ovat aina olleet hyvät ja olisin heidän puolestaan voinut jäädä sinne asumaan varmaan vielä vuosiksi, mutta minusta olisi ollut kamalaa jäädä kotiin ilman että olisin oppinut itse kantamaan vastuun taloudestani, laittamaan ruoat, siivoamaan, pesemään pyykit. Saatoin myös alkaa liikkumaan mieleni mukaan ilman vanhempien kyttäystä. Oli kaikin puolin kova halu päästä elämään aikuisen itsenäistä elämää.

Opiskeluaikainen poikaystäväni asui vielä vanhempiensa luona ja tämä oli ok ratkaisu heille. Jossain vaiheessa hän ehdotteli yhteenmuuttamista kanssani, mutta en lämmennyt tälle. Minusta tuntui huonolta ajatukselta, että hän olisi siirtynyt suoraan vanhempiensa täysihoidosta yhteiseen talouteen kanssani, koska jokaisen on mielestäni hyvä harjoitella edes jonkin verran itsenäistymistä omin päin, jos suinkin mahdollista. En itsekään kokenut vielä olevani valmis jakamaan kodin jonkun muun kanssa, koska olin ollut vasta niin vähän aikaa omillani :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä